Ruslan přistál v Česku s ochranou před koronavirem, další náklad veze Boeing 777 China Eastern

Nakládka An-124 v Šen-čenu. Foto: twitter Armády ČRNakládka An-124 v Šen-čenu. Foto: twitter Armády ČR

Do Česka dorazil krátce před půlnocí letoun Antonov An-124 Ruslan s nákladem 106 tun zdravotnického materiálu z Číny. Ve 23:31 přistál

Do Česka dorazil krátce před půlnocí letoun Antonov An-124 Ruslan s nákladem 106 tun zdravotnického materiálu z Číny. Ve 23:31 přistál na pardubickém letišti.

Podle ohlasů na sociálních sítích jde o jeden z nejsledovanějších letů do Česka v historii. Důvod je pochopitelný: do Česka veze zdravotnický materiál, který vláda nestihla nakoupit dříve, než vypukla koronavirová krize.

Dodávku obřím letadlem označil ministr vnitra Jan Hamáček za klíčovou v celém boji proti pandemii. „Po přistání Ruslanu budeme už z nejhoršího venku,“ uvedl v týdnu Hamáček. Ukrajinský nákladní letoun by se měl objevit v Pardubicích ještě dvakrát, Hamáček uvedl, že lety jsou naplánovány na úterý a pátek.

Ruslan odstartoval z čínského Šen-čenu po třetí hodině ranní středoevropského času, v jedenáct přistál v Karáčí, odkud odstartoval na cestu do Pardubic po 15. hodině odpolední. Z Číny letěl jižní trasou, aby se ukrajinský stroj vyhnul ruskému vzdušnému prostoru. „Nakládka v Číně byla dramatická. Museli jsme ručně naložit tisíce krabic. V Pardubicích jsou připraveni naši vojáci, kteří při vykládce vytvoří lidský řetěz,“ uvedl Metnar na Twitteru. Na místě je podle něj připraveno 115 vojáků a 27 kusů techniky, nákladní tatry, přepravní a vysokozdvižné vozíky.

V letadle jsou dva miliony respirátorů N95, pět milionů roušek, 80 tisíc ochranných brýlí, přes 200 tisíc rychlotestů a 120 tisíc ochranných obleků. Nejde o humanitární pomoc, Česko za materiál platí, a to výrazně vyšší než obvyklou cenu.

Do Prahy současně o půlnoci dorazil další náklad z Číny: ze Šanghaje přilétl Boeing 777-300ER společnosti China Eastern. Oproti původním slibům vlády nepřiletělo nákladní, ale osobní letadlo.

Na přepravě se měla podílet i česká letadla ČSA a Smartwings. Ta ale zatím dál stojí v Novosibirsku. Podle původních verzí mají čekat na volné sloty v Číně, mezitím se ale do Číny dostala letadla Air Serbia a Wizz Air s pomocí pro Srbsko a Maďarsko.

Podle Jaroslava Tvrdíka, dlouhodobého podporovatele česko-čínských vztahů, je vyčkávání způsobeno tím, že na letišti v Šanghaji pro česká letadla zatím není volný slot. Současně na Twitteru zveřejnil i cenu, za kterou létají. „Uveze padesát kubíků, let stojí zhruba pět milionů. Let Ruslanu zvládne 1000 kubíků, stojí zhruba 35 milionů korun,“ uvedl Tvrdík. Let nákladního speciálu China Eastern, který pojme 500 kubíků, podle něj stojí 18 milionů korun.

Let Ruslanu ministerstvo obrany objednalo v rámci svých předplacených hodin v aliančním programu strategické letecké přepravy SALIS. Hamáček dnes na Twitteru uvedl, že náklady na dopravu v rámci programu platí ten, kdo objednává, tedy v tomto případě Česká republika. Cena za let na trase Kyjev – Šen-čen – Pardubice bude as 1,3 milionu eur (asi 35,5 milionu korun).

Tagy Antonov An-124 Ruslan letecký most Česko - Čína Letiště Pardubice PED
27 komentářů