Ruslan letí do Česka s miliony respirátorů a roušek. Pomohly členství v NATO a vztahy s Ukrajinou, let vyjde na 35 milionů

Antonov An-124 Ruslan v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comAntonov An-124 Ruslan v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

(aktualizováno 15:20)Velkokapacitní nákladní letoun Antonov An-124 odstartoval po třetí hodině ranní středoevropského času  z letiště v čínském Šen-čenu. Po mezipřistání

(aktualizováno 15:20)Velkokapacitní nákladní letoun Antonov An-124 odstartoval po třetí hodině ranní středoevropského času  z letiště v čínském Šen-čenu. Po mezipřistání v Karáčí se vydal do Pardubic v 15:17 středoevropského času. Do Česka veze přes sto tun zdravotnického materiálu, zejména respirátory, roušky a ochranné obleky; měl by přistát před půlnocí. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Do Prahy mezitím odstartovalo letadlo China Eastern.

Ruslan letí do Pardubic, dvě letadla s čínským materiálem dosud přistály v Praze. Pardubice byly vybrány ze dvou důvodů: u letiště je centrální sklad pro distribuci ochranných pomůcek, navíc jde o let v rámci režimu předplacených hodin v aliančním programu strategické letecké přepravy SALIS a Pardubice jsou vojenským letištěm.

Nákladní letoun by se měl objevit v Pardubicích ještě dvakrát, ministr vnitra Jan Hamáček uvedl, že lety jsou naplánovány na úterý a pátek. Do Číny má v sobotu z Lipska (kde jsou pravidelně bázovány dva antonovy pro lety v rámci NATO) letět další An-124. Z Číny letí letadlo přes Myanmar, Bangladéš a Indii, dotankuje v Karáčí. Důvodem jsou napjaté vztahy Ukrajiny a Ruska. Letadlo úspěšně přistálo v Karáčí v půl jedenácté středoevropského času. Po doplnění paliva bude pokračovat do Pardubic.

V Číně do letadla naložili 106 tun zdravotnického materiálu. Jde o dva miliony respirátorů N95, pět milionů roušek, 80 000 ochranných brýlí, přes 200 tisíc rychlotestů a 120 000 ochranných obleků. Nejde o humanitární pomoc, Česko za materiál platí, a to výrazně vyšší než obvyklou cenu. Koronavirus se rozšířil do Evropy právě z Číny, která jeho nástup podcenila. Zda bude letoun v Pardubicích opět vítat delegace politiků jako v případě letu China Eastern, není jasné.

Let Ruslanu ministerstvo obrany objednalo v rámci svých předplacených hodin v aliančním programu strategické letecké přepravy SALIS. Hamáček dnes na Twitteru uvedl, že náklady na dopravu v rámci programu platí ten, kdo objednává, tedy v tomto případě Česká republika. Cena za let na trase Kyjev – Šen-čen – Pardubice bude as 1,3 milionu euro (asi 35,5 milionu korun).

Většinu materiálu z Číny mají dopravit stroje China Eastern. V Novosibirsku dál čekají dvě letadla české registrace: Boeing 737-900 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA, které měly původně do Číny také letět. Podle Jaroslava Tvrdíka, dlouhodobého podporovatele česko-čínských vztahů, je vyčkávání způsobeno tím, že na letišti v Šanghaji pro ně zatím není volný slot. Současně na Twitteru zveřejnil i cenu, za kterou létají. „Uveze padesát kubíků, let stojí zhruba pět milionů. Let Ruslanu zvládne 1000 kubíků, stojí zhruba 35 milionů korun,“ uvedl Tvrdík. Let cargo speciálu China Eastern, který pojme 500 kubíků, podle něj stojí 18 milionů korun.

Dalším letoun China Eastern z Číny už podle Jaroslava Tvrdíka odstartoval. Na twitteru uvedl, že letí ze Šen-čenu, podle dostupných informací jde ale o let Boeingu 777, který odstartoval ze Šanghaje. Průběh letu můžete sledovat zde.

Podle Deníku N chtěly antonovy po vypuknutí krize prakticky všechny členské země. „V neděli jsme dostali požadavek na tuto přepravu od ministerstva vnitra, ihned jsme kontaktovali dopravce a v pondělí jsme dostali ‚slot‘. V ten den začaly volat se stejným požadavkem ostatní členské státy. Ale až do 22. dubna žádná další volná kapacita není,“ řekl Deníku N generál Štefan Muránský. To, že volné letadlo připadlo právě Česku, je podle Deníku N díky intervenci ukrajinské ambasády v Praze. „Zásluhu na tom měly nadstandardní vztahy Kyjeva s Prahou,“ řekl redakci diplomatický zdroj. Nedávno navíc úspěšnou cestu na Ukrajinu podnikl premiér Andrej Babiš, uvedl Deník N.

Letadla ČSA a Smartwings zůstávají dál v Novosibirsku. Z Ruska ale odstartovalo již v sobotu odpoledne letadlo srbských Air Serbia do Šanghaje. Čeští představitelé přitom tvrdí, že důvodem stání v Novosibirsku je skutečnost, že letiště v Šanghaji je přetížené a čeká se na volný slot.

Tagy Antonov An-124 Ruslan letecký most Česko - Čína pardubice PED Top
219 komentářů