Rozhodnuto: Jihomoravští zastupitelé schválili miliardový nákup vlaků od Škody

Elektrická jednotka 560 v Brně. Foto: České dráhyElektrická jednotka 560 v Brně. Foto: České dráhy

Jihomoravský kraj bude prvním, který si pořídí vlastní vlaky. Rozhodli o tom dnes krajští zastupitelé, když po několikaletém procesu a

Jihomoravský kraj bude prvním, který si pořídí vlastní vlaky. Rozhodli o tom dnes krajští zastupitelé, když po několikaletém procesu a dnešní dlouhé debatě schválili nákup 37 elektrických jednotek od Škody Transportation za 6,7 miliardy korun. Z toho 85 procent pokryje evropská dotace.

Přes snahy některých koaličních zastupitelů za ANO o odklad rozhodnutí bylo nakonec hlasování celkem jednoznačné, pro nákup bylo 53 zastupitelů, proti žádný, zdrželo se šest. Kraj tak stíhá termín 27. prosince, do kdy musí oficiálně oznámit vítěze tendru. Tím je po vyřazení Stadleru právě plzeňská Škoda.

„Nyní oficiálně vyzveme vítěze k součinnosti k podpisu smlouvu. K podpisu pak můžeme přistoupit, až bude oficiálně potvrzená dotace z Bruselu,“ sdělil deníku Zdopravy.cz náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). K tomu by podle něj mohlo dojít ještě v listopadu. Nové vlaky by měly začít jezdit na jižní Moravě v roce 2023, kraj je nasadí na páteřní linky S2 a S3 (na tratě z Brna směrem do Tišnova, Blanska, Břeclavi a Křenovic).

Debata přitom byla mnohem ostřejší, než by napovídal jednoznačný výsledek hlasování. „Kverulovali“ přitom především zástupci koalice, kteří všechny minulé kroky vedoucí k modelu vlastnictví vlaků krajem odsouhlasili na radě.

„Chybí mi provozní model a vyčíslení nákladů,“ uvedla Taťána Malá (ANO 2011). Navrhla proto zřízení pracovní skupiny a „vypracování kompletního provozního modelu.“ To ale zastupitelé zamítli. Právě Malá patřila k pěti zastupitelům ANO, kteří se zdrželi. Učinil tak například i Petr Vokřál. Šestým nerozhodnutým byl Jan Vitula (TOP ŽB), který do diskuse vnesl zřejmě největší rozruch, když tvrdil, že o vítězství Škody si už před rokem „šeptali vrabci“. Sám přitom před nedávnem hlasoval pro vyřazení Stadleru z tendru, neboť výrobce nesplnil parametry sedačkové kapacity.

„Byls na státním zastupitelství, byls na policii? Já velmi prosím, ať si tady nehrajeme na minových polích, neklesněme k tomu, že si tady budeme říkat drby,“ reagoval podobně jako další zastupitelé Michal Hašek (ČSSD).

Většina zastupitelů argumentovala tím, že především díky získané dotaci jde o mimořádnou příležitost pro kraj. „Máme nejhorší vlaky v České republice a nyní máme možnost získat do tří let nové,“ řekl Petr Kunc (TOP ŽB). Nákup podpořili i Piráti a zelení.

V tuzemsku nový model prosazoval především Hanák. „Žádný dopravce nemůže konkurovat dotaci 85 procent. Představa, že nějaký dopravce nakoupí pro kraj nová vozidla a nenechá si je zaplatit formou odpisů, je mylná,“ vyjádřil se na jednání. Kraj chce příští rok vyhlásit soutěž na dopravce, který bude s novými vlaky jezdit. Údržbu na 30 let zajistí Škoda.

Z 37 jednotek jich má být 31 pro 310 sedících cestujících, šest menších pojme 140 sedících osob. Jihomoravští zastupitelé zřejmě nikdy nehlasovali o tak velké investici. Celkový dotační balík na nové vlaky pro všechny kraje byl zhruba osm miliard, jižní Morava si díky připravenosti projektu sáhne na bezkonkurenčně největší díl.

Nákup se snažili kraji ještě na poslední chvíli rozmluvit dopisem České dráhy.

 

Tagy elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj Top
323 komentářů