Dopravci Železnice Železniční průmysl

Jihomoravští zastupitelé rozhodují o miliardovém nákupu nových vlaků, ČD jim ho rozmlouvají

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jihomoravský kraj dnes čeká jedno z klíčových rozhodnutí v oblasti dopravy. Zastupitelé mají rozhodnout o pořízení 37 elektrických jednotek od Škody Transportation za 6,7 miliardy korun. Většinu má pokrýt evropská dotace. Ze zakázky, která má výrazně vylepšit kvalitu cestování v kraji, se ale stalo citlivé politické téma, do kterého ještě na poslední chvíli zasáhly České dráhy.

Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský napsal na počátku listopadu jihomoravskému hejtmanovi Bohumilu Šimkovi dopis, ve kterém ho upozorňuje, že nákup vlaků je pro kraj rizikový. Podle Nebeského jde o významná provozní a finanční rizika, protože kraj nemá zkušenosti s nákupem a správou vozidel. „České dráhy jsou připraveny nakoupit pro Jihomoravský kraj potřebné jednotky a zajistit financování takové investice,“ uvedl Nebeský. V dopise kraj upozornil, že žádný z uchazečů nemá s Českými drahami dohodu o provádění údržby v jejich zázemí. Kraj soutěžil jednotky i s plným servisem.

Motivace Českých drah k sepsání takového dopisu není úplně jasná. Podle několika zdrojů Zdopravy.cz Nebeský začal situaci řešit poté, co se na konci října vydal premiér Andrej Babiš do Brna vlakem a dozvěděl se, že zakázku na nové vlaky pro Jihomoravský kraj má vyhrát Škoda Transportation a měl nařídit hejtmanovi Šimkovi zrušení soutěže. Jihomoravský kraj ani České dráhy se k dopisu nevyjádřily. Nebeský si v dopise současně stěžuje, že nová smlouva, kterou České dráhy dobrovolně podepsaly, je pro dopravce nevýhodná; žádá proto jednání. Dopis Českých drah si můžete stáhnout zde, druhou stranu pak zde.

Kraj stojí před zdánlivě jednoduchou volbou: pokud zakázku odmítne, přijde o více než pět miliard na evropských dotacích, které výrazně zlevní náklady na provoz vlaků. Ve hře jsou ale i různé politické zájmy a odvety, části koalice se například nelíbí, že ČSSD nepodpořila nákup akcií Technologického parku. Zatímco ještě před pár týdny se zdálo, že zakázka bez problémů projde, poslední vývoj naznačuje, že půjde o těsné hlasování i kvůli nepřítomnosti řady zastupitelů, kteří jsou v Praze na sněmu starostů. Původně měli o zakázce rozhodovat jen radní, nakonec se rozhodli pro schválení zastupitelstvem.

Do debat se ještě vložil brněnský podnikatel a majitel RegioJetu Radim Jančura. Ten naopak poslal zastupitelům dopis, ve kterém kraj pochválil za přístup, jakým k nákupu nových vlaků přistupuje. „Pokud zastupitelstvo schválí záměr pořídit tato vozidla, bude to v dosavadní historii největší počin Jihomoravského kraje, který bude mít pozitivní vliv na život občanů,“ napsal Jančura v dopise. Doplnil ho i o vlastní výpočty, jak kraj ušetří.  Kraj bude po vysoutěžení vlaků hledat dopravce, který je bude provozovat.

Kraj do uzavření zakázky nechce soutěž komentovat. „Je možné pouze uvést, že nabídnutá cena je nižší, než byla odhadovaná na základě expertního posudku z ČVUT,“ řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Roman Hanák. Hodnota zakázky je 6,7 miliardy korun, v ceně je ale i servis jednotek na 30 let.

Kraj do soutěže oslovil původně šest výrobců, postupně ale všichni odpadli a zůstala jen Škoda Transportation. Podle informací Zdopravy.cz Bombardier nakonec nabídku nepodal z kapacitních důvodů, Siemens kvůli tomu, že o několik sedaček neplnil požadovaný počet míst. Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce. Stadler měl být zhruba o půl miliardy levnější, podle informací Zdopravy.cz došlo k vyloučení kvůli počtu sedaček.

I když na první pohled výsledek soutěže vypadá jako některé minulé tendry v Česku na elektrické jednotky, kdy vyhrávala jen Škoda, zástupci zahraničních výrobců mimo zápis uvedli, že šlo o transparentní soutěž, kde žádná kritéria nezvýhodňovala konkrétního výrobce. V minulosti kvůli tomuto postupu kritizovaly České dráhy například Alstom či Bombardier. „Je to pro kraj jedinečná šance. Pokud neprojde, přijdeme o dotaci a budeme nové vlaky splácet z krajského rozpočtu,“ dodal Hanák.

Jihomoravský kraj má dostat z Operačního programu Doprava na vlaky 5,5 miliardy korun, tyto peníze v podstatě ušetří za platbu na odpisy vozidel v ceně dopravního výkonu. Kraj je prvním a jediným v republice, který jde cestou takzvané půjčovny vlaků: soupravy budou v majetku kraje. Smlouvu s vítězem soutěže chce kraj podepsat do konce roku, čeká na definitivní schválení dotace. Během příštího roku pak chce vybírat dopravce, který bude soupravy provozovat. Všechny nové vlaky mají být dodány do tří let od podpisu smlouvy, tedy konce roku 2022.

Nové jednotky by měly tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě, kraj je chce nasadit na linky S2 a S3 místo až 50 let starých vlaků. Do 31 z nich by se mělo vejít 310 cestujících, 6 menších pojme 140 osob.

Pokud kraj zakázku odmítne, peníze nepropadnou do Evropské unie zpět. Jsou připraveny ve stejné prioritní ose, z jaké se financují například železniční stavby, kde má SŽDC zásoby projektů za desítky miliard korun. Propadnutí dotace pro jižní Moravu by tak přišlo správě železnic vhod.

Jihomoravský kraj má přitom zřejmě poslední a jedinečnou možnost sáhnout si v takové míře na dotační peníze na nová vozidla. Platilo totiž pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele.“ Jihomoravané díky své připravenosti uzmuli drtivou většinu dotací ostatním krajům. Navíc příští Operační program Doprava už bude financovat jen infrastrukturu, nikoliv vozidla.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

No, Nebeský neuměl počítat už na MMR, kde by se to asi měl tak rychle naučit? Ten si umí spočítat tak akorát kolik to hodí jemu. Jelikož je tendr na techniku s třicetiletým servisem a servis je definován jako efektivní předcházení poruchám a ztrátám v jejich důsledku, tak JMK má i moji pochvalu. Soudím, že současný šéf ČD je dobrým důvodem, aby si kraje dobře rozmyslely, s kým se uvolí jít do provozního holportu.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, příliš nerozumím. Chápu-li správně, tak považujete poptávaný rozsah servisu za velmi dobrý. Tj. jestli servis bude zajišťovat výrobce, tak jakou roli dopravce (ČD, Arriva,…) hraje v udržování provozuschopnosti vlaků ve vlastnictví Jihomoravského kraje, které kraj pronajme dopravci?

Robert
Host
Robert

Jak přišel Jančura na to, že ČD nepočítají náklady za dopravní cestu dle reality hmotnosti soupravy by mě fakt zajímalo. …….

manitou2
Host
manitou2

Tady opravdu v diskuzi nikdo nemluví tom, kam jsme dotáhli železnici? Rozsekanou na desítky servisních firem, na krajské dobjednavatele, na naprosto nepřehledné „podnikání“ vyšších územně správní celků. Cožpak je možné, aby kraj kupoval vlaky? A KOMU?? Jakou roli v tom všem hraje stát? Proč také nerozsekáme SŽDC na krajské správy? Třeba se sníží cena za dopravní cestu v regionech, kde není dopravní cesta tak využívána.
Zní to logicky? Anebo to zní blbě? Asi tak jako nakupování vlastních vozidel kraji, nelogické nátěry, neúdržba regionálních tratí a věčné kecy o stavbě VRT.

AAA
Host
AAA

stát at si dál vaří pivo a nechá kraje řešit to za co jsou zodpovědné

Zlámalík
Host
Zlámalík

Zrovna v Anglii po zkušenosti s celostátním Network Railem jsou cestou „devolution“, rozsekání údržby po menších celcích (ale ovšem i cestou užší spolupráce správce kolejí s provozovatelem dopravy).

stano
Host
stano

Jako bude problem s firy. Proč když kraj chce kupovat vlaky je nechce i provozovat a zaměstnat svoje firy. A jak dole píše pán, přestupy hlavně starších firu může být sakra problém. Vyškolit nové stojí milióny, hraje se na co nejnižší cenu, to znamená míň peněz na výplaty, školení atd…

Kubrt
Host
Kubrt

Kraj není dopravní firma, proč by měl provozovat vlaky?

Dominik
Host
Dominik

Když si chce nakoupit svoje soupravy, tak ať se stane i dopravcem.

Chronosphere
Host
Chronosphere

A proč jako???? 🤔

Cyklista
Host
Cyklista

Když chcete jíst housky, staňte se pekařem…

Dan
Host
Dan

Jako blbější přirovnání by nebylo? Přece jenom houska a vlak….

jan
Host
jan

Když chcete jíst housky, staňte se pekařem…
No jako nic ve zlém ale totálně vedle, koupí a snězenim houstky to pro Vás končí a všechno je pryč, koupí vlaku to pro Vás ještě jen začíná.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Když chci jíst housky, tak si nebudu kupovat pekárnu bez pekařů. 😉

dada
Host
dada

a kdyz chci byt pekarem, nemuzu si pronajmout pec? Nemuze vlastnit pec nekdo kdo neni pekarem?

Pandrhola
Host
Pandrhola

To ano, ale to je přeci zcela obrácený příklad… 😉

kakov
Host
kakov

když chcete jíst housky, taky si běžíte napřed koupit mouku a tu nesete pekaři, aby z ní ty housky upekl?

nebo si napřed necháte postavit pekárnu a do ní shánět pekaře, kterej tam ty housky upeče?

je jasný, že to je postup zvolený pro vyšší dotaci, ale svou určitou nelogičnost má

Přemek
Host
Přemek

Majitel železniční techniky nemusí a také nebývá jejím provozovatelem, zvláště pokud má jiný profil činnosti než je provozování železniční dopravy. Je vidět, že z bezvědomí se ani kloudný příspěvek nanarodí.

Přemek
Host
Přemek

Asi tak.

jan
Host
jan

A komické na tom je, že Stadler prý byl o půl miliardy levnější. A že ho vyřadili kvůli nějaké formalitě:-))

Cyklista
Host
Cyklista

není třeba říkat prý… v článku jasně uvedeno:

„Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce. Stadler měl být zhruba o půl miliardy levnější, podle informací Zdopravy.cz došlo k vyloučení kvůli počtu sedaček.“

bkp
Host
bkp

Jistě, když někdo například místo vlaku s minimálně 240 sedačkami nabídne vlak s 210 sedačkami, tak jeho vyřazení je formalita…

jan
Host
jan

4 sklopné sedačky údajně.. To si nedělali průzkum trhu?

dada
Host
dada

kdyby ho nevyradili, shodil by to jinej ucastnik nebo UOHS

jan
Host
jan

Oni si ho rozmlouvají hlavně navzájem..

Axel
Host
Axel

Dobrý den, podnět redakci na článek: bylo by prosím možné popsat, jak fungují obecní/městské/krajské „půjčovny vlaků“ v zahraničí? Např. v Německu. Jde mi zejména o pohled cestujícího (protože ne vždycky platí, že co je „všech“, k tomu se „všichni“ chováme šetrně). Tj. zejména mě zajímá jestli forma vlastnictví vlaků (municipální vs. privátní vs. celostátní) projevuje na množství vandalských a jiných vad… když si uvědomím jízdu vlakem kde podstatnou část tvořili Baníkovci, tak někteří z nich se chovali tak (jako bezmozkové), že věřím, by si „bouchli do vlaku“ kdyby věděli, že „vlak je jejich“, bo je obecní/městský/municipální…. Prostě: je nějaký rozdíl… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Cestující toto vůbec neřeší, ani ho nenapadne uvažovat o vlastnictví vlaků. Ať je to vandal, nebo ne. Představa vožralého fanouška řešícího, čí je ten vlak, předtím než prokopne dveře, je úsměvná.

Axel
Host
Axel

Hm… teď jsem kouknul na seriál zasazený do léta 1989 v ČSSR… myslím, že forma vlastnictví byla dost podstatná, protože zloději si dlouhodobě dovolovali krást ze „státního“, což dneska z „privátního“ si nedovolí, protože vlastník je dřív či později klepne přes prsty. Tj. pro dlouhodobý nájem krajských vlaků dopravci, by kraj měl „motivovat“ dopravce, aby dopravce nenechal poničit interiér vlaků… Osobně pochybuji, že úředníci na krajském hejtmanství si umí představit periperie od některých cestujících… Proto bych očekával, že Jihomoravský kraj bude nyní intenzivně jednat s jednotlivými dopravci, nikoliv o podmínkách samotné nájemní smlouvy, ale o tom, aby před finální objednávkou… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Pochybuji, že kdokoliv dělá rozdíl i teď. Nikoho nezajímá jestli je vozidlo dopravce, leasingovky, nebo v pronájmu. A už vůbec ne, kdo vlastní daného dopravce. Pokud mám zájem ničit, tak ničím.

Axel
Host
Axel

Vlastnictví by minimálně mělo zajímat lidi ve vlaku pracující pro obsluhu/kontrolu cestujících. Osobně pochybuji, že např. u Leo expresu by tamním stewardům/stewardkám bylo jedno, pokud by cestující-vandal vyryl do skla ve vagonu vyryl diamantem svůj graffiti. Protože hádám, že zaměstnavatel by lajdáckým/nevšímavým zaměstnancům mohl šáhnout na pohyblivou část mzdy (odměny/prémie/…) např. proto že peníze původně určené na odměny by dopravce musel použít opravu vlaku

Marek Janík
Host
Marek Janík

Jménem čeho se ČD do toho vůbec se*ou? To jako jenom tak rozdávají kolem sebe rady pro něčí hezké oči?
Jistě, když bude kupní smlouva Škoda+JmK, v ČD nebudou mít papaláši příležitost z této finančně velmi zajímavé zakázky nic „odklonit“. To je k blití.

jan
Host
jan

V majlontu stavi cd novou halu pro patery, asi maji k tomu dost dobry duvod.

Barnye
Host
Barnye

Radim už se těší, že by mu to mohlo spadnout do klína. Teď bude kraji pochlebovat. Aneb jak snadno může dopravce bez práce získat – mít půjčená nová vozidla. Jen tedy tam nepůjde tolik lhát jako v případě státních slev.

Cyklista
Host
Cyklista

Prosím o info za dva roky, když náhodou tu soutěž vyhrají ČD. Taky budete říkat, že to dostanou bez práce?

Jinak vůbec nechápu oč Vám jde. Vozidla dopravce nezíská, bude je pouze provozovat. Budou stále majetkem kraje, ne dopravce. Dokonce může být model, že vozidla budou provozovat dva různí dopravci.

Prngr
Host
Prngr

Pokud platí EU, tak by byl hřích dotaci nevyužít – na rozdíl od Ptačího hnízda, Polívkovy farmy, rozhleden v údolí …

Prngr
Host
Prngr

Čapího hnízda – už to nejde opravit

AAA
Host
AAA

tak i čáp je pták ne 🙂

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

Tak pana Ratha jsme odsoudili. Na pana Babiše jsme nic nenašli, tak jsem zvědavý u koho se tentokrát najdou milióny v krabici od vína.

Prngr
Host
Prngr

Tak Babiš jednoznačně dotační podvod minimálně u Čapího hnízda jednoznačný – jen nebyla vůle ho odsoudit

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Nezávislý soud si myslí něco jiného, takže nemelte nesmysly

Kubrt
Host
Kubrt

Až na to, že to k soudu vůbec nedošlo, že…

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Neboli … byla to zkrátka úplná kravina. Ovšem nebýt to Babiš, ale Čunek nebo Paroubek, tak by to na zlámání vazu stačilo – a o to tu šlo, zlikvidovat ho zase stejným způsobem: výsměchem, dehonestováním a nesmyslným obviněním.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně, malá _nezávislá_ firma s obratem 2 mil. Kč dostane jen tak půjčku 400 mil Kč od HSBC a jen tak čistě náhodou za tu půjčku ručí Agrofert. NEZÁVISLÁ firma.

V. K.
Host
V. K.

A ještě k tomu se pak ukáže, že bankéři ve svých vlastních interních dokumentech údajně, dle svých výpovědí na policii, lhali, když do nich napsali, že Čapí Hnízdo vlastní Babiš. To je ale náhoda.

tuKabel
Host
tuKabel

Dotace jako taková je podvod, tzn. koho chcete za co soudit

Pavel
Host
Pavel

Model, kdy obec, kraj či region nakupuje vozidla včetně dlouhodobého servisu se mi líbí. Obdobný model funguje již léta třeba v Bavorsku. Kraj pak soutěží „jen“ provozovatele. Výhodou je, že kraj, jakožto majitel, nemůže být až tak moc vydírán dopravcem, aby přidal prachy nebo slevil z podmínek, protože změnit provozovatele až tak velký problém není. Další velkou výhodou je, pokud se časem ukáže potřeba změnit např. konfiguraci vozidel, může kraj mnohem pružnější a napřímo jednat s výrobcem o požadovaných úpravách vozidel. Pokud se tento plánovaný nákup zhatí, a Jihomoravský kraj přijde o tuto jedinečnou dotaci, bude to pořádný podraz. Budu… Číst vice »

stano
Host
stano

A jak se vyřeší personál? Jak to řeší v Bavorsku?

Kubrt
Host
Kubrt

Personál je zaměstnán u dopravce, který objednavateli poskytuje službu – provoz jednotek. Může zajišťovat i údržbu, JMK ale poptává jednotky s full-servisem, takže údržbu zajišťuje dodavatel vlaků. Toto už léta funguje i v Praze, údržbu souprav metra trasy C zajišťuje Siemens.

stano
Host
stano

Jde mi hlavne o strojvedouci. Jsou zamestnani treba u CD kde jezdi na nejake trati. Ted to veme treba LE a odkud veme strojvedouci? Jakoze CD je propusti, vyplati obroskou sumu na odstupnem a s laskavosti je veme LE? To tak budou pendlovat x krat mezi ruznymi dopravci. Nebo se budou stehovat pres republiku zrovna tam kde zrovna jejich dopravce jezdi? Budou porad delat nove zkousky ZOZ na vozodla, ktere ma jiny dopravce. Prosim vysvetlete mi to nekdo tak aby to davalo smysl a melo hlavu a patu.

Prngr
Host
Prngr

Nevím, co je na tom nepochopitelného.
Možná v roce 1988 bych to nechápal.

Dan
Host
Dan

Tak se rozepište a pro mně blbce to vysvětlete viz předchozí koment.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Změna zaměstnavatele pro strojvůdce znamená novou velmi důkladnou vstupní lékařskou prohlídku dle zákona 100/1995
Což ve vyšším věku už může být problém ( ty periodické nejsou tak přísné). A tudíž fíra si dvakrát rozmyslí měnit zaměstnavatele když mu je přes 45 , kdy už se fyziologicky přirozeně zhoršuje sluch a zrak …

Cyklista
Host
Cyklista

Ale to není problém dopravce. Nyní je nedostatek strojvedoucích, ale za dva, tři roky se již trh srovná, vyškolí se noví lidé a starší již nemusí mít strach z prohlídky.

Stejně to bylo se soudci, ajťáky, atd…

Lukáš
Host
Lukáš

😀😀👌👌tisíce nových zájemců o profesy strojvůdce jsou za branami 😀😀 za ty tři roky spíš nebude mít kdo v dopravě pracovat. Strojvůdců a řidičů bude spíš větší nedostatek pokud se nezmění podmínky. Což moc nejde. Maximálně platové.

jan
Host
jan

To jsou ty snílci…. všechno je…. lusknutím prstu a když už něco poserou tak rychle ruce od toho pryč.

AAA
Host
AAA

tím bych se snad ani raději nechlubil….

Karel
Host
Karel

100/1995 Sb. není žádný zákon, ale vyhláška – řád určených technických zařízení. Tam se asi o vstupních lékařských prohlídkách moc psát nebude. Ostatně vyhláška č. 101/1995 Sb. (Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy) taky není zákonem.

AAA
Host
AAA

Ano, buď se budou stěhovat nebo k LE přejdou sami (samozřejmě bez odstupného). Pokud tedy nebudou mít s ČD podepsán výkon práce v tom jednom konkrétním místě o čemž pochybuju. Koloběh života.

Dan
Host
Dan

Malo pravdy na tom je ale realne tak jednoduchy zivot neni.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Viz výše.
Změna zaměstnavatele znamená novou lékařskou prohlídku a zřejmě i psychotesty.
U ČD máte v podstatě garancí práce do důchodu, i když to někdy znamená na druhém konci republiky ( u strojvůdců, kterých je málo to ale myslím nehrozí) To vám soukromník nabídnout nemůže.
Takze se vám může stát, že za deset let vás soukromník se třema mašinama propustí pro nadbytečnost a zpět k CD se přes novou lékařskou prohlídku nedostanete protože o jste o deset let starší

stano
Host
stano

To jsou právě ty důvody co si pár chytráku neuvědomuje. Dat jim funkci tak domrdaji co jen můžou.

Kubrt
Host
Kubrt

Závažnější mi přijde fakt, že někomu připadá OK stav, kdy nový zaměstnanec musí dobře vidět, ale u starého je fuk, že má tři dioptrie, hlavně že to jako nevíme.

Dominik
Host
Dominik

Musí vidět dobře, ale logicky se s vyšším věkem zhoršuje i zrak, ale i tak je horní hranice omezena. A ani při nástupu už nemusí být absolutní nula, znám fíry, které přijali s podmínkou, že si nechají udělat brýle.

Cyklista
Host
Cyklista

Ale toto je problém, pokud si to neuvědomujete. Nejde o to, aby člověk měl zajištěnou práci až do důchodu. Jde o bezpečnost provozu.

Navíc Vás nikdo z ČD nevyhání. Pokud budete chtít přejít k jiné společnosti, je to pouze na Vás

Lukáš
Host
Lukáš

No a to je to co si málokdo z těch co teď utíkají k soukromým dopravcům uvědomuje. Jsou očarování vidinou lepších podmínek a peněz ale na jak dlouho?

jan
Host
jan

Jsem byl na pohovoru u RJ na Brno-Bohumín a teda podmínky bída, horší než co mi nabídlo cargo. Hlavně že carga jim k RJ přestoupili čtyři mladí strojvedoucí. Pak jsem se vyptával proč no a přišel jsem na to, že byli rozčarování z nového dopravce a jak to všem nandají. Finančně si moc nepolepšili a přišli o benefity které RJ nemá. Jeich věc.

Lukáš
Host
Lukáš

Oni vidí to, že jim nabídne hezké svezení. Protože on zálohy a manipuláky na 742 nemá. Budou jezdit 160/h na vectronu. To je láká. A nemusí čekat na to několik let jako leťák. Ale kdo chce kam….. Však až pojede 160 v mlze dešti atd bez zkušeností on bude mít nahnáno.

jan
Host
jan

Oni to budou muset zvládnout. Jen on to nebude takový klídeček. Kor u RJ je hromada cestujících potížistu co se na všechno stěžují. Pecka byla jak mi ty dva blbečci vykládali jaká to, že je těžká práce svěsit a rozvěsit lokomotivu. Jsem se dobře nepochcal smíchem.

Robil
Host
Robil

Nic lepšího tam nemáš ?

Kubrt
Host
Kubrt

Prngr a AAA už odpověděli (a nevím, za co dostali minusy), ale odpovím aké, když je to reakce na můj příspěvek. Když se někde změní dopravce, musí si zajistit personál. ČD (zatím) nikoho s odstupným nepropouští, protože fírů mají málo. Nový dopravce má tři zdroje, kde vzít personál: 1. personál přejde od stávajícího dopravce, který už pro ně nebude mít práci v místě bydliště (nabídne práci jinde – dále od bydliště – personál dá u ČD výpověď a přejde k novému). 2. personál si nový dopravce sežene na „volném trhu“ a vyškolí. 3. vyškolený personál přijde od jiných dopravců, z… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, ale nikdo nenutí zaměstnance ČD přecházet a obávat se zdravotní prohlídky

Kubrt
Host
Kubrt

Však to nikde nepíšu, že zaměstnance ČD někdo nutí odcházet od ČD. Zatím to skutečně není potřeba.

Cyklista
Host
Cyklista

Skladník ze šroubárny taky třeba rok pracuje pro jednu firmu a další pro druhou. Doba umístěnek a žití ve firmě „až do důchodu“ už dávno pominula

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Takže „vydírat“ kraj požadavkem na vyšší finanční plnění samozřejmě může. Ze dne na den náhradu neseženete

xyz
Host
xyz

„Takže „vydírat“ kraj požadavkem na vyšší finanční plnění samozřejmě může.“
Finanční plnění je stanovené smluvně (včetně doložek, za jakých podmínek může být navýšeno – např. inflace atd.). V rámci těchto podmínek k úpravě úhrady dojít může, mimo rámec těchto podmínek nikoliv.

Lukáš Koncicky
Host
Lukáš Koncicky

Nesouhlasím s tvrzením,že Bavorsko kupuje vozidla.Máte nějaký konkrétní příklad? Vozidla kupuje např. Dolni Sasko.

liposh
Host
liposh

Já jsem myslel, že se tomu Nebeskému z ČD nelíbí, že JMK nemá na ty vlaky servis. Ale servis je v rámci ceny. ČD to teda nemusí zajímat. Podělá se jim půjčenej Panter? Vyreklamují ho kraji a ten to zařídí.

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

Ale nikdo už neřekl, že s tim Paterem budou jezdit ČD. Proto p. Jančura a ostatní dopravci mají tak velkou radost.

Cyklista
Host
Cyklista

stejně tak nikdo neřekl, že s ním nebudou jezdit ČD, takže pan Nebeský může mít radost

xyz
Host
xyz

ČD = dopravce, jejichž zaměstnanci vyhrožují (nikoliv svému zaměstnavateli, ale: ) onomu krajskému úřadu, že tento krajský úřad nesmí po zaměstnavateli chtít finanční kompenzace za uznávání určitého druhu „neIDSkových jízdenek“.

Dominik
Host
Dominik

Ne, že nemůže chtít, samozřejmě může, jen se nelíbí nesmyslná částka o kterou si kraj řekl.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Ano, ta částka je skutečně nesmyslná… nesmyslně nízká.

Dominik
Host
Dominik

Nesmyslně vysoká.

xyz
Host
xyz

„samozřejmě může, jen se nelíbí nesmyslná částka o kterou si kraj řekl.“ – Ta částka se OSŽ „nelíbí“ takovým způsobem, že (dle vyjádření na jejich stránkách) právě vůči krajskému úřadu bude směřována stávka, pokud tento kraj nesleví ze svých požadavků. – Tímto krokem tedy potvrzujete moje slova, tzn. že představitelé zaměstnanců dopravce (+ zaměstnanců správě infrastruktury, což je v oné věci ještě absurdnější) rozhodují o tom, jaké požadavky v rámci dojednané smlouvy smí a jaké nesmí mít objednatel (krajský úřad) vůči dopravci. A nyní onomu krajskému úřadu nabízí ten samý dopravce (s těmi samými zaměstnanci, kteří předpokládají stávkovat PROTI OBJEDNATELI,… Číst vice »

xyz
Host
xyz

** Dovětek: To vše v situaci, kdy krajský úřad jasně deklaroval, že mu je jedno, kdo oněch 1500 „Kč/ks“ zaplatí, tzn. zda samy ČD, či zda dojde k přefakturaci směrem k SŽDC (za jízdenky jejich zaměstnanců), tzn. že samotným zaměstnancům za oněch +1500 Kč nemusí být ze mzdy stržena ani koruna.

Dominik
Host
Dominik

SŽDC režijky nemají platit vůbec, týká se to jen režijek ČD, pokud nedošlo ke změně.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jedná se o všechny režijky, tedy cca 100.000 ks .

bkp
Host
bkp

No jo, když to koupí kraj, zájmu když to dá ČD, tak ty ty soupravy nebudou mít v účetnictví na krytí různých dobrodružství, navíc případná změna dopravce v případě problémů bude hodně snadná

Romanero
Host
Romanero

Nebýt té dotace, tak se není o čem bavit – je to nesmysl. Jsem zvědavý, kam až rozpitvávání české železnici dospěje, efektivitě tohle rozhodně neprospěje. Majitelem vlaku je jedna osoba, dopravcem jiná, servisovatelem třetí, majitelem servisního zázemí čtvrtá. Očekávám, že se dále bude soutěžit zvlášť agentura na zajištění strojvedoucích, jiná agentura na průvodčí, pokladní atd.
Marže za marží, ať mi nikdo netvrdí, že tohle by se bez té proklaté dotace vyplatilo..
Ač nemám rád slovo diskriminace, tak tady nevyváženost alokace této dotace na úkor zbytku republiky je velmi zřejmá.

bkp
Host
bkp

Zajímavé, v mnoha oborech to hezky funguje.

Martin K.
Host
Martin K.

Nedělní oběd: Nemovitost vlastní banka (já platím hypotéku), zařízení kuchyně jsem platil já, jeho servis v době garance mi nedělá prodejce, ale jeho smluvní servisák, suroviny jsou obchodu, energie od tří dodavatelů (voda, plyn, elektřina), nástroje dodávají Švédové (které si vyrábějí po celém světě) a v konečném důsledku v tom malí strávníci frfňají. ANO, platí to všude!!! 😀

Romanero
Host
Romanero

Ale jistě oceníte a ušetříte na řemeslníkovi, který umí zedničinu, sádrokarton, položit podlahu a sežene si materiál sám a s množstevní slevou, než kdybyste musel na každou činnost osobně shánět dodavatele..

Karel
Host
Karel

No a teď si představte, že byste narazil na řemeslníka, který by vám řekl – ano, opravím a vybavím vám dům, ale jenom za podmínky, že bude můj – přece vám nebudu pracovat na vašem bytě. A to jsou ČD.

eLKá
Host
eLKá

Jestli to je, nebo není nesmysl, to se pozná časem. Fakt je ten, že tento obchodní model (vozidla nakoupí veřejná správa včetně servisu a najde někoho, kdo s tím třeba 10 let jezdí) nevymysleli v JMK a používá se pro regionální dopravu i jinde. Podobně je postaven např. Rhein-Ruhr-Express, kde dopravce také ta vozidla nevlastní a z dotací hrazena nejsou. Jestli ty vlaky budou provozovat ČD, RegioJet, Leo Express, Arriva nebo někdo jiný, to je jiná věc. Nicméně velmi vysoko hodnotím to, že tendr na vlaky nezpochybňuje žádný z jeho účastníků (kdy naposledy jsme v ČR podobný tendr z veřejných… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Pokud ta nekulatá náhodná čísla požadovaných počtů sedaček čirou shodou okolností sedí zrovna na ty dva druhy souprav, které aktuálně nabízí Škodovka, tak bych si ten tendr zpochybnit dovolil…

zdenek102
Host
zdenek102

Romanero:
Buďte vklidu. Po tady této investici do nových vlaků žádné průvodčí potřeba nebude. KORDIS se tím netají a když bude mít kraj vlastní vlaky, o to jednodušší bude tuto pozici odstřelit. Usměrněný nástup do dveří se zeleným pruhem je předvěst. První se lidi bez jízdenky během těch 3-4 let za asistence průvodčích naučí chodit do dveří se zeleným pruhem. Pak až bude povědomí o „zelených dveřích“ dostatečné, průvodčí se zruší na linkách, kde bude ucelená souprava/jednotky a jednou za čas do vlaku naběhne parta revizorů a zkasírují bez milosti celý vlak… Hlavně že ušetříme pár šestáků 🙂

Tronda
Host
Tronda

Tak pokud se najednou ČD tak leskavě angažují v nákupu nových vozidel a mají na účtech miliardy volných korun nazbyt, mohou za ně pro JMK nakoupit nová vozidla pro jiné linky, aby ani v jiných oblastech kraje nemuseli lidé jezdit v pojízdných šrotech tentokrát řad 810, 814, 854 nebo vlecích Bmx.

Dominik
Host
Dominik

Je to jednoduché, když to kraj zaplatí, tak dostane nová vozidla.
Jenže u většiny krajů se ukázalo, že když jim dopravce nabídl 2 možnosti (stará nebo nová vozidla), tak ve většině případů kraj sáhl po starších, protože to je levnější.

Tronda
Host
Tronda

Tak jestli umíte číst, tak si můžete v článku přečíst, že ČD se sami nabízejí, že si sami na nové vlaky seženou finance = mají několik volných miliard a po kraji nebudou chtít ani korunu a tomto případě mají nepřeberné možnosti, kde se s novými vozidly vyřádit a to nejen v JMK.

Cyklista
Host
Cyklista

A proč tedy ČD nabízí dvě varianty? Konkurenční dopravci dávají pouze jednu. Jde pouze o to, že ČD ví, že s novou technikou nejsou konkurenceschopní.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Výrazně nižší náklady jo?
Ony ty vlaky budou zadarmo?
Jediný rozdíl je, že JMK nebude platit za nové vlaky dopravci, jenž by je pořídil, ale bude za ně platit úvěr.

Ondřej
Host
Ondřej

A dostane na ně 5 miliard dotaci, někdy je dobré si přečíst článek, než hned komentovat. Takže z pohledu kraje to bude opravdu levnější.

Pandrhola
Host
Pandrhola

To ano, ale ta dotace by mohla být využita smysluplněji v infrastruktuře, kde jsou peníze potřeba jako sůl. Navíc by to mělo skutečný přínos pro cestující a nikoliv pro kraj, proto také došlo k úpravě pravidel a opravě této chyby, takže příští dotační program už půjde jen do infrastruktury.

Tronda
Host
Tronda

Aha, nová vozidla nejsou přínosem pro cestující, zajímavý názor. Budeme mít novou infrastrukturu, ale jezdit po ní ve starých šrotech.

AAA
Host
AAA

§1 Vždycky se to tak dělalo
§7 Cestující by to zneužili

Hrackalw
Host
Hrackalw

Trondo ty jsi ale vážně omezený mnohem víc než jsem předpokládal!!! Umíš číst !!!! ČD nabídlo vyřízení financování a nákup nových jednotek takže ty peníze EU by mohly jít do infrastruktury a kraj by mohl mít nové koleje i vlaky. Kdyby toto navrhl ten tvůj Bůh žlutý to by jsi rval jak je to skvělý. Jsi ubožák ale to jsem ti psal už mockrát. Lituju tebe i lidi z tvého okolí.

AAA
Host
AAA

A všichni by na tom jen vydělali! Takové drážně-ekonomické perpetuum mobile.

Kubrt
Host
Kubrt

Já jsem myslel, že si tady skončil, mezi těmi duševně nevyrovnanými jedinci…

antitronda
Host
antitronda

Nediv se.Tronda pracuje ve sběrných surovinách a ve všem vidí šrot.Taky mu kus lokomotivy ČD spadl na hlavu,proto ta nenávist.

Tronda
Host
Tronda

A co ti na ty vykřičníky radí tvůj psychiatr?

Cyklista
Host
Cyklista

Mohl by mít nová vozidla, ale mnohonásobně dráž a o infrastrukturu se dopravce nestará a stát zastoupený SŽDC na to….

AAA
Host
AAA

tak ČD by jim je přece nakoupili tak nějak z lásky k cestujícím….

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ach jo, viz citace z článku: „České dráhy jsou připraveny nakoupit pro Jihomoravský kraj potřebné jednotky a zajistit financování takové investice“.
Takže pro cestující by mohlo být obojí, jak vozidla, tak lepší infrastruktura…

Kubrt
Host
Kubrt

ČD můžou tedy ty peníze využít v jiných krajích, takže můžou být vozidla nová v JMK i jinde 🙂
U infrastruktury je spíš než finance problémem (ne)připravenost staveb.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Neboj skončil jsem debatovat tady s lidmi typu Tronda vážně nemá cenu. A když tu čtu názory některých “ odborníků “ tak to je ještě horší. Jsi poslední na koho reaguji. A jen pro tvoji informací investice do infrastruktury nemusí být jen stavby nových tratí. Víš kolik by za to mohlo být kupříkladu nových zabezpečovacích zařízení na přejezdech. A možná tím i zachránit pár životu ?

Kubrt
Host
Kubrt

I rekonstrukce potřebují stavební přípravu.

Pandrhola
Host
Pandrhola

To je sice pravda, ale spousta jich je připravených, jen chybí právě ty peníze…

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

A že ti soukromníci budou mít spousty nových vozidel.
A mohl bych je vidět?
Nová vozidla samozřejmě nejsou problém, stačí si to dát do smlouvy a ,a to predevsim , ZAPLATIT. Ovšem pokud jsme svědky takových absurdit, že kraj výměnou dopravce ušetřil padesátník na kilometr (Liberecký kraj), aby 20 let staré regionovy nahradili 30 let staré německé motoraky….

Marek Janík
Host
Marek Janík

„20 let staré regionovy“ 😀 Říkejme raději 50 let staré 810ky natřené na žluto.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A přetřené na modro 🙂
jinak teda 50 roků jim ještě není, jen ten motor je z 60 let starého autobusu.

Robil
Host
Robil

Prosím , už mlč! Fakt se ti uleví .

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Tak dopravce by na ně s velkou pravděpodobností dotací dostal také, zrovna Pantery se z dotací často kupují.

Kubrt
Host
Kubrt

Ale teď už má tu dotaci přiklepnutou JMK.

Cyklista
Host
Cyklista

Nikdo nebrání ČD, které mají zdroje a možnost financování, zažádat o dotaci a nakoupit. Ale to ČD nechtějí. Chtějí aby dostaly dotaci a jednotky zaplatil objednatel. Tady je ten zádrhel.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Prosím vás-jestli to shodíte ze stolu. Zapomeňte na kampaně typu méně aut a více vlaků. Protože Honeckerem vám po roce 2025 vážně nikdo chtít jet nebude. A pokud „páteř“ IDS JMK má tvořit vlaková doprava, tak by takové rozhodnutí bylo největší ostudou JMK za posledních dekádu!

Zbyněk
Host
Zbyněk

U nás naštěstí tyto rekonstruovaná vozidla budou jezdit i po roce 2025, přeci jen je zbytečné plýtvat zdroji, když vozidlo na dráze má velmi dlouhou životnost a jde dobře rekonstruovat. Pro kraj je tak hlavní, že může udržet velmi příznivou cenu u IDS. K čemu mít jako u IDSOK, nebo JHMK nové vlaky, když krajské jízdné je pro spoustu lidí nedostupné? JHMK nemá ani 7denní jízdenku.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Naštěstí?😂😂

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Kde je to u vás?
Jen abych věděl, kde jsou lidi ještě normální …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Bdmtee a dobře rekonstruovat? No toto. Ten žebřík jak do kurníku, to je zásadní problém a rekonstrukce ho neřeší.

Martin K.
Host
Martin K.

No prostě JMK hodil ČD do zavedeného systému vidle. Ano, je velmi pravděpodobné, že se několik věcí na začátku nepodaří a bude to mít dětské nemoci (tak jako u všeho když někdo s něčím nově začíná), ale pak to bude fungovat. ČD pak nebude mít za konkurenci jen soukromníky, ale i samotné kraje. JMK totiž není poslední kdo něco podobného zkusí, koláč rozpočtu podobného projektu je totiž velký a voní jak František o vánocích.

Axel
Host
Axel

Tak hlavně – za „aktivní obranu“ svých zákazníků (=krajů) si můžou samotné ČD. Viz jejich nenažranost, kdy za RegioSharky (placené z 1/3 z dotace pro Olomoucký a Zlínský kraj), chtěli za provozování těchto Regiosharků obrovskou „pálku“, která vůbec neodpovídala tomu, že ČD ušetřili spoustu peněz za kupní cenu vlaků…. Holt nenažranci… Podobně ve Zlínském kraji, kde na části tratí ČD nabízela do roku 2030 takové vagony jako 854 nebo 460 (plus Regionovy), a vůbec nechápu, že jaktože provoz takových vraků neumožnil ČD, aby byla levnější než konkurence (vítězná Arriva podle mě nabídla nižší cenu a o něco lepší vagony než… Číst vice »

Adam H
Host
Adam H

Tady se zase někdo snaží dělat něco, co mu absolutně nepřísluší.
Doufám, že to neprojde a dotace „propadne“ na infrastrukturu SŽDC.