Jihomoravští zastupitelé rozhodují o miliardovém nákupu nových vlaků, ČD jim ho rozmlouvají

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jihomoravský kraj dnes čeká jedno z klíčových rozhodnutí v oblasti dopravy. Zastupitelé mají rozhodnout o pořízení 37 elektrických jednotek od

Jihomoravský kraj dnes čeká jedno z klíčových rozhodnutí v oblasti dopravy. Zastupitelé mají rozhodnout o pořízení 37 elektrických jednotek od Škody Transportation za 6,7 miliardy korun. Většinu má pokrýt evropská dotace. Ze zakázky, která má výrazně vylepšit kvalitu cestování v kraji, se ale stalo citlivé politické téma, do kterého ještě na poslední chvíli zasáhly České dráhy.

Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský napsal na počátku listopadu jihomoravskému hejtmanovi Bohumilu Šimkovi dopis, ve kterém ho upozorňuje, že nákup vlaků je pro kraj rizikový. Podle Nebeského jde o významná provozní a finanční rizika, protože kraj nemá zkušenosti s nákupem a správou vozidel. „České dráhy jsou připraveny nakoupit pro Jihomoravský kraj potřebné jednotky a zajistit financování takové investice,“ uvedl Nebeský. V dopise kraj upozornil, že žádný z uchazečů nemá s Českými drahami dohodu o provádění údržby v jejich zázemí. Kraj soutěžil jednotky i s plným servisem.

Motivace Českých drah k sepsání takového dopisu není úplně jasná. Podle několika zdrojů Zdopravy.cz Nebeský začal situaci řešit poté, co se na konci října vydal premiér Andrej Babiš do Brna vlakem a dozvěděl se, že zakázku na nové vlaky pro Jihomoravský kraj má vyhrát Škoda Transportation a měl nařídit hejtmanovi Šimkovi zrušení soutěže. Jihomoravský kraj ani České dráhy se k dopisu nevyjádřily. Nebeský si v dopise současně stěžuje, že nová smlouva, kterou České dráhy dobrovolně podepsaly, je pro dopravce nevýhodná; žádá proto jednání. Dopis Českých drah si můžete stáhnout zde, druhou stranu pak zde.

Kraj stojí před zdánlivě jednoduchou volbou: pokud zakázku odmítne, přijde o více než pět miliard na evropských dotacích, které výrazně zlevní náklady na provoz vlaků. Ve hře jsou ale i různé politické zájmy a odvety, části koalice se například nelíbí, že ČSSD nepodpořila nákup akcií Technologického parku. Zatímco ještě před pár týdny se zdálo, že zakázka bez problémů projde, poslední vývoj naznačuje, že půjde o těsné hlasování i kvůli nepřítomnosti řady zastupitelů, kteří jsou v Praze na sněmu starostů. Původně měli o zakázce rozhodovat jen radní, nakonec se rozhodli pro schválení zastupitelstvem.

Do debat se ještě vložil brněnský podnikatel a majitel RegioJetu Radim Jančura. Ten naopak poslal zastupitelům dopis, ve kterém kraj pochválil za přístup, jakým k nákupu nových vlaků přistupuje. „Pokud zastupitelstvo schválí záměr pořídit tato vozidla, bude to v dosavadní historii největší počin Jihomoravského kraje, který bude mít pozitivní vliv na život občanů,“ napsal Jančura v dopise. Doplnil ho i o vlastní výpočty, jak kraj ušetří.  Kraj bude po vysoutěžení vlaků hledat dopravce, který je bude provozovat.

Kraj do uzavření zakázky nechce soutěž komentovat. „Je možné pouze uvést, že nabídnutá cena je nižší, než byla odhadovaná na základě expertního posudku z ČVUT,“ řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Roman Hanák. Hodnota zakázky je 6,7 miliardy korun, v ceně je ale i servis jednotek na 30 let.

Kraj do soutěže oslovil původně šest výrobců, postupně ale všichni odpadli a zůstala jen Škoda Transportation. Podle informací Zdopravy.cz Bombardier nakonec nabídku nepodal z kapacitních důvodů, Siemens kvůli tomu, že o několik sedaček neplnil požadovaný počet míst. Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce. Stadler měl být zhruba o půl miliardy levnější, podle informací Zdopravy.cz došlo k vyloučení kvůli počtu sedaček.

I když na první pohled výsledek soutěže vypadá jako některé minulé tendry v Česku na elektrické jednotky, kdy vyhrávala jen Škoda, zástupci zahraničních výrobců mimo zápis uvedli, že šlo o transparentní soutěž, kde žádná kritéria nezvýhodňovala konkrétního výrobce. V minulosti kvůli tomuto postupu kritizovaly České dráhy například Alstom či Bombardier. „Je to pro kraj jedinečná šance. Pokud neprojde, přijdeme o dotaci a budeme nové vlaky splácet z krajského rozpočtu,“ dodal Hanák.

Jihomoravský kraj má dostat z Operačního programu Doprava na vlaky 5,5 miliardy korun, tyto peníze v podstatě ušetří za platbu na odpisy vozidel v ceně dopravního výkonu. Kraj je prvním a jediným v republice, který jde cestou takzvané půjčovny vlaků: soupravy budou v majetku kraje. Smlouvu s vítězem soutěže chce kraj podepsat do konce roku, čeká na definitivní schválení dotace. Během příštího roku pak chce vybírat dopravce, který bude soupravy provozovat. Všechny nové vlaky mají být dodány do tří let od podpisu smlouvy, tedy konce roku 2022.

Nové jednotky by měly tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě, kraj je chce nasadit na linky S2 a S3 místo až 50 let starých vlaků. Do 31 z nich by se mělo vejít 310 cestujících, 6 menších pojme 140 osob.

Pokud kraj zakázku odmítne, peníze nepropadnou do Evropské unie zpět. Jsou připraveny ve stejné prioritní ose, z jaké se financují například železniční stavby, kde má SŽDC zásoby projektů za desítky miliard korun. Propadnutí dotace pro jižní Moravu by tak přišlo správě železnic vhod.

Jihomoravský kraj má přitom zřejmě poslední a jedinečnou možnost sáhnout si v takové míře na dotační peníze na nová vozidla. Platilo totiž pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele.“ Jihomoravané díky své připravenosti uzmuli drtivou většinu dotací ostatním krajům. Navíc příští Operační program Doprava už bude financovat jen infrastrukturu, nikoliv vozidla.

Tagy České dráhy elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj RegioJet
164 komentářů