Letecké společnosti Letectví

Rozebráno na díly. Tarmac ohlásil likvidaci první A380

Letadlo A380 v barvách Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Letadlo A380 v barvách Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines

Společnost Tarmac Aerosave dokončil demontáž prvního letadla A380. K jeho likvidaci přistoupili majitelé poté, co se jim nepodařilo najít kupce pro stroj, který deset let létal pro Singapore Airlines. Velkou část letadla použije firma na náhradní díly.

Konec prvního letounu, který se ještě vyrábí, oznámila firma v tiskové zprávě.  Majitelem letadla je společnost Dr Peters company, která už dříve uvedla, že rozebrání letadla na náhradní díly je pro ně ekonomicky nejvýhodnější variantou. Majitelé letadla vychází hlavně z předpokladu, že trh s náhradními díly pro A380 není příliš rozvinutý.

Podle Tarmacu se podařilo 90 % letadla recyklovat nebo se později prodá na náhradní díly. Firma pokračuje na demontáži druhé A380. K likvidaci dochází na letišti Tarbes na jihu Francie. V prvním kroku byly odstraněny kapaliny z letadla, poté začala demontáž všech pohyblivých částí. Vše, co půjde prodat dál, bylo vyčištěno a uloženo pro případný prodej. Samotný trup bude zlikvidován.

Prodej na díly má přinést zhruba 45 milionů dolarů za každé letadlo. Firma věří, že bude po dílech velká poptávka od stávajících provozovatelů těchto letadel. Na trhu s použitými letadly se podařilo zatím umístit jediný stroj pro společnost Hi Fly, která s ním pomáhala například při krachu Thomas Cook.

Vyřazení A380 chystá řada stávajících provozovatelů. Téměř poloviny A380 se zbaví Lufthansa, z flotily je postupně vyřadí Air France. Dopravci nejsou spokojeni většinou s ekonomikou provozu.

Airbus je přestane v roce 2021 definitivně vyrábět. Šéf Emirates Airlines Tim Clark v nedávném velkém rozhovoru pro server Airlineratings.com uvedl, že konec výroby je velkou chybou Airbusu, protože vývoj letecké dopravy ukazuje, že podobná obří letadla brzy budou mít své místo na trhu kvůli přeplněným letištím.

29
Diskuze

avatar
6 Komentáře
23 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
trigrY.K.Jiří KocurekVáclavliberal shark Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
trigr
Host
trigr

Tak 747 přežije svého evropského nástupce. Jak vtipné. Sice hlavně že je i ve verzi Cargo, ale přežije.

tuKabel
Host
tuKabel

Tak parodie na Jumbo nabrala nový rozměr. Zatímco 747 oslavila kulatou 50 – tak toto monstrum už bylo zbytečné když se kreslilo. Airbus se na tom nevykrvil jen proto, že měl v zádech EU

Y.K.
Host
Y.K.

A380 začali projektovat, protože dávala dokonalý smysl. Že se svět změnil hned se zahájením zahájení prodejů je dost pech, když vývoj trvá 10 let a do budoucnosti nikdo nevidí.

I když to bude ekonomicky plichta, rozhodně výsledek nebude špatný. Airbus si s A380 vystavěl obrovské know how, které se mu teď hodí, zaměstnal desetitisíce lidí v Evropě, vyrábí se tu špičková technologie (jak pořád někdo brečí, že je v vše z Číny). Takže i když to nevyšlo ideálně, prohra to není.

Třeba Concorde byl ještě větší propadák a jak je oslavovaný. 🙂

Nicky
Host
Nicky

45 mio USD je v porovnáním s cenou nového opravdu pakatel. Uvidíme, jestli se podaří umístit další z ukončených leasingů.
Myslím, že podobně velké letadlo z kompozitů bude potřeba. Zejména jak je v rozhovoru zmíněno, že Emirates dokáží denně vyprodat 6 letů A380 na Heathrow, kde už nejsou další sloty.

Nejhodnejsi
Host
Nejhodnejsi

Neví někdo z vás místních rozdíl mezi spotřebou paliva? Air versus Boeing?

Nicky
Host
Nicky

To je jako kdyby ses zeptal na rozdíl ve spotřebě mezi Škodou a Toyotou.

Nejmodernější kompozity mají pod 3 litry/sedačku a 100 km.

Václav
Host
Václav

Ekonomika provozu není jenom spotřeba. Ta ekonomika nevychází hlavně proto, že to má 4 motory a proto velké náklady na údržbu. 4 motory už jsou v osobní dopravě pasé.

Rossec
Host
Rossec

Kryt motoru by byl dobrý suvenýr na místo zahradního domku.

Y.K.
Host
Y.K.

To jo a ze směrovky rozhledna.

vitapb
Host
vitapb

Smutý pohled na královnu nebes, za pár let je z toho kupa šrotu… Úžasný letadlo, který ale přišlo do špatný doby.

Y.K.
Host
Y.K.

Královna nebes byla a je 747. 😉
Ne že bych proti A380 něco měl.

liberal shark
Host
liberal shark

Obávám se, že celý ten koncept A380 a leteckých „hubů“ byl prostě nepodložený a mylný. Zákonitě narazil na ekonomickou realitu, infrastrukturní omezení a nebyl přijat zákazníky, kteří prostě neradi přestupují. Jak typicky francouzské :-)).

liberal shark
Host
liberal shark

Páni, tady je ale lidí, zaujatých velikostí. A práce Sigmunda Freuda znáte ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„In Seattle, they were counting on what millions of women already know: Size matters!“ Bruce Dickinson na adresu B747, v pořadu Flying Heavy Metal.
Pro neznalé: Bruce na to letadlo má kapitánské zkoušky.

Adam H
Host
Adam H

Je to úžasné letadlo pro komfort cestujících a neuvěřitelný kus techniky. Ale A380 by potřebovala kompletně přepracovat. Doufám, že za pár let sednou za rýsovací prkna a po vzoru vývoje A350XWB postaví opravdovou A380neo, ne tu verzi plus, kterou nabízeli a nikdo ji nekoupil.

Jak bylo napsáno na jednom prezentačním letounu – „Love at first flight. A<380"

Adam H
Host
Adam H

Tím přepracovat myslím samozřejmě pro dnešní dobu. Využít maximální potenciál (verze -900, -1000), nasadit úspornější motory a kompozitní technologie.

Y.K.
Host
Y.K.

To je jistý druh onanie, nebo sebetrýznění, nic ve zlém. Pro čtyřmotoráky už není místo a nic s tím nenaděláme. Cestující si mohou chrochtat blahem jak chtějí, že to je pohodlné éro, ale když za to nechtějí platit více než ve dvoumotoráku, tak je aerolinky logicky pustí k vodě., pro dobré skutky tu není místo.

liberal shark
Host
liberal shark

Navíc kdo chce pohodlí, může si zaplatit BizJet nebo CJ-čko a nemusí kvůli tomu stěhovat takovou masu hliníku :-).

StaPo
Host
StaPo

už jsi někdy seděl v nízkém biz-jetu 6+ hodin a nemohl se pořádně protáhnout? Já tedy ne (i ta jedna hodina mi stačila), ale dokážu si to představit… Naštěstí ty menší Citationy stejně přes oceán najednou nedoskočí 🙂

liberal shark
Host
liberal shark

To neseděl. Zato jsem seděl asi 10 hodin v širokotrupé A-340 a málem mně jeblo :-(.

liberal shark
Host
liberal shark

Proč vymýšlet nový A380, když je tu B787 Dreamliner ?

StaPo
Host
StaPo

přečti si výšeodkazovaný rozhovor s Timem Clarkem, odpověď je tam ukryta…
Kromě nedostatku slotů na zajímavých letištích je tam zmíněna i ta drobnost, že dvě nové B787-9 jsou ohledně spotřeby paliva na 1 sedačku horší než jedna stávající A380-800 (obě letadla v konfiguraci LOPA pro Emirates).

GPGP
Host
GPGP

Dokud neuvidím tabulku od nezávislé agentury neuvěřím… asi bral v potaz i pořizovací náklady a chce větší slevu na B 787.
Jiný CEO, myslím Qantasu říká přesný opak 🙂

StaPo
Host
StaPo

s tou slevou na B787 za tím možná něco bude, zmiňoval se tam o nějakém letadle (typ nespecifikoval) za 160M, přitom katalogová cena B787 je už myslím dost přes 220M – doby „zaváděcí“ ceny 120M za první B787-8 (včetně rychlosti, s jakou Boeingům tehdy na ně přibývaly objednávky) už dávno minuly, za tolik to bohužel zjevně ani nevyroběj.

Y.K.
Host
Y.K.

Ten rozhovor je dost jednostranný a Emirates rozhodně budou stát na straně A380, když je dosud kupují.

Protože dvě B787 můžou být trochu horší na sedačku, ale zase jedna může neletět, když není sezóna, můžou letět v různé časy a zlepšit nabídku, prostě je jednodušší je naplnit (nebo jen jednu), Naopak A380 se musí zaplnit vždy, jinak ta čísla moc pěkná nejsou a zaplnit A380 do posledního místa na každý let není nic jednoduchého.

Jen tak
Host
Jen tak

tak Emirati uz 380 nekupuji. nakupovali je, a holt dodavky par let trvaji.

a primo sam sef emiratu (cili ten, co je podle tebe zaujaty pro airbus) jasne rekl, ze 2 787 vyjdou levneji.

Y.K.
Host
Y.K.

Jo, no, správně, jsem to myslel tak, že dodávky pořád běží, ne že by dělali nové objednávky. Ty už nebudou.

Tim Clark řekl, že ekonomika A380 je na sedadlo lepší, což je v rozporu s tím co prohlašují jiné aerolinie (už jsem zapomněl kdo, snad Quantas?). Nicméně 787 zatím neprovozují, tak těžko mohou mít čisté porovnání.

A Boeing 787-9 in our configuration would be carrying 230-240 passengers. With two flights of the 787, which burns half the fuel, with the number of seats available, the fuel cost per seat on the A380 is cheaper than on the 787.

liberal shark
Host
liberal shark

To je ovšem jeden izolovaný parametr. Chtělo by to nějaké komplexní ekonomické porovnání celkových nákladů na vlastnictví a návratnost letadla. A věřím, že se B-787 na trhu uplatní lépe, bude se více „točit“ na linkách, bude mít méně omezení na letištích a zaplatí se dřív.

Jen tak
Host
Jen tak

asi jsme keteli kazdy v jine a380 – ja si v economy zadneho rozdilu nevsiml.

jako ano, pokud nekdo ulitava z fake zlata na rantlech schodiste, tak to pak pochopim, jinak je to takove “trava zelenejsi” a “nebe modrejsi” 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce