Konec A380. Airbus oznámil, že přestane vyrábět největší osobní letadlo na světě
Airbus skončí do roku 2021 s výrobou největšího osobního dopravního letadla světa. Dlouho očekávaný verdikt o budoucnosti A380 oznámila dnes
Airbus skončí do roku 2021 s výrobou největšího osobního dopravního letadla světa. Dlouho očekávaný verdikt o budoucnosti A380 oznámila dnes firma v tiskové zprávě poté, co se dohodla na zrušení objednávky 39 letadel se svým největším zákazníkem tohoto typu letadla, společností Emirates. Výrobci se ale podařilo dohodnout s Emirates nákup celkem 70 nových letadel A330neo a A350.
Emirates si namísto původních 163 letadel A380 objedná celkem 123 letadel. V praxi to znamená, že Airbus během příštích dvou let vyrobí ještě 14 A380 pro Emirates a předá postupně 3 A380 společnosti All Nippon Airways. „Výsledkem tohoto rozhodnutí je, že Airbus nebude mít dostatečnou zásobu objednávek na A380 a proto ukončíme jeho výrobu,“ řekl končící ředitel Airbusu Tom Enders.
Podle Enderse je konec A380 současně i tečkou za érou čtyřmotorových letadel. „Snažili jsme se najít nové zákazníky, ale neúspěšně. Možná jsme měli s tímto letadlem přijít o deset let dříve,“ řekl Enders na tiskové konferenci k výsledkům Airbus.
Výroba největšího letadla na světě tak skončí jen 16 let poté, co Airbus s letadlem poprvé vzlétl v roce 2005. Poprvé od roku 1986 nebude Airbus nabízet letadlo se čtyřmi motory. „I když je dnešní rozhodnutí pro nás velmi bolestivé, letadla A380 budou dál mnoho let v provozu a Airbus bude jejich provozovatele plně podporovat,“ řekl Enders.
Following a review of its operations and in light of developments in aircraft and engines, @Emirates agrees with Airbus to
➡ reduce its A380 order book by 39 aircraft
➡ order 40 #A330neo & 30 #A350
As a result, A380 deliveries will cease in 2021
Release: https://t.co/hCyvPElB1O pic.twitter.com/S8t2KI3Ge4— Airbus Newsroom (@AirbusPRESS) February 14, 2019
Airbus zatím vyrobil 234 letadel A380, největším zákazníkem jsou Emirates. Nakonec dospěly s Airbusem k dohodě, na které může výrobce vydělat: objednají si 40 letadel A330neo a 30 letadel A350. Zatímco v případě A380 už neměl Airbus v této kategorii letadla konkurenci, nákup A330 a A350 je pro Airbus dobrou zprávou v jeho boji s konkurenčním Boeingem a jeho letadly 787 a 777X.
Podle Airbus se konec výroby dotkne zhruba 3000 až 3500 zaměstnanců. Firma bude jednat s odboráři o jejich přesunu na jiná místa, zejména na výrobu A320.
Airbus nikdy přesně neřekl, kolik vývoj letadla celkem stál, nejčastěji se mluví o 15-20 miliardách euro. Jisté tak je, že stroj zůstane pro Airbus navždy ztrátovým projektem. O konci výroby se spekulovalo několik let. Jen za loňský rok podle zveřejněných výsledků ovlivnila výroba A380 hospodaření firmy ztrátou 463 milionů euro.
Rozhodnutí Airbusu je zlomem i pro éru čtyřmotorových letadel. Boeing s velkou pravděpodobností díky objednávkám od nákladních dopravců překoná Airbus a svůj model 747 bude vyrábět i poté, co Airbus s A380 skončí.