Rozebráno na díly. Tarmac ohlásil likvidaci první A380

Letadlo A380 v barvách Singapore Airlines. Foto: Singapore AirlinesLetadlo A380 v barvách Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines

Společnost Tarmac Aerosave dokončil demontáž prvního letadla A380. K jeho likvidaci přistoupili majitelé poté, co se jim nepodařilo najít kupce

Společnost Tarmac Aerosave dokončil demontáž prvního letadla A380. K jeho likvidaci přistoupili majitelé poté, co se jim nepodařilo najít kupce pro stroj, který deset let létal pro Singapore Airlines. Velkou část letadla použije firma na náhradní díly.

Konec prvního letounu, který se ještě vyrábí, oznámila firma v tiskové zprávě.  Majitelem letadla je společnost Dr Peters company, která už dříve uvedla, že rozebrání letadla na náhradní díly je pro ně ekonomicky nejvýhodnější variantou. Majitelé letadla vychází hlavně z předpokladu, že trh s náhradními díly pro A380 není příliš rozvinutý.

Podle Tarmacu se podařilo 90 % letadla recyklovat nebo se později prodá na náhradní díly. Firma pokračuje na demontáži druhé A380. K likvidaci dochází na letišti Tarbes na jihu Francie. V prvním kroku byly odstraněny kapaliny z letadla, poté začala demontáž všech pohyblivých částí. Vše, co půjde prodat dál, bylo vyčištěno a uloženo pro případný prodej. Samotný trup bude zlikvidován.

Prodej na díly má přinést zhruba 45 milionů dolarů za každé letadlo. Firma věří, že bude po dílech velká poptávka od stávajících provozovatelů těchto letadel. Na trhu s použitými letadly se podařilo zatím umístit jediný stroj pro společnost Hi Fly, která s ním pomáhala například při krachu Thomas Cook.

Vyřazení A380 chystá řada stávajících provozovatelů. Téměř poloviny A380 se zbaví Lufthansa, z flotily je postupně vyřadí Air France. Dopravci nejsou spokojeni většinou s ekonomikou provozu.

Airbus je přestane v roce 2021 definitivně vyrábět. Šéf Emirates Airlines Tim Clark v nedávném velkém rozhovoru pro server Airlineratings.com uvedl, že konec výroby je velkou chybou Airbusu, protože vývoj letecké dopravy ukazuje, že podobná obří letadla brzy budou mít své místo na trhu kvůli přeplněným letištím.

A380 pro rozebrání. Foto: Tarmac AerosaveA380 pro rozebrání. Foto: Tarmac AerosaveA380 pro rozebrání. Foto: Tarmac AerosaveLetadlo A380 v barvách Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Tagy A380 Airbus Airbus A380 Tarmac Aerosave Top vyražení A380
29 komentářů