Ropid testuje nové mapy pro cestující v okolí stanic metra
Původní a nová (vpravo) podoba map ve stanicích metra. Foto: Ropid
Ropid s novými mapami testuje různé způsoby natočení mapy, zobrazení docházkových vzdáleností i barevnosti mapy.
Jsou-li mapy a plány orientovány „k severu“, tak nějaké novátorství povede jen ke zmatení cizince vybaveného plánem města orientovaném k severu.
Nejsu Pražák. Vpravo je mapa graficky hezčí. Jako pro turistu je pro mě přehlednější levá, tam jasně vidím červená a žlutá Mka vpravo mi to splývá. Ale jinak je to asi jedno, naživo to bude taky jiný.
Musím říci, že mě se poměrně libí. Nízká barevnost „šumu“ okolní zástavby, přesto čitelné, vysoká saturace barev MHD, metro, tram, tak hned vyniknou. Co je skvělé je zakreslení podzemních prostor, což dává kontext k pochodům a možnost představit, si, že se někam dá dostat i podzemní cestou.
Je to necitelne – divne barvy, zbytecne detaily, chybejici informace. Kazdy vystup by mel mit svuj kod a prehledna mapa pudorysu stanice by mela byt ve vestibulu. Podobne to ma treba metro v Taipei. Tak by clovek vedel, ze ma sraz treba na Florenci Exit 5. A ta mapa musi byt poradne velka. Na titerne velikosti na oznacniku je to uplne o nicem s touhle urovni detailu.
Pěkný, viděl jste to vůbec?
Exity na té nové mapě jsou, pak jsou tam indexy označené i blízké zastávky MHD. Kromě toho je tam zakreslen rozsáhlý podzemní objekt stanice Florenc, což je právě standard v Asii, ale u nás v mapách podzemní prostory nebývají, nejsou ani na staré mapě, což nepřispívá orientaci ve vestibulech a jejich podzemní propojenosti.
Vy si dáváte v Praze sraz podle čísel označníků zastávky ?
Ona existuje detailní mapa s čísly označníků na jednotlivých refýžích ….
Kde přišli na to, že jsou potřeba nový mapy?
V Praze se opět testuje trpělivost všech, kolik testování všichni ještě vydrží. Televize s odjezdy, otočené sedačky v metru, zastávkový označník na Palackého n., všechny možné trolejbusy a elektrobusy, tramvaj Evo… :)))
V Praze jezdí Evo?
Myslím, že jedna z věcí, které ještě scházejí, je zřetelné označení všech vstupů zvenčí i zevnitř nějakým jedinečným označením.
Plus by to chtělo odstranit „označníky“, které stojí úplně mimo a hlásají pouze to, že když budete dostatečně dlouho chodit křížem krážem do max. vzdálenosti 100m od nich, pravděpodobně najdete nějaký vlez do metra.
Jeden příklad za všechny: https://mapy.cz/s/fenujujepe
Není to navigace pro vozíčkáře a jiné výtahové jedince? Na Můstku jsou poměrně zajímavé navigační trasy od i poměrně vzdálených vestibulů k výtahu na Václaváku. 🙂
A nebyl by tady obrázek na ukázku? Něco, co se dá zvětšit. Chci se v budoucnu zabývat mapami okolí zastávek a tohle mě zajímá. 🙂
https://dopravacek.eu/2021/11/10/v-praze-se-testuji-v-metru-a-na-zastavkach-povrchove-mhd-nove-mapy/
Díky. 🙂
Poslete mi na sebe email? Taky se volnocasove zabyvam mapami, tak me zajima, jakeho druhu je vas zajem 🙂
Snad to nebude odporovat nějakým pravidlům.
robert.366@email.cz
Ta stará mi přijde přehlednější. Je to tím, že jsem navyklý na papírový plán Prahy, později na Mapy.cz. Nový design vypadá spíš jako (fuj) mapy google.
Už jenom ta trať značená obdélníčky, to je prostě zažitý úzus, změna vede jen ke zmatku. Nová mapa má velmi snížený kontrast, což je možná designově ladnější, avšak na úkor přehlednosti.
Mladší generace má mapy google v mobilu, pro ně nemá smysl mít totéž ještě jednou na zdi. Ostatním lépe poslouží stará verze.
Hlavně nová mapa má šílené detaily. Koho sakra zajímá, jak vypadá vnitroblok…
Já bych úplně nesouhlasil, protože toto je situační mapa dané stanice a ne primárně orientační mapa. Proto mi přijde snížený kontrast v pořádku, neutlačuje to důležité, tedy kde jsou zastávky a vestibuly (původně zbytečně obrovský piktogram lecos zakrývající, jen aby v té mapě byl vidět). A že zrovna ty původní mapy vůbec nejsou přehledné, co se týče situace MHD.
Za mě kombinace. A i tak by ta mapa snesla ještě zjednodušit.