Doprava ve městě Zprávy

Praha chystá soutěž na nový orientační systém, má být jednotný a výrazný

Označení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPID
Označení stanic metra má být výraznější, pomohou tzv. totemy. Pramen: ROPID
Současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev a podle magistrátu lidi spíše matou

Hlavní město Praha oprašuje nápad na obměnu a sjednocení informačního a navigačního systému v ulicích metropole. Na podobu nových ukazatelů a dalších prvků chce magistrát vypsat graficko-designérskou soutěž. Sliboval ji přitom už před dvěma lety.

Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí, dopravních modů, na mnoha místech navíc zcela chybějí. To podle magistrátu vede často spíše ke zmatení obyvatel a návštěvníků města.

Ve městě mají navíc v příštích letech vzniknout složité přestupní uzly, které souvisejí například s výstavbou metra D, terminálem na Smíchovském nádraží, lanovkou na Podbabě nebo tratí na letiště. Na dosavadní infrastruktuře se mají cedule měnit postupně.

Nejde přitom o nový nápad, spíše o pokračování letitého záměru. O výměně informačního systému se hovoří od roku 2017, v pololetí roku 2018 si město objednalo odbornou studii. Ta měla mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Tendr pro kreativce a grafiky měl být vypsán začátkem roku 2019. Nyní má soutěž vypsat organizace ROPID letos na jaře.

Orientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné. Autor: EY/PRO CEDOP
Orientační cedule v metru, podle PRO CEDOP nedostatečné.
Autor: EY/PRO CEDOP

„Nechceme zbytečně utrácet za okamžitou plošnou výměnu všech cedulí, takže po realizaci pilotních projektů bude docházet k jejich výměně jen postupně v rámci rekonstrukcí plánovaných z jiných důvodů. Potrvá to tedy delší dobu, ale někdy se s tím začít musí, jinak by se jen zhoršoval stávající nesystém,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib. Podle něj budou v novém systému hrát výraznou roli i on-line informace.

„Celkem máme po městě asi osm správců a každý má jiný styl. Kdo se v tom má pak vyznat? Po vzoru Londýna nebo Berlína to všechno sjednotíme,“ doplnil Hřibův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Podle něj nynější orientační systém po desetiletí nikdo systematicky nerozvíjel, „spíš si tak žil vlastním životem“. Výrazněji mají být například označeny stanice metra, železniční zastávky nebo přestupové směry.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Nevím, jak moc to s infosystémem souvisí, ale v takovém velkém městě jako Praha mi přijde označovat názvy zastávek „jednoslovně“ poněkud zavádějící. U každé zastávky by se hodilo uvést název místní části, jako v příměstské dopravě.

Petr5

Potřeboval jsem se dostat do autoservisu v Dol.Počernicích. Nejlepší spojení metrem na Černý Most, pak busem do Běchovic a pár set metrů pěšky. Na Čerňáku obrovské chaotické nástupiště, bez nějakého předběžného označení linek ( až na samotné zastávce). Směry označené koncovými stanicemi linek (do Běchovic vzdálených asi 3 km jede linka ze zastávky označené Jižní Město – opačný konec města). Až na samotném označníku malé číslo linky. Holt, 21. století.

Milan

Kdyby místo všech těch soutěží na krásno raději začali s dostavbou městského okruhu udělali by lépe.

moot

jakože budou buď cedule, nebo okruh? podle stejný logiky asi nikdo trávu u stanice metra neposeká, když se bude stavět tram. trať

Prazak

Jasně, každých pár let nový jednotný systém a nové barvičky, pokud možno úplně jiné než ty předchozí. A až někde ty nové cedule napíchají, tak se pak ukáže, že je nikdo nemá ve správě a nikdo neodpovídá za jejich údržbu a aktualizaci. Vedení města má bordel ve všem, na co se člověk podívá, a místo aby začali normálně pracovat, tak furt vymejšlej ptákoviny.

Facepalm

Každých pár let? Dyk se něco takového řeší poprvé…

Raddie

Kdo netrefí do metra, nemá v Praze co dělat 🤣🤣🤣

mpistora

Orientační systém uvnitř PID (označníky zastávek, vozů apod.) celkem jednotný je, ale rozvíjet se může. O chybách orientačního systému v metru zde píšu jinde.
Ale pokud se tím myslí i cedule s cíli na sloupech v ulicích, tak do toho bych už neinvestoval. Je to nahrazeno, a lépe, mobilními aplikacemi. v těch ovšem prostor pro zlepšení ještě je. Třeba aplikace lítačka by měla podrobněji navigovat při pěším přesunu při přestupu, a to ve 3D, pokud je to v metru.
V ulicích se v dohledné době bude rušit i dopravní značení, protože už nebude potřeba.

Jaaa

Nesmysl. Nemám mobil a už vůbec nějakou orientační aplikaci vždy k dispozici.

Princ Krason

Holt vy a ti zbyli dva lide bez mobilu budete muset bloudit 😀

Jmfjv

Sociální idiot a etický zmetek, jako se tu prezentujete vy, bude směle kráčet vpřed, s pohledem upřeným do mobilu.

Petr5

Nebo si sehnat mapu z roku 1990. A dokreslit do ní novinky.

Frantisek

Jistě. A každý bude chodit civě do „debilu“…

Martin

Jinak je fakt, ze v Praze je soucasny system jako kdyz pejsek s kocickou varili dort, zmenu to chce a velkou… jen at je to ale jednotne a jednoznacne…

Martin

Nejvice me fascinuje oznacovani a cislovani vystupu, E1-E4 napr., kdy clovek fakt musi byt pako, aby vystoupil blbe, kdyz u nas neni zadna extra velka rozsahla stanice… Treba v Shinjuku to smysl dava, tak se bez mobilni aplikace pomalu neda spravne vyjit, pac snadno zabloudite v nekolika patrech s nastupisti a rozsahlych podzemnich tunelu, ale v Praze se staci podivat na dve cedule a vite, popr. se zeptat jestli tam nebo tam,…

Jakub P

Pro nás, co tu žijem dlouho, až celej život, to samozřejmě není problém. Ale pro návštěvníky být může, zejména když jde o stanici metra se dvěma vestibuly několik set metrů od sebe a oni potřebujou na tramvaj, která jede jen u jednoho… V takový situaci se jim mapka s očíslovanými výlezy (nebo ideálně čísla výlezů pro přestup v aplikaci na hledání spojení) a odpovídající čísla výlezů na směrovkách můžou dost hodit. Český názvy vestibulů a výlezů jim zdaleka tolik pomoct nemusej, zejména když je to pro ně třeba i nezvyklá abeceda…

ngthrn

Označování výstupů je naprosto geniální věc. Standardní situace: najdete na idosu spojení, které říká, že máte přestoupit z metra (na stanici, kterou neznáte) na autobus linky XYZ. Máte na to pár minut. Vylezete metra a vidíte cedule, které informují o jakýchsi směrech „BUS Ďáblice, Čimice“, ale nikde není ani číslo linky, ani jiné jednoznačná informace. Teď narychlo zoufale přemýšlíte, jakým směrem by tak mohla jet linka, na kterou chcete nastoupit (v lepším případě, kdy aspoň tušíte který z těch názvů je na kterém konci města). Kdyby vám idos ukázat „E3“ a pak jste jen šli podle cedule „E3“, zvládne to… Číst vice »

M M

On to ten idos už ukazuje.

Martin

ja nerikam, ze je to spatna vec, ale at jsem v Praze, Brne, Plzni, Vidni, nikdy jsem to nepotreboval, ono se taky muze stat, ze pujdete podle blbyho cisla a jste uplne v haji,… nerikam, ze ta informace je spatna, jen, ze u nas to fakt neni tak tezke, uz jsem videl cizince co se na nastupisti v metru ptali, z ktery koleje to jede, pak jsem jim ukazal tabuli s mistem a sipkami a smerem konecne a pochopili snadno… V zahranici jsem narazil na opravdu komplikovane prestupy a vystupy ze stanic, ze orientace byla velmi tezka, ale v CR… Číst vice »

Frantisek

Tak ony jsou tam cedule už na nástupišti a pak v podchodu – tram, bus směr… Jenže to chce číst. Jasně, nepodchytí to vše, ale zase je fajn nechodit jako robot a trochu si zjistit, kde jsem, co je kolem a tak. Těsný přestup stejně nestihnete, protože x, y, z…

Martin

O to mi nejde, ja chodim tak, ze mam na prestup cas… Na nastupisti nic nepoznam podle E, jen to, ze mam jit vpravo nebo vlevo, pak vyjedete z eskalatoru a stejne cucite kam jit, pak uz je to totiz az u vylezu, takze k nicemu… Proto se mi vice zamlouva info i na zemi podle car,… Napsal jsem, ze me to fascinuje, protoze u nas to temer nikde komplikovane neni, mozna st. Letnany v metru… ale nevadi mi to, a muze to nekomu pomoci… Kdyz pisete nechodit jako robot, to prave nechodim a premyslim, takze se bez toho znaceni… Číst vice »

timom25

čo sa vlastne stalo z pôvodným orientačným systémom z čias výstavby Metra? vidno to na starých fotkách a vyzerá to ako presne to, čo chcú nanovo súťažiť a hľadať

Facepalm

V devadesátých letech byl nahrazen nějakou tehdejší upatlaností.

Jaaa

Ano, měli by se bez soutěže vrátit zpátky k informačnímu a orientačnímu systému ze 70. let. Ten byl opravdu velmi profesionální a propracovaný.

To, co dělají teď, je katastrofa. A ten nejnovější je ještě horší, než ten předchozí.

Jakub P

Ten ze sedmdesátejch byl skvělej pro tehdejší potřeby. Dneska je tam potřeba dostat o dost víc informací a to ten tehdejší systém neunese. Takže radši od základu novej, než ten původní ničit úpravama, na který není stavěnej.

Jaaa

Jaké informace navíc je tam třeba dostat?

Jiří Kocurek

Nové stanice?

Jakub P

Už jen s těmi o dost delšími linkami s dvojnásobkem stanic to vypadá dost jinak.
A co se týče orientace v jednotlivý stanici samotný, tak třeba ta diskutovaná čísla výstupů, daleko víc informací o přestupech, informace o tom, jestli a kudy vede bezbariérová cesta na povrch.

Facepalm

No, pokud byste rozšiřoval orientační systém dělanej pro metro na orientační systém určenej pro město, musel byste tam toho dostat docela dost. Ten původní ze 70. let byl čistej a nadčasovej (narozdíl o toho, čím byl nahrazen), ale fakt nejde ho po 50 letech akorát oprášit, to by nefungovalo. Každopádně pokud jím bude ten nový inspirován, vůbec by to nebylo na škodu, ale bude to muset být něco navrženého „na zelené louce“.

Jaaa

No, metro a město je něco jiného, to chápu..:-)

Kodl

Jako kdyby Praha skutečně neměla jiné, daleko důležitější problémy na práci.

Savik

Souhlas. Stejně jako nový vzhled vozidel pid, samozřejmě nechutnej.

Princ Krason

Souhlas, trebas prazsky okruh

Pat

Jako kdyby na magistrátu nemohli dělat více věcí najednou…

Y.K.

Hlavně že nahrazují orientace v metru inovovanými a méně přehlednými s označením „E“ a dalšími často jen vyplňujícími piktogramy. Ty značené exity by ještě byly pozitivní, kdyby to ovšem nebyla naprostá designová zoufalost, mizerná adaptace původní verze, které splácává kdo ví kdo.

https://zdopravy.cz/test-noveho-navigacniho-systemu-v-metru-vychody-dostanou-cisla-jako-exity-na-dalnicich-30701/

esc

Ten článek z roku 2019 je již neaktuální, nová orientace by měla vypadat nějak takhle: https://pbs.twimg.com/media/Eu1ZKm9WgAA8jaR?format=jpg&name=4096×4096

Martin

A co je to za maluvky? Neni vhodne tam dat logo soucasnych zastavek – bus/tram atd…?

Martin

Modry ramecek, kazdy to zna…

On.

Nevím současný systém je značně nepřehledný, naopak systém s E v Paříži S byl neskutečně přehledný. V metru byla na více místech mapa povrchu a každý výlez na silnici měl své číslo. Stačilo si jen pamatovat číslo výlezu a jít dle ukazatelů. V Praze v metru na nástupišti najít mapu povrchu a vybrat správný výlez je nemožné.

Martin

Dnes uz to tam schematicky je, akorat jen ty E, takze kdo povrch nezna vubec, tak to nepozna z te mapy…

Jakub P

V té Paříži je tohle skvělé, bývá tam mapa širšího okolí, kde se člověk snadno zorientuje, kam potřebuje, i mapka bezprostředního okolí stanice ve větším měřítku s těmi výstupy. A na té kombinaci už snadno najdete, který výstup se vám hodí a pak jen sledujete značení k němu.

Dom

Jen dobře, ale doufám, že jako stavební kámen poslouží mj. stávající systém v metru, ten byl totiž ve sve puvodní podobně perfektně vymyšlen. V metru bych to spíš viděl na nějaký update, než vyloženě výměnu. Na povrchu je situace jiná a tam si to zaslouží fakt překopat.

Ale volby za rok a půl, tak aby to nezůstalo polovičaté.

MLB

Já mám tedy problém úplně opačný. Na povrchu žádné problémy s orientací nemám, ale výlezy z metra (mimo pár stanic které znám zpaměti) jsou pro mě vždycky tipovačka…

Pražec

Stávající systém v metru není špatný, šel by ale výrazně vylepšit.
Když jde jen o to vylézt na správnou ulici, tak je to v pohodě. Když se ale hledá správný výlez při přestupu, tak je to občas na několik pokusů (když tam jsem poprvé).

V dnešní době už si skoro každý najde spojení předem – proto by bylo lepší na cedule přidat čísla tramvají/busů, která jsou pro většinu cestujících relevantnější než přibližné cílové směry.

libcha

…rovnou doplněné o elektronické tabule s časy nejbližších odjezdů.

mpistora

Orientační systém v metru je špatný. Cedule k výstupům jsou sekundární, když se člověk splete, ten kousek dojde. Primární je označení nástupů. A tam je na celdulích dominatní označení Kolej 1/Kolej 2, které je úplně k ničemu. Méně než promile cestujících bezpečně ví, na které lince kam jede kolej 1 a kam kolej 2. Další v řadě je použítí názvů konečných stanic. Ty se ale občas mění a dnes jsou kdesi v polích, příp. lesích, kam většina nikdy nedojela. Podtatné jsou směry na přestupní stanice, které zná každý. Úplný seznam stanic by měl být viditelný odkudkoliv. Ne jako kdysi na… Číst vice »

Jaaa

Současný systém je špatný i v zavedených destinacích. Naprosto špatné umístění tabulí, špatný font, nesrozumitelné piktogramy, nesmyslný popis. Zkuste se na Florenci napoprvé trefit na autobusák. Se současným systémem zcela nemožné. Zmatené cizince jsem tam potkával každý den.

mikiqex

Začal bych u jednoznačného označení východů, jako je to experimentálně na Karláku.

Jakub P

Když přijedu od Vltavské, výlez po pevném schodišti u předku metra, z vestibulu první výstup po pravé ruce, větví se a k nový odbavovací hale a autobusáku vede pravá větev, levá vede před starou. Z B musím přestoupit na C nebo vylézt jediným výstupem a projít spojovací chodbou do druhýho vestibulu C. Východ k autobusáku bude vzadu vlevo… Což je přesně to, že tu stanici znám, na autobusák z ní občas chodím celej život. Pokud bych ji viděl poprvé, budu zmatenej jak lesní včela. A pokud bych vylezl vepředu u supermarketu a tramvají (z B jedinej přímej výstup na povrch)… Číst vice »

Jaaa

Já jsem si to tam prve celé obešel kolem divadla až k Negrelláku a došel na autobusák zadem přes parkoviště. 😀

Pak jsem z metra přes autobusák chodil několik let každý den do práce.

Ale stejně se furt občas před tím finálním rozvětvenim zarazím, jestli doleva nebo doprava.