egoe-plus
Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura

Soutěž na podobu informačního systému pro Prahu začne v srpnu, novinkou budou totemy u metra

Označení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPID
Označení stanic metra má být výraznější, pomohou tzv. totemy. Pramen: ROPID
Úkolem designérů bude navrhnout systém, který usnadní veřejnosti pohyb po metropoli, bude jednotný a srozumitelný.

Dopravní organizátor ROPID vypíše v srpnu soutěž, jejíž vítěz ovlivní podobu tisíců informačních nosičů v Praze na desítky let dopředu. Soutěž na novou podobu pražského informačního a orientačního systému bude vypsána po čtyřech letech příprav a dumání, vítěz má být vyhlášen v lednu 2022.

Úkolem designérů bude navrhnout systém, který usnadní veřejnosti pohyb po metropoli, bude jednotný a srozumitelný. Nepůjde přitom jen o fyzické ukazatele v ulicích, nýbrž i o digitální ikony. Některé orientační budou pro Prahu zcela nové. Jako příklad město uvádí takzvané totemy, které zvýrazňují vstupy do metra.

„Velmi důležitým faktorem nejen pro nás, ale zejména pro městský rozpočet jsou pořizovací náklady a následně provozní náklady na správu a údržbu nového jednotného informačního systému. Je potřeba si uvědomit, že v Praze je téměř 4 000 zastávek autobusů a tramvají, a dalších zhruba 15 000 informačních nosičů v celém systému metra,“ uvedl šéf Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

Nejde přitom jen o ukazatele v MHD, ale obecně v ulicích. Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí.

Současné značení u metra. Pramen: ROPID
Současné značení u metra. Pramen: ROPID

Podle primátora Zdeňka Hřiba bude výměna orientačního systému procesem na desetiletí. „Protože k tomu bude docházet obvykle v rámci rekonstrukcí z jiných důvodů, tedy bez nákladů navíc, ale někdy se s tím začít musí,“ uvedl Hřib.

Nejde přitom o nový nápad, spíše o pokračování letitého záměru. O výměně informačního systému se hovoří od roku 2017, v pololetí roku 2018 si město objednalo odbornou studii. Ta měla mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Tendr pro kreativce a grafiky měl být vypsán už začátkem roku 2019. Nyní dostal soutěž na starosti ROPID, s organizací mu pomůže odborná organizace Czechdesign, která si klade za cíl „rozvoj designu v České republice“.

Nový systém má mimo jiné ulehčit orientaci ve složitých přestupních uzlech, které město chystá. Jde například o výstavbu metra D, terminálu na Smíchovském nádraží, lanovky na Podbabě nebo trati na letiště. Na dosavadní infrastruktuře se mají cedule měnit postupně.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

A neměl by primátor odevzdat plat za to, že nechal úředníky to současné zchátrat ?

Jaaaa

Nic nechátrá, pane koblížek.

Prazak

Jestli to bude tak, jak to dosud bylo vždycky, tak to se slávou na několik přestupních bodů umístí, pak to bude 10 let bez údržby a bez aktualizace chátrat, pak se to potichu odstraní a za dalších deset let zase někdo přijde s dalším jednotným systémem. Na barrandovské tramvajové trati stojí očesaných prázdných totemů spousty, na Vltavské po tom dokonalém informačním systému taky už nezbylo skoro nic. Nad vstupy do metra nám architekti zakazují střechy, a teď najednou chtějí vymýšlet totemy. Přitom dopravní podnik nedokáže ani udržovat světelné piktogramy na vstupech metra v provozním stavu, aby svítily. A u některých… Číst vice »

Facepalm

A co konkrétně má nějaká smutná exhibice neumětela Kotase na Barrandově společnýho s městským IS?

Prazak

Že jde o stále stejnou tendenci města svěřovat takové projekty ambiciózním, jak vy říkáte, neumětelům a po pompézní realizaci je nechat vyhnít? Přístřešky od Orloje Chorchoje vám připadají domyšlenější než Kotasova díla? A i kdyby výtvarně a architektonicky byl ten IS zdařilý, kde najednou vyčarujete lidi schopné ho udržovat v aktuálním a funkčním stavu? Bude to jako se vším, po pěti letech zjistíme, že umístěné tabule nikdo nedostal do správy a úředníci si to budou přehazovat jako horký brambor, jen aby nemuseli nic dělat. Jako je to se vším dnes. Napřed musí někdo začít magistrát řídit, a na to manekýn… Číst vice »

Jaaaa

Myslíte manekýny z ODS a ANO?

Dušan Janovský

Informačnímu systému metra by hlavně pomohlo, kdyby se jednoznačně označily vstupy a výstupy z vestibulů metra. Dneska mi sice navigace řekne, na kterou mám jet stanici metra a tam přestoupit na jakou tramvaj, ale nedokáže pomoct ve chvíli vystoupení ze souprav, na kterou stranu se dát. A následně který zvolit eskalátor z vestibulu. Já jako místní náplava to sice už vím, ale chce to hodně místní znalosti. Bylo by mnohem jednodušší, kdyby mě to např. na tramvaj 22 poslalo na Karlovo náměstí výstup E13 a na tramvaj 17 na Karlovo náměstí výstup E21.

Prazak

Nebylo by jednodušší očíslovat ty zastávky? Na autobusových nádražích se to docela osvědčilo. Zdá se mi to praktičtější, než zavádět číslování schodišť, přechodů, chodníků, dveří a všeho dalšího. A Palackého náměstí od Karlova náměstí je asi nejlepší rozlišit názvem.

Filip Jirsák

Z metra se vystupuje i jinam, než na tramvajové/autobusové zastávky. Číslování výstupů z metra je naprosto normální věc. Umožňuje navigovat kamkoli dál – určíte stanici metra, číslo výstupu a dále dotyčného navigujete od toho výstupu.

Karel Mio

Jo presne, ocislovane jednotlive vylezy + ve vestibulu velka mapa cele stanice. V pripade stanic s vice vestibuly cisla vylezu jiz na nastupisti. Zvlast pro komplikovanejsi stanice nutnost. Vyborne to maji udelane v Taipei.

Prazak

Plány stanice s okolím původně v každé stanici metra byly. Jestli zmizely jenom z lenosti dopravního podniku, nebo proto, že se neosvědčily, nevím, ale předpokládám že ten důvod stále trvá.

mirek

Vždyť to už je nějakou dobu, dva roky určitě.

Prazak

Jo, na Karláku jsou na těch tabulích nějaké tajné éčkové kódy, je to děsně moderní a futuristické. Mimochodem, víte, že Karlův most má v evidenci TSK označení V015 a Nuselský most X676? Měli bychom to tam všude napsat na tabulky, aby turisti nezabloudili.

Jan Pytela

IDOS vám ten éčkový kód při přestupu ukáže.

Vendelin

Tak v Praze tramvaje jezdí po starých BKV, auta v centru jezdí po vymlácených kostkách, chodci si lámou kotníky na rozvyklaných kočicích hlavách, ale hlavně když máme info systém!

By se Ty prachy daly vyhodit i za učelnější věci…

Jaaaa

MHD bez orientace je kromě zcela lokálních k ničemu.

Kolikrát potřebuju jet někam po Praze a přestupy na MHD jsou horor.

rsp

Jen bych si dovolil podotknout k té terminologii, že totem je ochranný duch kmene, obvykle představovaný zvířetem, kdežto to, co stojí uprostřed vesnice, je totemový sloup, který onoho ochranného ducha zobrazuje.

Facepalm

Děkujeme, kapitáne Obviousi.

Prazak

Takže to vlastně budou takové sochy pana radního.

Kalanis

Tu snad mají v Brně. Netřeba se opičit ve všem…

Miroslav Zikmund

47 let nevadilo, že u vstupu do METRA není sloupek a najednou tam chybí …. Kolik stížností bylo za 47 let podáno na „absenci“ sloupku ….

Xyz

desiatky rokov nemal DPP ani webstranku a neumoznoval nakup listkov cez aplikaciu ci SMS, ja by som to vsetko zrusil, spat na stromy

Facepalm

A to si vemte, že před tím několik miliard let vůbec nevadilo, že v Praze není nejen vůbec žádný metro, ale ani vůbec žádná Praha.

jkhggfd

Stovky roků se stačilo pohybovat po nohou. A nebyly žádné stížnosti.
„Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych ty auta, cesty a vůbec vše zakázal“

Kuunkuiskaajat

Tak si uložme draft výsledku – jen tak pro pozdější ověření: 1. Barvy: Budoucí systém nebude v žádném případě pracovat s červenou (barva loga Prahy a podstatná část starého i nového barevného schématu vozidel PID). Podstatnou částí deklarované změny designu bude speciální barva, která nemá ani své RAL číslo, protože bude unikátní. A proto bude autorsky chráněná. A její použití licencováno/zpoplatněno. Nehledě na to, že bude drahá sama o sobě a když někoho v budoucnu napadne použít nejbližší dostupnou levnou RAL barvu, autor jej zažaluje za zasahování do autorských práv. (Barva samotná bude spíše tmavší a bude na slunci poměrně… Číst vice »

Facepalm

No, vzhledem k tomu, že to má být městský orientační systém, bude zahrnovat i ten orientační systém metra a PIDu…

A zhruba tak je to i s ostatními body tohoto výkřiku…

Miroslav Zikmund

Proč by měla být používána angličtina … Velká Británie & Severní Irsko nejsou součástí EU , tudíž žádná země s „angličtinou“ jako „členským jazykem“ v EU není …

michal

Irsko a Malta

Martin L.

Dann nur die Weltsprache, Herr Zikmund!
(Ironie; o angličtině se snad neni treba bavit…)

Facepalm

Vót logika. Ale vy podobně hovězsky argumentujete téměř furt, tak čemu se divit…

jkhggfd

Měli by pro informační systém vymyslet zcela nový jazyk.

Gwann

není třeba, už existuje.

ESPERANTO

Facepalm

počítám, že ten by byl dle pana Zikmunda taky špatně.

Jackub

Pochopitelně! Dodnes nevím, proč měli v Japonsku na frekventovaných místech ukazatele a informační tabule i v angličtině, když to vůbec není tamní úřední jazyk! 😉

Prazak

Obecné pojmy mají být vyjádřeny mezinárodně srozumitelnými piktogramy. Překládat vlastní jména do cizích jazyků je zhovadilost, takové názvy v mapě nikdo nenajde. Takže ta angličtina je trochu zbytečná.

Jaaaa

Jj, autorská práva jsou v tomhle bída.

Je potřeba zadání napsat tak, že výkon všech autorských práv spojených se zakázkou přechází na zadavatele.

Panoramix

No jo, zase PR současného vedení Prahy. V zásadě ještě nic neví, přiznávají, že to bude proces na desetiletí, ale píšou o tom, jako by s tím příští týden začínali. Kdyby tak novináři referovali pouze o tom, co se dokončilo… To by se ale obsah zejména specializovaných tiskovin značně smrsknul, jelikož v téhle republice se o všem hlavně žvaní, ale málo se toho reálně udělá.

Facepalm

Přesně. Dyk to stačí načárat vápnem na zeď a kde to nepůjde, nalepit A4 s pokyny v comic sansu. K čemu nějaký novoty!

SaulGoodman

Samotný nápad dobrý, ale jestli to má být proces na desetiletí, tak se obávám, že se to trochu míjí účinkem. To je jak sjednocení laku MHD, které se bude sjednocovat způsobem, že na polovinu tramvají se to nedostane nikdy, na metro nikdy a na zbytek během desetiletí. Zatímco u MHD lze chápat, že by přelakování opravdu byly zbytečné náklady, tak v případě orientačního systému bych si teda myslel, že vyměnit alespoň třeba v širším centru systém za nový, by zas taková ztráta peněz být nemusela. Jestli se to vymění vždycky jen na té zastávce, která se zrovna bude rekonstruovat, tak… Číst vice »

Jakub P

Třeba to tak udělaj – v širším centru, důležitejch přestupních uzlech a metru najednou a brzo, tam, kde to tolik nespěchá počkaj až na nejbližší rekonstrukci. Asi lepší takto, než hurá akce vyměníme všechno, i na místech, kde se nic nestane, když to pár let počká (a třeba se tam zrovna nedávno orientační systém měnil).

Kuunkuiskaajat

Tak si uložme draft výsledku – jen tak, pro pozdější ověření: 1. Barvy: Budoucí systém nebude v žádném případě pracovat s červenou (barva loga Prahy a podstatná část starého i nového barevného schématu vozidel PID). Podstatnou částí deklarované změny designu bude speciální barva, která nemá ani své RAL číslo, protože bude unikátní. A proto bude autorsky chráněná. A její použití licencováno/zpoplatněno. Nehledě na to, že bude drahá sama o sobě a když někoho v budoucnu napadne použít nejbližší dostupnou levnou RAL barvu, autor jej zažaluje za zasahování do autorských práv. (Barva samotná bude spíše tmavší a bude na slunci poměrně… Číst vice »