Infrastruktura Železnice Zprávy

Renonc: Trať na Žižkov stále úředně žije, ač byla odříznuta od sítě. Správa železnic ji navrhla ke zrušení

Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík
Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík

Na úřední desce ministerstva dopravy se tento týden objevilo nečekané oznámení. Ohlašuje zahájení správního řízení, na jehož konci má být zrušení celostátní tratě z pražských Malešic na nákladové nádraží Žižkov. Jde o necelé čtyři kilometry od výhybky číslo 7 v Malešicích do konce kusé koleje číslo 65 ve stanici Praha-Žižkov.

Správní řízení bylo zahájeno na žádost Správy železnic, která trať odřízla od sítě už loni v listopadu při opravě malešické tratě po nehodě, když výhybku číslo 7 neobnovila. Ministerstvo dopravy tehdy na dotaz deníku Zdopravy.cz tvrdilo, že trať je úředně zrušená rozhodnutím z roku 2007 (vyjádření MD z loňského listopadu pod článkem).

„Naše vyjádření tehdy vycházelo z informace (tehdejší) SŽDC o zbytnosti a postradatelnosti dané výhybky, neboť právě vlastník a provozovatel dráhy je tím subjektem, který má mít aktuální přehled o aktuálním rozsahu provozované dopravní cesty. Ministerstvo dopravy, nynější odbor drážní dopravy, ve věci rušení dráhy rozhodoval jako správní orgán na základě žádosti (a v ní vymezeném rozsahu) ze strany SŽ(DC) jako vlastníka a provozovatele dráhy. Zároveň však, i v návaznosti na další diskuzi po odstranění této předmětné výhybky, náš drážní odbor vyzval Správu železnic, ale i České dráhy jako vlastníka části tamních pozemků, k tomu, aby znovu prověřily situaci ohledně reálného stavu dráhy v areálu bývalého nákladového nádraží, respektive přípojné tratě,“ říká mluvčí MD František Jemelka. Po prověření podle něj nyní Správa železnic adresovala ministerstvu dopravy „žádost o zrušení zbylých (jí indikovaných) částí této celostátní dráhy“.

Podle Jemelky odstranění výhybky v listopadu loňského roku nevyvolalo žádné praktické problémy. „Nemáme informace o tom, že by nějaký dopravce vznesl požadavek spojený s úmyslem na dané části dráhy provozovat drážní dopravu,“ doplnil Jemelka. Pravdou je, že nákladní dopravci loni ocenili rychlou opravu jedné z hlavních nákladních tepen skrze metropoli, kdy se Správa železnic nezdržovala s výhybkou a osadila místo ní kolejové pole. Drážní úřad nicméně tehdy tvrdil, že žádné rozhodnutí o změně stavby nevydal. „Rozhodnutí o odstranění dráhy, včetně odbočné výhybky, bude možné vydat až po oficiálním zrušení této dráhy,“ řekl loni mluvčí DÚ Martin Novák. Ministerstvo následně tvrdilo, že Správa železnic odstraněním výhybky nepochybila, neboť trať je zrušená.

Faktem je, že nákladové nádraží Žižkov pozbylo význam pro železniční dopravu nejpozději k 1. lednu 2016, kdy Drážní úřad zrušil vlečku firmy Rail Cargo Operator, která byla zaústěna do dráhy celostátní. Zrušení vlečky pak vedlo k poškození vjezdu do samotného historického terminálu, takže pod surreálné ocelové konstrukce by se vlak stejně nedostal. Na papíře však trať dosud existuje. Zrušení výhybky loni označil za předčasné pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr, podle kterého město uvažuje o „malém hubu pro místní městskou cargo dopravu“. V areálu nádraží a okolí má vzniknout nová čtvrť. 

Vyjádření Správy železnic (květen 2020):

Rušení železniční trati Praha-Malešice – Praha-Žižkov je realizováno v několika etapách. Všemu přecházela vydaná postradatelnost z roku 2006, kde byly vyjmenovány části infrastruktury postradatelné ihned a části, které byly podmínečně postradatelné. Na základě této postradatelnosti bylo vydáno rozhodnutí MD na zrušení části celostátní dráhy z roku 2008 (4/2007-130-SPR/6). Postupně plněné podmínky dovolily požádat o rozhodnutí o zrušení další části celostátní dráhy, ke kterému došlo na základě rozhodnutí MD z roku 2015 (102/2014 – 130-SRP/14). V roce 2019 byla vydána postradatelnost na všechny zbylé části zmíněné celostátní dráhy, tedy i ty, které byly podmínečně postradatelné, jelikož byly splněny všechny podmínky. V průběhu roku 2019 tedy započala postupná administrace ke zrušení zbývající části celostátní dráhy a tím tedy k faktickému zrušení celé celostátní dráhy v úseku Praha-Malešice – Praha-Žižkov.

V listopadu 2019 bohužel došlo k železniční nehodě, při které byla mimo jiné poškozena i výhybka č. 7. Pro zajištění průjezdu pro nákladní dopravu uzlem Praha ve směru západ – východ bylo využito provizorní řešení tj. nahrazení výhybky č. 7 kolejovým polem. Jelikož již byly započaty kroky ke zrušení daného úseku celostátní dráhy, bylo toto řešení kvalifikováno jako nejefektivnější, nejbezpečnější a nejekonomičtější, a i s ohledem na dlouhodobé nevyužívání zbytku dráhy žádnými dopravci bylo ponecháno v souvislosti s připravovaným správním řízením ve věci zrušení jako trvalé.

Vyjádření ministerstva dopravy (listopad 2019):

a) traťový úsek Praha Malešice – Praha Žižkov byl zrušen rozhodnutím č.j. 4/2007-130-SPR/6, jehož účinnost byla následnými rozhodnutími Ministerstva dopravy na žádost vlastníka dráhy několikrát posunuta až do 31.12.2015. Kolejiště žst. Praha Žižkov bylo zrušeno rozhodnutím č.j.
102/2014-130-SPR/14 dnem 31.05.2015.

b) Jediná vlečka, zaústěná do ŽST Praha Žižkov „ Rail Cargo Operator ČSKD, s. r. o., Praha – Žižkov“ s úředním povolením ÚP/2011/4578, byla rozhodnutím Drážního úřadu č.j. DUCR-70177/14/Wo (nabyvším právní moci 23.12.2014) zrušena ke dni 1.1.2016.

c) Proto odpojením traťové koleje do žst. Praha Žižkov v železniční stanici Praha – Malešice (demontáž výhybky č. 7) nedojde k omezení drážní dopravy žádného dopravce – traťový úsek je od roku 2016 dle výše uvedeného úředně zrušen.

 

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Takže hlavně že z nákladového nádraží budeme mít jakousi zábavní oblast, hospody atd. a po městě a okolí vše budeme vozit po silnicích a vyhazovat stovky miliard na jejich další rozšíření a na odstraňování dopadů do zdraví lidí. Neměl by opět někdo za takové rozhodnutí být trestně stíhán a zaplatit vzniklé škody? A rozhodnutí ihned změnit a vrátit sem vykládku a nakládku a naopak po přilehlé ulici už konečně snížit tu úděsnou silniční dopravu, při které se tu nedá v přilehlé bytové zástavbě žít? Zajímá to vůbec někoho nebo stále se bude dělat jen to, co vyhovuje něčí kapse? Tady… Číst vice »

Pavel

Tady pomůže už jen čepice z alobalu.

JIří Kocurek

No a tohle je ten důvod, proč není kde nakládat dřevo. Kdyby byl Žižkov otevřený, tak by se mohlo kůrovcové dřevo nakládat i tam. 😀

Jerry

Co chcete po dobře správě.. umí jen ničit..buduje se minimálně.jasne že by se.to dalo využít ..

PatriK

A proč se tedy přestalo využívat v době kdy tam koleje byly funkční?

Jerry

Jak to mám vědět nejsem jasnovidec..hlavně tady funguje kamionové lobby na nejvyšších místech ..a ruší se koleje ..které kdyby tam zůstaly nic nestojí ..čisté teoreticky ale my to radši vytrhané a uděláme asfaltovou cestu pro pumpickare. Jak mi říkali stáří nadrazaci co všechno se vozili po železnici …koně ,cirkusy , potraviny , víno z Itálie v beckach a když zbylo vytočil se na jednom nádraží.veskery sortiment čokolád jezdil v chladících vozech nebo rum. jednota a pramen mnely velké sklady u nádraží a fungovalo to ale co chci po téhle konzumní době ..vytahnete si hlavy z prdele a začněte ji používat.

pzag

Tohle je ale naivní, idealistická snůška keců. Trochu reality do toho.
To nádraží vzniklo v době, kdy nejenom doprava vypadala jinak, ale i Praha. Vždyť to bylo na okraji. Dneska je to skoro centrum, okolo se bydlí, okolní ulice jsou městské, úzké, už tak přeplněné. Kolik nákladních vlaků se tam musí denně otočit, aby to nádraží mohlo být vytížené? To jsou tisíce tun nákladu, jak to odtamtud dostanete? Dodávkama dolů po Olšanské a Vysočanské a na magistrálu? Všude okolo bydlí lidi.

ušatá

Proto tam denně suneme desetitisíce osobních i nákladních aut. Nějak vám schází logika v tom vašem povídání.

pzag

A nákladové nádraží odstraní desetitisíce osobních aut jak? A ta nákladní auta jak? Mimochodem, jak kdyby tam nějaká byla, že.

Vbb

Nic nevíte, nejste jasnovidec, ale víte, že by se to využívalo. Klidně si tu svou hlavu ve vaší řiti nechte, stejně k ničemu není.

XB 1

Když koleje byly funkční, tak RCO – provozovatel terminálu – dostal nůž na krk, že musí odejít. Takže odešel do Mělníka a pak už skutečně nebyl důvod to tam držet provozní. To ale nic nemění na tom, že zákonný postup rušení dráhy by měl být respektován.

ušatá

Proč se u nás likviduje železniční doprava obecně a přesouvá se na silnice? Až najdete odpověď na toto, najdete ji i na svou otázku. A dále, co ty lukrativní pozemky, na které si jistí brousili zuby už před drahnými lety.

Přemek

Pochopitelně že tady je developerovo. Nesmělé koketování s „místním hubem…“ má jen uklidnit ty, co právem vidí v infrastruktuře nákladového nádraží nejen technickou a architektonickou památku, ale především perspektivní nákladní železniční přístav v centru. Jen toho čerstvého ovoce z našich znovuobnovených sadů co by se tudy dalo přiblížit i s možností přímého prodeje… Nechápu, proč si výrobci sami neřeší spedici co nejblíže spotřebě… V době, kdy je železnice jen pomalu znovu objevovaným prostředkem dopravy osobní i nákladní a silniční lobby si ulévá do vlastních kapes, by to chtělo zásadní změnu podmínek.

Jaaa

Ale my přece dávno víme, že není zrušená. V aktuálním číselníku M12 z 1. 4. pořád je TUDU 8903 02, B1 a BI jako aktivní, včetně té snesené výhybky č. 7 v TUDU 8902B1, která tam stále figuruje.

Že ministerstvo lže, asi jeho úředníkům přijde normální. Co jiného taky chtít od ANO?

Přemek

Člověče proberte se, na papíře existuje věcí a lidí, které tento svět již neobsahuje…a to již nejméně po tři staletí. Že by i tehdy ANO?

Kamui

Je škoda, že není vůle to nádraží používat k tomu, k čemu bylo určené, tj. zásobování Prahy zbožím.

Například že by ve Španělsku naládovali vlak pomeranči, a za dva dny už by mohl stát na Žižkově, odkud by pomeranče po obchodech rozvezly dodávky.

Jirka

Na to má sloužit nějaké nádraží daleko za Prahou, odkud by si firmy odvezli zboží do svých skladů, taktéž za Prahou. Nemá smysl nádraží uprostřed Prahy, ze kterého budou jezdit kamiony za Prahu.

Přemek

Žádné kamiony, nepochopil jste, že by šlo jen o dodávky přímo do obchodů či na trhy. Terminál pro drobné zelináře v Praze naprosto jasně chybí. Navíc tam jezdili i koncoví zákazníci…

PatriK

Nějaké ovoce či zelenina se vozí vlakem? Jinak, velké zelinářské i jiné sklady jsou u Nehvizd. Trať je sice poblíž, ale vlečka nepřekvapivě nevede k žádnému.

ušatá

Ano, a proto jsou v háji pole, lesy, krajina nezadržuje vodu, proto další dálnice, přípojky, parkoviště, nutné prostory pro nakládku a vykládku, další emise, další plýtvání pohonnými hmotami atd. A státní dopravní politika toto vlastně podporuje a nenutí výrobce, projektanty, stavitele, dopravce a další k tomu, aby skladovali a přepravovali tak, jak je potřeba a ne tak jak se to někomu hodí (už např. i ten nesmysl stavění rozlehlých přízemních objektů namísto jít pod zem a nad zem a zabrat minimum plochy). A k tomu musí být také jiná cenová politika, požadavek uhrazovat veškeré náklady a škody. A vše účtovat… Číst vice »

pzag

Jste hloupá, nerozumíte vůbec ničemu, hlavně ne tomu, o čem tady blábolíte.

ušatá

Nápodobně.

Vbb

Terminál pro drobné zelináře? Jakože vypěstuji 50 salátů a povezu je do Prahy vlakem? Se proberte…

JIří Kocurek

Ne, nebudou převe vozit 200 salátů denně na trh. Povezou jich 1000 kusů jednou týdně. Za čerstvý salát!

ušatá

Kdo chce řešit, chápe a umí, kdo nechce vymýšlí nesmyslné otázky a problémy.

ušatá

No ale to už pak nemá smysl vozit tím vlakem nic a v okolí Prahy, Brna, Ostravy, Plzně……………budeme m ít jen sklady a parkovací plochy. A bydlet budeme v zemljankách nebo někde v jiné zemi? Vždyť píšete nesmysly.

pzag

Jasně, přijede 1000 tun pomerančů a zastaví to uprostřed Prahy. Super nápad.

Vbb

A bude povinná konzumace pomerančů, aby tam neshnily. 🙂 Když takový vlak přijede každý den (mimochodem, pro 1 vlak za den se nádraží OPRAVDU NEVYPLATÍ 🙂 ), tak nám v pátek pomerančová šťáva poteče už i z uší 🙂 🙂 🙂 .

K.S.

Z toho bude tradiční pražská pomerančovice. 😀

JIří Kocurek

A do zbytku republiky s eto vozit nebude. To by totiž musel dojet nákladní automobil až na Žižkov. A ty nechceme. Když pomeranče, tak jenom pro Prahu.
Nehledě na to, že s malopěstiteli, kteří dokážou vyskladovat pouhých 20 tun denně nemá smysl jednat, ti jsou k ničemu.

A když bude ve Francii stávka, tak pomeranče přijedou o měsíc později. No a co? Snad vydrží ne?

pzag

To už přijede džus nebo kvas.

ABC

a nebo třeba vagón sýra, že jo

František

Já myslím, že je škoda se zbavovat tratě a pozemku pod ní. Pokud v oblasti nákladového nádraží vznikne zástavba včetně nějakého obchodního centra, bylo by možná by se v budoucnu hodilo nechat v prostoru ramp 2 koleje, udělat nástupiště, trať zadrátovat a mohla by se tam zavést další městská, nebo příměstská linka. V oblasti jezdí jen tramvaje, tak by cesta vlakem směrem buď na Krč a Radotín, nebo i přes Smíchov, případně směrem na Říčany byla docela rychlou alternativou cestování. A pokud by z bývalého nádraží bylo alespoň částečně unikátní obchodní centrum, byl by to pro něj docela dobrý napaječ.… Číst vice »

Frantisek

Nu, městská linka oklikou jen kvůli jednomu velkému obchodnímu domu je asi poněkud nadsazená věc, ale od Říčan, proč ne. Mnohem větším paradoxem je, že tento obchodní dům bude patrně nadále zásobován z hal v polích napojených výlučně po silnici. Jinak „metro Depo Hostivař v Malešicích“ už by taky mohli nějak upravit, aby to netrhalo mozek. 🙂

PatriK

Na 90% vznikne místo vlečky cyklostezka, jakékoli úvahy o obnovení provozu jsou už pouhými sny. S tím měla železniční sdružení přijít včas.

ušatá

Však nejen železniční sdružení se snažila, ale i politici, i místní i obyvatelé.. Ale představte si, že slovo a tlak zájemců o likvidaci a stavění nějak zvítězil. Čím to jen u nás tak může být. Nějak to stále nechápu.

Honza 128

Všechny snílky o přestavbě na tramvaj nebo metro bych chtěl upozornit, že trať je jednokolejná. Je na ní několik mostů a blízko jsou cizí pozemky. Takže vítejte v 21. století.
Viadukt v Malešicích: https://images.app.goo.gl/Jsh3XyM9fXP4dbWT6

Jirka

Přestavba na tramvaj je plánována jen na úroveň Spojovací, kde se napojí na současnou TT. Na viaduktu již nebude.

Frantisek

Přesněji tedy jen zapojení do smyčky? To trochu postrádá smysl…

Honza 128

Ona by ta tramvaj byla realizovatelná až po Černokosteleckou (Depo „Hostivař“), kde má vzniknout mj. nová zastávka vlaků. Ale za cenu jednokolejného úseku minimálně mezi Jarovem a nádražím Malešice a mimoúrovňovým křížením žel. trati. I tak dost nákladné řešení.

Martin

Mno, ta trat skutecne jako takova dnes nema smysl, jen pokud tam ma vzniknout nova zastavba, tak bych ji asi ponechal uredne nezrusenou,…
Ostatne, klidne mohla slouzit pro tram. trat, metro ev. klidne i prave pro vlak, na Zizkov jako koncove nadrazi nebo od nakladaku podzemi smerem k centru…
Planovana je tram. trat, tak jsem zvedav jak budou vytizene… Uz ted je usek Ohrada-Nakl.nadr.Zizkov-Zelivskeho-Flora ev. (Nakl.nadr.Zizkov-Olsanske nam. znacne vytizeny…

Frantisek

Jenže úseku od Ohrady do města toto v zásadě nijak nepomůže. Navíc pořád není řešeno zásobování města jinak než kamiony do hal v polích, přičemž každé další sídliště ještě vyvolá zvýšení jeho potřeby. V tom dosud nemá ono nádraží odpovídající náhradu. Tramvaj by mohla mít význam leda při rozšiřování sídliště do přilehlých lesů (!), z pozemků samotného nádraží lze dojít na tramvaj. Metro tam na povrch asi nikdo moc tahat nebude, pokud už by tam vedlo (kam by po povrchu pokračovalo?).

Martin

O nakladni doprave jsem samozrejme neuvazoval, to je nesmysl, ale o osobni,… Na Zizkove se sice planuje linka metra (v nedohlednu), a zde mate trat, ktera by prosla novou vystavbou a mohla dal pokracovat do centra, pripadne napojit i na nove spojeni II… Co se tyce zastavby, tak ta je tam planovana docela velka, od Trebesina az po Zelivskeho ul., dalsi zastavbu mate ve sterboholich, dubecku a mecholupech, tam vznikne obri sidliste… Samotne Metro A to od Depa neutahne, spis bych stanici depo zrusil a postavil trat dal od Skalky do prostoru Prumyslove… potiz je v tom, ze cast vlaku… Číst vice »

Jižan

To ještě nic není. Tramvajová trať na Ryšánku byla úředně zrušena cca. 1998 (?) – bezmála po 30 letech.

Grossák

Ponechat.

Jan

Ponechat torzo tratě bez výhybek na obou stranách? Tak jo, ale jen pro tu plánovanou tramvajovou trať a to musí ještě jednu kolej přidat.

K.S.

Pokud tam nebude frekvence spojů závratná, tak by to mohlo jít i jako jednokolejka akorát to už bude chtít nějaké elementrární ZZ.

a8n

Neprojde přes DÚ.

K.S.

Proč?

Vít Jůza

Třeba teď na poslední chvíli přece jen někdo přijde na to, že nejlepší by bylo využívat nákladové nádraží jako nákladové nádraží, nebo aspoň něco podobného.

Lemmy

Zdá se mi, že vám za celá léta práce na dráze nedošlo, že děláte v logistice, natož abyste pochopil základní principy tohoto oboru…

Pavel

Můžete prosím tuto zajímavou myšlenku rozšířit? pokud to tedy není nějaká tajna šifra pro Vít Jůza?
Hořím nedočkavostí.

Lemmy

A jaká část té věty vám dělá problém? Pan Jůza by chtěl nákladové nádraží uprostřed obytné čtvrti aniž by pro to byl jediný důvod.

ušatá

Jenže tam žádná obytná čtvrť není a tam kde je, jezdí dnes desetitisíce aut a to vám i jiným nějak nevadí. Těch pár nákladních vlaků a rozvoz zboží od nich malými nebo i elektro automobily, tramvajemi atd. nemůže být horší. Problém je v tom, že to vše zanikalo jen z důvodu za každou cenu zde postavit právě to sídliště, aniž by se brala v úvahu všechna negativa. A tak tomu je všude. Prostě prachy vítězí a my ostatní se časem nedoplatíme a nebudeme schopni tato zvěrstva napravit.

Jan

Dnes těžko když už tam mají developeři zajištěné pozemky a připravené projekty na masivní výstavbu. Zůstává pouze samotná historická budova, ale tam už nikdo s dopravou taky nepočítá. Přijde mi že teď je dost pozdě to řešit, když už tam vlaky přestaly jezdit před nějakými 5 lety. Pokud za tu dobu nebyl zájem o využívání, tak to asi nemá smysl.

Vít Jůza

Tak jestli jsou prodané i veškeré překládací prostory nákladového nádraží, tak jedině, že by to (dobrovolně, nebo méně dobrovolně) došlo současnému jejich majiteli … .

Vít Jůza

Několikrát jsem se přes mapy.cz prokliknul na katastr … prostory k budově a jižněji patří nějaké firmě České dráhy a.s., na sever pak nějaké CENTRAL GROUP 32. investiční s.r.o., takže záleží na tom, jestli by to došlo některé z těchto firem, případně někdy nějakému budoucímu vlastníkovi, pokud se to definitivně „nezazdí“, že prostor v Praze pro železniční dopravu se už zrušilo přespříliš a staly se vzácnými až tak, že jsou realizovány a vymýšlejí se krkolomnosti až na okrajích (ne-li i za okraji) Prahy. I velké překladiště v Uhříněvsi i seřazování namísto v Praze v Nymburce může být dobré, ale kolik… Číst vice »

Žižkovskej

Jak píšete, chystá se tam masivní výstavba. Nákladové nádraží svému účelu už sloužit nebude. Škoda jen, že někoho nenapadlo použít zbývající část trati do Malešic jako vlečku pro tuto stavbu. Byla by skoro zadarmo. Takto se opět všechno bude vozit auty sem a tam. Na to, že na radnici P3 a magistrátu je dost zeleno, nikoho to netrápí.

Honza 128

Ta vlečka na stavbu vypadá sice zajímavě, ale jak se dnes zásobují stavby? Žádné velké skladiště, postupný dovoz potřebného materiálu rozplánovaný na dny, nebo i hodiny. Jak by vypadal takový Mn vlak z Malešic? Tři vozy cementu, 1 s armovací ocelí, dva s plastovými rourami … Už chápete?

ušatá

Stále je právě potřeba tlačit na to, aby to vynucené stavění bylo zastaveno. Obdobně je podivný i postup u Masaryčky, kde jde také o nehoráznost a také to kolem toho tak vypadá, moc se o tom nemluví a co nejrychleji se postupuje, aby se to nedalo zastavi, námitky se nepřipouštějí..