Infrastruktura Železnice

Škola, filmový archiv i kino. V Praze podepsali memorandum o nákladovém nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhy
Nákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhy

V Praze dnes bylo podepsáno Memorandum o vzájemné spolupráci na proměně památkově chráněné budovy nákladového nádraží na Žižkově. Cílem zúčastněných stran je koordinace plánů na budoucí využití budovy i jejího okolí, uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

Podpisem memoranda zástupci veřejných institucí a zapojených firem oznamují podle ČD svůj zájem o „vznik a rozvoj nového celoměstsky významného veřejného prostoru ve vnitrobloku budovy a na výstavbě městské, převážně rezidenční, zástavby v okolí budovy“.

„Areál nákladového nádraží Žižkov už neslouží železniční dopravě a my pro něj nemáme žádné využití. Vítáme proto, že všichni zúčastnění společně deklarují zájem hledat cestu k tomu, aby tato zajímavá lokalita ožila a sloužila Pražanům,“ sdělil šéf ČD Václav Nebeský.

Budova by měla být v budoucnu centrem nové převážně rezidenční čtvrti, která v okolí vznikne. Samotná budova se má přeměnit na moderní centrum Prahy 3, v rámci proměny má vzniknout i školské zařízení. Čelní budovu by měl využívat Národní filmový archiv, který do nového sídla přesune i odborná pracoviště, knihovnu a Kino Ponrepo. Dopravní spojení v budoucnu zajistí nová tramvajová trať.

Memorandum podepsali ministr kultury Lubomír Zaorálek, primátor Prahy Zdeněk Hřib, starosta Prahy 3 Jiří Ptáček, generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant, za developera Sekyra Group předseda představenstva Luděk Sekyra a místopředseda představenstva Leoš Anderle, za České dráhy předseda představenstva Václav Nebeský a člen představenstva Petr Pavelec a za Žižkov Station Development předseda představenstva Leoš Anderle a místopředseda představenstva Petr Král.

Vlakový provoz na nákladovém nádraží utichl v roce 2016, definitivně bylo odříznuto od železniční sítě loni v listopadu, když se Správa železnic rozhodla neobnovovat výhybku po nehodě vlaku v Malešicích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Hlavové nákladní nádraží bylo strategického významu v době, kdy bylo Československo soběstačné a v případě problémů schopné redistribuce zásob do Prahy. Prakticky do současnosti sloužilo jako železniční terminál v centru prahy, což dokumentovaly řady náklaďáčků a dodávek odebírajících zboží přímo ze skladů, z jejichý druhí strany se vykládaly vagony. Zrušit, protože podporujeme hubou kdekoho, ale ve skutečnosti pouze elity. Almužny potřebným to nezachrání. Přitom by takový typ terminálu měl hluboký význam i do budoucnosti a omezil by kontejnerovou silniční přepravu i velkosériovou produkci zbytečností. I když, plyšáci byli zde jedním z oblíbených artiklů…

Alibaba
Host
Alibaba

Ano, logistika byla tenkrát jiná. Byla…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

A proč to vlastně neslouží/nemůže sloužit železniční dopravě?? Odpověď byrokrata, že proto, že trať byla úředně zrušena, neberu.

pamětník
Host
pamětník

Protože to „se nechce“ – resp. „nechtělo se“ vlastně už od cca poloviny 90. let minulého století …
Nevím, co pamatujete vy, ale ještě na počátku 90. let minulého století se běžně vkládalo i nakládalo dokonce i ve většině mezilehlých stanic i v ŽUP, nejen v nákladovém nádraží na Žižkově – a stejně to vypadalo v téměř celé síti (tehdejších) ČSD …

XXXD
Host
XXXD

Tak je otázka, jestli by tam měl nějaký nákladní dopravce zájem jezdit s nákladními vlaky. Nemá smysl udržovat infrastrukturu, když ji nic nevyužívá.

MartinS.
Host
MartinS.

A Vy víte o někom, kdo by tam chtěl něco vykládat a překládat? Ta budova byla ve své době dokonalá, ale neodpovídá současným trendům logistiky.

Přemek
Host
Přemek

Budovy se dají citlivě rekonstruovat a dál plnit svou nezastupitelnou funkci. Z jedné strany vykládka vlaku do meziskladu, z druhé přijíždějící menší obchodníci pro zboží pro svoje krámky. Nejsou všude hypermarkety a Vietnamci to skvěle pochopili… Nyní zbývá Libeň, kde by se takový terminálek dal vytvořit.

Mirvald
Host
Mirvald

Vymýšlejí si studie na 2. kolej z Poříčan, ale aby opravili trať Kralovice -Mladotice, to ne.

Přemek
Host
Přemek

Strozí počtáři suše argumentují objemem přepravy. Až nastane příliv obyvatel Kralovic a Mladotic (tu trať dobře znám), pak bude minimálně reko trati a vozidel, protože druhou kolej není moc kam nacpat.

Alibaba
Host
Alibaba

ČD (a SŽ?) už to měli dávno prodat městu, ať si s tím město dělá co chce. Klidně ať to nechá spadnout. 🙂 Mě se tyhle pseudoindustiální „památky“ moc nelíbí.
Jinak bych chápal i zbourání takovýhlech budov z důvodu jejich nízké výšky, myslím si, že Praha nemá tolik zbytečných ploch na tento typ zástavby.

Přemek
Host
Přemek

Nepochopil jste ani bývalý ani možný budoucí smysl takového nákladního terminálu. Neraďte proto jiným, když sám nechápete.

Alibaba
Host
Alibaba

Bývalý chápu, budoucí je dneska logisticky jinde. A nechci se vracet do doby, kdy strana a vláda poručí…

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

Memorandum platí do chvíle, než se podepíše memorandum nové….

Jakub
Host
Jakub

Tak dlouho?

Přemek
Host
Přemek

No, memorandum je gentlemanská dohoda a snad je ještě zvykem, že se takovéto nevynutitelné dohody dlouhodobě dodržují. Pokud ne, pak nelze hovořit o civilizaci.

ene bene
Host
ene bene

Udělal bych tam pobočku NTM. Ideální místo. Industriální budovy stavěné na vysokou únosnost podlah. Mezi nimi koleje na železniční exponáty (možno zastřešit skleněnou halou). Trať je sice odpojená, ale ještě by to šlo spravit. Je spousta věcí, které současné muzeum vystavuje málo (auta), špatně a málo (vlaky – má ovšem řešit masaryčka) nebo vůbec – třeba obráběcí stroje, turbíny, konstrukce – našlo by se toho plno, co patří do techniky a na Letné to není skoro vůbec zmíněno. Každé jiné využití znamená větší stavební úpravy těch budov, které setřou to, co je na nich zajímavé. Třeba ty výtahy a rampy… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

No nevím. Vzhledem k tomu jak „pěkně“ běží investice do depa/muzea na Masaryčce… Tahle instituce na velkoprojekty nemá prostředky.

ene bene
Host
ene bene

Ta instituce je hlavně zcela neschopná, což je vážný problém. Já mám na mysli hlavně tu věcnou část otázky – že se na to ta budova ideálně hodí a že je co vystavovat.

Franz
Host
Franz

Přesně. I ty budovy by byly ideální součástí expozic.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

S tím bych souhlasil. Nebo by tu mohl mít Jančura depo.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Jančurovo depo na Žižkov rozhodně ne, ale nápad na využití pro NTM je logický a chytrý – a právě (i) proto nemá naprosto žádnou naději na nejen realizaci, ale ani na jakékoli případné projednávání (BOHUŽEL) …

Přemek
Host
Přemek

když ne zmodernizovat bývalou funkci, tak bych za muzejní využití byl všemi deseti. Jenže ti, co mají dosud finanční zdroje, nemívají zase nostalgické myšlení a za investicí vidí pouze její výnosnost. A tak je memorandum o tom, o čem je.

Alibaba
Host
Alibaba

Další železniční muzeum v Praze není potřeba, bylo by to rozmělňování peněz. I to muzeum na Masarykově nádraží má problém s financema a vy by jste chtěl ještě další neufinancovatelný prostory.