cargo

Na nákladové nádraží Žižkov už vlak nezajede ani teoreticky, SŽDC zrušila výhybku

Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin KubíkOdbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík

Trať na nákladové nádraží Žižkov byla definitivně odříznuta od železniční sítě. Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že po nedávné

Trať na nákladové nádraží Žižkov byla definitivně odříznuta od železniční sítě. Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že po nedávné nehodě nákladního vlaku v Malešicích neobnoví výhybku na Žižkov a trať opravila bez ní. Odbočka na Žižkov vznikla v roce 1936 a provoz zde utichl s příchodem roku 2016, kdy bylo na Žižkově zrušeno kontejnerové překladiště.

„Výhybka číslo 7, která zajišťovala obslužnost nákladového nádraží Žižkov, byla nahrazena kolejovým polem z důvodu nutnosti co nejrychlejšího zprovoznění trati ve směru žst. Praha Libeň a žst. Praha Běchovice, což jsou z pohledu nákladní dopravy rozhodující tratě v Praze a Středočeském kraji, které nemají alternativu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj oprava atypické výhybky postrádá „jakoukoliv ekonomickou odůvodnitelnost.“

„Odbočka na nákladové nádraží Žižkov byla již 3. listopadu 2006 prohlášená za postradatelnou a do dnešního dne proti tomuto rozhodnutí nikdo oficiálně nepodal protest,“ doplnil mluvčí.

K věci se vyjádřil i Drážní úřad. Podle něj je traťový úsek Praha Malešice – Praha Žižkov celostátní dráhou a správním orgánem pro případné zrušení dráhy je tak ministerstvo dopravy. To vydalo už před lety rozhodnutí o zrušení dráhy, ale později byla jeho platnost několikrát odložena, byl změněn i rozsah zrušení.

Drážní úřad každopádně rozhodl o zrušení vlečky Rail Cargo Operator, která byla zaústěna do dráhy celostátní, k 1. lednu 2016. Zrušení vlečky pak vedlo dle informací deníku Zdopravy.cz k poškození vjezdu do samotného historického terminálu, takže pod surreálné ocelové konstrukce by se vlak stejně nedostal.

„Z hlediska stavebních úprav jsme rozhodnutí o změně stavby nevydali. Rozhodnutí o odstranění dráhy, včetně odbočné výhybky, bude možné vydat až po oficiálním zrušením této dráhy,“ doplnil Novák. Jak je na tom trať Malešice – Žižkov z administrativního hlediska nyní, zda a v jakých úsecích byla zrušena, deník Zdopravy.cz zjišťuje na ministerstvu dopravy.

Se zrušením výhybky má nicméně problém město. Náměstci primátora Adam Scheinherr a Petr Hlaváček už na jaře založili pracovní skupinu k řešení okolí nákladového nádraží. „Řeší hlavně otázky nové tramvajové trati, ale též jsem kladl důraz na budoucí využití železnice. Pro osobní dopravu se nám to zdá nevhodné, ale uvažujeme o malém hubu pro místní městskou cargo dopravu. Proto tento krok ještě před ukončením diskuse vnímám jako předčasný,“ reagoval na poslední konání SŽDC Scheinherr.

Tagy Malešice Nákladové nádraží Žižkov SŽDC Top výhybka
99 komentářů