Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Rekord ve Vídni: Letiště překonalo hranici 27 milionů pasažérů, růstem předčilo Prahu

Airbus A321 společnosti LEVEL ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň
Airbus A321 společnosti LEVEL ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň

Vídeňské letiště má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. V loňském roce prošlo jeho branami poprvé přes 27 milionů cestujících, což je o 11 procent meziročně více.

O něco se tak zase vzdálilo Letišti Praha, jehož někdejší vedení v roce 2007 vyhlašovalo smělé plány na dohnání a předehnání Vídně. Tehdy Praha v pasažérských statistikách dosahovala na zhruba 70 procent Vídně, loni to bylo 62 procent. Pražské letiště si loni připsalo devítiprocentní růst a 16,8 milionu cestujících.

Vídni loni pomohli k rekordu hlavně nízkonákladoví dopravci. „K nárůstu přispěly především letecké společnosti Austrian Airlines, Laudamotion a skupina easyJet. Celkově došlo ke značnému rozšíření nabídky nízkonákladových letů, zejména díky otevření nových poboček společností Wizz Air, Laudamotion a LEVEL. K tomu byl navíc navýšen počet dálkových letů,“ uvedl člen představenstva společnosti Flughafen Wien Julian Jäger. Průměrná obsazenost se zvýšila o 1,3 procentního bodu na 76 procent.

Vedení letiště hýří optimismem i pro letošního rok. Podle jeho předpokladů by vídeňské letiště mělo zopakovat loňský růst a dotknout se hranice 30 milionů cestujících. „Domníváme se, že k dalšímu navýšení dojde díky pokračujícímu rozvoji v oblasti nízkonákladových letů, schválenému soustředění flotily Austrian Airlines do Vídně a dalšímu nárůstu dálkových letů, především Austrian Airlines, Air Canada a ANA,“ doplnil Jäger.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gottlieb Sax
Host
Gottlieb Sax

1. chyba se udělala když jsme se podíleli na rozbití Rakouska Uherska pod taktovkou USA! Od té doby šlo Česko do…O co jsme všechno přišli raděj nemluvím Česká cesta je hlavně o „Malá dom“ a pak teprve veřejný zájem. V Praze nemáme ani lepší letiště, ani veřejnou dopravu ani bytovou zástavbu. To nemluvím o opeře, o plesech. A už vůbec o nemocnicích. Takovou, jaká je Donaukrankenhauz nebude mít Praha ani za 50 let! Vídeň, to je takový Socialistický stát v malém. Na co se podíváte, patří městu. Vodovody, kanalizace, plyn, elektřina, parkoviště, odtahová služba, popeláři, byty, domovy seniorů. I soukromí… Číst vice »

Tom
Host
Tom

Jen taková malá poznámka k tomu fotu v úvodu článku pane Sůro. LEVEL není společnost, to je nízkonákladová značka, kterou provozuje rakouská společnost Anisec Luftfahrt ze skupiny IAG. Ale to je jen drobnost🙂

Jen Tak
Host
Jen Tak

Který pražák by chtěl v Praze ty emise a hluk z letadel?

skyisblue
Host
skyisblue

Třeba takový, který nechce, aby současní představitelé z Prahy udělali bezvýznamné provinční město namísto moderní západní metropole? A s tím souvisí například i letecká doprava.

marty-t2
Host
marty-t2

Tak on ten růst je taky způsoben zlepšující se dopravní infrastrukturou na VIE – například v taktu zajíždějí pod terminál přímé Railjety ze směru od Lince – a zvládají to za 1:40 hod. Připomínám, že to je řádově podobná vzdálenost jako autem Ruzyně-Brno. Akorát z Brna na Ruzyni musím veřejnou dopravou plánovat o 2 hodiny víc. Tudíž lítám z Vídně. A navíc ten drobný rozdíl, že se u nás nic podobného jako přímé vlaky z menších měst na letiště ani neplánuje ( – místo toho jen nesmyslné koleje na Masarykovo nádraží).

skyisblue
Host
skyisblue

Přesně to mě „rozčiluje“ už delší dobu – v rámci provinčního myšlení našich politiků/plánovačů nejsme schopni přijít s myšlenkou, že by PRG mohli využívat i cestující z blízkého zahraničí, kdyby na PRG bylo pořádné spojení. A tím opravdu není přestup z dálkového vlaku na místní v centru Prahy. Tím by byl dálkový vlakový terminál přímo na PRG, protože skoro každé větší letiště v okolí takové spojení má, ale u nás se považuje za nesmysl a všichni se radši spokojí s myšlenkou, že jsme malá a bezvýznamná země, kam na letiště nikdo jezdit nebude, protože jsou v okolí jiná, místo abychom… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Úvahy, že by přes letiště vedla nějaká budoucí VRT existují (existovaly), ale než taková VRT bude, tak to už asi budu v hrobě.

skyisblue
Host
skyisblue

No právě to je ten problém. Desítky let mluvení, vytváření studií a dalších ověřovacích studií těch původních studií a mezitím jsou v zahraničí jsou o míle před námi a realizaci mají za sebou. Jen aby u nás někdo náhodou nemusel rozhodnout, protože lid bude vždycky nadávat.

DPDP
Host
DPDP

Tak určitě má Vídeň na výběr z více spojů než Ruzyně, a hlavně je to z Brna o cca. 70 km blíže než Ruzyně.
A v zimě ta D1 taky nic moc.

Jen dle googlu jede vlak 3 hodiny a autem cca. 2 hodiny z Brna do Vídně Schwechat.
Na Ruzyň to hlásí 2:15 autem, asi jen v létě 😉

Plán zajíždění vlaků pod terminál má také Ruzyně.
Plán je 2026 , ale dříve než 2030 bych to neviděl.

Tzn. v kombinaci s rychlodráhou Praha – Brno , a 1x přestupem, bych to v roce 2050 viděl na max. 90 minut 😉

skyisblue
Host
skyisblue

1) Jenže těch více spojů z Vídně je daných mj. i faktory, které jsou popsány výše. A rok 2050 je docela daleko na to, že řešíme současný stav, nemyslíte? Tyhle výhledy do daleké budoucnosti nemají smysl, když jsme zaspali zejména na přelomu devadesátých a nultých let a po vstupu do EU. 2) Ale jak sám píšete, vlaků v relaci centrum Prahy – letiště. To, o čem mluvím, je kombinace takového spoje a zároveň zastávky dálkových vlaků jako má např. FRA, DUS a podobné. 3) Pro Brno nebude Praha nikdy o moc výhodnější než Vídeň, to je geograficky dané. Ale Drážďany,… Číst vice »

PetrN
Host
PetrN

Kde jste přišel na 3 hodiny? 😮 Vlakové spojení Brno-Flughafen Wien trvá pravidelně 2:03 s přestupem z railjetu na railjet právě ve Vídni Hbf a na přestup je dokonce 20 minut času

Partneři