Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Letiště Praha odbavilo rekordních 16,8 milionu pasažérů, růst ale zpomaluje

Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha
Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha

Letiště Praha má za sebou nejúspěšnější rok ve své více než osmdesátileté historii. Loni jeho branami prošlo rekordních 16,797 milionu cestujících, což je meziročně o devět procent více.

Na Ruzyni se uskutečnilo 155 530 vzletů a přistání, co je ve srovnáním s rokem 2017 o necelých pět procent více. Pomalejší růst počtu pohybů ve srovnání s cestujícími svědčí o pokračujícím trendu nasazování větších letadel a jejich lepší obsazenosti.

„Výrazně se nám dařilo posilovat spojení do dálkových destinací, a to v navyšování počtu frekvencí, kapacit i otevírání zcela nových linek. Díky tomu využilo dálková spojení s Prahou vloni o 250 tisíc cestujících více, což představuje nárůst 24 procent,“ uvedl předseda představenstva letiště Václav Řehoř.

Pasažérský vzestup ale už není takový, jaký letiště registrovalo ještě v létě. Až do srpna byl růst dvouciferný, poté začal zpomalovat. Letiště se tak zdaleka nedotklo hranice 17 milionů cestujících, což byla ještě před pár měsíci vyhlížená meta. V prosinci růst zpomalil na necelých šest procent, což je poloviční výkon oproti prosinci 2017.

Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Celkem loni operovalo své lety z Prahy 69 dopravců do 171 destinací. Mezi nimi se nově objevila Filadelfie, Kutaisi, Belfast, Ammán, Marrákeš, Šardžá a Jerevan.

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a Německa. Z destinací byl v roce 2018 nejvytíženější Londýn, následovala Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt nad Mohanem.

Skokanem v počtu odbavených cestujících se stala v meziročním srovnání Barcelona, zřejmě především díky vstupu Ryanairu na linku na podzim 2017. Dále pak Budapešť, Londýn/Stansted, Madrid a Antalya. Z čistě dovolenkových destinací využilo nejvíc cestujících linky do Antalye, Heraklionu, Hurghady, Burgasu a Marsa Alam.

Pokud jde o srovnání s okolními letišti, středoevropským tygrem je Budapešť. Její letiště loni odbavilo 14,9 milionu cestujících, téměř o 14 procent meziročně více. Varšava za celý rok předpokládá výrazné překročení hranice 17 milionů cestujících s růstem kolem 13 procent. Desetiprocentní přírůstek hlásí Vídeň (do listopadu), což by za celý rok představovalo 26,8 milionu cestujících.

Provozní ukazatele za rok 2018

Počet cestujících 16 797 006 změna 2017/2018 +9,0 %

Počet pohybů 155 530 změna 2017/2018 +4,9 %

TOP země

Počet cestujících

Meziroční srovnání

1. Velká Británie

2 061 865

+13,1 %

2. Itálie

1 343 164

– 0,8 %

3. Rusko

1 198 445

– 0.1 %

4. Španělsko

1 190 571

+ 23,3%

5. Německo

1 156 998

7,7%

 

TOP destinace

Počet cestujících

Meziroční srovnání

1. Londýn

1 357 406

+8,8 %

2. Paříž

828 622

-2,2 %

3. Moskva

823 394

– 0,1 %

4. Amsterdam

690 855

+ 4,9 %

5. Frankfurt

524 458

+ 0,7 %

Destinace s největším nárůstem počtu cestujících:

Destinace                                    Nárůst počtu cestujících   Nárůst v %

1. Barcelona                                +117 728                          34,8 %

2. Budapešť                                 +90 765                            82,3 %

3. Londýn/Stansted                      +77 896                           23,6 %

4. Madrid                                      +66 219                           26,7 %

5. Antalya                                     +64 405                           50,5 %

Pramen: Letiště Praha

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Huhu Lesny
Host
Huhu Lesny

Vidim, ze nie len prazske letisko zaostava, ale aj tato stranka vo svojej informovanosti. Zjavne ani 15.1. este neviete, co FB LietameZKosic oznamilo uz davno: vykony ovela lepsich letisk nez Praha, a to Viedne (31.decembra dosiahla 27mil pax https://www.facebook.com/LietameZKosic/posts/1997341857054213 ) a Varsavy (17.75mil pax, rast o 12.7%, ten isty FB prispevok).

Jan Sůra
Admin

Pro nás je důležitý výkon Letiště Praha, ne každého letiště. Gratulujeme facebookové strance Lietame z Košic a hlavně se těším, jak budou oznamovat ten návrat linky Eurowings do DUS, co měl nastat:)

Nekdo
Host
Nekdo

tak vzhledem k tomu, ze velka cast obcanu CR uprednostnuje jina letiste pred Viklef Hejvl Ejrport, tak imho minimalne VIE, BTS, KTW, MUC, DRS a LEJ jsou relevantni…

Jan Sůra
Admin

Proto se čekalo na čísla PRG.

Jen tak
Host
Jen tak

Velka cast obcanu? Myslite tech 15-20–% a i kdyby jich bylo vic… jakou roli to hraje v tom, ze jsme v cechach a tak jenzajimave prave ceske letiste? A ne letiste v mnichove atd?

Karel
Host
Karel

Myslím, že dost občanů ČR létá i přes MUC. Třeba já jsem tam také párkrát letěl, od roku 2010, co ČSA opustily BRQ, tak jediný síťový dopravce je bmi (DLH c/s), který létá právě do MUC. Jinak létám hlavně z VIE, z PRG jsem od té doby letěl jednou.
Takže ano, pro mě je srovnání s VIE zajímavé, bývaly časy, kdy PRG a VIE spolu soutěžily, pochopitelně neumím vyčíslit, kolik lidí z Jižní Moravy dalo přednost VIE. Možná většina.

Bob
Host
Bob

Ano, také létám přes Mnichov, když tam přestupuji na letu z Prahy někam dál.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak sle to je teosku jiny oripad….tady se bavime o tom, kolik lidi radeji nez z prahy leta z jinych letist.

Jen tak
Host
Jen tak

Prg a vie spolu nikdy nesoutezily. Prg na viden konstantne ztracela a ztraci.

Marty-t2
Host
Marty-t2

Obchodně přes VIE lítá cca 2/3 lidí z JM, přes PRG jen ti co našli výrazně výhodnější časovou nebo cenovou nabídku. S BMI by lítalo přes MUC výrazně víc lidí, pokud by byl na linku spoleh (namátkou – minulý pátek večer: zrušeno, včera v úterý večer: zrušeno).

Jiná situace je u letních dovolených – díky telativně bohaté nabídce charterů lítají 2/3 přímo z Brna a o zbytek se dělí VIE a PRG (pořád jsou lidi co se jinak než česky nedomluví)…

Jen tak
Host
Jen tak

Vy jste ve skolenchybel, kdyz se lrobiralo psani vlastnich jmen?

Ulafme
Host
Ulafme

Neodbavilo. Letištěm prošlo, nebo jej využilo, 16,8 mil. pasažérů. Odbavený cestující znamená něco úplně jiného. Proč i odborný web používá tuto nesprávnou terminologii?

Jan Sůra
Admin

Odbavený cestující je i ten, který přiletí.

Ulafme
Host
Ulafme

Podle Tvého vysvětlení by to Honzo znamenalo, že cestující, kteří tranzitují, budou v těchto statistikách zahrnutí 2x. Jelikož přiletěli (podle Tebe první odbavení) a odletěli (druhé odbavení). Jenže ten člověk je jen jeden.
Nebudu se hádat, ale něco tu nesedí…

Jen tak
Host
Jen tak

To, ze se checkinu rika “odbaveni” jeste neznamena, ze se “odbaveni” nemuze pouzit i pro priletivsiho resp tranzitujiciho cestujiciho.

I kdyz ten pojem “odbaveny cestujici” je v tomto kontextu … mene obvykly 🙂

Robert
Host
Robert

Odbavený cestující je běžně používaný pojem v souvislosti se statistikami letišť. Takže se rozhodně nejedná o špatnou terminologii. Ostatně před časem jste psal tento svůj chybný názor na forum Airways.cz.

Kuba
Host
Kuba

Proč si Ulafme i po tom, co mu to bylo vysvětleno na airways.cz, stále mele svou (mimochodem odborně zcela nesmyslnou) představu? Odbavený cestující znamená přesně to, o čem se zde píše. V odborné letecké terminologii.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll