Rekonstrukce i demolice: Ministerská komise schválila letos proměnu osmi nádraží za téměř 400 milionů
Nádraží Chodov v původní podobě. Autor: Dezidor – Fotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7698244
Centrální komise ministerstva dopravy, kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, schválila letos Správě železnic zatím osm rekonstrukcí nádražních budov.
Myslím, že nyní se již bořit nic nebude..
Možná dotaz trochu mimo, když firmy dělají rekonstrukce, modernizace železnice, jak často pro své zázemí používají předimenzované výpravní budovy v okolí, nebo co brání jejich většímu využívání? Nebylo by to celé o trochu levnější, když by si tam firmy nemusely dovážet vlastní buňky?
Jakože by se to provizorní zabzař z buněk přeneslo do budovy (kterou mnohde by bylo třeba víc nebo míň na to adaptovat), buňky by se odvezly zpátky na základnu na konci stavby…
Já myslel, že v těch buňkách normálně bydlí dělníci..
Bořit již podruhé za necelých 50 let budovu nádraží v Aši je šílené. První historickou budovu zbořili v roce 1968 místo avízované opravy. Nyní zboří i na dnešní dobu také památnou brutalistickou budovu z roku 1971. Na té budově je i ozvěna Bruselského stylu 60.let, ale to je bořitelům ze Správy železnici, kteří nedávno zbořili i secesní budovu nádraží v nedalekých Hranicích v Čechách, šumafuk. Nemá slov.
Už ta racionalizace budovy v Aši částkou 80 mil. Kč absolutně neodpovídá významu té stanice, natož kdyby měla obnovou projít budova celá.
Hold Sudety. Já jsem si dodnes myslel, že je potřeba se zbavit všeho co by připomínalo německou historii Sudet, SŽ se má asi potřebu vyrovnat s jakoukoli historií…
Přitom budova v Aši má pěkně zachovalý interiér.
Pouze technická: nádraží v Aši určitě není brutalistická budova. Ne všechny stavby z období socialismu jsou brutalistní a přesně Aš je příklad takové, kde není brutalistické vůbec nic. S tím bruselským stylem budete spíše blíž, ale obecně v Česku nemáme označení pro tyhle budovy tvořené hlavně z boletických panelů. V brutalismu jde hlavně o beton a výrazné, zapamatovatelné prvky či celé tvary.
Tak ten stavební styl můžeme nazývat boletismus. 🙂 Ty panely jsou zapamatovatelné až moc (i když se dělaly aspoň ve čtyřech barvách). A ty by se taky musely komplet odvézt a opláštění nahradit.
V Americe pro stavby v podobném stylu, jako mají ty boletické panely, používají výraz international style (viz např. Lever house v NY), ale tam je problém, že tak označují i funkcionalismus a celkově modernu. Jinak problémem těch boletických panelů je, že se tam při výrobě přidával karcinogenní azbest, na což se často zapomíná, takže by se s tím mělo zacházet trochu opatrněji, tím pádem je jakákoliv rekonstrukce, ale i demolice, dražší.
No to je sranda oproti tomu, co dneska schválila centrální komise. Hlavní etapa výpravní budovy v Pardubicích za pouhých 1,7 mld. Kč. Škoda, že hranice pro velký projekt je 1,8 mld. Kč a tudíž by byla nutná studie proveditelnosti. Tak těch 1,7 mld. bude „prozatím“ stačit.
Ona ta kauza s tím dálničním eshopem evidentně nestačila.
To jako že tam naběhne partička, sfoukne „něco“ přes víkend a bude předstírat, že je to to samý…?
Chodov – výpravní budova umístěná v místě, které od roku 2017 vypadá jinak než na přiložené fotce – po peronizaci stanice je budova umístěna tak, že v její blízkosti se dá dostat do podchodu, který však není bezbariérový. Západněji (na konci ostrovního nástupiště, blíže městu) je umístěn bezbariérový podchod. Logické by bylo, aby pokladna byla v onom bezbariérovém podchodu či v jeho blízkosti. A ne rekonstruovat budovu (má-li být smyslem rekonstrukce i zachování vnitřních prostor určených pro cestující), od níž se dá bezbariérově dostat na ostrovní nástupiště jedině „oklikou zpět“. Dětřichov nad Bystřicí, ten dnes vypadá vyloženě na spadnutí. Jsem… Číst vice »
Přečti si odstavec k Chodovu ještě jednou a pozorněji 🙂
O. K., tím pádem příslušnou část předchozího komentáře beru zpět.
Chtěl jsem se zeptat? Předem avizuji – nejsem místní, a ani v rozumném dosahu a mohu se tak domýšlet jen na základě mne dostupných vizuálních zdrojů, o nějaké dokumentaci vedoucí k utvoření si představy ani nemluvě. Proč zrovna bourat Chodov, nezdá se mi ta budova v nějak katastrofálním stavu, nehledě o provedených úpravách a velikostně to taky není Strahov. Zvláště, vnímám zánovní střechu. Asi moje optika je pokřivena tím, že si věci financuji sám, ale obstojná střecha je pro mne půl výhry. Pak se dá dělat leccos, a hlavně kdykoliv si vzpomenu. Neměl jsem takové štěstí s přístavbou. Ale zpět…… Číst vice »
Takže v Aši vrazíme cca 80 mil. do ratejny na zapadlé lokálce, no peníze jsou.
Nejak jsem v seznamu nemohl najit desitky let slibovanou rekonstrukci zel. stanice ve Zline a na Vsetine, co se stalo?
Jsou součástí jiných akcí.
Ve Vsetíně se to vezme i s kolejištěm v příštím roce, Zlín s celou tratí, cca za dva tři roky.
Dětřichov nad Bystřicí, Moravský Beroun, Valšov… To je nějaký komplexní projekt revitalizace staničních budov na trati 310?
Vzhledem k provozu a charakteru území by mě zajímalo, zdali má SŽDC nějakou vizi komerčního využívání budov. Trochu se bojím, aby se neopravovalo něco, co se stejně za 50 let nechá spadnout.
V případě těchto staveb je jedna demolice a dvě redukce, tak doufám, že výsledkem budou budovy odpovídající velikostí umístění těch stanic. Taky doufám, že do toho budou zapojeni architekti.
Kdy jste tudy jel naposled? Ono to totiž do značné míry „padá“ už teď – protože tamní příslušné složky ČD a posléze SŽDC do údržby těch objektů příliš prostředků nedávaly – navíc dopravní služba není už všude nepřetržitá a i nájemníci drážních bytů je postupně uvolnili (nejspíše kvůli jejich „kvalitě“), takže podle toho to tam teď vypadá …
Na této trati je ještě památkově chráněná Hrubá Voda. Také v havarijním stavu. Na ní se nějak zapomnělo.
Ne, nezapomnělo, je už prodaná. Všechno vč. WC je tam brutálně původní. Čakám, co s tou budovou bude dál, snad to nedopadne jak s Vyšehradem. Budova je z pohledu architektury fakt hezká, ale skutečně totálně zanedbaná.
Proč je rekonstrukce takto malých staveb zdržována procesem schvalování centrální komisí?
Aby měli příjemci úplatků větší alibi.
O kolik by byla kratší doba realizace těch staveb, kdyby neprochazely CK?
Osobně si myslím, že tak malé akce to nejsou.
Obecně, Centrální komise MD schvaluje všechny stavby nad 20 mil. Kč.
A budou peníze?
se natisknou