egoe-plus
Autobusy Infrastruktura Komerční sdělení Železnice

Obrazem: Nejznámější autobusák či železniční stavba desetiletí. Design pro Prahu tvoří egoé

Stanice Vršovice. Pramen: egoé
Stanice Vršovice. Pramen: egoé
Skupina egoé se snaží už od roku 1997 přinášet do dopravní infrastruktury design v podobě speciálních projektů i typizovaných řešení.

Eden, Zahradní Město, Vršovice či Roztoky, k tomu Negrelliho viadukt a Florenc. To jsou příklady důležitých modernizačních staveb. Všechny posouvají metropolitní dopravní infrastrukturu o nepřehlédnutelný krok dál. A na všech se podílí skupina egoé – do Prahy přiváží design i kvalitní řemeslo v podobě zastřešení nástupišť.

Skupina egoé sídlí v Bílovicích u Uherského Hradiště, tvoří ji osm firem. Jednou z nich je egoé plus, dříve mmcité+. Ta se snaží už od roku 1997 přinášet do dopravní infrastruktury design v podobě speciálních projektů i typizovaných řešení. Působí především v Česku, Polsku a na Slovensku, její realizace jsou ale i v Německu či Švýcarsku. Aktuálně je nejvíce vidět v Praze.

Mezi Hostivaří a hlavním nádražím

Vybudování dvou nových zastávek Eden a Zahradní Město a rekonstrukce stanice Vršovice. To je součást velké investice spočívající v modernizaci koridoru Hostivař – Praha hlavní nádraží. Role egoé byla jasná. Navrhnout, vyrobit a postavit kompletní zastřešení. V Edenu je prakticky dobojováno, na zbylých dvou stavbách běží práce naplno. Pro stanici Eden dodalo egoé zastřešení tří ostrovních nástupišť a dvou výstupů z ramp. Od loňského prosince je celá stanice v provozu.

Konstrukce i design zohledňují skutečnost, že nedaleko se nachází fotbalový stadion. Na opláštění jsou použity odolnější materiály, koše jsou plně integrované. Ve Vršovicích jsou prakticky hotové nástupiště číslo tři a čtyři. Nezaměnitelný vzhled jim dodává zakružený profil opláštění s vysokým leskem. Do finiše směřuje i stavba stanice Zahradní Město, kde zastřešení oživuje skládaný barevný vzor v podhledu.

Florenc a Negrelliho viadukt

Nejznámější autobusové nádraží v České republice a nejdelší železniční most ve střední Evropě. Takto stručně se dají popsat Florenc a Negrelliho viadukt. A do jejich současného vzhledu zasáhli i designéři z Bílovic – navrhli přes 100 metrů dlouhé zastřešení autobusových stání podél viaduktu. Většina prací je dokončena.

Investorem rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla Správa železnic, generálním zhotovitelem STRABAG Rail. Součástí zakázky byla náhrada části původního přístřešku na nádraží Florenc, které na viadukt navazuje. Designéři museli proto sledovat dva aspekty – aby stavba citlivě souzněla s historicky cenným viaduktem a zároveň vytvořila moderní a komfortní nástupní prostor.

Zastřešení pro Roztoky

Koridorová trať mezi Prahou a Ústím nad Labem. Na ní leží železniční stanice Roztoky. A i tam se jako součást celkové rekonstrukce dostává design z Bílovic. Má podobu dvou zastřešení. Jde o první aplikaci typizované řady vyznačující se jednoduchým, přesto osobitým tvarem, s částečně přiznanou konstrukcí. Toto řešení umožňuje volit různé rozpětí. Základ přitom zůstává vždy stejný – částečný podhled, ukrývající kabely a další technologie, a plně integrované osvětlení i reproduktory. Střešní krytina je až nad konstrukcí, materiál tvarově čistého podhledu tvoří sendvičový kompozitní panel s hliníkovými povrchem.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Jak se jednou začne přestavba, pak už nikdy neskončí. A státní zakázky jsou dojné krávy.

Samik

Jak jednou otevře hubu blbec už ji nezavře 😉 lidi mají aspoň práci! A měly se ty rujny podle vás nechat spadnout?

Jiří Kocurek

Proč? Se to shodí na kapitalisty, že se o to nedokážou postarat. (sarkasmus)

Korbel

Bydlim v Roztokách a za posledních 20let je to už třetí prestavba nádraží!!!
Jak utrácet nesmyslně evropské dotace toť je jeden priklad za všechny.

Samik

A vy jezdíte taky v jednom autě už 20 let? Nebo máte jeden mobil 20 let? Vy asi chodíte i v jedněch slipech 20 let ;D bez státních zakázek by jste možná neměl ani vy práci!

Jan Mahdal

Design je ok, praktičnost je horší a ty skleněné střechy musel vymyslet nějaký chytrák. Nechal bych ho pod tím stát delší dobu. Viz terminál Uherský Brod…

Karlosz

celkově by měly být zastávky alespoň barevně, nebo i graficky stylizované tak aby to referovalo místo, kde je zastávka umístěna. Slavia je jasná, červeno-bílá, podchod bych vymaloval fotbalovou tématikou. Vršovice stejnak, charakterové malby pro danou oblast. Ta hrůza co je tam teď.. hlavně ty čmáranice v Edenu…

Samik

A co když 80% spoluobčanů je fotbal ukradený. A tematicky je víc zaujme abstraktní umění?

Jiří Kocurek

To jsem takhle projížděl vlakem kolem opěrné zdi vlečky. Asterix s Obélixem tam byli zvěčnění, jak mydlí římany. Naproti je Deza, asi měl autor namalovat římany v atombordelu a Panoramixovi barel s biohazardem. „Ty ryby smrdí“ ponechat beze změn.

Martin z topírny

Oboje má smysl.
Typizovaná řešení budov a technického zázemí má smysl, ale je příjemné a dobré udělat čas od času výjimku a nechat také projevit člověka rozumného (architekti, stavaři, investoři), tam kde to má smysl – např. pro zlepšování prostředí za účelem zvýšení zájmu o dopravu – okolí aglomerací.
Naopak typizované duchem chudé stavby mají smysl tam, kde se ví nebo očekává, že nikterak to oblíbenost železnice/hromadné dopravy neovlivní a při nejbližší příležitosti to chabrať zničí a on by i ten typizovaný model šel udělat hezky …
např. zastávka Níhov by mohla býti dobrým vzorem pro budoucnost.

Miroslav Zikmund

Typizovaná řešení staničních budov byla praktikována v dobách c.k. monarchie, včetně vnitřního uspořádání kanceláře, takže substitut sloužící ve více stanicích věděl, kde co najde …

medical_examiner

A nemusely se dělat projekty každý extra…to ušetřili korun!
Všimněte si podoby žst. Řevnice s žst. Dobřichovice…

Jiří Kocurek

Asi tak půl procenta z ceny celého nádraží.

Karl vB.

Kdepak typizace a unifikace, jako za Rakouska – Uherska. To by přišlo příliš levně. Pro každé nádraží vytvořit individuální design zastřešení nástupišť, který bude reflektovat „lokální specifika“! Doufám jen, že projektant nebude vlastnit autorská práva, aby, pokud by se SŽ rozhodla v budoucnosti provést nějakou změnu, nebylo nutné získat jeho souhlas.

Samik

Jo zato na každou výhybku měly jednoho výhybkáře, hradlaře, lokomotivu obsluhovalo 6 lidí včetně brzdařu. Každý přejezd obsluhovaly 2-4 osoby na směny. Je jiná doba. Nejsme omezeni na cihlu a maltu. A socialistický realismus máme také za sebou. Nebo navrhujete vybrat jedno tipizovane auto a to budou všichni vyrábět ? Nejlépe v jedné barvě ať se ušetří 😉

Vojta

Generálním zhotovitelem stavby Rekonstrukce Negrelliho viaduktu bylo sdružení firem HOCHTIEF CZ (vedoucí účastník), STRABAG Rail a AVERS.
Pan autor článku by si měl opravit mylné údaje…..

Karl vB.

Jedná se o komerční sdělení, tedy placenou sebepresentaci. Firma se snaží touto formou o zvýšení obecného povědomí o své existenci. Z tohoto pohledu je pro inzerenta informace o tom, kdo byl generálním zhotovitelem stavby bohužel nepodstatný detail. 🙂

Vašek

Líbí se mi to, jen si říkám, proč je třetí nástupiště v Nuslích krátké. Jasně, bude k němu jezdit krátká lokálka, ale při mimořádnostech nepůjde použít pro dlouhé vlaky. Když už se prostaví takových peněz a bude to na desetiletí,…… Za mne je to škoda.

Projektant

Estetika je docela subjektivní, nicméně osobně mi vadí přílišná snaha vše zadeklovat a v důsledku obludné rozměry konstrukcí, hlavně sloupů. Vršovice ještě docela jdou, ale třeba ten Eden? To vypadá, že do každého sloupu by se vešla kadibudka! I z betonu by šly udělat štíhlejší.

Přijde mi, že na jednoduchou eleganci typového zastřešení, které se stavělo při koridorizaci v letech 2000 – 2005 to pořád nemá. Např. https://mapy.cz/zakladni?x=18.0651751&y=49.7068071&z=18&source=pubt&id=15212934&gallery=1&sourcep=foto&idp=2614910
nebo https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/zabreh-na-morave/#iLightbox%5Bgallery-6%5D/4

A teď si představte, že by to před těmi 15-20 lety postavili soudobými technologiemi a meteriály…

Vašek

Myslím, že zadeklované je to hlavně kvůli holubům, aby nás neos..vali.

Dan

Tak se podívejte třeba na ten Zábřeh z odkazu výše. Holubi si sednou maximálně tak na pragotrony. Ty jsou ale pochopitelně i na těch zadeklovaných přístřeštích.

PetrJ

Nějak mi v Edenu chybí červenobílé motivy, ale jinak OK, až na zmíněnou Hostivař.

Petr5

Slavie imervér?

V. K.

Praha-Eden je podle mě architektonicky nejpovedenější železniční stavba za dlouhou dobu. I když to je dáno tím, že konkurence není velká. Jak je vidět, jde to i bez modrého zábradlí.

Mat

Je za tím zábradlím v Roztokách ještě kolej, nebo je tam dali jen z rozmařilosti?

Kubrt

Je tam kolej.

Mat

Díky

GreenBitch

Zastřešení Eden, Florenc, Vršovice je velice vkusné, moderní, hezky sladěné barvy a působí velmi reprezentativně. To se rozhodně nedá říct o stanici Praha-Hostivař, to je pro mě jeden z největších úletů v rámci modernizací a divím se, že něco takového prošlo. To zastřešení vypadá jako něčí pomsta, zajímalo by mě jen koho, komu a proč:)

Martin

No, to je, ja to ted docela vyuzivam, chodim od cca tech koleji na nadrazi a docela mi chybi pristupova cesta z druhe strany, cca krizovatka ul. Pod stanici a Plk. Mraze, sice by tam byly schody, ale lepsi nez to obchazet. Taktez prestup z autobusu je celkem dilo.
Chybi mi tam ale automat na kafe, ted je sice covid, ale jinde jsou funkcni, tak by alespon v podchodu byt neco mohlo.
Za me je to snad nejhure vymysleny prestupni bod.

Martin

Odbehl jsem od tematu, ano, souhlasim, Hostivar pristresky jsou hruza… ty od egoe vypadaji celkem dobre…

Mickey

Protože pozemky, kde by byla přímá cesta od busu na vlak, koupili spekulanti. Tak se postavila nelogická a dlouhá přestupní vazba. Bohužel.

PetrJ

Spekulace zatrhneme.

Jiří Kocurek

Jo, už to kdosi navrhnul – nemožnost vést soudní spor se zaměstnavatelem/státem.
Asi nechtěl zaměstnacům přiznat mzdu ani nárok soudně vymáhat mzdu dlužnou.

Mickey

V Hostivaři je šílené to kvantum zářivek, které svítí v noci šikmo ze střechy do okolí. Jinak proto červené nic nemám, je velmi fotogenická.

medical_examiner

Asi potřebují získat tarif „Comfort“…😀
(viz Comeback, díl Třinácté pivo)

Občan

Nejen to zastřešení, celé to nádraží vypadá pár let po rekonstrukci strašně, nevkusně, vybudované jak před 40 lety.