egoe-plus
Infrastruktura Železnice Zprávy

Vývěsky, koše, lavice. SŽ vypsala tendr na vybavení stanic, designérskou soutěž vzdala

Lavičky na nádraží v pražském Braníku. Pramen: Wikimedia Commons, ŠJů
Lavičky na nádraží v pražském Braníku. Pramen: Wikimedia Commons, ŠJů
Lavice mají například zamezit ležení

Lidová tvořivost, která po desítky let formovala podobu mobiliáře na českých nádražích, by měla příští rok začít ustupovat. Správa železnic (SŽ) chce začít pracovat na jednotné podobě jednotlivých prvků vybavení stanic a zastávek.

Aktuálně vypsala tendr na dodavatele odpadkových košů, lavicových sedadel a informačních cedulí; v soutěži jde o rámcovou smlouvu na následující tři roky. Cena bude v soutěži hrát 80procentní roli, patnáct procent připadne na estetickou a technickou úroveň a pět procent na dodací lhůtu.

Správa železnic tak smíchala design a výrobu do jediného tendru, ačkoliv původně chtěla vypsat čistě designérskou soutěž, ze které měla vzejít nová podoba mobiliáře. Příprava této soutěže už běžela. Podle mluvčí Radky Pistoriusové se SŽ rozhodla pro změnu „z důvodů velmi vysoké časové a především finanční náročnosti“.

„Vypisuje tedy výběrové řízení, při kterém bude probíhat výběr mobiliáře od zkušených výrobců z již existujících prvků, které jsou už odzkoušené v praxi. Vítězný uchazeč výběrového řízení může okamžitě začít mobiliář dodávat. Oproti tomu vítězný návrh z designerské soutěže je potřeba nejdříve dlouhodobě testovat a následně opětovně soutěžit a hledat výrobce,“ doplnila Pistoriusová.

Podle zadávací dokumentace by se měly jednotlivé prvky vzájemně doplňovat a tvořit designově příbuznou sestavu, vzájemně se doplňovat a vytvářet harmonický a doplňující se celek. Lavice mají například zamezit ležení. Mobiliář se bude vyměňovat postupně s tím, jak starý chátrá, případně bude výměna součástí větší rekonstrukce nádraží.

Ze zadávací dokumentace

Nabízené prvky by měly citlivě dotvářet vizuální charakter specifického prostředí nádraží a železničních stanic a kvalitativně zhodnocovat prostranství s ohledem na běžné požadavky cestujících. Mobiliář by měl být dostatečně reprezentativní pro významné stanice i přiměřený pro běžné zastávky.

Zadavatel bude v rámci tohoto aspektu hodnotit designovou, materiálovou a tvarovou příbuznost nabízených prvků, přičemž komise bude klást důraz na designovou příbuznost prvků, u kterých si zadavatel vyžádal předložení vzorků. Nabízené prvky mohou být zadavatelem umisťovány v nádražních budovách a na nástupištích samostatně, stejně jako společně, resp. prvky mohou být umisťovány v různé kombinaci.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan v

SŽDC by měla mít něco jako útvar architekta – Oddělení, které by se zabývalo rozvojem kvality cestování – připomínkovalo by navrhované akce z estetického hlediska, dohlíželo (a iniciovalo) by drobné úpravy nad rámec běžné údržby a hlavně koordinaci zapojení železnice do městského organismu. Rešilo by mobiliář, jeho stav, a hlavně se neustále dohadovalo se Sudopem a Drážním stavebním úřadem jestli je těch padesát tisíc metrů modrého zábradlí opravdu potřeba.

Hans

Já bych si přál asi jen to, aby lavičky měly opěradla, o která se dá opřít…

rtep

Designerská soutěž na mobiliář byla zrušena. A co třeba designerská soutěž na cestující?

Bob

Lavice, které zamezují ležení i sezení, odpadkové koše, které zamezují vhazování i vysypávání odpadků a vývěsky, které zamezují aktualizaci i čtení – to je trend doby.

Vrabec na střeše

No mě se v Praze na hlavním podařilo na perone se sednout na ty plechové sedačky plnou vahou přesně mezi sedátka a kromě prvního inteznívního prožitku mě p.del bolela ještě celý víkend.

Martin P

No, hlavně aby to zase nebylo celé jen modré. Nic proti modré nemám, ale je opravdu nutné všechno unifikovat i včetně barvy?

Bob

Tak je fakt, že barvy ČD k nádraží nepatří, nádraží by přece měla mít jednotné barvy SŽ. Takže hurá, všechny tabule s názvy stanic a všechna zábradlí přemalovat do oranžové!

Ondra

Designovou soutěž zrušíme, ale hlavně aby se na lavičce nedalo odpočinout. Diletantství SŽ v celé své kráse.

PetrM

tak nějak si všichni tušíme, jak tohle skončí… „měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy“

Krysa350

Ano, na nádražní lavičce by nemělo být možné bydlet a také by nemělo být možné sedět na opěradle s nohama na sedáku, obojí se dá konstrukčně vyřešit. Ležení vložením područek a sezení na opěradle jeho znepříjemňujícím tvarem. Vzhled by měl odpovídat nějaké vizi SŽ, pokud ji má, avšak netřeba nějaké designové skvosty. Neviděli jste někdo už ty nové hodiny, o kterých básnil p. Svoboda?

Redneck

Proc bych nemohl na lavicce behem cekani na vlak lezet???

Džamel

A somrovat cigára a drobáky na jízdenku, pardon, na krabicové víno… To je specialita těch, kvůli kterým se to dělá…

Bob

A kvůli komu se ty lavice dělají plechové, aby se na nich nedalo sedět ani v létě, ani v zimě?

Václav

To je pravda, ale někdy se solidnímu cestujícímu stane, že se potřebuje na chvíli natáhnout.

Krysa350

Protože to nepůjde.

V. K.

Zase se místo správné cesty volí ta jednodušší. Ach jo. Přitom pokud by to jednou udělali pořádně, tak můžou výsledky té soutěže využívat roky.

petr 5

Obávám se, že dnešní dizajnéři by navrhli něco úžasného na vzhled, ale prakticky nepoužitelné.

Luboš Beneš

Tím si nejsem vůbec jistý. Možná bychom byli velmi mile překvapeni.Ale proč to dělat koncepčně a odborníky, když lavičku udělá kdejaký jouda a jakou!

LiborV

… tedy přesně takové jaké Správa železnic chce. Nepohodlné lavičky na, kterých nelze ležet a i sezení je nepříjemné. Pevné područky, sedáky z drátu nebo kovových tyčí… Přesně to co SŽ chce.

Vít Jůza

„Lavice mají například zamezit ležení.“ … ach, ta chorobná starostlivost, aby se náhodou nekale nekonkurovalo hotelům … Když mi ujede poslední večerní (někde odpolední) vlak, stejně do hotelu nepůjdu! A nebylo by lepší dát do podmínek, aby se na těch lavicích nedalo ani sedět?

Abcdefg

Není to tak dávno, co na Opavu byla výluka. A v Děhylově se nedalo schovat, neboť v přístřešku se zabydlel bezdomovec.

Redneck

Bezdomovci se zvladnou zabydlet i pod mostem, kde zadne lavicky nejsou.
A nebudou se zabydlovat na lavicce, ktera neni schovana pred vetrem, napr. pristreskem.

Bob

Tak jasně, nádraží a zastávky musejí být tak hnusné a nepříjemné, aby tam nevydržel ani bezdomovec. Pak bude všechno v pořádku podle představ organizace, jejíž název nesmí být zkrácen.

rtep

Přesně tak. Spal jsem už na mnoha nádražích, ono prostě často člověk jinou možnost nemá. Několikrát v rakouském Linzi, také ve slovinské Ljubjaně, v Calais ve Francii, v Brašově v Rumunsku. Nikdo s tím nikdy problém neměl, jen v Rumunsku nás zkontrolovali policajti a v pohodě nás pak nechali dál spát, v Calais mne po půlnoci dokonce tamní zřízenci poslali spát do vyhřátého vlaku…
Není žádný rozumný důvod, proč by lavice na nádraží měly být lehuvzdorné.

Jiří Kocurek

A v Brně se to řeší odsunem nádraží – to aby na lavičkách nechrápali bezdomovci. V horším případě ožralí a po- a po*ní chovanci z černovické Psychiatrie, alkoholici v terminálním stádiu. Byli na vycházce.
Přičemž po odsunu nádraží by měli z nádraží zmizet. No hádejte, budou to mít blíž. Takže přemístění nádraží proti nim fungovat nebude.

Bpee

No, za unifikaci a snahu mít řešení hezké jsem potěšen, konečně jsme dohnali alespoň to Německo před 25 lety. 🙂 Trochu mě ale děsí fakt, že se namísto designérské soutěže hned hledá výrobce. Kam Správa železnic tak hrozně spěchá? Velice často se stává, že kdo spěchá, ten se snadno přehmátne a výsledek pak stojí za nic…

Jan Novak

To se vytáhla pěkně stará fotka nádraží v Braníku. Ta je ještě před modernizací nádraží, jak z mých dospívajích let.

Bob

3. listopadu 2008, to není tak dávno. Ale lidé dnes dospívají rychle.

medical_examiner

Ne, to je jen před 12 lety. Já tehdy chodil do 3.třídy ZŠ, dnes už druhým rokem navštěvuji KTF UK…

leviathan

Finančně ná teče do bot, takže se zrušil architektonický tendr. Začal bych košem, který se musí nechat rozumně, byť ne zvrhutím, vysypat. Patrně trubková konstrukce s WPC poklopem s pojistkou. Trubková konstrukce dvoumístných laviček s vystouplými opěradly s WPC madly a děrovanou výplní s průtokem dešťové vody, obdobně jako u koše s perforací naopak bránící zatékání deště. Jak prosté, milý Watsone. Asi se přihlásím.

Džamel

Ještě, že design má váhu jen necelé pětiny, protože pak by to mohlo taky dopadnout tak, že zde budeme mít tisíce malých pomníčku Patrika Kotase, kde užitná hodnota by byla velmi nízká, ale finančně by jeden vyšel jak 10 normálních…

Jiří Kocurek

Mnoo s množstevní slevou za půl milionu Kč/kus mohou být osazeny stovky laviček – uměleckých děl vysoké hodnoty. A není to Kotas!
https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/7rstXn.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,1280,,1%7Cwebp,75

Jiří Kocurek

Ups, odkaz je nutno zkopírovat… Ve zkratce: Červené prkno alias Lavička V. Havla.