umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Rakousko znovu dotuje spojení Vídeň – Salcburk. Dopravci si uznávají jízdenky

Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger
Rakouské ministerstvo zadotuje dopravce do února v přepočtu více než miliardou korun

Rakouské ministerstvo ochrany klimatu, které má na starosti i dopravu, v důsledku koronavirové krize vzalo znovu pod dotační deštník jinak komerční provoz na takzvané západní dráze mezi Vídní a Salcburkem. Oznámily to Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které na trase soupeří se soukromou firmou Westbahn.

Teď je ale se soupeřením minimálně do 7. února konec. Ministerstvo vzalo oba dopravce do závazku a za služby jim zaplatí celkem 44,5 milionu eur (cca 1,18 miliardy Kč). ÖBB obdrží 37 milionů, Westbahn 7,5 milionu eur. „Vlaky jsou páteří veřejné dopravy v Rakousku a my musíme zajistit, aby se na ně lidé mohli spolehnout i v době krize,“ uvedla ministryně Leonore Gewesslerová (Zelení).

Podle ministerstva by dopravci kvůli nízké poptávce komerční dopravu na trase bez státní objednávky zastavili. Nyní si budou muset vzájemně uznávat jízdenky, což platí i pro jízdenky zakoupené u zahraničních partnerů ÖBB, mezi které patří České dráhy. Rakouská média krok ministerstva interpretují spíše jako státní pomoc dopravcům.

Rakouský stát ke stejnému kroku sáhl už v dubnu, kdy trasu dotoval tři měsíce. Celkový objem podpory byl 48,3 milionu eur (cca 1,3 miliardy korun). Západní dráha Vídeň – Salcburk je z provozního hlediska obdobou české „východní“ dráhy Praha – Ostrava. Dopravci na dálkové vlaky v normálních dobách nepobírají dotace.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Donucen zelenou doktrínou zachraňuje páteřní trať. Kolik by stálo, kdyby tam dopravci nejezdili? Dost se tam investovalo peněz.

Daniel Mach

Asi jste si nevšiml, že v Rakousku mají podobná omezení jako u nás díky čínskému viru, a tudíž jezdí daleko méně lidí. V Rakousku spoje zachovávají, u nás se ruší. Žádná zelená doktrína v tom nehraje roli.

Tomáš

Naprostý souhlas. Jel jsem v sobotu Innsbruck-Wien a normálně jezdí Railjety každou hodinu, dokonce na některých spojích 2 soupravy.
Obsazenost business+first 4lide, economy cca 20%.

Leinad

Já bych raději viděl objednávku ZDO i tam kde se komerce uživí.
Praha – Brno jezdí autobusy i vlaky, přesto jsou objednány Ex do Břeclavi.

metroman

„Rakouský stát ke stejnému kroku sáhl už v dubnu, kdy trasu dotoval tři měsíce.“

Jen pro doplnění: nakonec bylo 1. opatření prodlouženo o další 3 měsíce, takže uznávání jízdenek i dotační podpora platila půl roku až do 7. října. https://salzburg.orf.at/stories/3069878/

Někdo

A jéje to by se asi Jančura pototento

ABC

kdyby mu stát platil?

mezera

Takže bude platit jízdenka na jednoho i druhého? Nebo budou jízdenky stále vázány na dopravce ?

mezera

Jo. Nyní si budou muset vzájemně uznávat jízdenky, což platí i pro jízdenky zakoupené u zahraničních partnerů ÖBB, mezi které patří České dráhy.

Michal Jaroš

…a u nás podporujeme komerční zájezdové autobusové dopravce, ale komerční ekologičtější železniční dopravu (ať už ČD, RJ, LE nebo kdokoliv jiný) necháváme svému osudu.

mgr.pavel

On už není Radim (Jančura) velkým kámošem Andreje (Babiše)? 😮

Aleš

Mícháte hrušky s jablky a melete nesmysly (nezlobte se na mě, ale jinak to napsat nešlo). Jediný, kdo v poslední době udělal železniční zájezdovou dopravu, byl RJ na jediné lince Praha-Rijeka. Zkuste třeba udělat poznávací zájezd z Česka na zámky na Loiře vlakem. Nebo udělat okružní jízdu vlakem po Praze pro turisty z ČLR . Až to zpracujete, tak to sem prosím postněte.

Marek Kováč

A vy jste evidentně těžce mimo 😀

Iveta

No tak dle mého názoru mícháte věci Vy.Jde Vám o linku ,nebo poznávací zájezd? Ano pravidelná letní linka byla do Rijeky od Regio Jet ,ale je zde firma ,kterou nesnáším ,ale nyní se musím zastat, co dělá výletní a jiné akce a umí udělat např.zájezd na úzkokolejky do Madarska s prohlídkou Budapešti ,prohlídku Slovenska,a Prahu technickou ,což je ta Vaše okružní jízda po Praze zvládá celkem skvěle ,tak až to zpracujete…

Aleš

Reagoval jsem na tento text: „…a u nás podporujeme komerční zájezdové autobusové dopravce, ale komerční ekologičtější železniční dopravu (ať už ČD, RJ, LE nebo kdokoliv jiný) necháváme svému osudu.“ O co šlo Michalu Jarošovi netuším, zeptejte se jeho. Po něm jsem chtěl, aby zpracoval dle jeho tvrzení ekologičtější variantu vlakem Zámků na Loiře a okružce po Praze.

Leinad

Zatímco SŽ úspěšně ruší překladiště atd., aby nebylo možné vozit náklad.

Jiří Kocurek

Přičemž ČD Cargo má zakázáno tyto projetky připomínkovat. Až se divím, že SŽDC dovolila Metransu si to překladiště postavit.

Někdo

Máme liberalizované dopravce. Jezdí tu soukromníci. Tak nechat zliberalizovat i provoz železnic

Martin Hanzal

Jakože by na CDP seděl třeba traťový dispečer o RJ? 🙂

Jiří Kocurek

Takový zájezd vlakem do ZOO ve Zlíně je super, když chcete tentýž den ještě navštívít Luhačovice. Donedávna vás tam uvítala o několik řádů ekologičtější Regionova.

Hugo

Do ZOO jezdí dotované bateriové trolejbusy. Proti nim opravdu nic nemám…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast