Dopravci Železnice Zprávy

Rakouský stát vzal pod dotační deštník komerční linku Vídeň – Salcburk

Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

Rakouské ministerstvo ochrany klimatu, které má na starosti i dopravu, v důsledku koronavirové krize začne dotovat jinak komerční provoz na takzvané západní dráze mezi Vídní a Salcburkem. Tam soupeří státní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) se soukromou firmou Westbahn. Informují o tom rakouská média.

Dotovaný provoz začíná dnes, jako důvod ministerstvo uvedlo zachování důležitého (i když aktuálně nedostatečně využívaného) spojení. Objednávka je zatím na tři měsíce, během kterých se dopravci musejí přizpůsobit novým pravidlům. Budou například jezdit v půlhodinovém taktu a vzájemně si uznávat jízdenky. Zakázané jsou cenové akce, neboť finanční podpora linky nemá být podle ministerstva zároveň podporou levného (a zbytečného) cestování na výlety. Přibudou i zastávky, Westbahn nově zastaví v Tullnerfeldu, St. Valentinu a Neumarkt-Köstendorfu.

Celkový objem podpory je 48,3 milionu eur (cca 1,3 miliardy korun), z toho 40 milionů eur dostanou ÖBB a 8,3 milionu obdrží Westbahn. Ministerstvo využilo kvůli krizi přímé zadání. Dosud oba dopravci jezdili na trase na komerční riziko, s příchodem pandemie ale provoz ukončili.

Dopravci i železniční odbory krok rakouské vlády přivítali a ocenili „předvídavost a snahu udržet veřejnou dopravu i během krize“.

Západní dráha Vídeň – Salcburk je z provozního hlediska obdobou české „východní“ dráhy Praha – Ostrava. Dopravci na dálkové vlaky nepobírají dotace. Česká vláda zatím českým dopravcům na trase nic neslíbila.

 

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Škoda, že u nás musí být ta „východní“ dráha jen v uvozovkách a toto označení se už přestalo, jak spousta jiných, používat.

xyz

Taky je dobře, že časové polohy Westbahnu byly posunuty do časové polohy vlaků rj tak, že mezi Vídní a Salcburkem je zajištěn přesný 1h proklad těchto „pomalíků“ a že díky tomu jsou zachovány taktové uzly, do kterých se jinak strefují právě „pomalíky“ ÖBB, zatímco vlaky Westbahnu jezdí přes uzlové stanice mimo přípojové skupiny.

Jde o taktové uzly v X:30 h v St. Pöltenu, Linci a Neumakrt-Kostendorfu; v X:00 h pak v Amstettenu a Attnang-Puchheimu.

Bez tohoto posunu by vlaky Westbahu jezdily ve své obvyklé časové poloze „bez přípojů v uvedených stanicích“.

Martin Hanzal

A dokonce si budou vzájemně uznávat jízdenky. Až mě vlastně překvapilo, že tato informace nebyla součástí článku. Většinou panu Sůrovi takové věci nemají šanci uniknout 🙂

Jedine vlaky

Četl jste ten článek?

xyz

„Rakouské ministerstvo ochrany klimatu“
To je nějaký nový název s ohledem na vládní působení Zelených?

„Přibudou i zastávky, Westbahn nově zastaví v Tullnerfeldu, St. Valentinu a Neumarkt-Köstendorfu.“
Logicky – aby byl nadále zajištěn 1h takt obsluhy „neexpresních“ stanic. Viz i https://kundeninformation-pv.oebb.at/dam/verkehrsauskunft/extern/2020/Sonderfahrplan-Wien—Salzburg/VDV-Wien-Salzburg-Gesamt%C3%BCbersicht.pdf

Haha

Ne, to je sloučené superministerstvo dopravy, životního prostředí a myslím průmyslu nebo ekvivalent.

Miloň

To jako fakt lidi platí velké daně, aby se z toho pak zachraňovaly krachující soukromníci podnikající na komerční riziko??? Všude stejný chlív.

Heki

Postřeh blba……..

Jiří Kocurek

Ano, každý levičák musí povinně hýkat radostí nad tím, že soukromé společnosti zkrachují. Aby se konečně ukázalo, že kapitalismus je k ničemu a nepřezije, když vláda zakáže cestovat/hospodovat/pracovat.

Miloň

Neříkám že mají zkrachovat, ale pokud na to nemají, tak ať skončí, ne-dopravním firmám taky stát nedá nic a nikoho nezajímá že krachují a lidi jsou po stovkách na pracák, proč soukromý dopravce v komerčním režimu má mít vyjímku a daňový poplatníci to platit?

xyz

„ne-dopravním firmám taky stát nedá nic“
Nemáte pravdu.

„proč soukromý dopravce v komerčním režimu má mít vyjímku“
Dočasnou výjimku tam u těch komerčních spojů má soukromý i státní dopravce.

Jakub P

To, že stát nedopravním firmám reálně prakticky nic nedá platí (i přes sliby opaku) u nás, v Rakousku to může být o dost jinak.

xyz

– To „zachraňování“ tam nyní probíhá směrem ke spojům WestBahn, tak i ke komerčně provozovaným spojům ÖBB.

– Na rozdíl od plánů typu „biankošek pro soukromé aerolinky“ jde v tomto rakouském případě o objedávku spojů ve veřejném zájmu (tzn. obdoba stavu platného pro rychlíky i další spoje) tamním ministerstvem.

Petr766

Mimoň nebo Miloň?

Jackub

Ministerstvo ochrany klimatu! 😮 😀 😀

Nekdo

no právě. a ještě to do gesce dostalo dopravu. takže politické zadání je jasné: nejezdit. nikdy a nikam…

Frantisek

Zase z extrému do extrému? Proč? 🙂

-TR-

Když v rakouské vládní koalici jsou i Zelení, nelze se tomu divit.

Luděk S.

Auf Deutsch: Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie.

Jiří Kocurek

Taky mi to připomnělo 1984 od Orwella

Tomáš

Ještě lepší je rakouské Ministerstvo sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitele 😀

Roce deep

Jejich země, jejích pravidla. Mmch ochrana klimatu byla prioritou i pro předchozí vládu Svobodných a lidovců. U nás by zahrnutí energetiky a zemědělství do jednoho ministerstva moc nedávalo smysl, v Rakousku, které nespaluje uhlí, odmítá jádro a energetiku má postavenou na biomase a vodě to smysl dává.

Kalanis

Palec dolů za to nespalování uhlí. Je tam přinejmenším elektrárna Dürnrohr (místo Zwentendorfu) a uhlí vozili naposledy z Polska. A elektřinu kvůli málu „tvrdých“ zdrojů dost dováží.

dkg0

Elektrárna Dürnrohr funguje už od srpna 2019 výhrádně na plyn a směšný odpad. A pŕavě teď v polovině dubna ukončila svůj provoz uhelná elektrárna Mellach u Štýrského Hradce jako poslední svého druhu v Rakousku. Teď funguje na plyn, a to jako operativní záloha.

Kalanis

Ha, díky za upřesnění. Já měl za to, že jí akorát průběžně modernizovali. Ale že by si pomohli… Zbavili se polského a českého uhlí a jsou závislí hlavně na ruském plynu – který teče majoritně přes Ukrajinu. Jak chtějí.

dkg0

Zemědělství v tom „superministerstvu“ ale není. Zemědělství je společně s cestovním ruchem, místním rozvojem a nahradní vojenskou službou (!) v jiném rezortu: Bundesministerium für Landwirtschaft, Regionen und Tourismus, Zivildienst

MM - Polsko

Co znamena „finanční podpora linky nemá být podle ministerstva zároveň podporou levného (a zbytečného) cestování na výlety“? To je nesmysl!

Ibrahim z Vídně

no kdo nemá výjezdní doložku, nebo svolení stranického výboru, tak prostě nepojede! to by bylo, aby si poddanský lid jen tak jezdil vlakem sem a tam. přísnost musí být!

Frantisek

Překvapivě to neřeší zákazem, nýbrž cenovou motivací. „Všeho s mírou“ by se občas hodilo i nám, protože „všeho moc škodí“. Onen „dobrý sluha, ale zlý pán“ pak platí prakticky obecně.

-TR-

Má to jezdit za účelem cestování do práce.

noerf

Rozdíl tam je, neboť v určitých kategoriích vlaků ČD objedná MD úseky tratě za Ostravou (do Bohumína, na hranici se Slovenskem).

Petr

Se tím asi otevírá prostor pro přežití LEO 🙁

Jedine vlaky

Odkdy Leo jezdí v Rakousku?

Petr

Se asi otevírá prostor pro LEO 🙁

Jedine vlaky

LEO někdy chtěl jezdit do Salcburku? Nebo vůbec Rakouska? Přečtěte si po sobě prosím komentář, než ty nesmysly napíšete!

Sotous

A ty si nadskoč páč si stojíš na vedení.

Pe.tr

Právě proto , že jedině vlaky . Nikde sem nepsal že bude jezdit do rakous . Bylo to ve smyslu Ph – Ov . Pro Leo by to bylo v danou chvíli dobře a pro nás všechny do budoucna taktéž . Vlaky ČD se na trase prohání v závazku neustále , tzn běžně křiví trh a ještě u toho prostřednictvím šotoušků mlaskají. Pokud Leo krachne tak ať kvůli sobě , za covid a danou situaci nemůže .