Railjet poprvé dvoupodlažní. Rakušané objednali u Stadleru dalších 35 jednotek

Dvoupodlažní RailJet pro rakouské dráhy, vizualizace. Pramen: ÖBB, Stadler RailDvoupodlažní RailJet pro rakouské dráhy, vizualizace. Pramen: ÖBB, Stadler Rail

Nový šestivozový dvoupodlažní Railjet nabídne zhruba 480 míst k sezení, což je o pětinu více než dnešní jednopodlažní Railjety.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) objednaly u švýcarského výrobce Stadler Rail další sérii dvoupodlažních jednotek Kiss. Konkrétně jde o 14 šestivozových jednotek pro dálkovou dopravu a 21 čtyřvozových jednotek pro regionální spoje. Celkový objem objednávky je zhruba 600 milionů eur (cca 14,4 mld. Kč).

Jednotky pro dálkovou dopravu budou moci jet rychlostí až 200 km/h a ponesou obchodní označení Railjet. ÖBB tak hovoří o tom, že půjde o vůbec první dvoupodlažní Railjety ve flotile. Dosavadní Railjety, známé i z vozového parku Českých drah, jsou jednopodlažní push-pully z dílny Siemensu.

Nové dvoupodlažní Railjety jsou určeny pro tzv. Westbahn, která spojuje Vídeň a Salcburk; první by se měly dostat do provozu v polovině roku 2026. Po dokončení úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Štýrským Hradcem (předpoklad 2030) se počítá s využitím nových jednotek i na jižní trase.

ÖBB novou objednávku zdůvodňují rostoucí poptávkou po cestování vlakem a potřebou navýšit kapacity. V dálkové dopravě ÖBB loni přepravily 41,6 milionu cestujících, čímž překonaly rekordní rok 2019. „Jsme na tento výsledek hrdí a přijímáme opatření k dalšímu zvýšení kapacity našich vlaků. Investujeme do srdce naší dálkové dopravy, kterým je Railjet, a poprvé rozšíříme stávající vozový park o moderní dvoupatrové vlaky Railjet,“ uvedl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.

Nový šestivozový dvoupodlažní Railjet nabídne zhruba 480 míst k sezení, což je o pětinu více než dnešní jednopodlažní Railjety.

Objednávka dalších jednotek Stadler Kiss se děje na základě rámcové smlouvy, kterou po složitém tendru získal Stadler v roce 2022. Smlouva zahrnuje dodávku až 186 vlaků za tři miliardy eur (cca 75 mld. Kč). První sérii objednaly ÖBB krátce po jejím podpisu, šlo o 41 jednotek s rychlostí 160 km/h pro východní regiony za 600 milionů eur (cca 15 mld. Kč). Ty ÖBB zařadí pod obchodní značku Cityjet, první by měly být dodány začátkem roku 2026. Po dnešku tedy mají ze smlouvy objednáno 76 jednotek.

Cesta k nové akvizici ale byla trnitá a dlouhá. Rakouské spolkové dráhy tendr na nové jednotky vypsaly už v roce 2019, v létě 2021 ale správní soud vítězství Stadleru zrušil. Jako hlavní důvod uvedl použití švýcarského elektronického podpisu. Následně dráhy oznámily, že vypíší nový tendr.

Jedna z největších zakázek v historii ÖBB ale nakonec ke Stadleru zamířila, když výrobce začátkem roku 2022 uspěl u soudu vyšší instance. Dráhy po jeho verdiktu vyhlásily v únoru 2022 Stadler opět vítězem soutěže.

Tagy dvoupodlažní Railjet ÖBB Rakousko Stadler Rail
160 komentářů