cargo

Radši přepracovat, než vyhodit 70 miliard. ŽESNAD.CZ chce znovu otevřít plány na brněnský uzel

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Nákladní dopravci mají obavy, že kapacita nového uzlu je příliš malá a vlaky se tam nemusí vejít.

Zpět na článek
139 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štefan

Lokalita dnešního dolního nádraží leží v záplavové oblasti. Co velká voda dokáže jsme viděli v letech 1997 a 2002. Ale také letos v Německu. Podle mého názoru umístit tak důležitý uzel právě do této lokality je krajně nezodpovědné.

Zdeněk Dvořák

Všude ve světě kde mají polohu nádraží jako v Brně si toho váží a dělají rozšíření a rekonstrukci tak aby zůstalo na stejném místě. Po dobu co se řeší přestavba uzlu vždy bylo předem jasné, že se vybere varianta stavby na zelené louce. Průtah Brnem pro nákladní dopravu ulehčil osobnímu nádraží a to chceme vrátit zpět. Kolik nádraží přesunuli v Praze. Kolik nových průtahů tam vybudovali a jde to. Kolik to stálo peněz. V Brně jen hledáme důvody proč to nejde a že to bude drahé. Nyní je za vším jen kšeft s pozemky a obecný odpor vůči železnici. Železnice… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Jeden kacířský názor, podložený čísly : v žst. Brno HLN je 10 dopravních kolejí, 6 průjezdných, 4 kusé. Nádražím projede, zahájí / ukončí jízdu cca 500 vlaků během 24 hodin. To jest v průměru 50 vlaků na jednu kolej, neboli 2,09 vlaku / hodinu … = cca 21 vlak za hodinu …. ŽSR Zürich Stadelhofen projede za stejnou dobu po TŘECH kolejích 691 vlak, v noci 5/6 další 41 SN vlak, v noci 6/7 39 SN vlaků, celkem špičkově 732 vlaky v Pá/So (5.08 – 4.21) Průměr 230,3 / 243,3 vlaků na jednu kolej – 28,8 / 30,4 vlaku za… Číst vice »

johnny cash

Nenapadlo někoho, že je železnice ve městě (v centru města) rušivý element? Nebylo by lepší opustit doktrínu přísunu a odsunu hlavního nádraží a železnici umístit pod zem? Na například 3 roury a segregovat segmenty na osobní dálkovou, osobní příměsto a nákladní? Jakýsi „diametr“ pro všechny?

Kuna

Za to několikaproudíá silnice je městotvorný prvek a zaslouží si plné podpory a ochrany. Narozdíl od mimoúrovňově vedené železnice.

Ota Nik

To ale není protiargument, že jo. :-/ Nepsal nic a silnicích.

Rakev

Nechat nádraží tam kde je, zbourat Tesco pristavet 3 koleje, a severojizni kolejový diametr zaustit tam kde dnes stávají lokomotivy vedle autobusového nádraží u grandu.

Tomáš Gottschalk

A ty vlaky z podzemí na povrch bude dopravovat výtah? Co by se vyřešilo zaústěním diametru do Benešovy kromě objížďky majlontskýho komína?

Ota Nik

Tak měl Matěj Hollan pravdu, že ještě není konec. Super. Bože, to jsou ale potomci. Doufám, že nakonec zůstane nádraží tam jde je a spekulanti s pozemky utřou hubu.

JirkaM

Studie z roku 2018 neodpovídá současným požadavkům. Jenže studie z roku 2021 než se začne stavět bude rok 2028 a ta studie nebude odpovídat požadavkům v roce 2028 tak se v roce 2028 nechá vypracovat studie která opět v roce 2034 nebude odpovídat současným kritériím a tak pořád dokola…

MildaIV

Problém je v tom požadavky v roce 2018 nezahrnovali nákladní dopravu.

Ota Nik

Koho by to ve svatém nadšení pro přesun napadlo, že? 🙂

Jiří Kocurek

Kdosi do mapy kreslil novou nákladní trať objíždějící Brno. Mělo to jít z Hrušovan do Vlkova, 40km novostavba ve stoupání okolo 8 promile. Takové řešení neřešení a +15(?) miliard k ceně odsunu.

Jiným řešením má být nákladní tunel z Černovic do Maloměřic a spojka z Břeclavské trati do Černovic.

Pája

A nechcete už se na ten odsun konečně vy…..vykašlat a raději upravit podmínky v centru? Musí tam nezbytně nutně stát ten obchodní dům?

Lex

Však se rozhodlo že Tesco jde k zemi hned po odsouhlasení odsunu a místo něj vznikne toto:
https://www.archiweb.cz/en/n/home/developer-predstavil-prvni-vizualizace-prostoru-po-byvalem-tescu

Pája

Já měl na mysli využít prostor na rozšíření a úpravu nádraží. I já patřím mezi zákazníky a odsunuté nádraží by mně přinutilo se zamyslet, zda jet vlakem, po silnici, nebo zda vůbec jet.

Jiří Kocurek

To vypadá, že by se tam druhá kolej u čtvrtého nástupiště vešla. Ještě ty koleje rozdělit cestovým návěstidlem, ať můžou vlaky S2 a S3 k jednomu peronu a třetí kolej do Židenic. Vejde se tam bez větších problémů. Na mostě přes Svratku jsou koleje čtyři.

Lex

Jasně že by se vešla! ale taky přece všichni víme, že u nástupiště v obloucích padají dennodenně lidi pod vlak, takže nereálný 😀

Miroslav Zikmund

Kolejiště = 10 dopravních kolejí na nádraží v centru je z hlediska provozního využití – ve srovnání se Švýcarskem předimenzováno …. Smysl má jen třetí kolej do Židenic …

Tomáš Gottschalk

Zásadní problém projektu, který nedopatřením získal ÚR je to, že by vznikl nefunkční paskvil a situaci zhoršil. Navíc nejspíš nemá ani šanci získat stavební povolení, bo nemůže vyjít hluk v ŠImicích (čtyřkolejka) a měl by se ubourat kus památkově chráněné masné burzy kvůli napojení přerovky.Všechna navrhovaná vylepšení by si vyžádala aktualizaci územka, takže návrat do bodu nula. A město se zabarikádovalo na územním plánu, takže dokonalý pat. Kapacita stávajícího HBf. se ale dá vylepšit drobnými finančně nenáročnými úpravami (přesmyk přerovky s ferdinandkou, z přerovky a vláry udělat po Sazenice dvoukolejku apod.

Jaroslav Tyle

Uzemní rozhodnutí nemá ještě nic. Hluková studie čtyřkolejky podél ulice Klíny je z roku 2005, takže neaktuální. Pro přirovnání: Nové spojení v Praze bylo zkolaudováno s podmínkou, že v době 22:00 – 6:00 tudy nesmí (kvůli hluku) projet žádný nákladní vlak.

Pája

Tohle je fakt dost omezující podmínka

Jiří Kocurek

Mno pokud by to byla jediná trať přes Prahu, tak by to vadilo fakt hodně. Naštěstí to lze objet přes Malešice a most Inteligence. Což odsunuté nádraží jaksi umožní jen v případě zachování kolejí přes Horní nádraží, pak ho bude možné nákladním vlakem objet. Jenom je to urbanistický zločin a to z douhé řady důvodů.

Petr Šimral

S ohledem na to, že se úsek nesmí použít ani při výlukové činosti na trati přes Malešice, tak to opravdu je hodně omezující podmínka…

Tomáš Záruba

„Osobní vlak s přepravou nákladu“ (aneb k bednám ještě jedno béčko) by to neřešil…? 🙂

Pavel P.

Pěkné, podle studie proveditelnosti jich tam má projet asi 9. Každou hodinu.

Kotoul Brno

To co se tady píše je vše pravda, ale lidi v Brně už jsou unavení – a když je necháte o nádraží hlasovat, dopadne to špatně protože vlakem do Brna jezdí lidé z B-venkov a ti hlasovat nemohou…
Pokud nějaký vzor pro Brno: Co takhle Brusel Central? Původní budova, nástupiště i kolem zakopané pod povrch a uvolněně místo nahoře = nový terminál MHD.

Petr

Tak referendum už bylo 2x, výsledek víceméně shodoval s dojíždějícími z venkova a přestože hlasovalo lidí násobně více než dostal např. poslední předseda Senátu, tehdejší primátor Duchoň (ODS) po hlasovaní arogatně prohlásil že hlasovalo málo lidí (méně než 60%) tudiž že referendum je neplatné a že bude lidi důkladně přesvědčovat o nutnosti přesunu.

Ota Nik

Jsou to darebáci.

Marek

Jako dlouhodobě a pravidelně dojízdející nesouhlasím. Nádraží je koncepčně na úrovni 19. století a naprosto nevyhovující. Přestup na šalinu? Ráno je zde tolik lidí, že se pomalu ani nedá projít. Parkování není místo. Obchody není místo. A pokud dojizdite na okraj Brna, tak nádraží v centru je spíše nevýhoda, protože z centra se následně musíte dostat jinam.

Jaaaa

Vše zcela řešitelné dokonce i v současné poloze.

Pavel P.

Nádraží je na úrovni 19. století z toho důvodu, že poslední velká přestavba proběhla na přelomu 19. a 20. století (přestavba ne průjezdné nádraží). Od té doby vzniknul akorát podchod a nádraží se udržuje v nezměněném stavu. Místo toho, aby se s nádražím něco udělalo, vždycky došlo na přístup, proč to toho investovat, když nádraží budeme přesouvat? A tak zůstala nádraží podoba odpovídající (před)minulému století.
Takže máte pravdu, že současný stav není ideální, ale není to proto že by nešel zlepšit.

Miroslav Zikmund

A domníváte se, že „odsunuté“ nádraží na tom bude líp, zejména z hlediska šalin, které se tam budou točit a bude tam ještě větší mumraj … na nádraží v centru nepotřebujete obchody, máte je přes ulici … nebo si potřebujete koupit do vlaku nové kvádro nebo manželce koupit perlový náhrdelník jako poděkování za večeři … Na nádraží v centru, kam jezdí MHD nepotřebujete parkoviště …. konec konců to parkoviště se dá umístit nad kolejištěm

Miroslav Zikmund

Samozřejmě, podmínky pro platnost referenda jsou absurdní. Senioři v domovech důchodců a podobných sociálních zařízeních jsou voliči tvořící kvórum z něhož se těch 35 % počítá, ale těm je úplně lhostejné, kde nádraží bude …. Voličům vlakem nejezdícím nebo jezdícím občas je lhostejné, kde nádraží bude, ale tisícům „denních“ uživatelů železnice „do Brna“ to jedno není, ale referenda se zúčastni nemohli … Krajské referendum TO nemůže řešit taky … tam je problém stejný …. v Hevlíně je lidem lhostejné, kde bude v Brně hlavní nádraží …

Marcel

Přesně, mluvíte mi z duše.

Jiří Kocurek

Ne, raději vyhodit 70 miliard, ať se pomstíme Brnu za Jančuru a referendum. O železnici má rozhodovat Správa Železnic a ne nějací cestující. Už od roku 1953 se plánuje odsun!

Ketchup1970

Odsun?Vyhnání!

Zdendik

Ten se plánuje už od R 1900

Ota Nik

Hehe 😀

Josef Král

Asi nejlepším řešením by byl tunel pod Černovickým kopcem. Vyplynulo to ze studie, která byla zpracována někdy v letech 2014 nebo 2015. Samozřejmě v návaznosti na novou spojku dolní – Maloměřice a částečné zahloubení trati u Bystrce.

Jedine vlaky

Ano prosím. Není možné, aby studie tvrdila, že se zvýší kapacita, když se do uzlu nevejdou jak nákladní vlaky, tak i spoje soukromých dopravců. A samozřejmě napojení na MHD je taky velmi důležitou otázkou, přece není možné, aby k nádraží jezdily autobusy každé 4 minuty, kdepak je ekologie. Sníží se počet tramvajových linek a jelikož je už dneska jasné, že se nestíhá ani diametr, je to úplný nesmysl. Argumentuje se Černovickým terminálem, jenže tam nebude zajíždět většina linek MHD a ani tam nebude zastavovat většina vlakových spojů, hlavně těch dálkových.

Ota Nik

Takže v podstatě dobrá zpráva.

Miroslav Zikmund

Z provozního hlediska je 10 dopravních kolejí nedostatečně využito. Více vlaků než na nádraží „v centru“ se odbaví na 4 dopravních kolejích 31-34 Zürich HB …

Zdendik

V brněnském zastavěném dolíku není kudy protlačit více kolejí, zbývá už asi jen tunelová varianta. Pokud vím, tak poslední varianta ze směru Vlára je od Svitavy tunel do prostoru nového nádraží. 4 koleje po trase nákladního průtah by stačily za předpokladu nahrazení kolizních úrovňových křížení přesmykem. Na ten není prostor. Stávající hlavní nádražíčko včetně zelenými vychvalovaného superuzlu MHD je kapacitně za hranou. Teď se do toho asi napere větší počet plaků od Zastávky. Babo raď, co včíl. Asi jen pod zem, tlačit větší počet vlaků přes Koliště nepůjde. Ale pak nebude stačit ani těch 60 mld.

Gwann

stávající hlavní nádraži má stejné hran jako to nové. to jen pro pořádek.

problém je napojení stávajícího nádraží od severu i jihu.

ale i nové bude mít problém s kapacitou napojení od Majlontu. a to ještě vážnější než to dnešní. přes které nejezdi už od 70.let křížem přes trebovske zhlavi komplet náklady od Majlontu.

takže asi tak.

nové nádraží v této podobě vše akorát ZHORSI.

R D

Býval jsem vlažným zastáncem odsunu až do oznámení plánů na terminál Vídeňská. S terminálem už smysl v odsunu nevidím (vzdálenější nádraží a stejně nutnost přestupu si prostě odporují). Jenže u stávajícího nádraží je kapacita pro vlaky jedna věc. Pak je tu ale i kapacita pro MHD a individuální dopravu. Přednádražní prostor je přeplněný a stísněný a přesto jsou zastávky roztahané (pokud beru i autobusy a trolejbusy). Nedávno se tu řešil počet místo pro parkování u nového nádraží v Kojetíně. 35 stání se diskutujícím zdálo strašně málo. Tak v cca 100x větším Brně jich je v blízkosti nádraží jen cca trojnásobek.… Číst vice »

Gwann

díváte se na to ze špatné strany. přístup autem/parkoviště by mohl být od katastru, čili z druhé strany. a odtam lávka na jižní konec dnešního 4. nástupiště. že K+R je tam jen dvě místa…není fyzikální vlastnost ale prasečina. ony tam taky nemusí stát taxíky a policajti. a bylo by míst tak 20

R D

Možnost rozšiřování směrem Úzká nenávratně padla v dobách ranného kapitalismu prodejem budovy dnešního Tesca. Vše mezi nádražím a Úzkou nyní patří soukromému investorovi (aktuálně Crestyl) a to vč. současného parkoviště. Mají zde stát multifunkční budovy. Zbývá tedy jedině parkoviště na Uhelné. Na můj vkus už trochu z ruky, ale lepší než nic. Spíše nemám důvěru v možnost úpravy přednádraží do funkčního a zejména příjemného prostoru. Sice jsou zde „jen“ čtyři koleje tramvají, ale pohyby jsou na každé z nich v podstatě bez přestávky. A už jen tramvajemi a jejich cestujícími je prostor tak intenzivně využívaný (výrazně více než auty), že… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Kdyby ve vedení města nebyli tupci a grázli, tak se s investorem domluví a pod kolejiště mohla vzniknout obchodní pasáž. Win-win situace. Celodenní příun kunčoftů na jedné straně a funkční rozšířená rola na straně druhé.

Gwann

a ohledně MHD…jsou tam 4 koleje. to do značné míry stačí. busy tam nemají moc co dělat, přinejhorším by ale něco mohlo stavět na úzké blíž viaduktu., pokud by se udělal další východ od nádraží někde cca u vichra. kdyby bylo třeba.

zvonařka je v horoucích peklech a právě ta by měla zmizet.

Aleš

A kam byste ji přesunul?

Ondra K.

Kapacita současného tramvajového uzlu MHD v přednádražním prostoru už dávno rozhodně nestačí. Už běžný provoz je za hranou kapacity a další zahušťování provozu třeba vlivem výluk už generuje akorát zpoždění, který tramvaje nabírají při čekání na uvolnění obsazené zastávky.

Na nějakou přechodnou dobu by mohlo pomoci prodloužení nástupních hran zastávek alespoň na 90 až 100 metrů.

Z dlouhodobého hlediska je asi jediné řešení přesunutí tram tratí před nádražím pod zem, nebo rovnou nějaká forma tramvajového diametru.

Miroslav Zikmund

Čili zbytečná investice, současné je a budoucí nádraží bude využito ani ne na 50 % svých možností ….

medical examiner

No…1 nebo 2 hrany by se hodily…

MildaIV

Severo jižní tunelová varianta s novými podzemními nástupišti pod hlavním nádražím by mohla stát podobný peníze jako v současnosti navrhovaná varianta. Na rozdíl od ní nemá žádná negativa a výrazně zvýší kapacitu Brněnského uzlu. Stavební firmy si přijdou na své v obou variantách. problém je jenom s Brněnskými politiky, kteří si „pořídili“ pozemky s výhledem na odsun nádraží.

Ota Nik

Přesně tak. Problém je jen se spekulujími politiky. A v Brně to znamená ODS a ČSSD.

-TR-

Doporučuji si udělat výlet do srbského Bělehradu a podívat se na tamní nádraží Beograd Centar (místní tomu říkají též Prokop). Tento projekt dopadl fiaskem. Staví se to už od dob bývalé Jugoslávie, spolklo to ohromné množství peněz a ještě pořád to není dokončeno.

Staré hlavní nádraží bylo zrušeno, protože o pozemky pod ním projevili zájem arabští developeři. Ale nové nádraží stále není pořádně dosažitelné místní MHD, neexistuje tam žádné zázemí.

Jan Přibyl

Byl jsem tam před rokem a netušil jsem že se staví tak dlouho, je to fakt síla. Jedno velké staveniště.

Hlavně když tam ještě ani nezastavuji mezinárodní vlaky.
Noční vlak z Podgorici nás vyhodil úplně někde na bělehradskem venkovském nádraží či co to bylo.

V Brně to snad nevidím tak cerne, aspoň ta plotní už je přeložena a vzdálenosti ve městě opravdu nejsou tak velké jak v Bělehradě…

-TR-

Ano, vlaky z Černé Hory jezdí na nádraží Topčider. Tam ale aspoň jezdí tramvaj, pokud není výluka.

Frantisek

„Není to tak hrozné“ je trochu málo, za ty peníze. Leda by bylo účelem dále oslabovat železnici. (Což možná, byť třeba ne primárním, záměrem je…)

Alibaba

V Bělehradě se na rychlosti výstavby podílelo humanitární bombardování, kdy se pak stavební priority logicky přesunuly na opravy potřebnějších staveb.

Ota Nik

A taky na nutné opravy padly mnohé peníze. Česko není v pozici Srbska.

Aleš

Myslíte to bombardování před více, než 20 lety? Jako že více než 20 let se to opravuje, tak výstavba nádraží trvá nějakých 30 let?

LKB

Upozornuji, ze kdyz se podivate na navrhovany novy uzemni plan Brna, je v nem soucasne hl.n. zanesene jako zona zelene – funkcni vyuziti Z! (Mluvim o kolejisti stanice a trati, nikoli o budove.) Vizte https://upmb.brno.cz/pripravovany-uzemni-plan/podstatne-upraveny-navrh/ – Interaktivni prohlizeni. Pripominky skoncily 29.6.2021, dalsi uz podat nejdou a je otazka, zda ji nekdo v teto veci podaval. Podle meho nazoru je potreba hlavne naprojektovat do hlavniho zeleznicnihu prutahu dve az tri koleje navic proti tomu, co bude objektivne urceno jako nutne, aby to vyslo i pro naklad s rezervou. A tam dava smysl tyto dve koleje vest puvodnim nadrazim. Akorat pro zelen:… Číst vice »

Petr

No vida jakej krasnej kompromis vymysleli. Nechame nadrazi ale vytrhame koleje.

medical examiner

Jojo. A načrtneme je podle pravítka a kružítka…
To že vybouráme celé ulice nevadí, protože nejsou v historickém jádru…

Jaaaa

To jde proti světobornému konceptu Sedláčka, že zrušením hlavàku a navazujících tratí se jižní centrum více zpřístupní.

Samozřejmě je to hovadina, protože všechny bariéry jsou památkově chráněné nebo funkční (plynárna, teplárna), takže je to jen blábol pro zhodnocení pozemků místních mafiánů, které si v devadesátkách nahrabali.

I když s novým stavebním zákonem bude možné naprosto bezproblémově zbourat i třeba Hradčany a postavit místo nich obří parkoviště, když se Zleman rozhodne a na památkový úřad to „nedorazí“, někdo to zašantročí, pozdrží nebo bude mít „dovolenou“.

Takže prostě smůla.

Gwann

nový stavební zákon snad po volbách bude zrušen.

jinak o nesmyslů a důvodu přesunu…přesně tak

Jaaaa

Fikce souhlasu „do 7 dnů“ už ale platí…

Gwann

není tam 30?

Jaaa

7.

K.S.

Tak s územním plánem se dá, když na to dojde hýbat, a myslím že dokud tam to nádraží stojí, tak nebude moc legální aby naběhla zahradnické guerrilla a do kolejí vysadila kaktusy.

Ono by se hodilo kdyby se ty tři koleje, nebo čtyři, udělaly co nejdřív, úsek mezi prtahem a Modřicemi by se na to celkem hodil a ještě by se dal vyřešit ten problém s přejezdem.

Gwann

že by nikdo neposlal nějaké vidle do nádraží, to si nemyslím.

poslední den připomínek odpoledne byla na podatelně fronta., paní už byla zcela zblblá. sám jsem jim tam nějaký soubor vidlí nesl, ale na něco úplně jiného.

Petr

Z celostatniho hlediska by bylo asi nejlepsi postavit zeleznicni obchvat Brna s jednou stanici za mestem pro nakladni a mezinarodni osobni dopravu.
No a az se (nebo spis jestli se) jednoho dne v Brne rozhodnou udelat nejakou smysluplnou kolejovou infrastrukturu pres mesto, tak se tam ty vlaky muzou zase vratit.

Pavel P.

Pro osobní dopravu Praha-Brno-Břeclav-Vídeň/Bratislava tak má v principu fungovat zastávka na Vídeňské. Pro náklad ale objezd moc nejde, protože se musíte dostat přes Maloměřice do údolí Svitavy, kde je jediná trať do Čech s výhodnými sklonovými poměry.

Gwann

od třebové lze s jistými demolicemi dovést na stávající hlavní nejspíš až 4 koleje. stejně většina fabrik půjde k zemi. ano, schytalo by to pár domu. alerozhodne méně než v případě přesunu.

na jih lze z hlavního vést další dvě koleje bez problémů. jediný je asi zakrytí památkové chráněného mostu ve směru od tesca novým mostem, možná ale bytto ani nebylo třeba.

a ano, zarvalo by parkoviště u tesca. o, to byla hrůza…

Pavel P.

Reagoval jsem na ideu obchvatu Brna, což moc dobře nejde udělat. Pochopitelně, zlepšení stávajících průtahů je výrazně jednodušší. Konkrétně mezi Hlavním nádražím a Židenicemi ty 2 koleje pro osobku celkem stačí, protože je na obou koncích úseku kolejové rozvětvení a např. osobák do Tišnova při zastavení neblokuje rychlík do Třebové. Náklad přitom má vlastní koleje, takže ideál. Případné 2 další koleje ale radši diametrem, aby se pomohlo MHD. Jinak kapacitní problémy jsou hlavně na jihu, a i když jde teoreticky přidat i 3 traťové koleje (byť ve vlastní stanici max 2 průjezdné), tak je problém hlavně absence (nebo spíš nevyužití)… Číst vice »

Gwann

myslím, že by do severního zhlaví dolního nádraží možná přes tu pláň šel napojit oblouk od malé ameriky. sice na estakádě v celé délce, ale asi by to šlo.

Pavel P.

Určitě by takový oblouk šel udělat, ve variantě B1c ve studii proveditelnosti ho měli i namalovaný, i když jen pro regionální vlaky, dálková doprava měla jet přes Komárov a tunelem k letišti.
Osobně jsem názoru, že takový oblouk představuje jedno z nejlepších řešení uzlu, akorát bych ho umístil pod zem, aby šlo dálkovými vlaky pokračovat tunelem (VRT) na Prahu

K.S.

Od severního? To jako chcete obnovit tu spojku na Dolní přes Zvonařku. No což o to, já chápu že to řeší spojení vlak bus a ještě to obslouží jižní centrum, ale… C’mon…

Gwann

od západu do severního zhlaví. tedy ne do kolejiště stanice ale do jejího severního zhlaví a tratě směr východ, na slatinu a dál. spojka by pomohla vyhnutí se objíždění z vyškova kolem komárova

Gwann

takže nikoliv spojka od severní zhlaví horního nádraží na severní zhlaví dolního nádraží ale od jižního zhlaví horního na severní zhlaví dolního pro cestu směr slatina

Pavel P.

Zapojeno do severního zhlaví z jižní strany, asi tak jak je dnes vlečka na výstaviště. Ta původní spojka z dolního na hlavní byla na hlavním nádraží zapojena podobně, tzn. spojka byla ze stany staničních kolejí. Stavět přes Vaňkovku je pochopitelně nesmysl. Omlouvám se, pokud došlo k nepochopení.

K.S.

Dobře, už jsem pochopil jak to myslíte. Ale mám protinávrh. Začněme klasicky, spojkou Komárovské a Chrlické. Tím vznikne dvojkolejka. Následně zapojme 5. a 6. nástupiště dvojkolejně, ne přes jednu výhybku, tím bude možný současný příjezd a odjezd. Tak teď bude třeba přehodit směr na Přerov a Veselí ke kusým peronům. To ale není problém. protože trať od BV se dá přeložit do nové polohy s přesmykem tratí na východ mapy. cz/s/nutuvurefa Zároveň se ale do Heršpic musí zachovat dvě koleje od kusých peronů pro směr na Střelice a zároveň se bude dát jezdit i od Břeclavi. Tak teď by bylo… Číst vice »

Aleš

Akorát je pro zatraktivnění nástupu/výstupu v Židenicích naplánováno nádraží zrušit a vytvořit zastávku na viaduktu u tramvajové trati. Pochybuju, že by tam dělali veksle…

Pavel P.

Ve všech variantách ve studii proveditelnosti se počítalo s tím, že Židenicím zůstanou dvě ostrovní nástupiště a celkem 4 koleje s nástupišti (plus až 2 pro náklad).

Aleš

OK, beru zpět a sypu si popel na hlavu.

marty-t

Ten už přeci existuje, i když asi o trošku dál než to myslíte vy: Česká Třebová – Přerov – Břeclav … 🙂 Ale jsem zvědav jestli se dožiju VRT – pak bude rozumnější přijmout praktický přesun hlavního nádraží na Vídeňskou a odtud častými S-bahny propojit další významná nádraží po Brně – současné pod Petrovem resp. Dolní, ale taky nezapomenout na Židenice, Královo pole, Řečkovice, Slatinu… Nový SJKD pod Brnem by atraktivitu železnice významně vylepšil. Víc než nové nádraží…

Gwann

vrt v horoucich peklech je nesmysl.

usetrim hodinu na jízdní době.

a ztratíme půl hodiny kufrovanim po městě…

medical examiner

VRT se rozhodnopádně nedožijete, a S-bahnu v Brně už vůbec ne.
Příměstská doprava bude totiž jen v Praze a v Olomouci, jinde ne. Jinde bude pouze interval hodinový nebo max. 48 párů Os denně.

K.S.

Vy jste buď troll, magor, nebo agent Karla „nescafé“ Havlíčka zjišťující si reakci na nápady šéfů.

Miroslav Zikmund

VRT vlaky mohou jezdit na „dolní nádraží“ kudy projedou náklady, ostatní na nádraží v centru …

Gwann

pitomost

medical examiner

No…odmyslete si linky Ex3 a R13.
Už je to lepší?
Zároveň bude linka R9 protažena do Břeclavi.
Nezapomeňte si ale odmyslet i Janč*ráka.

Kody

To je tak, když je celý přesun nádraží motivován nikoli co nejlepší dopravní obslužností, ale tím, aby několika letitým brněnským ODSákům po jejich podivných machinacích s pozemky na konci 90tek ještě cinkly nějaké kačáky. Zkorumpovaný a neschopný hlavní architekt drží hubu a krok, protože ví, že by si mimo městskou kancelář už nikde jinde neškrtl a všichni jeho podřízení, kteří moc dobře vědí, že tenhle projekt nemůže skončit dobře, ze strachu o místo mlčí. Za ignorantství ministerstva a jednostranného pohledu SŽDC se to potom celé řítí do neuvěřitelného průšvihu. Jedinou nadějí, jak tohle celé stopnout, je, že prostě nebudou peníze.… Číst vice »

rsp

Ale peníze na přesun budou, žádný strach. ODS po volbách propustí desetitisíce zcela přebytečných úředníků, to za prvé, a nepřizpůsobivým a nemakačenkům odebere jejich královské dávky, to za druhé. Hned jakmile se tyto dva zdroje neuvěřitelného plýtvání zarazí, bude se státní rozpočet topit v penězích a najednou se budeme divit, kolik peněz máme k dispozici. Za rozpočtově zodpovědné vlády nebudou peníze na nové nádraží nejmenší problém.
(Pro méně bystré: to je ironie, ba sarkazmus.)

Gwann

ja si rikal….

medical examiner

Ano ano, ironie…
Ale máte pravdu, po zrušení nadbytečných výdajů bude peněz dost.
I na to rozbourat celé okolí Brna…

Hlavně takto:
https://mapy.cz/s/duhofopedo
https://mapy.cz/s/legelonudu
https://mapy.cz/s/befedufezu

Jan

Moc zatáček na trati? Prostě to narovnáme.

K.S.

Vždyť je to troll!

K.S.

Propouštění bude trvat roky, a na dávkách se fakt moc nevyplýtvá v porovnání s jinými zhůvěřilostmi. Dokonce bych řekl že to nemá ani cenu řešit. Ne při nezaměstnanosti v krizi kolem 2 %. Sociální systém potřebuje reformu, jenže ta už dávno není o dávkách a nemá cenu na ni uplatňovat pravolevé dělení. Je třeba vyházet problematické zákony z počátku tisíciletí o exekucích a je třeba řešit výstavbu a transformaci měst, třeba by se dalo inspirovat anglickými řadovkami, možná spíš gregoriánskými než viktoriánskými, ale bude to lepší než Curbusierovké činžáky a anonymní prostory.

Gwann

BINGO

Tomáš Záruba

Celé je to koncepčně blbě. Začít by se mělo diametrem (nebo aspoň nějakou jeho první etapou, kdy se vytvoří „stanice hlavní nádraží“ na začátku tunelu), do něho dostat (skoro) všechnu regionálku, a pro dálkovku samotnou bude hl.n. ještě delší dobu vyhovovat. Dolní nechat normálně pro ND jako dnes.

*h8*

jenže to by se mohlo prokázat, že základem řešení železniční otázky v Brně není odsun, ale právě ten diametr, při jehož existenci by nádraží v centru vlastně mohlo po úpravách zůstat. A to odpovědní na MMB a v Kanceláři developingu města nemůžou dovolit.

Pavel P.

Problém stávajícího návrhu diametru je, že na černovickém nábřeží Svitavy má využívat prostor, který dnes slouží komárovské spojce. Dle toho návrhu nejde diametr postavit tak, aby se přitom zachovala komárovská spojka, která je potřeba pro směry Přerov a Slavkov.
Pozn. trasování diametru jde upravit tak, aby ho šlo postavit při zachování komárovské spojky.

medical examiner

No výborně…co to bude stát?

Pavel P.

Pro představu, stávající návrh vypadá zhruba takto: https://mapy.cz/s/guvogejege
Osobně bych viděl něco jako toto: https://mapy.cz/s/lomemedeto
Stávající plán předpokládá dlouhou estakádu přes průmyslový areál, nový, zahnutý most přes Svitavu a následné pokračování pod zemí. Já bych pokračoval ve stávající stopě ke Svitavě, potom klesajícím obloukem přes Svitavu do mělkého, hloubeného tunelu, takže by to komárovskou spojku podešlo. Území je tam celkem průchozí, v dosud platném územním plánu je tam rezerva na Bratislavskou radiálu (prakticky pokračování D2 k Dornychu)
Co se týče ceny, tak estakáda pro vlak a hloubený tunel stojí skoro stejně, takže žádné velké navýšení ceny by se nekonalo.

Aleš

Ten poslední odstavec platí tak nějak zprůměrovaně obecně nebo konkrétně pro brněnské geologické podmínky?

Pavel P.

Konkrétně pro Brno při naceňování přestavby uzlu (ve studii proveditelnosti) byly použity následující jednotkové ceny:
Tunel – novostavba, 2-kolejný, nad 500 m za 0,86 mil. za metr.
Nový železniční most – rozpětí nad 40 m, estakáda 0,095 mil. za metr čtvereční, tzn. cca 10 m široká estakáda pro dvoukolejku 0,95 mil. za metr.

Aleš

A jsou ty ceny opravdu reálné? Nedovedu si představit, že vykutání tunelu a vše ostatní, včetně nějakého bezpečnostního zabezpečení stojí míň než vybetonování etakády. A to betonování estakády si nepředstavuju jako Hurvínek válku, jednu železniční mi stavějí skoro za humny a vím, jak to jde pomalu a kolik to stojí.

M H

Diametr není řešení pro všechny směry…

Tomáš Záruba

Ale mohlo by být (popř. pro skoro všechny).

Vladimír Bílý

Zní to logicky, ale jak tam k tomu ještě chce dostat VRT? A ideálně bezúvraťově na Ostravu i Vídeň/Bratislavu?

Tomáš Záruba

Potřebu bezúvraťovosti pro VRT nevidím. Pobyt v Brně by stejně asi neměl být pod 3 minuty. Podle mě je to řešitelné doplněním dalších pár kolejí směrem k Tescu, třeba i „jen“ jako šturců z jihu (a možná tedy bez demolic). Samozřejmě by pomohla i případná obnova odstavných kolejí na státní, tedy aspoň pro kratší soupravy.

medical examiner

Rychlíky a expres dnešní linky R8 přijedou normálně k nástupišti.
A do Vídně se z Prahy nebude vůbec jezdit přes Brno (aby se neplýtvalo hranami…)

zdeněk

Tak já si myslím, že krok a) je zachovat i provoz původního nádraží.
Ne, že pak někdo zase bude vymýšlet v podzemní tunely (aby zvýšil kapacitu). Které pokud nádraží stojí 70mld tak budou stát daňového poplatníka stovky.
Navíc je tam ta řeka…

noerf

Umístěná nádraží je jedna věc, hladním problémem je omezená kapacita tratí a průjezdnost.
Jestliže na jedné straně je zde tady snaha dostat lidi a náklad na železnici a nemáme dostatečnou kapacitu kolejí, tak kamionu budou rychejší a tudíž efektivnější.

Pavel P.

Souhlasím, že hlavním problémem Brna je kapacita, ale to je právě ten problém nádraží „U řeky“. Schválená varianta Ac má z východu do 6 kolejí dostat výhledově 5 tratí, z toho 4 dvoukolejné. Konkrétně jde o následující: Tišnov, Blansko, nová trať na Přerov, Vlára a Chrlická trať (jednokolejka, ale i tady se počítá 15 min. takt osobáků). Jak se to má všechno na těch 6 kolejí poskládat, když tam není jediný mimoúrovňový přesmyk, je mi záhadou.

medical examiner

Jinak – kolik potřebujete hran, pokud by bylo těch tratí stejně jako nyní (včetně „Vláry“)?

Zbyněk

Dostat lidi na koleje je dlouhodobý cíl celé Evropy. Kapacita nádraží je podstatná věc, ale přesunem nádraží se razantně zhorší jeho dostupnost pomocí MHD, nehledě na to, že to rozhodí celou koncepci MHD v Brně (závleky tramvají ze stávajících tras, aby k tomu nádraží vůbec něco jelo). Obávám se toho, že ač bude mít nádraží vyšší kapacitu, v konečném důsledku bude spíše probíhat přesun do aut, a to nejen lidí z regionu, ale i z města.

Ondra K.

Pokud by mělo dojít k navýšení kapacity nádraží, bude nutné zásadně investovat do MHD bez ohledu na polohu nádraží. Současná tramvajová MHD je v oblasti nádraží dávno za hranicí kapacity, kterou už není kam navýšit. Kdyby mělo dojít k navýšení kapacity nádraží i ve variantě Petrov, bylo by nutné minimálně přeložit současný tramvajový uzel pod zem, nebo rovnou realizovat tramvajovou verzi diametru.

Pavel P.

Alternativou je novou zátěž nepřidávat na Hlavním nádraží, ale postavit použitelné přestupní uzly vlak-MHD i na dalších místech, například prostřednictvím železniční verze diametru.

medical examiner

Nebo naopak část zátěže odebrat (Ex3, R13, komerční RGJ)

Pavel P.

Bohužel, pokud chceme zachovat přestupní vazby mezi různými linkami dálkové i regionální dopravy, musí všechny vlaky jet přes Hlavní nádraží.

medical examiner

Ano – všechny vlaky musí na Hlavní nádraží.
Ale kdo tvrdí že musí jezdit…že Ex3 nemůže jezdit přes Znojmo a Retz, a R13 končit v Břeclavi (spojení Brno – Břeclav prodloužením R9)

Petr

Tak ty použitelné přestupní uzly už existují i dnes např. Brno-Židenice pro celou Líšeň, Vinohrady, Židenice(o výlukách na hl. n. tam bylo celkem narváno), problém je že tam nezastavují rychlíky, takže na dálkovou dopravu stejně je třeba dojet na hlavní nádraží.

Jaaa

Brno – Židenice má tak mizerné napojení na MHD, až to hezké není.

Soudruzi raději udělali o 700 metrů dál Starou Osadu. Opravdu mi není jasné, kdo dopravu v Brně za komunistů plánoval a projektoval, ale byl to pěknej spolek patlalů.

Aleš

Proto by se podle nějakých plánů mělo nádraží zrušit a vytvořit zastávka nad tramvajovou tratí. Ale pak zase bude třeba někdo řvát, že tam nebudou končit autobusy a není kde parkovat 🙂

Aleš

Každopádně do směru Vinohrady – Líšeň napojení je a nedovedu si představit, že bych do Regiojetu nastupoval na hlavním místo v Židenicích.

medical examiner

No tak se nákladní vlaky shromáždí na nějakých kolejích k tomu vhodných, a přes nádraží budou projíždět později. Nebo se vytvoří železniční obchvat…

MildaIV

Železniční obchvat pro nákladní dopravu Brno už má – akorát na něm nějakej génius chce postavit nové hlavní nádraží.

Pavel P.

Železniční obchvat v Brně není kde přidat, jedině je možné se Brnu zcela vyhnout, což znamená kilometry (a poplatky za dopravní cestu) navíc.
Průjezd nákladu později je také problém, ze dvou důvodu. To později totiž znamená výhradně přes noc, dle studie proveditelnosti 9 nákladů za hodinu skrze rezidenční zástavbu v Židenicích.
Druhý problém je ekonomika provozu, odpisy vozidel a platy strojvedoucích se počítají od hodiny, takže někde prostát půl dne je nežádoucí. O zájmu zákazníků o rychlost přepravy nemluvě.

K.S.

Nemusí být tak moc mapy. cz/s/balapeboku

Mořžná ale nejlepší by bylo dostat mezi Židenice a Maloměřice přesmyk.

Další možnost je najít nějakou novou cestu nahoru na Vysočinu a Brnu se vyhnout. Nebo, velmi divoký nápad, postavit seřazovací nádraží na jihu a Maloměřice zrušit.

medical examiner

No vidíte…že to jde…

Gwann

kde pod brnem vidíte prostor cca 200×1200 metrů na stávající trati pro vybudování tohodle? já nejdřív mezi žabčicemi a vranovicemi,, s menšími problémy mezi modřicemi a rajhradem, ovšem nejsnadněji mezi D52 a přízřenícemi/dolníma heršpicema.

jen nevím, co by to přineslo….krom nákladů jak swiňa

osobně si při daném terénu moc neumím jakoukoliv trať vedoucí na západ od Brna směr velká bíteš stejně představit, vč. průtahu brnem.

Pája

Kdy později? Oni zàkatníci ty náklady potřebují jezdit 24 hodin denně.

Pája

Pardon – zákazníci…

medical examiner

Prostě že až v celou hodinu odjedou rychlíky, tak se uvolní koleje…takže je čas projet než se budou rychlíky zase vracet.
Já nemyslel později o hodiny. Ale část hodiny mezi xx:20 a xx:50…