První ze čtyř nových Taurusů už má barvy ČD. Bude jezdit i do Budějovic
Lokomotiva Taurus v barvách Českých drah. Pramen: České dráhy/Tomáš Orlík
Nákupy ojetých Taurusů přitom neskončí u šesti kusů. České dráhy počítají s pořízením dalších tří lokomotiv.
Že by španělský CAF našel „hejly“ na nevyužité/neprodané elektrovagonky Talent3 původně určené pro ÖBB?
https://zdopravy.cz/do-budejovic-budou-z-rakouska-jezdit-trojkove-talenty-s-ceskou-stopou-23906/
Oprava, prosím smazat, neboť to patří do jiného vlákna. Děkuji.
Dotaz na redakci – Víte jestli jsou napevno objednané 180ks na rychlost 230 km/h? A pokud ano, tak víte jestli už probíhá jejich výroba?… Neboť cílový stav – 9 Taurusů – by ani zdaleka nestačilo.
Protože je zveřejněná (nepodepsaná) kupní smlouva z 26.4.2021 na 180 ks viz ČD na svémprofilu na TenderArena (ID zakázky VZ0079792)
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-objednaly-az-180-vozu-u-konsorcia-siemens-skoda-za-125-miliardy-zvladnou-rychlost-az-230-km-h-78789/
Já si dodnes myslel, že těch 180 kousků není napevno objednáno, nýbrž je to opce, se kterou ČD čekat až bude mít těch necelých 13 miliard, tj. až přesvědčí své věřitele, že najde dost solventních zákazníků, kteří by zaplnili těch 180 vagonků.
Jistě to nemyslíte tak, že by se před koupí každého vlaku mělo čekat, až se zaplní místenkami na 40 let dopředu, že ne?
13 miliard je 13 miliard… A ono prostě neštymují „kupecké počty“… a) ČD mají 6 Taurusů (ne všechny asi už mají ETCS), které by bylo po výhradním provozu ETCS vhodné používat pro 7×7 vagonků Railjet1 ČD (dodanými v období 2013-2014) v kombinaci s několika Taurusy/Railjety ÖBB na lince do Grazu. b) Takže těch 180 vagonků Railjet2,na maximálku 230 km/h – promyšlené aby jezdilo 9 vagonků+lokotka – by potřebovalo výrazně víc elektrolokotek než 6 současných a údajně minimálně 3 další Taurusy pro ČD (jak o tom píše článek). c) To už spíš dává smysl 6 současných Taurusů a dalších až maximálně… Číst vice »
Myslím že už je tedy celkem zřejmé, jak to je s obsazením větve do Hamburku a Grazu a také to, že tam je kapku onačejší ekonomika provozu. A trapné obrázky, jak Rakušáci připojují na nějaký konec Railjetu dva vozy (7+2=9) co tam vůbec „nepatří“ jsme také viděli.
A těší mě, že nějaký dopravce objednává techniku tak, aby fungovala nejen za čárou, ale neuřízla si ostudu ani po překlopení vnitrostátu do přechodné doby VRT.
„že najde dost solventních zákazníků, kteří by zaplnili těch 180 vagonků.“
To každý solventní zákazník vydá ČD nějaké potvrzení,že bude jezdit těma novýma vagonama a ČD s těmi papíry půjde do banky žádat úvěr? Nebo jak si to ve své autistické hlavince představujete? 🙂
Nic Vám nebrání, abyste Vy půjčil pár milionů firmě ČD… Kdybych já měl několik desítek milionů na uložení, tak pár milionů bych pasažérské ČD nepůjčil na obrovskou investici primárně pro mezinárodní dopravu a mj. také turistů viz např. brutální poklesy přepravených osob… https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20210518-1 Viz také, že po proklikání na databázi „International transport of passengers from the country of embarkation to the reporting country je udáno vláčkem přepravených cestujících z Německa do ČR za rok 2020 cca 295 tisíc, což je obrovsky míň ve srovnání s 2019 (cca 764 tisíc pasažérů)… A přechodným dotováním jízdenek Interrail pro některé obyvatele EU se… Číst vice »
Ale vy žádné miliony nemáte. Tak to neřešte. nechte to na těch, kteří ty miliardy mají. Když vagony mají objednané u výrobce, mají zajištěné i financování.
Apollo17, děkuji za Váš odhad financí mé rodiny. Pokud jde o pohled cestující, jako např. moje rodina, dosud závislých na službách firmy ČD, tak pro nás je hrozbou nynější nezvládnutý program masivních investic…
Nezvládnutý ve smyslu nejasného zaměření na budoucí zákazníky- cestující…
Vemte si rozhovor s panem R. Dvořák – z roku 2018, tehdy byl v oddělení oddělení O19 a popisoval mezinárodní linky ČD… myslíte, že pasažérská firma ČD zná své zákazníky na mezinárodních linkách „jako své boty“, když pro mezinárodní cestující kupují za desítky miliard?
Doufejme.
Neboť oddělení O19, zdá se, už neexistuje
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/radek-dvorak–obchodni-prilezitosti-hledame-i-mimo-cr/-17708/18,0,,/
No samozřejmě znají.Je to firma DB, která platí veškeré náklady těch vlaků v ůseku Dolní Žleb – Hamburg/Kiel, OBB platí ůsek Břeclav-Graz, A vědí to na rozdíl od Vás i ty banky,které to financují.
„No samozřejmě znají.“… zdroj, prosím? DB je přeprodejce, nikoliv zákazník. Zákazníkem je cestující.
Něco jako když výrobce plynových kotlů prodává své kotle do velkoobchodů pro instalatéry… Zákazníkem výrobce kotlů není ani velkoobchod a ani instalatér (to jsou partneři/spoludodavatelé). Zákazníkem je majitel rodinného domku který chce nějak zajistit vytápění+teplou vodu…
Ale jdi ty brepto.
Plán je takový že s těma 20 soupravám by měly jezdit ty loko na 230 na které je vypsaná soutěž, nicméně je vysoce nepravděpodobné že by byly dodány ve stejné období jako railjet 2.0
Takže se poptávají Taurusy jako záložní řešení, a pokud bude umět těch 20 nových Mašín komunikovat s řidičakem, tak se tam dají a Taurusy půjdou na jiné expresy
To jo, jenže Taurusů mají 6, a minimálně by chtěli přikoupit dalších 3 ks, maximálně dalších 15 ks… tj. celkem – minimální varianta 9 = 6+3 maximální varianta 21 = 6+15 Což se zdá jako málo racionální. Krom Taurusů u ČD, Netinera, ÖBB, PKP IC SŽ (zhruba 100 ks) totiž existuje už dalších asi jen 25 Taurusů u menších dopravců, zejména cargo… A z 25 existujících kusů chtít skoupit 15 ks ???????… jestli tyto obchody klapnou, tak velmi bych se divil že ČD nakoupí za nějakou výhodnout cenu… viz orientační přehled Taurusů (ES64U4) dle uživatelů https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1404933&lang=1 A výše uvedený zmatek… Číst vice »
Vsadím se, že Vectron by těch 230 také dal. Jasně, jasně, úprave SW, zkoušky, schvalování
tak samozrejme dal, ale to schvalovani par let potrva.
jinak fyzikalne je hovadina honit takhle tezke masiny tak rychle, ale holt v rakousku a nemecku to vidi jinak…
kolik je nejuspornejsi rychlost u auta? 130 ani 150 to není, že? a kolik že se jezdí na dálnicích?
a auto ma taky hmotnost 20 tun na napravu?
Mě by se tady líbila Freciarosa 1000, ale bohužel žiji v ČR
taky byste mohl zit na ukrajine nebo v bangladesi, tak se nerouhejte.
Nebo v Polsku (Pendolina 250)
Jen tak mimochodem, postřehl někdo, co mají ty 1216 tahat do Německa? Pokud vím, tak vozy na 230 ČD žádné nemají. Na to maj přijít nějaký Railjety?
Poslední položky https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z
Ty další tři poptávané kousky by chtěli koupit od AWT/PKP ČR?
https://www.pkpcargointernational.com/novinky/lokomotivy-siemens-rozsiri-vozidlovy-park-awt
prochází takzvanou bohemizací…. „Nasadíme je na vlaky z Bohumína do Vídně „
No já nevím, neměly by v tomto případě stroje projít spíš moravizací? 🙂
Na Slezsko jste zapomněl ? Čili ještě nějaká silesiace ?
Ne, bohemizace je správně.
To stanovil kdo?
Bohemia je opravdu jen část „Česka“ (jakkoliv je mi to Česko odporné).
Jako, z by se „terminus technicus“ nazýval bohemoravisilece?😁
Co takhle čechizace?
(Po slovensky by som jednoducho povedal, že rušni prejdú čechizáciou…)
lokalizace
mimo nádražáckou „galaxii“ je to asi nejobvyklejší… viz příklad ohodnocení firmy, která v ČR se zabývá lokalizací / testováním software = 7 miliard
https://www.lupa.cz/aktuality/brnenskou-firmu-moravia-it-za-sedm-miliard-kupuje-britsky-konkurent/
Pobratim môj , aj český jazykový jav v slovenčine sa nazýva bohemizmus a nie čechizmus .
no asi jak kdo to nazyva. od beznych lidi slovo bohemismus opravdu neuslysite…
No a? Běžný člověk mluví spisovně?
Samozřejmě. Protože se týká češtiny, jazyka původně Čechů. Nikoliv území České republiky, kde kromě Bohemie je i Moravia a Silesia.
Podobně je třeba germanismus, i když německy se mluví i ve Švýcarsku a Rakousku.
Já vám rozumím, ale čechizace (čehokoli) se týká jazykově Česka (jako celku) nebo „historického“ území Království České, pro které se používá zeměpisné označení Čechy ….
Morava byla Markrabstvím Moravským, Slezsko množinou slezských knížectví/vévodství ….
Není to tak, protože slovo čechizace ve spisovné mluvě neexistuje a ani v hovorové, kde existuje jen pochybně, není vůbec jasné, jaký by mělo mít rozsah. Oproti tomu bohemismus je odborný výraz pro slovo českého jazyka, samozřejmě zahrnující i všechna nářečí včetně moravských. Bohemistika je vědní obor zabývající se literaturou stejného okruhu.
Jen laický dotaz, Taurusy mají přidělenou českou řadu nebo i tyto kusy zůstanou na A registraci?
Zostanú.
…kdyby se nenacpaly miliardy do zátopků, mohly jich tu jezdit desítky ve vlastnictví ČD…a ještě se mohly vyrábet u nás…
Jako „u nás v Chile“ myslíte?
davejte na sebe pozor, v chile je horka puda.
https://youtu.be/eZRs_s57Mn0?t=3005
A vy dávejte pozor na interpunkci, teď vlastně vůbec nevíme, jestli máte na mysli horkou půdu a nebo hořkou půdu.
*diakritiku
😀
no tak to jo. myslim, ze kapitan v odkaze to myslel obrazne a myslel tim zemsky povrch 🙂
nevím, zda se mohly vyrábět zde, ale nejspíš by neskončil siemens na zličíne
…už tam probíhaly výpočty nosnosti podlah…
tohle nevím, ale vím celkem bezpečně, že proběhla komunikace směrem MD…musíme zavřít jednu fabriku a pokud budete nadále nahrávat kšefty jen schadewerke, tak ta zavrena fabrika bude Zličín. takže jsme přišli o jednu perspektivní vyrobu, dostali předraženy krám, který stejně Škodě nikam dveře neotevřel – a verim, že i oni s tím měli spoustu práce a nákladů. aneb loss loss na všech stranách. ten detail, že místo 160 max rychlost jsme mohli mít mašiny na 230, s bezproblémovými vlastnostmi i instalaci ETCS, a to cca za půlky ceny toho plzeňského zázraků…je už tak notoricky znam, že ho opakuju jen pro… Číst vice »
ale prd… „MY“ žádný krám nedostali… Celá situace se týká výhradně pasažérské firmy ČD (a zejména jejích zaměstnanců a obchodních partnerů) Ono je spíše podivem proč v roce 2018 – v éře řádění partiček „Faltýnek pozdravuje“ se nepoučili a dělali rozhodnutí za víc peněz (aktuálně za cca 15 miliard), podobně zvláštním způsobem … (a zváštní je taky to, že v 2018 od odborářů z pasažérské ČD nebylo slyšet žádný názor): „„Konkrétní počet jednotek a časový horizont jejich nasazení do provozu závisí především na budoucím rozhodnutí jednotlivých objednatelů služeb, které není společnost ČD schopna předvídat, ani ovlivnit. V tuto chvíli proto… Číst vice »
Tak jste jim to tehdy měl říct. Ono v kontextu devadesátek bylo opravdu těžko předpovědět, že na Taurusy budeme vůbec kdy mít, a vypadalo logické, využít desítkami let etablované domácí producenty (třeba Ešusy zdaleka takové fiasko nebyly) a nechat je vyrábět naší „českou cestou“. Že to tehdy nebyl dobrý nápad, je vidět až dnešní optikou. Aneb myslelo se to dobře, ale dopadlo to jako…
Ale houby. I tehdejsi optikou bylo jasny, ze je lepsi koupit o par krejcaru drazsi Taurus, kterej uz jezdil nez vzdusnej zamek ze skodovky.
No, tehdy bylo především pochybné, jestli si Taurus bude schopen poradit s českými legráckami v „národním“ zabezpečení.
ano, a taky bylo nezbytné nutné…mít speciální šířku dveří jako jediní v evropě…
tak esus na to kolik stál…je pořádný smejd.
Šmejd nešmejd, s rekonstrukcí prodlužující životnost se nepočítá.
Dobré, hezké. Ale proč to u ČD pořád tak dlouho trvá, nasadit funkční kus získaný za nemalý peníz hned do provozu a musí to měsíce někde hnít? To není jen 1216, to se týká i Šatlíků a olomouckých Delfínů.
Lokomotiva nie je auto, že to kúpiš, prihlásiš na úrade a ideš. Tá bohemizácia s niečim aj súvisí predsa. Mašiny treba podrobiť prehliadke, prípadné nedostatky odstrániť, obliecť firemný kabát atď. Celkom normálna vec že to chvíľu trvá.
Také přehrát a otestovat řídící software předpokládám.
My u soukromníků to děláme jinak a máme i jiné myšlení. Na přihlášení stačí i měsíc a sw se zvládne za dopoledne.
V normální jednotné Evropě by to tak mělo fungovat že koupíš, přihlásíš a jedeš, bohužel realita je jinde.
Malo, a nevidím prekážku v tom aby mašiny jazdili okamžite, ale….ČD si chceli určite urobiť komplexnú prehliadku rušňov a odstrániť prípadné nedostatky, mašiny treba prestriekať do korporátnej identity (polep by bol podľa mňa praktickejší a lacnejší ale budiš), pravdepodobne treba doškoliť ďalších fírov atď atď. Ak ČD nič netlačí tak dva mesiace hore dole je nič.
Zdravím, já osobně bych radši nahradil pronajaté OBB mašinky tím co je moje..zbytečně se vyhazují peníze za nájmy 1216.2 Rakušákovi..
Ty nejsou pronajaté. Je to společný oběh,kde ČD nasazují 7 souprav RailJet a OBB 3 soupravy RJ + 10 Taurusů.Žádné peníze se nevyhazují.
No a jak vysvětlíte, že v šestidenní oběhové plachtě (TS 321) je jako domovská železniční správa uvedeno ÖBB Production a jako domovská jednotka Wien Matzleinsdorf ?
Netrakční vozidla jsou ČD, ale HV je ÖBB, v třídenní oběhové plachtě TS 322 jezdí rakouské Taurusy s rakouskou netrakční jednotkou …
Relace Praha – Graz je společný projekt, do kterého ČD vložilo 7 railjetů, OBB 2 railjety (nově 3) a všechny lokomotivy. V rámci toho projektu se započítávají na základě koeficinetů kilometry souprav proti kilometrům HV – a tak to bude do konce projektu kolem roku 2025. Další pokračování projektu nebo jeho možná změna bude až po tomto datu.
Teda zrovna od vás bych čekal, že víte. Ano, všechny Taury na railjetech jsou rakouské, ale neplatí se za ně, protože se vyrovnávají výkony českých souprav.
spis nez predpokladat doporucuju precist zakony profesora parkinsona, povidka „i hloupost muze byt k uzitku“.
Já bych je nenahrazoval ale přidal k nim další. Jak vlastní, tak pronajaté.
A s čím vlastně plánují Rakušáci jezdit Graz – Klagenfurt , která má za čtyři roky být na 250 km/h?
Na 250 km/h je i trať z Vídně směr Linz. Takže nejspíše taky RailJety
To není totéž. I když některé parametry budou vedle té Vídně na 250, Razítko (a asi i svršek) má jen na 200-230, narozdíl od záměru s tou Klagenfurtskou.
https://uic.org/IMG/pdf/uic-atlas-high-speed-2021.pdf
Wien-St.Pölten a ještě Ybbs-Amstetten jsou plně schváleny na 250km/h a tato rychlost je naprogramovaná i v ETCS resp. LZB. V případě nasazení vhodného vozidla není na straně infra potřeba nic měnit, ani papírově.
Můžu se mýlit, ale řekl bych, že normálně s Railjety rychlostí 230 km/h.
Jestli je trať stavebně na 250, tak to je jedině dobře, že není stavěná jen s ohledem na současný park vozidel. Několik desítek let v těchto parametrech vydrží a do té doby tam můžou jezdit třeba ICE 6.
Zjevně nemá být na 250 jen stavebně.
Není to tím, že při hmotnosti na nápravu 22,5 t vychází při klasické soupravě vmax 230 km/h a proto je RailJet tak i dělaný? Jezdí tam i ICE a ten tam jede řekl bych 250.
„Dráhy počítají s pořízením dalších tří lokomotiv..“…opravdu jen tří ? Podle vypsané předběžné tržní konzultace jich shání naopak „až 15 ks“ – viz níže:
Předmětem PTK je nákup použitých elektrických lokomotiv Taurus řady 1216 (ES64U4) v počtu až 15 ks.
Jelikož se nedají koupit nové, tak záleží kde co kdo prodá staršího. Nástupce se stejnými parametry není co vím, až na nějaké Talgo či co. Svět většinou jde cestou jednotek. Možná se pletu, co si pomatuju.
Siemens už připravuje vectron na 230.
Talgo Travca existuje jediný prototyp z roku 2005. Je na 260 km/h, ve verzi MS. TSI nesplňuje. Modernizovaná verze je ve vývoji. Do roku 2025 má Talgo dodat Deutsche Bahn 23 push-pull souprav ECx. Španěláci budou sebou muset mrsknout. 🙂
Siemens Vectron na 230 km/h je v testování upravené AC lokomotivy 193 780. Největší změnou je upravený podvozek a prý nepatrně i pohonné ústrojí. Testovací jízdy se prováděli v roce 2020 v Rakousku a poté v Německu. ÖBB má zájem o Vectrony na 230.
S tou Travcou to ještě bude zajímavé, protože ta mašina má jen 18 tun na nápravu a celkovou hmotnost 72 tun, což na nějakých 6,4 MW potřebného výkonu je adhezně nedostatečné – trvalý výkon 3200 kW a tažná síla jako má původní TRAVCA by by bylo zcela nedostatečné pro provoz – viz níže:
https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_Travca
Je potřeba aspoň 6,4 MW, ale to pak nepůjde bez 22,5 tun nápravu.
Myslím, že 3 ks bylo nutné minimum, které potřebují sehnat kvůli Německu.
Ano, pro Německo je třeba mít 9 ks a 6 ks už ČD fyzicky mají.
No a až je dají na Německo, tak do Vídně a do Budějc bude jezdit co?
Do Vídně předpokládám rakouské Taury a do Budějic a Plzně 380. Nicméně vedle RailJetů a InterJetů mají ČD ještě pořád na 300 vagónů na 200 km/h. Čekal bych jako dost vhodné pořizovat desítku Taurů nebo Vectronů každý rok aniž by se vysloveně čekalo na výhru v soutěžích. Nebo aspoň pronajmout. Koneckonců ani ty mašiny ze socíku tu s námi nebudou věčně, i když to tak někdy vypadá.
Myslím, že přeháníte. Nicméně vedle RailJetů a InterJetů mají ČD ještě pořád na 300 vagónů na 200 km/h.
Ledaže započítáváte i jiné typy vagonků než se sedačkami = lůžkové atp.
Jo, jen cca 240 normálních + 16 jídeláků, co do expresů patří.
Mimo to lůžkáče. Pak sedmero Railjetů (49), desítka InterJetů (50) a nově dvacítka prodloužených Railjetů (180). Celkem cca 535 vozů na 200 km/h, bez lůžkáčů. Část Railjetů pokrytá Taury, pak je tu dvacítka Zázraků. Vidím prostor pro pěkných pár desítek Vectronů, stěží pod 50.
Teď už zbývá jen drobnost – mít ty peníze a aby měl výrobce i volné výrobní kapacity
S covidem je to všechno těžší. Peníze bude mít především ten, co vyhraje nějakou soutěž na rychlíky nebo expresy.
Nikoliv – věřitelé půjčí peníze, když uvidí dostatek solventních cestujících… Tj. i se současnou technikou by šlo líp uspokojovat cestující a navyšovat počet cestujících kteří přesednou z autíček…..
Protože pak je logické předpokládat, že když přesednou do současných (modernizovaných vagonků) ti chudší z nás, kteří jezdí v peugeotech, fiatech, renaultech,… tak je dost velká šance, že do vymazlených nových vagonků přesednou z passatů či z SUV, kteří logicky budou schopni platit vyšší jízdné
Také se ovšem dá říct, že nemá smysl už Vectrony kupovat k nerailjetím vozům, protože se budou rozpadat stejně rychle jako banány, esa a spol. a že všechno další už chceme jen v trakčních jednotkách…
No, ono těch 180 vagonků není objednáno napevno.
Třeba ty Vectrony, které tam jezdí dnes a ty Taurusy je nahradí .
Tak psalo se, že do Německa se budou kupovat nové lokomotivy, jen byl problém s 230 km/h. Takže Taurus bude jako záloha, když by se nestihl termín s novými stroji.
Je blobost aby zůstali jen u 9 kusů, kromě toho že budou mít hodně rád lokomotiv, tyto stroje jsou drzaci a klidně se dají dát kdekoli
Tak ono není úplně snadné je sehnat asi. Není moc důvod, aby se jich stávající majitelé ve velkém zbavovali a nové se nevyrábí.
Zbaví se jich ještě naopak moc rádi, nápověda: masivní Vectronizace.
Když by to bylo tak výhodné vyhodit Tauruse a koupit Vectrona, tak proč ČD jsou do Tauruse?
Tak pro ČD je důležitá ta maximální rychlost, to pokud vím Vectrony neumí. Ale potřebují jich na to jen pár. Jako generační obměnu na tratě <200 kmh skutečně můžou nakupovat rovnou ty Vectrony, pořád je to novější stroj.
Protože ČD nutně potřebují mašiny pro V = 230 km/h, kdežto kdo unifikuje flotilu – třeba soukromí nákladní dopravci, tak jim mašina na V = 230 km/h netřeba, ale stačí úplně Vectron na V = 160/200 km/h.
Otázka by měla znít jinak: je pro nestátní nákladní dopravce výhodné zbavit se Tauruse a pořídit si Vectrona ?
Jo, to je otázka. ČD za ty ojeté lokomotivy platí vcelku dost peněz, takže bych nebyl překvapen, když by se to z dlouhodobého hlediska vyplatilo.
O kterých dopravcích je řeč?
ČD, a.s. dopisem přímo v PTK oslovili tyto firmy: – ELL Austria GmbHRAILPOOL GmbH – Alpha Trains Europa GmbH – Beacon Rail Leasing ltd – Mitsui Rail Capital Europe GmbH – Macquarie European Rail GmbH – Porterbrook Leasing Company – AKIEM – OBB Produktion AG – Siemens Mobility – Rolling Stock Lease s.r.o. – EUROPE European Loc Pool AG – Cargounit – Wiener Localbahnen Cargo GmbH – RTS Rail Transport Service – PKP CARGO INTERNATIONAL – LTE Logistik a Transport Czechia s.r.o. – ADRIA TRANSPORT LTD. – Cargo Service GmbH – Heros Rail – Rail Assets – Ferrovie Udine Cividale… Číst vice »
Nerozumíme si – ptám se, které firmy podstupují „masivní vectronizaci“ a uvolňují „taurusy“.
Otázka správná, ale mnohé z těch firem TO ještě neví …. pak se „rády“ zbaví nepotřebného vozidla …
Přesně jak Vám to píše Mirek Zikmund…ČD ty mašiny budou potřebovat mít po kupě “ až v prosinci 2025″ a do té doby se TO ještě úplně neví, jaká skutečná míra té „Vectronizace“ a tudíž toho „zbavování se“ reálně bude, nicméně tam kde se to dá předpokládat, tak se na to právě konkrétních subjektů už dopředu konkrétním mailem dotazují:-))
Je důvod. Třeba SETG má 1 jediný kus. To znamená školit na to lidi. To stojí peníze a čas. Výkon, kde pravidelně jezdil, převzaly ÖBB a je z něj v podstatě letmo mašina.
LTE ztratily spoustu kšeftů. Aby si zvýšily cash flow, zbaví se méně perspektivní řady a zase – nemusí na to školit lidi.
Vectrona umí v Rakousku u soukromníka každý. O 1216 se to říct nedá.
Principiálně blbostí bylo kupovat sedm Pendolin, když se v té době ve Švýcarsku vyráběla první série švýcarských v počtu 27 a objednáno dalších 17 – sice jednosytémových – leč ve vyšším cestovním komfortu. Vyrobit další „várku“ třísystémových pro ČD by byla po technické stránce jednoduchá věc … Stejně tak byla blbost kupovat jen sedm souprav RailJet, 20 lok řady 380 – když už tak už minimálně 100 a za poněkud jiných smluvních podmínek. Za blbost se dá považovat i počet EJ 471 ve stávajícím počtu, proč neexistovala opce na „blíže nespecifikované počty“ podle vývoje dopravního trhu – vícesystémová varianta (671),… Číst vice »
Víme ale, že je to nejen tím, ale i tvrdou srážkou s finanční nejistotou, nedostatečnými schopnostmi českých firem, co byly ochotné vyrábět pro naše extrabuřtové podmínky, poněkud pochybnou legislativou postupného uvolňování trhu s nutností tendrů i na hajzlpapíry, natož na mašiny apod. Dvacítka ČD 380 i sedmička RailJetů měly být základem větších sérií. Tak doufám, že třeba EMU400 se bude objednávat s větší „odvahou“.
Ty šedý světla mu v najbrtu slušej mnohem víc než oranžový prvních dvou Taurusů… Ať klidně ČD vesele pořizujou další!
Oni ty světla nechávají v původních barvách, což je strašná kravina, ale tady mají pěknou barvu
Zajímal by mě důvod. To krycí sklíčko nemůže být takový problém sundat, určitě se občas rozbije a musí jít měnit. Chápu, že to kolem těch světlometů asi nejde stříkat nějak průmyslově, ale i kdyby si to olepili páskou a okolo natřeli štětečkem, tak by to muselo být za pár minut hotové. A minimálně u těch původně oranžových by to teda za tu práci stálo.
Právě taky nechápu, je to „drobnost“ ale ve výsledku to udělá hodne
Já když jsem to tu minule zmínil, při nákupu prvních dvou, dostal jsem za to nehoráznou čočku. 😀 Jak můžu řešit takovou kravinu, který si přece nikdo nevšimne. 👌
Ojeté šroty.
Asi jste si spletl diskuzi
Vysice kvalitní.
…a při rozjezdu pěkně hrajou!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Taurus_anfahrgeraeusch.ogg
1216 nehrajou. 1116 jo.
Nehrajou. Takhle hraje 1116. 1216 nikoli…
Přesně tak. Už víc jak 10 let říkám, že ČR je smetiště Evropy. Každý den je toho důkazem.
Vy jste evidentně už dlouho z tý naší země nevystrčil nos ven.
Z ekonomického hlediska je výhodné, když si občan koupí zahraniční ojetinu za vlastní peníze a kovový materiál po šrotaci skončí v hutích jako přísada při výrobě nové oceli, než vozit železnou rudu a vyrábět z ní ocel … Totéž platí o hliníku atd.
Když se rozhlédnete po mašinách a motorákách, jsme spíš smetiště samy sebe. Nicméně „příroda“ si pomůže sama. Celkově, naprostá většina techniky ČD nemá moc šancí přežít dalších 5-15 let a zbyde jim jen to nové, tím nebo oním způsobem. Jejich záchranou může být hlavně prudké zvýšení ceny výkupu oceli…
Zase v rumu?
Armáda taky uvažuje o nákupu olétaného šrotu A-330 aby mohla dál plýtvat penězi daňového poplatníka na svá pochybná zahraniční dobrodružství – a to na základě nepovedeného dobrodružství v Afghanistánu, kde na spěšný úprk nestačily A-319 …
A považuje to za „výhodné“, nový krám by stál 5 miliard …
Je pravdou, že nákup A330 je kravina, daleko lepší by bylo si buď pronajmout tu A330 nebo 787. Přeci jen je A330, pokud nechtějí verzi neo (což dle článků co jsem četl nechtějí, jelikož chtějí letadlo staré 5-10 let), starý model s vysokými náklady na palivo, nehledě na to, že starší letoun potřebuje dražší údržbu. Určitě by se na trhu pár lehce olétaných Dreamlinerů.
Takže budou potřebovat i vagóny…že by další Railjety ?
Vagóny jsou již objednané (20 devítivozových souprav).
Ty jsou ale s řídícím vozem „Vectron“, takže kombinace s Taurusy?
No a? Kde je problém?
To je dotaz…no a ?
Ano, ale to je jen karoserie, Vectron umí taky jezdit s railjetem první generace
Karosérii mám právě na mysli. Není moc obvyklé mít na koncích různé masky, krom „nouzových“ řešení.
Myslím, že to bude řešit málokdo: Ostatně u těch aktuálních Railjetů, které mají na řídicím voze masku Tauruse, myslím ČD taky uvažovaly, že je bude tahat upravená řada 380. Toho, že modrej Railjet táhne červenej Taurus, což je běžný, si myslím všimne o dost víc lidí, než toho, že lokomotiva má jinou masku než řídicí vůz.
Bejt to celý ucelená jednotka bez na první pohled snadno odpojitelný lokomotivy, je to něco jinýho, ale takhle je to prkotina.
Podívej se na Škodu do Bavorska, tam o nějakém sjednocení masek nemůže být ani řeč.
Tak v Rakousku jezdí na railjetech taky 1116, což je mírně jiná karoserie (světlo a čelní okno jsou trochu jinak)
Tuším že 1216 má OBB jen 20 z toho 7jezdi pod ČD a další 3 jsou v českých turnusech (v railjetech OBB)
U OBB je 50 ks rady 1216. 001-032, 141-148, 210, 226-250
Je to normální věc. Podívej se, jak vypadá třeba řídící vůz „lasička“. Taky jezdí normálně s taurusem a designově je 1014…
Další úpadek bývalé krásy českých železnic.
Můžete být prosím konkrétní?
No nemáte pocit, že České dráhy by se měly přejmenovat německé, nebo německorakouské? Českýho už v této zemi není skoro nic.
Kdyby Škodovka neztratila schopnost vyrábět pořádné mašiny, bylo by to jiné. Ale stalo se. Jinak, složitější výrobky prostě budou mezinárodní, nelze jinak. Nanejvýš lze obhajovat, aby něco bylo „evropské“.
Ona spíš ztratila schopnost je prodávat, aniž by si zákazníka trvale znepřátelila.
Taky, ale hlavně vyrábět. Nedotáhla 109P tak daleko, aby dostala německé razítko. Jejich výmluvy na německé byrokraty a nepřátelství se nedají brát tak 100%, když mnoho let řešili vibrující podvozky atd. Zlatokopecké chování „kyperského“ vedení „prachy sem a po nás potopa“ tomu pak samozřejmě nasadilo korunu.
Vaše poslední věta je vlastně vysvětlením vámi popisovaného stavu. Bohužel máte pravdu, ale je to daň za globalizaci. Věcné argumenty: – vozidla, která České Dráhy potřebují, dnes žádný český výrobce nevyrábí, ani neprodává – když v minulosti České Dráhy objednaly lokomotivy u výrobce v Česku, byla z toho ostuda a nepříjemné soudní tahanice, naproti tomu ÖBB problém s vozidly Talent 3 docela rázně vyřešily – je tedy pochopitelné, že České Dráhy poptávají lokomotivy úspěšně prověřené provozem a časem a nechtějí financovat vývoj nějakého dalšího pokusného králíka Trocha historie: V minulosti v různých historických etapách byl na našem území aplikován zeměpisný… Číst vice »
…kdyby stát nešel na ruku škodifce z plísně, kde měl kamarády, mohly se lokomotivy, vagony, railjtey, desira, příměstské vlaky vyrábět v Čechách, českýma rukama a českými mozky…a to nejenom na naše koleje…
Máslo na hlavně v případě lok 380 měly i ČD. Já bych jako generální ředitel takto koncipovanou smlouvu nepodepsal … ta byla z hlediska uvažovaného budoucího provozního zcela nevýhodná ….
Už jen počet 20 lokomotiv byl z hlediska budoucnosti lokomotivního parku NEVÝHODNÝ …
Nezodpovězenou otázkou zůstává a navždy zůstane – na kolik se na této „výhodné“ smlouvě podílely politické tlaky
Jasně že 20 je málo, ale vpodstatě to vnímám jako prototypovou řadu. Představte si, že by takovým fiaskem selhala 200kusová řada!
právní zmetkovitost té smlouvy se dá právem vnímat jako velká korupce, ale i obyčejná nezkušenost právníků ČD tehdejší doby mohla mít svůj velký podíl.
Železniční nacionalismus 🤦
Podobně jako jiné nacionalismy patří do 19. století. I. světová válka nás z toho měla vyléčit, ale nestalo se, tak přišla druhá. Ani železnice se z toho ještě úplně nevzpamatovala, ne všech doma ušmudlaných nekompatibilit jsme se už zbavili.
Když máte doma Dacii, také se označujete za Rumuna? 🤔
Nebo Francouce 😀
Taurus je náhodou moc hezká rychlíková lokomotiva. Rozhodně hezčí než Vectron. Když by Škodovácká 380 měla méně problémů, tak jí to jako rychlíkové lokomotivě také moc sluší.
Taurus je výkonnostně top třída a konečně mohou doplnit lokomotivy k railjetum.
Akorát normy TSI ji již nic neříkají a tuším dvě z těch šesti kusů nemají ETCS.
Jinak maximální rychlost dobrá, ale pro ČR v následujících dvaceti letech bohužel nevyužitelné.
Pak je druhá otázka, jak se vyplatí ČD nasazovat na trase do Hamburku nadstandardní soupravy v Německu pro provoz DB a zároveň přicházet o tržby od cestujících zklamaných z vagónu A, AB a B na nasazovaných na rychlíkových linkách v ČR.
Tak linka do Hamburku je výdělečná a vozy na domácí linky se postupně dostávají jak reko tak i Bmz a teď InterJety . Já si na žádný vagon nestezuji . Uziju si i retro 🙂 . Koneckoncu taky bych mohl dobře jít a ne se vézt.
Nezapomeňte, že v úseku státní hranice – Hamburk je dopravcem DB a nese i riziko tržeb.
To je sice pravda, ale ČD dostávají zaplaceno za nasazení souprav na tu linku a díky tomu se jim to tam vyplatí provozovat a splní vše co si DB pískne.
tak nepředpokládám, že se kdo ví co změnilo, ale svého času cizina a její zisky dost výrazně dotovaly ztrátový tuzemský provoz
Hamburg-Berlin-Leipzig od letošního květha viz FlixTrain
https://corporate.flixbus.com/flixtrain-launches-biggest-german-expansion-so-far/
Dnes ano. Ani to ale nemusí trvat věčně.
Ty staré soupravy mají ovšem často ten věk už znát, pařák v létě, často prodřené sedačky, zničené stolky a zalamovací dveře, které dneska hodně lidí už pořádně neumí ani otevřít.
Zalamovaci dveře ? Jste si jist ? Já to na hale vidím denně a opravdu jsou všechny dveře IFE soupscí předsunuté . Zalamovaci vijimecne snad .
Ty soupravy jezdí z ČR do toho Hamburku a obsluhují i Česká města.
ano, proč jezdit se ziskem u cizaku….
bože můj…ty to vidíš…
20 let je moc. Minimálně 8 by znělo líp.
380 sledují od začátku a jezdili bez problému.nevim proč pozdeji.. jdou fámy o jejich nespolehlivosti..za 1 od koho a za 2 proč?
Jasně, vždycky z Hlaváku odjelo včas 😀 A taky v Německu dělá skvělou službu, vždyť pro to bylo objednáno! 😀
Co má za problémy? (Vážně míněný dotaz, nejsem šotouš, tak netuším. Díky)
Teď mám dojem, že jezděj docela OK, ale před pár lety při inventárním stavu 20 kusů jezdilo denně třeba 12 strojů a ostatní s něčím stály.
V roce 1978 se pořídilo 27 lokomotiv řady E 499.2 (proč ne třeba 30 nebo 40, 50 ???) jako uvažovaná náhrada pražských E 499.1 na rychlíkové vozbě Přerov / Košice / Čop. Proč se jich nepořídilo více a těžké rychlíky přes Jablunkov / Štrbu tahaly ostravské, žilinské, košické nulky je mimo logické provozní uvažování …. Původně uvažovaná turnusová potřeba 18 měla 50 % zálohu, leč v důsledku změny poloh R do Přerova „jsem“ musel zvednout TP na 19, protože s hodinovým obratem 649 / 648 se mnou přerovský technolog Procházka „vyrazil“ dveře. Pak odešla do lokomotivního nebe E 499.2017, v… Číst vice »
Když se vyvíjel Vectron, tak měl taky zaoblený čumák jako Taurus, ale nedařilo se plnit TSI. Pak z toho vznikl „Garfield“. Podle vousů na přední masce. A výkony mají všichni přes 6 MW. U4, F4 i X4.
Jenže ono to bylo přesně naopak.. Tu“vectronovou“ bezpečnější kabinu měla už poslední generace Eurosprinterů – belgická řada 1800.
Taky Eurorunnerů.
Siemens Hercules pro Litevské dráhy LG, je dizajnový předchůdce Vectrona.
Než Vectron, je hezčí každá lokomotiva, ale jsme v Česku, takže by to chtělo českou lokomotivu.
a tričko a spodary taky nosite jen české? a co mobil…taky jen český?
Škodovka exkluzivní šanci měla, ale dopadlo to jako vždycky. Takže se dopravci logicky poohlížejí a nakupují u jiných výrobců, jejichž výrobky jsou v ideálním poměru. Cena/Výkon.
A to jsou které? Newag Griffin, který krom 40 ks pro PKP IC paběrkuje (Lotos, Orlen)?
Mě spíš přijde, že „zabijákem prodejních nadějí“ ŠT je nabídka čínského koncernu CRRC
CZ loko má
Můžete být prosím konkrétní, který model?
Promiňte mi prosím můj dotaz:
Nejste pan Josef Král pod novým nickem? Argumentujete totiž úplné stejně, jako on.
Kdyby se všichni „národovci“ sebrali a … založili firmu na výrobu lokomotiv. Ne, to raději cestou z hospody budou hejtovat vietnamce, že jim párek v rohlíku neprodává čech.
ano, tihle pivní vlastenci dělají národu tu nejhorší službu…protože karikuji to zdravé vlastenectví…
Když ČD naposledy koupily českou lokomotivu, skončilo to pozdním dodáním, neúměrně dlouhým schvalováním a následnou prohranou arbitráží po té, co měla ČD tu „drzost“ chtít po výrobci penále za tyto problémy. Takže docela i chápu, že po této zkušenosti se už českým dopravcům nechce kupovat české lokomotivy 😉
Proto má ta samá firma kšeftů 3 zadečky na Pantery, což je jen o trošku lepší vozidlo než 380. Takže ji nějaké zakázky na 380 absolutně netrápí. A můžete hádat, kdo dodá nové EMU 400 do Prahy …
Tak do Prahy je dodá ten , kterého si vybere vítěz dane soutěže , rozhodne nic jistého ani pro ČD ani pro ŚT
Vsázím kvalitní flašku dle výběru, že to bude ŠT. 😉
Máte hodně krátkou paměť, jak to s těmi penále bylo. Kdyby si ČD samy nepodřezaly větev svévolným zadržováním plateb a k tomu ještě rozhodčí doložkou, tak naopak mohly samy dost peněz dostat.
Ta smlouva byla z hlediska zaměstnanců působících v lokomotivním hospodářství od počátku nevýhodná a nesmyslná … (blbá).
Počínaje počtem 20 lokomotiv, do jejichž ceny se musí rozpočítat náklady na vývoj …. místo závazné objednávky na minimálně 50, čí spíše 100 lok (15x/ex E 499.2 mají svá léta), s tím, že budou převzaty a zaplaceny až v okamžiku, kdy budou mít „papíry“ nejen od EBA (a dalších národních drážních úřadů), ale také od správců infrastruktury příslušných zemí, kam by se mohla lok poslat ….
Pane Petr Novák…. dovolím si nesouhlasit… viz např. dodávka z roku 2017 https://zdopravy.cz/ceske-drahy-meni-posunovaci-lokomotivy-od-cz-loko-prevzaly-uz-pet-novych-stroju-14957/..