Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy mění posunovací lokomotivy, od CZ LOKO převzaly už pět nových strojů

Lokomotiva EffiShunter 300 (řada 794) v barvách Českých drah. Foto: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 300 (řada 794) v barvách Českých drah. Foto: CZ LOKO

Téměř v polovině je kontrakt mezi Českými drahami a společností CZ LOKO na dodávku nových posunovacích lokomotiv EffiShunter 300. Dopravci má jejich provoz výrazně snížit náklady na provoz v depech. Všech dvanáct lokomotiv má být dodáno do února příštího roku.

V současnosti máme ve stavu 5 lokomotiv včetně předsériového jednoho kusu. Všechny jsou od výrobce předávány do provozu v Brně, kde probíhá jejich zajetí, vyladění pro běžný provoz a odstranění drobných garančních vad. Po této fázi budou následně přesunuty do svých plánovaných provozních lokalit, například v Bohumíně, v Hradci Králové, v Praze a v dalších místech,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

CZ LOKO vyhrálo loni zakázku na 12 lokomotiv v hodnotě necelé čtvrt miliardy korun. Dopravce přemýšlel původně o pronájmu, nakonec se rozhodl je koupit. Nahrazují hlavně starší stroje řady 714. Zakázce předcházela ještě předsériová lokomotiva.

Sériové stroje jsou na základě zkušeností se zkušebním provozem předsériové lokomotivy mírně upraveny, mají například větší výkon kompresoru nebo účinnější brzdy,“ dodal Štáhlavský.

Jednu z lokomotiv pak využívá dceřiná společnost VÚŽ na okruhu ve Velimi. „Nahradila tam asi 30 let starou lokomotivu 740 / 742 a podle dosavadních zkušeností došlo k úspoře paliva cca o 40 procent, doba přistavení k provoznímu ošetření se prodloužila na dvojnásobek, zlepšily se pracovní podmínky obsluhy a zkrátil čas přípravy lokomotivy k provozu,“ dodal Štáhlavský.

EffiShunter 300 je vlastním vývojovým produktem CZ LOKO. „Vývoj této lokomotivy určené především pro posunovací službu měl smysl a my se tím trefili do díry na trhu. Ve své výkonové kategorii jde v Evropě o absolutní špičku,“ říká Josef Gulyás, generální ředitel a místopředseda představenstva CZ LOKO.

Jde o dvounápravovou (Bo) dieselelektrickou lokomotivu s maximální rychlostí 60 km/hod. a s výkonem spalovacího motoru CAT C13 328 kW. Hmotnost lokomotivy je 36 tun, která v kombinaci s dieselelektrickým střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu optimálně využívá adhezi a lokomotiva tak dosahuje maximální tažné síly 124 kN. Stroje jsou také vybaveny digitálním řídicím systémem, online diagnostikou, systémem vícenásobného řízení a v neposlední řadě také skluzovou ochranou.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Akorat lidem z depa vztavaji vlasy hruzou, co hned po prevzeti do provozu maji Gargamelove 794 za garancni zavady. Uspesna masina to neni 🙁

  • Teda designově na Rosničku nemá a na zvuk motoru ČKD u Hektora taky ne, ale sloužit asi bude dobře. Oduševnělá legenda a objekt zájmu se z těchto strojů ale asi nestane.

    • To je ta skvělá mašina, která je na posun bez EDB a nedofouká víc než 8 vozů. Opravdu skvělý nucený nákup a přesně místo, kde ČD nejvíc tlačí bota. Holt je to zase jen politická zakázka.

      • Ta loko zjevně není určena pro posun těžkých vlaků v nákladní dopravě, ale na lehký posun, jako třeba sestavování osobních vlaků, kde má naopak výhodu v menší spotřebě, exhalacím i hluku.

        • Ano Milane, ale ona na zkouškách nedofoukala ani soupravu delšího rychlíku (teda samozřejmě časem ano, ale zase posun není od toho 15 minut foukat jednu soupravu) nerozjela se pak s tou soupravou, protože se prostě usmekala, je lehká a to prostě žádná elektronika nenahradí. Hlavně nemá EDB, takže bude za chvíli bez kol a na soustruhu bude více než doma. Na posun v depu se soupravami, které jsou vyrábí CZ loko daleko vhodnější stroje, než tenhle „chcípák“ je.

          • Slabý kompresor mají i sériové stroje? V článku se totiž píše:
            „Sériové stroje jsou na základě zkušeností se zkušebním provozem předsériové lokomotivy mírně upraveny, mají například větší výkon kompresoru nebo účinnější brzdy,“

          • Tak od pohledu to není lokomotiva na přetahování ani foukání „delšího rychlíku“, je to na šmrdlání s pár vagonama, na co je 742 zoufale žravá.
            Pokud si ji ČD koupily na vláčení rychlíků, tak to byl asi blbej nápad a bude lepší ze šrotiště vytáhnout žehličky jako Jančura…

            • Doufám, že tyhle posunovací lokomotivy budou používány na neelektrifikovaných tratích a nikoli jako náhrada elektrických „žehliček“ (mimochodem, za které žádná moderní náhrada u ČD zatím asi není).

  • Palec nahoru pro CZ Loko. Zvenku to vypadá jen „že jim to prostě jde“, ale je za tím hodně úsilí a cílevědomé práce.

    Až mě napadá, jestli by se nechtěli v rámci niche výroby pustit i do soudobého Schienenbusu. 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora