České dráhy objednaly až 180 vozů u konsorcia Siemens – Škoda za 12,5 miliardy, zvládnou rychlost až 230 km/h

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensŘídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens

Dva vozy z velké zakázky odebere pro testování tratí Správa železnic.

Sdružení Siemens Mobility – Škoda Transportation se stalo vítězem soutěže na rámcovou smlouvu na dodávku 180 nových expresních vozů pro České dráhy. Oznámil to dnes dopravce společně s vítězným sdružením. Vozy nasadí hlavně na linky z Prahy do Hamburku a do Budapešti a Vídně.

Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. Konsorcium dodá pro České dráhy až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h. Dva vozy z této zakázky si pořizuje Správa železnic na testování tratí. První vozy má sdružení dodat v roce 2024. Soutěž běžela od podzimu 2019, kdy nákup schválil řídící výbor Českých drah.

Podle předsedy představenstva Českých drah Ivana Bednárika umožní nové vozy upevnit strategická partnerství v mezinárodní dopravě. „V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě,“ dodal Bednárik.

Finální montáž v Ostravě

Vozy mají být částečně vyvinuté v Česku. „Tyto nové vozy ponesou značku našeho českého vývojového oddělení. Poskytují pohodlí, klidné podmínky pro cestování i při vysokých rychlostech a bezbariérový přístup,“ řekl Gerhard Greiter, generální ředitel regionu Severovýchodní Evropa ve společnosti Siemens Mobility.

Dopravce s nimi počítá na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach. Už v prvních letech provozu vlaky využijí svou maximální rychlost právě v úseku mezi Berlínem a Hamburkem.

„Věřím, že parametry nových vozů s rychlostí až 230 km/h a komfortní přepravou vhodnou pro pracovní cesty i rodinné výlety, přivedou na středoevropské železnice další nové cestující,“ řekl Petr Brzezina, předseda představenstva skupiny Škoda Transportation. Škoda už se Siemensem spolupracuje na výrobě vozů na 200 km/h. V Česku v ostravské Škodě Vagonka má probíhat kompletní montáž, statické zkoušky a zprovoznění vozů.

Nové osobní vozy v datech

• moderní netrakční vratné devítivozové jednotky s řídicím vozem,
• čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
• 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
• restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty,
• velkoprostorový klimatizovaný interiér,
• tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
• mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,

• nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
• ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem,
• sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
• bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
• zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících,

• inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
• bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení včetně zábavního a informačního palubního portálu,
• elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
• bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků,

• dětské kino, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků, místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
• schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko a Maďarsko).

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensInfografika k novým vlakům pro České dráhy. Foto: SiemensVůz první třídy pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy. Foto: České dráhyMultifunkční voz pro soupravy na 230 km /h pro České dráhy. Foto: SiemensVůz 2. třídy pro nové soupravy Českých drah na 230 km/h. Foto: SiemensInteriér 1. třídy v nových vozech na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensInteriér 2. třídy v nových vozech na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensOddíl pro kola v nových soupravách pro České dráhy na 230 km/h. Foto: SiemensMultifukční vůz a prostor pro vozíčkáře v nové soupravě na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensInteriér bistrovozu pro České dráhy pro soupravy na 230 km/h. Foto: Siemens
Tagy 230 km/h České dráhy dálková mezinárodní železniční osobní doprava konsorcium Siemens - Škoda Siemens Mobility Škoda Transportation Top
420 komentářů