První dopravce získal státem garantovanou půjčku. EGAP zajistí partnerovi FlixBusu 96 milionů korun

Setra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákSetra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Úvěr se státní zárukou nepokryje ani polovinu potřebných financí, firma odkládá rozvojové plány o dva až tři roky.

Společnost Umbrella Coach & Buses je prvním českým dopravcem, který získal státní záruku za úvěr z programu Covid Plus na podporu firem postižených pandemií koronaviru.

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) se zaručila za 80 % úvěru, hodnota záruky je 96 milionů korun. Úvěr poskytla dopravci Česká spořitelna, jeho výše je 120 milionů korun. Vyplývá to z údajů v registru smluv.

Podle jednatele Umbrelly Pavla Steinera peníze z úvěru pomůžou překonat propad, který kvůli COVID-19 nastal. Odhaduje, že propad potrvá nejméně do dubna příštího roku. „Půjčka zajištěná EGAP pro nás znamená pouze částečnou pomoc a bez jiných finančních mechanismů pomoci bychom neměli šanci přežít,“ řekl Steiner. Půjčka zajištěná EGAP podle něj netvoří ani polovinu toho, co si sehnal dopravce sám.

Umbrella se dohodla například na kompletním přefinancování autobusů. Firma loni rozšířila svůj byznys z dopravce pro FlixBus a incoming ještě na městskou a meziměstskou dopravu na severu Německa. Podle Steinera se kvůli koronaviru investiční a rozvojové plány posunou o dva až tři roky. Letos firma chtěla otevřít novou pobočku v Paříži.

Mluvčí EGAP Jan Černý potvrdil, že firma jedná s více dopravci. „Jednáme s několika českými dopravci a jejich bankami o poskytnutí záruk. S prvním zájemcem jsme minulý týden podepsali garanční smlouvu, dohoda s dalším je těsně před podpisem,“ řekl Černý.

Umbrella Coach & Buses patří do skupiny Umbrella Mobility, ve které letos získala poloviční podíl investiční skupina RSBC finančníka Roberta Schönfelda. Kromě autobusů pro FlixBus poskytuje Umbrella také zájezdové a incomingové služby, zabývá se i pronájmem lodí. V celoevropském měřítku je jedním z největších dopravců pro FlixBus, pro který jezdí se zhruba 100 autobusy a třemi stovkami řidičů.

Program Covid Plus původně pro dopravce vůbec nebyl určený. I po tlaku letecké společnosti Smartwings nakonec stát umožnil přihlásit se do něj i firmám z oboru dopravy a cestovního ruchu. Smartwings dosud žádost nepodaly.

O záruky žádá RegioJet

Jedním ze žadatelů je i RegioJet, což potvrdil jeho majitel Radim Jančura. Soukromý dopravce má garanci podle informací deníku Zdopravy.cz před schválením. Firma chce použít peníze na urychlení expanze na zahraniční trhy.

Z programu mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

Tagy COVID Plus EGAP Exportní garanční a pojišťovací společnost pavel steiner Umbrella Coach & Buses Umbrella Mobility
10 komentářů