Autobusy

První dopravce získal státem garantovanou půjčku. EGAP zajistí partnerovi FlixBusu 96 milionů korun

Setra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Setra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Úvěr se státní zárukou nepokryje ani polovinu potřebných financí, firma odkládá rozvojové plány o dva až tři roky.

Společnost Umbrella Coach & Buses je prvním českým dopravcem, který získal státní záruku za úvěr z programu Covid Plus na podporu firem postižených pandemií koronaviru.

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) se zaručila za 80 % úvěru, hodnota záruky je 96 milionů korun. Úvěr poskytla dopravci Česká spořitelna, jeho výše je 120 milionů korun. Vyplývá to z údajů v registru smluv.

Podle jednatele Umbrelly Pavla Steinera peníze z úvěru pomůžou překonat propad, který kvůli COVID-19 nastal. Odhaduje, že propad potrvá nejméně do dubna příštího roku. „Půjčka zajištěná EGAP pro nás znamená pouze částečnou pomoc a bez jiných finančních mechanismů pomoci bychom neměli šanci přežít,“ řekl Steiner. Půjčka zajištěná EGAP podle něj netvoří ani polovinu toho, co si sehnal dopravce sám.

Umbrella se dohodla například na kompletním přefinancování autobusů. Firma loni rozšířila svůj byznys z dopravce pro FlixBus a incoming ještě na městskou a meziměstskou dopravu na severu Německa. Podle Steinera se kvůli koronaviru investiční a rozvojové plány posunou o dva až tři roky. Letos firma chtěla otevřít novou pobočku v Paříži.

Mluvčí EGAP Jan Černý potvrdil, že firma jedná s více dopravci. „Jednáme s několika českými dopravci a jejich bankami o poskytnutí záruk. S prvním zájemcem jsme minulý týden podepsali garanční smlouvu, dohoda s dalším je těsně před podpisem,“ řekl Černý.

Umbrella Coach & Buses patří do skupiny Umbrella Mobility, ve které letos získala poloviční podíl investiční skupina RSBC finančníka Roberta Schönfelda. Kromě autobusů pro FlixBus poskytuje Umbrella také zájezdové a incomingové služby, zabývá se i pronájmem lodí. V celoevropském měřítku je jedním z největších dopravců pro FlixBus, pro který jezdí se zhruba 100 autobusy a třemi stovkami řidičů.

Program Covid Plus původně pro dopravce vůbec nebyl určený. I po tlaku letecké společnosti Smartwings nakonec stát umožnil přihlásit se do něj i firmám z oboru dopravy a cestovního ruchu. Smartwings dosud žádost nepodaly.

O záruky žádá RegioJet

Jedním ze žadatelů je i RegioJet, což potvrdil jeho majitel Radim Jančura. Soukromý dopravce má garanci podle informací deníku Zdopravy.cz před schválením. Firma chce použít peníze na urychlení expanze na zahraniční trhy.

Z programu mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Podmínka minimálního počtu zaměstnanců je akorát na podporu korporací atd. Kdyby vláda chtěla podpořit trh, dá to naopak jen malým firmám.

Liboros

Státní záruky použít na expanzi do zahraničí? To mi teda moc nesedí…

Sitgestravel

Furt lepsi nez pouzit na podporu pana Simane, ne?

Robert

Taky jsem si myslel, že to má pomoci překonat krizi, a ne financovat expanzi.

Jaaaa

A co třeba ČD? Mohly by si na expanzi taky zažádat? 😉

Pe.tr

Měla by to být firma s vizí , budoucností , nekrachující a s určitým podílem exportu . ČD splňuje jenom počet zaměstnanců . Navíc ČD čerpá dlouhodobě dotace přes nemovitosti , tzv kolotoč . Dnes SŽ prodám nádraží , zítra pozemek a až dojdou kačky tak to dostanou bezúplatně zpět a budou prodávat znovu. Ale žádat určitě mohou , mají rozhodně větší šanci než SW/ČSA ale tím , že vyjma cca 5 komerčních vlaků jezdí výhradně v závazku za stejné prachy plní i prázdní a bonusově jim dorovnává stát důchodce a studenty s prodeje brutto tak těch pár drobných jim… Číst vice »

Erik

Jasně ČD nesnášíte, tak proč si nekopnout. Vaše myšlenkové pochody hodny pětiletého děcka.

Pe.tr

Proč bych měl ČD nesnášet ? Jen tam kde jede RJ většinou jedu jím , s dětmi na sto pro . Jsem pouhý cestující , zákazník . Platící. Takže proč bych platil víc a přepravoval se hůř ?
Nicméně to neřeší problém záruk , kde by dřív nastala doba splacení než rozhodnutí na co .

Erik

Tak si přečtěte po sobě.

Gajda

ČD tu garanci mají 100% a pořád – podívej se kdo je vlastní. Takže každej kdo jim půjčí ví, že kdyby to nedopadlo, jedinej akcionář to zaplatí. I proto mají pořád úvěrovej rating, na kterej by v soukromých rukou za stejné kondice těžko dosáhly.