Dopravci Železnice

RegioJet získal státní záruku za úvěry v hodnotě 375 milionů korun, peníze použije na expanzi

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dva úvěry od České spořitelny jsou na tři a pět let, stát je zajistí z 80 procent.

RegioJet je druhým dopravcem, který dosáhl na státní garance z programu Covid Plus. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) se zaručila za jeho úvěry ve výši 375 milionů korun do výše 80 %. Peníze chce RegioJet použít na další expanzi.

Uzavření smluv vyplývá z registru smluv. Jde o dva úvěry, oba u České spořitelny. Menší je na 120 milionů korun se zárukou na tři roky, větší na 255 milionů korun se zárukou na pět let.

RegioJet je po společnosti Umbrella Coach & Buses zatím druhým dopravcem, který na úvěr se státní zárukou dosáhl. Stát bude ručit dopravci až do výše 80 % úvěru.

„Právě důraz na další růst a rozvoj je pro RegioJet cestou, jak se vypořádat s negativními dopady pandemie covid-19. Růst přitom RegioJet plánuje jak z hlediska rozšiřování provozu, tak například v oblasti investic do vozového parku, inovací a větší míry digitalizace provozu a služeb. Získání záruk ukazuje také na vysokou důvěryhodnost, které se RegioJet a jeho rozvojové plány těší na finančním trhu,“ uvedla firma v prohlášení.

Nákup dalších vozů, digitalizace a nové linky

Záruka není přímá finanční pomoc, ale garanční podpora. RegioJetu umožnila snazší a rychlejší přístup k úvěrovému financování v této krizové době. Česká spořitelna jako banka stále nese riziko v podobě 20 % hodnoty úvěru. „Jedná se o jediný nástroj speciální podpory, který RegioJet jako železniční dopravce zajišťující základní dopravní obslužnost v České republice získal. Žádná další cílená pomoc státu do osobní železniční dopravy v České republice zatím nesměřovala,“ dodala firma v prohlášení. RegioJet spolu s dalšími dopravci prosazuje, aby stát dopravcům ulevil osvobozením od placení poplatku za dopravní cestu.

Firma chce peníze použít na expanzi, zejména na nákup dalších vozidel, inovace a digitalizaci i rozvoj nových spojení. RegioJet například aktuálně zakoupil dalších 11 vozů pro své dálkové vlaky, které hodlá využít jak pro stávající, tak i nové spoje, které plánuje otevřít například do Polska a na Ukrajinu. Firma počítá s tím, že od 13. 12. se jízdní řád vrátí opět k plnému spojení.

Z programu Covid Plus mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

A vůbec,proč by měl soukromník dostat peníze od státu??? Já když si založím firmu,tak mi stát akorát tak nas…..

Uuuu

Prachy na přestavbu 162 že by?

Eda

Gratuluji. Co za to v reálu bude (zda nové kusy, nebo nějaké rozumné ojetiny, uvidíme.

U Regiojetu mi každopádně taková garance nevadí, na rozdíl od Šimáněho „aerolinek“.

leviathan

Koukám, že stát ručí za kdejakého soukromníka. To je takový skrytý etatismus nebo jde o prachsprosté parazitování na státu?

David

RegioJet není žádný „kdejaký soukromník“.

Leinad

Ano, Jančura byl jeden z podporovatelů Babiše během voleb.
Vážně bych raději viděl Covid podporu pro živnostníky (důchodce s Karosou, který letos nemá koho vozit na zájezd), než na expanzi korporací (RJ by expandoval stejně, akorát by mu banky půjčily za tržních podmínek).

Sotous

A za 375 mil to bude expanze jak stehno. Tak 11 Aster.
Ale tady se to zase Ondrújovi sežralo i s navijákem

Avlaky

O astry fakticky nepůjde

Sotous

Příklad. Příměr. Co tedy koupíte za 375?

Ludva

Také bych to neviděl na žádnou expanzi. Potřebuje peníze na přežití. Kdyby na tom byl tak skvěle jak se píše v článku, nepotřeboval by na úvěr žádnou záruku od státu. Když je pro banky údajně tak perspektivní a důvěryhodný. To že na tom asi moc dobře není svědčí i to že začíná rušit i pokladny.

Osamělý Vlk

Tak nevím. Na jednu stranu je třeba modernizovat. Na stranu druhou, podporovat dopravce, který cíleně zavedl byznys linku přes léto v době CoVidové, čímž zvýšil riziko vstupu, mi nepřijde úplně v pohodě.
Jako jo, lidi samozřejmě mají na tom svůj vliv, ale zase kde je nabídka, je i poptávka.

Avlaky

Chorvatsko bylo na tom lépe jak my, tak nekecejte

Ludva

Němci i Rakušané se shodli na tom, že druhá vlna se k nim dostala převážně právě z Chorvatska. Že bychom byli výjimka ?

Marcel Štancl

Asi těžko když nemají prachy na elektrizaci do Splitu.

Martin K.

Mi se to diskutuje, ale být na místě RJ bych jednal asi stejně. Ta doprava samotná problém není, bylo, je a bude to vždy o morálce cestujících.

švestka

A ti co tam jeli autem/autobusem/letadlem/na fipku s těmi správnými dopravci nic nepřivezli. Ale matroš dobrej.

Ludva

Však bylo psáno že zvýšil riziko, ne že byl jediný. Než něco začneš kritizovat raději si to přečti. A co sem pleteš čípku? Ty už jsi vážně nemocnej.

Pe.tr

Jeden z mála podporných záruk z úvěrů co má smysl . Hlavně udržet kvalitu a nemít vyprodané dortíky a jogurt . Už aby se to všechno rozjelo zpátky a vrátil se normální život .

Ludva

Obdivuju drzost RJ a zároveň hloupost naší vlády. Stát firmě, která se s ním soudí o stovky milionů, možná za chvíli již i o miliardu, ještě za stovky milionů ručí. To je na Chocholouška.

Ludva

Teoreticky samozřejmě vede spor s ČD, ale prakticky o ty peníze přijde stát jako jediný vlastník. Stát je dnes již i pro RJ zákazník takže RJ se snaží připravit o peníze vlastně svého zákazníka. Další nesmysl. Je to skutečně celé postavené na hlavu.

noerf

Ano, ale pokud by se nechali ČD krachnout, daňový poplatník by ušetřil několik miliard, protože jiní dopravci by jezdili levněji, nemusel by platit skrz ČD jiným dopravcům odškodnění a nemusel platit závazky ČD (například úvěry, dluhopisy v hodnotě desítek miliard Kč).

Jakub

Který dopravce má kapacity aby nahradil ČD?

bkv

nový vlastník ČD?

Ketchup1970

A kdyby tady byl protektorát Böhmen und Mähren byl by tady klid und arbeit und pošádek a šádný tchechishe schweinerei . A na celou suverenitu a stát se můžeme vykašlat. A taková Wagnerova soukromá armáda a pinkertoni místo scotland yardu a vůbec naco stát . Všechnu moc spukromníkům

Gajda

A není spíš problém to, že ten stát dopustil, aby vedení jeho firmy dělalo to co nemá a pak to stálo miliardy, které zaplatí? Pokuty od ÚOHS, miliarda Škodovce za pozdní dodání lokomotiv, možná další miliardy do Bruselu, a soukromým dopravcům u nás?

Leinad

Majetek ČD a.s. není totéž, co cena akcií (majetek státu). .

M H

Krásné by bylo, kdyby vyřadil, nebo modernizoval vozy používané pro lowcost kategorii. Pokud se chce člověk v klidu a bez jakýchkoliv dodatečných služeb přepravit, mělo by to být důstojné a ne ve voze s ošuntělým a zašlým interiérem, gravitačním WC (divím se, že mu to vůbec pustí do Rakouska) a nefunkční či nestíhající klimatizací… Myslím si, že o úrovni služeb nevypovídá business či 1. třída, ale naopak důstojný prostor pro masy, tedy nejnižší cestovní třída (tj. 2. třída u ČD či low-cost u RJ…a v tomto srovnání nabízených standardů velmi často RJ souboj prohrává, alespoň u mě).

Kubrt

Ta nejezděte low-costem, když vám nevyhovuje.

kom

nefunkční klíma či topení je standard u tohoto dopravce

švestka

U ČD pro jistotu klima ve většině vlaků vůbec není.

Jakub

Tady riskujete hněv milovníků vozů B. 😀

Pe.tr

ČD preferuje mexickou verzi klimatizace

medical_examiner

?

Pezos

Odhaduji, že myslel průvan.

Lemmy

Pokud je vozildo vybaveno spouštěcím oknem, je jakákoliv klimatizace přece zbytečná! 🙂

Karel II

Záchody jim už fungují?

Lemmy

Hm, tak v třeba neděli na Comeniovi nefungovalo topení v jedničce…

Avlaky

Proto je to lowcost, jinak ty vozy nevlastní ani rok , tak proč je má vyřazovat

libcha

Mě se naopak německé legendární Apmz125 líbí a nedávno jsem kvůli tomu jel lowcostem, ačkoli dvojka ČD (rovněž docela slušné Bmz) by byla o chlup levnější.

Je fakt, že v obecné rovině byznysu RJ neprospívá značně roztříštěná kvalita vozů, takže cestující musí být buď šotouš nebo hodně zcestovalý, aby uměl předvídat jakou kvalitou pojede a jakou třídu si vlastně chce koupit. A pro ty ostatní jsou tu ty nejvyšší třídy, které už konzistentní jsou.

Stráťa

Zato u ČD vždy třída přesně vyjadřuje co cestující dostane. První třída vždy nabízí stejný komfort, ve všech vlacích může cestující v první tříde očekávat polohovatelnou sedačku v klimatizovaném prostoru se zásuvkami, wifi atd., možností objednat si jídlo a občerstvení z restauračního vozu s donáškou na místo… Druhá třída v 810 taky přesně odpovídá druhé třídě v railjetu…

medical_examiner

Já když jsem se občas svezl v 1.třídě, tak byla vždy funkční klimatizace, donáška občerstvení až na místo,…všechno v pořádku.
Ale nechtěl bych dostat do rukou toho, co na EC Cracovia zařadil ARmpee832 (málo míst 1.třídy)

Jakub

Vůbec nevíte o čem mluvíte. Důstojný prostor pro masy? Všiml jste si někdy, že Regiojet má nejvíce vozů Standard, nikoliv Lowcost? A ve Standard vozech máte Bmz kupé nebo Astry. Technicky jsou sice Lowcost, Standard i Relax 2. třída ale vozově odpovídá Relax 1. třídě, Standard je asi nejlepší 2. třída v osobním voze v Evropě (a říká to i mnoho recenzentů ze zahraničí) a Lowcost je alternativa hluboko pod cenou – něco jako pomyslná 3. třída, která je ale stále ucházející ač zastaralá (své cestující si ale najde – stejně jako 2* hotely).

ABC

divím se, že mu to vůbec pustí do Rakouska – no nejsou to vozy registrovaný v Rakousku? Ty se tam pak asi dost tězko nepouštěj 🙂

Cyklista

lowcost u RJ kvalitou odpovídá většíně R vozů u ČD. Bohužel a je to smutné. Nejhorší je, že zaměstnancům ČD nevadí zařadit i horší vozy do IC/EC.

Jiří Kocurek

Hmm při rychlosti do 100 km/h jsou B249 výrazně hlučnější (špalíková brzda). Při rychlosti vyšší se u B249 začne projevovat také druhá nectnost podvozků – vrtivé kmity.
Tolik ke kvalitě „nejlepších“ vozů

Marek

gravitační WC je i v soupravách City shuttle, které například OBB nasazuje do Budějc

Gajda

Kvantita zvítězila nad kvalitou. Autobusy jsou celou dobu +- ok, a vlaky, když začali s krátkejma soupravama, kde byly uklizený a navoněný exOBB vagony, ať už s koženkou a nebo plyšáky, tak to nějak vypadalo. Pak přišel nákup od SBB, kterej se poslal do provozu, a to už bylo na hraně a nynější poslední várka od DB je podle mě za hranou, to by bylo tak do Rumunska, ale z mýho pohledu sem ne. A přitom jen vyměnit koberec, dát nový sedačky a zásuvky a vyčistit to jak se jen dá by nestálo majlant (i když by fo bylo x… Číst vice »

Kouzelnik Zababa

Ve jménu Covidu a záchrany desetitisíců pracovních míst budeme soukromému podnikateli financovat jeho expanzi. Super. Díky!

Graylag

Tak vzhledem k tomu, že jde jen o záruku a ne o skutečnou pomoc, a že RegioJet už prokázal, že si na sebe vydělat umí, proč ne? Riziko pro stát je malé a dlouhodobě se to na daních víc než vrátí.

Lukáš F.

Jak to tehdy bylo se Smartwings, ty chtěly taky jen státní záruku za úvěr? I proti tomu se tu zvedla velká vlna odporu. Možná budu pokrytec, ale mně to asi u RJ tolik nevadí, vnímám totiž menší riziko, že zkrachuje, + nepatří Číňanům.

Gajda

Ta, která jim nedá rovnoměrný splácení, ale první splátku ve výši oněch 20% a až zbytek rovnoměrně rozdělí?

Graylag

To je právě ten rozdíl. Smartwings balancuje na hraně krachu a i ti Číňani od nich dali ruce pryč. Kdežto RJ je čistě český, setrvale roste a i přes občasnou kontroverzi se jim daří.
Smartwings je taková česká ostuda, za kterou se všichni stydí a která v případě krachu nikomu chybět nebude. RJ je firma která spustila revoluci na železnici a i když je nemusíme mít rádi, tak i zapřísáhlí fanoušci konkurence musí uznat, že bez RJ by trh utrpěl.

Y.K.

Já bych řekl, že míra antipatie je dost podobná, jen se kruhy bublin ne zcela překrývají. I tady často prýští nenávist. Jestli mohu soudit, tak drtivá většina lidí má k těm firmám postoj čistě neutrální, praktický, zákaznický (jedu / nejedu, letím / neletím), uvědomuje si jejich kategorii. Jen opravdu malá skupina má tendenci postoj hrotit do asurdna, často z nedostatku jiných zkušeností, někdy kvůli mstě (neuznaná reklamace či co já vím).

Graylag

To si nejsem úplně jistý. Spíše neutrální postoj veřejnosti asi odpovídá. Ale i nezasvěcení lidé si začali všímat, jak se česká železnice začala po vstupu RJ kvalitativně zvedat.
Zatímco u Smartwings tohle není, nic v očích veřejnosti nepřinesli. Ba naopak, kdo létá pravidelněji si začal všímat, jak úroveň služeb čím dál víc zaostává za konkurencí.

Y.K.

Já myslím, že to lidi moc nevidí. Zapomenou. Jako si málokdo pamatuje doby Telekomu, tak si málokdo vzpomene na dráhu čistě v rukou ČD. My to řešíme, protože nás to zajímá, ale cestující zajímá cena a současnost. Ne jak se ke stavu došlo.

Tak ono kde služby nepoklesly, že. Evropa hladoletů, nejnižší knihovací třídy bez zavazadla i u klasických aerloinek. Závan starých služeb, že jeden dostane najíst, je jen na dálkových linkách a několika velmi vzácných výjimkách (vím o KLM).

Modré zábradlí

Jenomže cesta na letiště stojí stejně jako letenka na opačný konec Evropy a najíst vám tam taky nedají. Jestli během dvou hodin trpíte hlady, tak to jídlo se dá koupit i v hladoletu, nebo si klidně místo letenky za stokoruny můžete koupit letenku za tisícikoruny (s tím rozdílem, že dnes vyděláváte desetitisíce, nikoliv tisíce, jako v době kdy v ceně letenky za tisíce byla i večeře; a taky je letadlo rychlejší tramvaj se zastávkami dál od sebe, nikoliv zážitek, o kterém budete ještě po letech vyprávět vnoučatům).

Y.K.

Tak já jen konstatuji jaká je současná situace. Teda byla.

Kouzelnik Zababa

I záruka něco stojí. Kdyby byl RJ nebo kdokoliv další nucen hledat zdroje peněz, které budou akceptovat vyšší riziko tak by pro něj úvěr byl logicky dražší. Banka si chce pojistit riziko v podobě vyššího úroku. A kdo je lepším ručitelem než stát? Nikdo.
Stát by měl podporovat podnikatele v podobě jednoduché a funkční legislativy, nízkých odvodů za zaměstnance a předvídatelným vývojem. Nikoliv zárukami. Ze záruky v této podobě profituje jedna společnost. Legislativa, odvody, příznivé podnikatelské prostředí atd. pomůže 10 000 000 občanům najednou. Ale chtělo by to nekecat a makat.

Jiří Kocurek

„profituje jedna společnost“ (ve významu jeden podnikatelský subjekt)

Což byl argument budějovických radních, když ve Vídni protestovali proti povolení ke stavbě vlečky do skladu místního obchodníka.

Kalina

Naštěstí toto je „jen“ záruka za úvěr, nikoli přímé financování, jak se děje např. pro živnostníky, hoteliéry, hospodské, autobusáky, herce atp., kteří dostanou od státu čisté peníze bezpracně „na ruku“.

kom

kdyby jim stát nezakazoval jejich činnost, nemusel by nic platit, stejně to dělá jen na oko…

Jakub P

Bezpracně? Muzikanti nemusí cvičit, mohli by klidně jít na rok házet lopatou, nesáhnout na nástroj a neztratili by vůbec nic ze svých schopností, prostě by jen vytáhli ze skříně koncertní oblečení a zas šli hrát. Vybavení hotelů, hospod, autobusy, atd. nic z toho se nemusí udržovat, když se to nepoužívá, prostě se na to hodí na rok plachta, pak se stáhne, možná se přejede podlaha vysavačem a tradá, hned se zas najede na plnej provoz a všechno bude fungovat. Personál, kterej jste dávali dohromady sakra dlouho, aby to klapalo, můžete ze dne na den propustit (nebo hibernovat, aby nepotřebovali jídlo… Číst vice »

Cyklista

Nefinancujeme…. Stát se zaručil za úvěry.

Rozvojová a záruční banka zde funguje již léta a ručí mnoha firmám =)

Y.K.

Nebudeme, je to záruka, ne úvěr. Regiojet nevypadá na blízký krach, takže s tím zásadní problém nemám.

ABC

do švestek!

Turnovak

nepřežije zimu

nejdéle do jara

medical_examiner

Krach Regiojetu nám asi Ježíšek nadělí až příští rok…
Aspoň nebudu muset přemýšlet o co si mám napsat…:-D

Avlaky

Jako přát někomu krach 😂😂😂 někomu kdo českou železnici pozvedl o laťku víše

Vy máte asi dost osobních problémů že?

Jiří 24

„RegioJet například aktuálně zakoupil dalších 11 vozů pro své dálkové vlaky, které hodlá využít jak pro stávající, tak i nové spoje, které plánuje otevřít například do Polska a na Ukrajinu.“
Nepamatuji si, že by jste za poslední měsíc informovali o nových vozech, pane Sůra, o jaké jde vozy, jsou to zase velkoprostory z Německa, nebo jde o nějaké jiné vozy?

Jiří 24

Takže se připravuje článek 😄

Potěmkin

Pane Sůro, omlouvám se,že má reakce vůbec nesouvisí s tímto článkem,ale myslíte,že by bylo možné pokusit se zjistit,jak pokračuje certifikace L410 v Číně a tím případná zakázka 3 kusů s opcí na dalších 30 pro tamější letecké společnosti.Či zda do toho po anabázi s Taiwanem Číňané hodili za trest vidle… Případně za se někam posunul projekt Evektor EV-55 Outback…i když se obávám,že tam už asi zhasly veškeré naděje.Děkuji Vám

Alibaba

Do tohodle Číňani vidle určitě nehodí, 3 kusy jsou dobrý právě pro reverzní ingenýrink, aby mohli ukrást technologii. 30 kusů opce je už jen zástěrka, kdyby se jim to nepovedlo správně okopírovat, tak si koupí další na rozebrání.

Někdo

Odkud to bude ? Z Německa, Rakouska ? Nebo to budou dvoupatrové vagóny. Či si pro nás připravil něco nového ? Tipoval bych Německo.

Avlaky

Psal jsem to zde, Německe nejspíše

Avlaky

Vozy by měli být na Smíchově (byli vidět v příspěvku o smíchovské lávce), jestli to jsou ony

Jsou to vozy DB s automatickými dveřmi

Mohu se zeptat jak to vypadá s těmi vozí po soukromníci ho jak Jančura říkal že bude kupovat?

Avlaky

Odpověď patří na pana Jiři24

Dotaz na pana Sůru

Avlaky

Popřípadě i ty „multifunkční“ vozy z belgie

Dispečer

Jenom drobnost : vozy by měly a byly (jsou neživé) 😊

noerf

Možné ještě nějaké nové Astry, myslím že jich Regiojet objednával 26 a má jich okolo dvaceti.

Avlaky

No to ne 20 jich má a 6 koupil v Itálii a nechal ke rekonstruovat , ale ty už jsou koupene takže to ony nejsou

Někdo

Jančura a 375 milionů ? Hm tak to by ČD a další dopravci mohli dostat miliardy.

Michal

Třeba těch 15 miliard ze Zemanova kanálu D-O-L. To by bylo souprav … I have a dream

Jiří Kocurek

Zhruba 500 tramvají EVO2 i se zlatým polepem „Miloši, děkujeme“.

medical_examiner

Když by šlo 8 miliard do zprovoznění sítě, tak by se na vybraných úsecích (Zábřeh-Olomouc, Brno-Břeclav), lokálky byly „konkurenceschopné“…
Za 7 miliard by bylo možné vyřadit alespoň podstatnou část všech B, Bdt, 810 i 814…

Kubrt

ČD už nějaké to oddluženíčko či prodej budov státu, od kterého je předtím dostaly do vínku, absolvovaly. U RJ se jedná o záruku, nikoliv o dar.

Někdo

RJ tady dostal takovy maly darek v podobe R8 protoze to mel vyhrat Leos. A opet si ani nectete komentar ve kterym rikam ze by to meli dostat vsichni dopravci. Vy tady zase jen melete nesmysly vase anti – CD komentare jsou hloupe a nezajimaji me. Tady se jedna o Covid…

X 1

I do tohoto programu můžou České Dráhy vstoupit. Státem zaručený úvěr by se jim hodil jako sůl.
Akorát asi mají pomalejší byrokratický aparát. Než zapnou počítač a naučí se obsluhovat Windows, tak bude po programu.
A to zde potom odborového nářku o nespravedlnosti a o vlastní neschopnosti a slovo.
Je to úplně stejná paralela jako se soutěžemi. Všichni se připravují, vyhrávají jen ČD nikoliv.

Paja

Jenže nikdo neřekl že je ostatní dopravci dostat nemůžou (ale ty miliardy?), ale když tu prskáte na RJ tak se pak neohánějte tím, že někdo je anti-ČD.

Jiří Kocurek

„R8 protoze to mel vyhrat Leos.“

Můžete to trochu rozvést? Především nabídnutá vozidla a tak.

Cyklista

A bohužel to ČD dostalo opakovaně a opět chystá další.