lot
Autobusy Doprava ve městě

Česká Umbrella Mobility expanduje do německé MHD. Po Hamburku začne jezdit v Berlíně a Mnichově

Interiér vozu pro MHD. Foto: Umbrella
Interiér vozu pro MHD. Foto: Umbrella

Česká společnost Umbrella Mobility chystá letos velký průnik na trh městské hromadné dopravy. Po zahájeném provozu v Hamburku loňského roku se chystá letos začít jezdit také v Berlíně, od příštího roku v Mnichově.

V Česku i v Německu je Umbrella známá hlavně jako jeden z největších dopravců jezdících pro FlixBus, ale v Hamburku už loni vstoupila do jiného byznysu. Přes zajišťování náhradní autobusové dopravy při železničních výlukách se firma dostala k prvním linkám městské a příměstské dopravy pod značkou Umbrella City Lines.

Každý rok najedeme zhruba 25 milionů kilometrů. Je tedy logické, že se na nás obraceli zástupci různých měst s otázkou, zda bychom pro ně byli schopni zajistit také městskou a příměstskou dopravu. V Hamburku jsme navíc etablovaní, máme tam již řadu let německou část Umbrelly i svoje provozní zázemí. A tak když nás zástupci města Hamburku oslovili, po zralé úvaze jsme odpověděli, že toho schopni určitě jsme,“ vysvětlil zakladatel generální ředitel společnosti Umbrella Mobility Pavel Steiner. Firma se zúčastnila tří soutěží, ve dvou z nich uspěla.

Podle Steinera firma vyhrála i díky tomu, že jiný provozní soubor v Hamburku jezdí jako dodavatel pro dalšího dopravce a firmě tak odpadly přejezdy s „prázdnými kilometry“. V druhém největším německém městě jezdí na linkách 15, 21 a 24 a zajišťuje provoz na příměstské lince Hamburg – Harburg.

V Hamburku a jeho příměstských částech tak dnes jezdí 18 autobusů značek Mercedes-Benz a MAN s logem Umbrella, které jsou součástí komplexní mobility města Hamburk. „V průběhu února a března 2020 k nim přibude dalších 8 autobusů stejných značek. Od prosince 2020 bychom pak měli naše služby v Hamburku zhruba zdvojnásobit a postupně v dalších letech objem obsluhovaných kilometrů v rámci městské a příměstské mobility navyšovat. Od roku 2022 bychom pak měli začít jezdit i s plně elektrickými autobusy,“ dodal Steiner.

V Berlíně už Umbrella zajišťuje náhradní autobusovou dopravu, během letošního roku tu začne provozovat i linky městské hromadné dopravy. Od příštího roku pak i v Mnichově. „Jen za letošní rok musí Umbrella pořídit a do provozu uvést minimálně 54 autobusů určených pro městskou a příměstskou dopravu,“ dodal Steiner. Firma chce vybírat mezi značkami Mercedes Benz, Setra a MAN. „Je to pro nás snoubení kvality s ekonomickou a technickou stabilitou předmětných autobusů a cestující dostávají maximální kvalitu, bezpečnost a komfort. Standardy ve veřejné mobilitě jsou v Německu na vysoké úrovni a tomu musí odpovídat i vozový park,“ vysvětlil.

Na provoz v městské hromadné dopravě v Hamburku najímá Umbrella i české řidiče, podle Steinera ale pro firmu jezdí řidiči z celé Evropy. Podle něj netrpí nedostatkem řidičů především díky kombinaci volna a výdělku. „Řidič přesně předem ví, kolik a za co si vydělá peněz, na jejich práci jsou v Německu vypsané tarify které musí každý poskytovatel veřejné městské dopravy striktně dodržovat,“ upřesnil Steiner.

Do Umbrella Mobility vstoupila na počátku února investiční skupina RSBC finančníka Roberta Schönfelda, minulý týden oznámila koupi polovičního podílu. Firmě má pomoci s další expanzí.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TheChosenOne

fotka interieru napadne pripomina solaris urbino 15. napovedet by mohlo i rozmazane cerne ligo vpredu, kt. rozhodne neni man

Cyklista

Je to Solaris, ale v popisku není uvedeno, že je to MAN =)

Jiří 24

Taky jsem si říkal, že se to nějak nápadně podobné Solarisu, ale teď je to prý jen: „Interiér vozu pro MHD.“

Jiří 3

Solarisy běžně jezdí v Nemecku.

Aleš Petrovský

Musí se nechat, že česká Umbrella nasazuje k nám do Plzně na FlixBus linku jen nová pěkná auta se spoustou místa na nohy. I já s mými 210 cm se úplně v pohodě vlezu. Stabilní kvalita, čisté provoněné busy… asi to umí 🙂

Petr766

Tak když mají v podstatě neomezene zdroje na financování i podkladových spojů a linek…. tak to by asi uměl každý

Petr766

Podnakladovych

Gajda

Tak na Varech je Setra jen patrová a zbytek VDL, což není megatop, ale na ty dvě hodiny to stačí. Nicméně když vidím, co všechno umí třeba MAN vytvořit za městský autobusy, tak to dogma něčeho špičkovýho tedy nesdílím

PAN
Aleš Petrovský

Tak jsem byl poučen, že Umbrella, která jezdí do Plzně je jiná Umbrella, než ta v článku. Takže tak. 🙂

Travegoist

Stejná skupina stejného majitele…

PAN

Trošku jinak… oficiálně majitel jiný a s tou „skupinou“…. tak třeba co jiná skupina „stejného“ majitele 😉

PAN

Že by Umbrella Services aneb Liberec 😉