egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

První aerolinka krachuje kvůli koronaviru. Virgin Australia nedostala státní podporu, podle ministra má bohaté akcionáře

Boeing 737-800 v barvách Virgin Australia. Foto: Virgin Australia
Boeing 737-800 v barvách Virgin Australia. Foto: Virgin Australia

Letecká společnost Virgin Australia je prvním leteckým dopravcem, který po nástupu pandemie koronaviru a omezení cestování krachuje a vstoupil do ochrany před věřiteli. Druhé největší aerolinky v Austrálii dnes vstoupily dobrovolně do insolvence a ochrany před věřiteli. Chtějí ale létat dál a najít nové investory.

Virgin Australia oznámila ve své zprávě pro burzu, že neuspěla se žádostí o podporu v hodnotě 1,4 miliardy australských dolarů (22,4 miliard korun) u tamější vlády. Jde zatím o největší oběť krize koronaviru v Austrálii, firma zaměstnává zhruba deset tisíc lidí.

Insolvenčním správcem je společnost Deloitte, která má pomoci firmu dostat z krize. Pokud se tak nestane, Qantas získá na australském trhu prakticky monopol. Virgin Australia mají zhruba třicetiprocentní podíl na trhu vnitrostátních letů v Austrálii. Austrálie zažila podobnou situaci v roce 2001, kdy zkrachoval Ansett Australia.

Zahájili jsme proces hledání investorů, máme již několik vážných zájemců,“ řekl Vaughan Strawbridge z Deloitte. Virgin Australia v prohlášení uvedla, že aerolinka zůstává v provozu, stejně tak management. Většina letadel je ale na zemi. Dopravce se potýká s dlouhodobými dluhy, které dosáhly už 5 miliard dolarů. Firma má ve flotile 90 letadel.

Australská vláda uvedla, že chce mít v zemi nejméně dvě velké aerolinky kvůli konkurenci. „Nebudeme zachraňovat aerolinku s velkými zahraničními akcionáři, kteří mají dostatečně hluboké kapsy a patří jim 90 % akcií,“ uvedl ministr financí Josh Frydenberg. Kromě zakladatele, skupiny Virgin britského miliardáře Richarda Bransona jsou mezi majiteli Etihad Airways, Singapore Airways, čínská HNA Group nebo Nanshan Group. Virgin Australia už minulý týden požádala o přerušení obchodování s jejich akcemi.

Problémy hlásí i další firma s účastí Richarda Bransona: britské Virgin Atlantic. Miliardář britské vládě nabídl, že za úvěr umožňující přežití aerolinek dá do zástavy svůj ostrov v Karibiku.

Sdružení leteckých společností IATA odhaduje ztráty způsobené pandemií koronaviru na nejméně 314 miliard dolarů. Potíže mají prakticky všichni dopravci. Například Norwegian včera oznámil propuštění více než dvou třetin zaměstnanců.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

I zde jsou bohatí mecenáši. Doufám, že Smargvins nebudou chtít nic z mé peněženky na víc, než co poskytne stát jiným firmám .

Nekdo

A co daji do zastavy Vik, Simane a cinane? Tenisovou raketu nebo ovarovou hlavu?

Pečlivý pozorovatel

Obávám se že pan Šimáně nebude muset dávat nic. Pá premiér se postará. Naše vláda není bohužel tak zodpovědná jako ta australská a u nás se kamarádi ve štychu nenechávají. Kdo se včera večer díval na ČT musí mu to být jasné.

Anonymus

Co bylo na ČT? A kdy?

Pečlivý pozorovatel

Ve 21.50 Reportéři ČT na ČT 1

Thisway

Já zase doufám, že se ceská vláda zachová jako americká, německa, francouzská, dánská, norská, švédská, britská a desítky jiných a nenechá české piloty, letušky a mechaniky bez práce. Rád bych videl, kdo pak založí aerolinku v jediné evropské zemi, která ho při první pandemii hodí přes palubu.
Jinak Virgin je de facto jen pobočka. Nevím o tom, že by SW zadalo o pomoc pro své zahraniční pobočky…

Nicky

Čeští piloti, mechanici a letušky budou mít práci tak jako tak. Českou firmu vlastní napůl miliardáři a čínská společnost vlastněná rudou šlechtou, která odmítla zvýšit základní jmění již před koronavirem.

RHood

Víte, začátkem 50. let se tady v českých luzích a hájích objevil „coronavirus“, který se jmenoval znárodňování a řada úspěšných/tvrdě pracujících rodin (ne podvodníků, kolotočářů, vychcánků, atd.) přišlo ze dne na den o všechno, o majetky, bydlení, důstojnost a taky to někteří nepřežili, ale hodně jich přežilo a bez pomoci.

MildaIV

A aby na to stát měl, tak do dúchodu se bude chodit v 70ti. My svoje miliardáře schudnout nenecháme!

Martina

Je to neprijemne, ale urcite se tam hned po jejich krachu objevi jina letecka spolecnost. Prevezme jejich linky a Qantas bude mit opet zdravou konkurenci