Letecké společnosti Letectví

Aerolinky omezují na zimu lety. Můžeme ji odepsat, říká šéf Ryanairu

Nový Airbus A350-1000 v barvách British Airways. Foto: Samchui.com/Flyrosta.com
Nový Airbus A350-1000 v barvách British Airways. Foto: Samchui.com/Flyrosta.com
Šéf Ryanairu odhaduje velkou cenovou válku na evropském trhu.

Letecké společnosti ztrácejí před zimní sezónou optimismus, že by se podařilo v příštích měsících vrátit provoz alespoň blíže k číslům z loňského roku. Naopak, přichází s dalším omezováním letů.

Zatím posledním případem je letecká skupina International Airlines Group (IAG), která se značkami jako British Airways či Iberia patří k největším na světě. Firma dnes ve zprávě pro investory oznámila, že seškrtá nabízenou kapacitou pro příští rok o 27 %, původně měla redukce dosáhnout 24 %.

Jde o první rozhodnutí nového šéfa skupiny Luise Gallega, který se ujal vedení po Willie Walshovi. Dlouholetý předseda představenstva chtěl odejít už v březnu do důchodu. Kvůli vypuknutí koronavirové krize ale svůj odchod oddálil o půl roku. Walsh patří mezi nejrespektovanější manažery v letectví.

Od října do prosince bude nabízená kapacita na 40 % stejného období v loňském roce, původně měla být kapacita seškrtána jen o 46 %. Podle IAG obnovování poptávky závisí velmi na přístupu jednotlivých států. „Tam, kde došlo k otevření trhů bez omezení, poptávka se vrátila velmi rychle,“ uvedla IAG v prohlášení. Firma očekává návrat k normálu až v roce 2023.

Škrty ze ztráty ještě do konce roku

Letecká skupina IAG i přes škrty věří, že už v posledním čtvrtletí se podaří dostat hospodaření z mínusu do kladných čísel, především díky velké redukci nákladů a optimalizaci sítě. Firma dnes oznámila zahájení úpisu akcií v hodnotě 2,74 miliardy eur. Největším akcionářem jsou Qatar Airways. Katarský dopravce již potvrdil, že upíše všechny akcie odpovídající jeho podílu. Akcie bude firma nabízet se slevou 36 % proti středečnímu kurzu na burze.

Zimní sezóna bývá pro letecké společnosti na severní polokouli kritická. Většina aerolinek bývá spíše ve ztrátě kvůli slabší poptávce a vydělávají přes léto. Se zisky z letní sezóny ale žádný dopravce do slabší části roku letos nevstoupí.

Pesimisticky nadcházející zimu vidí i Ryanair. Ten snížil svůj celoroční odhad počtu cestujících o dalších deset milionů. „Nadcházející zimu můžeme zcela odepsat,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro agenturu Reuters. Firma očekává, že uzavře některé základny a bude propouštět.

Očekává, že letecké společnosti budou o zákazníky v nadcházejících měsících bojovat hlavně cenou. Vychází přitom z vývoje na čínském trhu, kde se místní dopravci snaží nalákat lidi do letadel velkým zlevněním letenek.

Ryanair očekává, že v letošním finančním roce končícím v březnu příštího roku přepraví 50 milionů cestujících, o třetinu méně než v posledním roce.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Kde jsou všichni ti optimisté, kteří si mysleli, že vše bude jako dřív. Bude to trvat hodně dlouho než se cestovní trh dostane na úroveň, aby se vůbec společnost udržela.

kulhán

Taky se třeba už nikdy nedostane….

Viki

To vstoupí do dějin….
Milé děti, dnes budeme probírat letectví…
To se létalo velkými letadly úplně zbytečně na výlety, k moři, pracovně.
Pak se zjistilo, že se bez toho člověk obejde.

Honza

…..a pak se zjistilo, že člověk nepotřebuje kina, hospody, prodejny…. a tak od té doby se zakázalo slovo ŽÍT, a proto lidstvo přežívá do dnes… dík, nechci

Petr

Co je zase tohle za sračku? Vy to nepotřebujete. Třeba potřebujete jen ležet na gauči a pít pivo, je mi to vcelku jedno. Ale kde ve své nebetyčné aroganci berete tu drzost mluvit o tom, bez čeho se obejdou všichni ostatní na planetě?

Petr Novák

Jde mu o práci. Jedině pak jeho postoje chápu. Nedokáže rozlišit potřebné a nepotřebné.

Petr

Zlevnění fajn, ale daleko víc by podle mě pomohla nabídka flexibilních letenek bez obřích příplatků. Ryan to takhle nabízel a nabízí jen u letenek do konce září. Klidně bych si teď od nich koupil třeba letenku na leden do Málagy, ale musel bych mít jistotu, že když mi chaotické cestovní restrikce znemožní letět, budu to moct přehodit na jinou destinaci nebo termín. Jenže zatímco základní letenka je za 1200 Kč RT, flexibilní je za 5700 Kč. Jako…nejsem šílenec.

poletucha15

Jenze nabidka flexibilnich letenek bez obrich priplatku / zadarmo neni dlouhodobe udrzitelna. S ohledem na cenu provozu a sluzeb v letecke doprave je nezbytny planovat vsechno dlouhodobe. Proto se letenky predem prodavali znatelne levneji nez na posledni chvili (mimo jine aspekty samozrejme), jedna se o to ze si dopravci nemohou dovolit vypravovat lety kam jim tejden v kuse bude chodit 10 lidi. Protoze by to prodelavalo neskutecne mnozstvi penez, to je kamen urazu tyhle logiky. Nikdo nebude domlouvat linky a provoz na mesice dopredu, kdyz nevi jaka po nich bude poptavka. Muze se to nejakou chvili „dotovat“ jako v tyhle… Číst vice »

Anonymus

Ocividne aerolinky nabizi flex tarif,protoze sveho kupce najdou. Ehm, lro.e ztratovych arrolinek typu Alitalia kde to nikoho nezajima

Petr

Ale však já neříkám, že to kupce nenajde. Ale říkám, že v současné situaci nikdo nekoupí non refundable letenku, a zároveň že tolik peněz za flexibilní letenku dá opravdu málokdo. Kdyby byla ta flexibilní třeba s 50% příplatkem, tak to rád koupím, ale víc než čtyřnásobek, to je fakt extrém.

Audit

A už jste si to reálně vyzkoušel? Já ano. Ryanair fígl je v tom, že při change flight je cena letenky vždy navýšena o cca 100% oproti přímému bookingu. Takže vždy zaplatíte více při change flight a doplatíte prakticky normální cenu. Nezaplatíte pouze poplatek za změnu.

Jirka B.

Já za sebe mohu říct, že dokud budeme chodit po letišti, v letadle, po městě a na pláži (španělsko, francie) s rouškama, tak do letadla nevlezu. Pracovně naštěstí lítat nemusím.

Melichar

Ve španělsku můžeš na pláž bez roušky ty fňukno.

Jan

milý Melichare, než někoho takto napadnu, tak si zjistím fakta na dané téma, tady o Španělsku a jednotlivých regionech v něm…..

Ota Z.

a k čemu ta rouška na pláži je dobrá???

GPGP

Jirko buď doma a vůbec nikam nechoď, jedině tak virus porazíme 🙂

Samo

Podobne. Kľudne by som letel hneď zajtra, ale kým su povinné rúška tak ani náhodou. Plánujeme na jeseň Škandináviu a vzhľadom na toto šialenstvo to bude autom.

Dominik

Mají v tom článku malou chybku. Ryan minulý rok přepravil 150 milionů lidí, čili jestli letos udělají 50, tak to je třetina. O třetinu by bylo 100 milionů. Každopádně díky za článek. Dominik

Webster

Nemá někdo nějaké „zákulisní“ info, jestli skutečně bude od 25. října v provozu linka Praha – Krakow?

kulhán

Buď doma, kam bys lítal, vždyť ten připitomělej koblihář říkal, že tady je dobře, kam bysme lítali. 😁

Gajda

Měla by být, 2x týdně. Přeci jen z Krakowa spousta lidí poletí ještě dál a tam ten potenciál je, zejména s těma cenama co na ní panují. Ale je otázka co vymyslí jak naše, tak polská vláda, jestli to bude moct lítat

tom

…a sám letěl na dovolenou…

kulhán

Právě proto jsem to psal 😉

GPGP

Ano bude od 25.10. roku 2030 🙂

Kalina

A zas bude o čem psát, firma xxx zastavuje lety, firma xxx obnovuje, utlumuje, žádá záchranu, krachuje…

Anonymus

Prave ze nekrachuje. Az krachne dvacet aerolinek a mezi nimi aspon dve opravdu vrlke,uverim.

Tomas

Neboj, dočkáš se… ono až skončí záchrané programy , kurzarbeity a podobné … tak se to začne sypat.

Anonymus

Tezko rict. Je rozdil mezi uplnym krachem a uzavrenim provozu a mezi ponizenim flotily a castecnym propoustenim.

Gwann

Vy jste věčný kverulant, pořád proti všem…

A přitom…že letecká doprava je v pejru…to snad ani nejde zpochybňovat či diskutovat…