Doprava ve městě Trolejbusy

Průlomový kontrakt pro Bogdan. Ukrajinský výrobce trolejbusů porazil v Česku poprvé Škodu Electric

Trolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravák
Trolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravák
Příchod nového hráče na trh s trolejbusy může dopravním podnikům zlevnit nákup nových vozidel.

Ukrajinskému výrobci autobusů a trolejbusů Bogdan (uváděn též jako Bohdan) se poprvé podařilo proniknout na český trh s novými autobusy. Ve sdružení se společností Tram for Envi dodá šest nových trolejbusů do Jihlavy. Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) za ně zaplatí 71,4 milionu korun.

Podpis kontaktu vyplývá z údajů v registru smluv. Nákup bude financován s evropskou dotací. Podle smlouvy půjde o trolejbus BOGDAN T70120, dodat je má do 14 měsíců. Půjde o dvounápravový nízkopodlažní parciální trolejbus, který částečně umí jezdit mimo troleje. Velká část trolejbusu by měla mít české díly, například výzbroj od Cegelecu.

Česko-ukrajinské sdružení v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionu korun, Škoda 82,74 milionu korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.

K podpisu smlouvy došlo téměř rok poté, co jihlavský dopravní podnik vyhlásil sdružení jako vítěze. Zakázka pak skončila na dlouhou dobu u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V únoru ÚOHS uvolnil dopravci ruce k podpisu smlouvy, ten ale propásl dobu, než soutěž někdo opět napadne. ÚOHS ale další rozklad od firem ze skupiny Škoda Transportation odmítl.

Levnější trolejbusy pro česká města

Už dříve DPMJ uvedl, že trolejbusy nasadí na linky, které dosud zajišťují jen autobusy. Nasazení předpokládá na linkách 3, 12 a 10 a také trolejbusové lince C.

V Jihlavě už předloni uzavřeli smlouvu se Škodou Electric na dodávku 7 parciálních trolejbusů 32 Tr za 96 milionů korun. Kromě parciálních trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.

Relativně malá zakázka je průlomem, který by měl přinést dopravním podnikům výrazné zlevnění nákupu trolejbusů. Až dosud mnoho let vyhrávaly zakázky na dodávky trolejbusů pouze Škoda Electric. Nástup ukrajinského výrobce a nově také společnosti SOR Libchavy začal vést k velkému zlevnění cen, jak ukázala nedávná soutěž v Brně. V ní Škoda nabídla kloubové trolejbusy za ceny, za které ještě před rokem dodávala pouze kratší dvanáctimetrové vozy.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav Malý

Ukrajinský trolejbus, upřímnou soustrast, když jsem viděl kvalitu automobilu MAZ, tak už nikdy nic z Ukrajiny bych nechtěl.

Poskok

MAZ je z Běloruska…

dopravopat

Bral by som ich aj do Bratislavy.

Jarda

Jak může někdo zlevnit ceny. Zlevnit se může zboží, které má cenu a na cena.

Cestující, teď ale doma

To jsou mi výběrová řízení, nejdříve 7 kusů, pak 3 a teď 6. To neumí vypsat jedno velké s možností opce na další?

a8n

„V ní Škoda nabídla kloubové elektrobusy“

Opravte si to, nabídla kloubové trolejbusy.

Jan

Jeden z mála případů, kdy konkurence ve strojírenství proniká z východu Evropy…

Bifidus

Průmysl na Ukrajině má tradici už od XIX století. Pomáhali ho založit Angličané.

Švejk Josef

právě teď
Nevypadá to jako tank, toť dobrá zpráva. Tak ať se daří jak se patří, vzpomínám pří této příležitosti na pohodlné trolejbusy ve Lvově. Snad to i náročný, vypočítavý a nekompromisní český cestující ocení.

Švejk Josef

Nevypadá to jako tank, toť dobrá zpráva. Tak ať se daří jak se patří, vzpomínám pří této příležitosti na pohodlné trolejbusy ve Lvově. Snad to i náročný, vypočítavý a nekompromisní český cestující ocení.

Josef Král

Není to zbytečné. Naše DP jsou zařízeny na škodovky.

PvvS

Máte pravdu. Není to zbytečné..

Josef Král

Omlouvám se, chybí tam otazník. Samozřejmě pokud by Škoda nebyla schopna uspokojit všechny požadavky DP, potom se podívat do ciziny.

PvvS

Hmm a na jaké škodovku jsou DP zařízeny ? To je nesmyslný agrument. I mezi 2 generacema téže řady je tolik rozdílů, že se jedná o jinej vůz. Stačí vzít první 27Tr a poslední 27Tr v Ústí a porovnat kolik je toho shodnýho a zaměnitelnýho. A pokud Schadewerk dostane konkurenci, tak jí to může jen prospět. Bude muset zlevnit aby prodala, to ukázalo teď Brno, kam může jít dolů. A bude muset zapracovat jak na vozidlech, tak na přístupu k zákazníkům.

Jaaa

No jo, ono když Богдан je rusky Bogdan a ukrajinsky Bohdan (ono je to i vlastní jméno). A bannery mají v ruštině i ukrajinštině. Tak pak babo raď…

Chronosphere

A na co to vliv? Na dojivost krav?

Vít Jůza

Pak samozřejmě Bohdan, nejen proto, že je to ukrajinská firma, ale i proto, že v češtině je to také Bohdan.

Tomáš Gottschalk

A máme tady trolejbusovou analogii jazykového koutku, jeden Štýrský Hradec nestačil 🙂

Jaaa

A vadí to čemu přesně?

robert

Co je Štýrský Hradec? Řekl bych, že historické stavby v Česku znám, ale o tomto jsem ještě neslyšel.

Jiří Kocurek

A Benátky znáte?

robert

Ano, Benátky nad Jizerou. Kamarád tam má firmu. 🙂

Raddie

To je jak fotbalový Šachtar / Šachťor Doněck. Taky se už používá ukrajinská verze, tedy Šachtar.

miras

Víte někdo, že jméno Bohdan bylo ve velké míře používané ve staročeské historii i v oblasti dnešních Čech a Moravy?

Liboros

mě napadl hned Bohdan Tůma

liposh

sto tabletůůů týýýýdněěě 😀

robert

I dnes najdeme Bohdany. Třeba Bohdan Pomahač, plastický chirurg. Bohdan Sláma, režisér. My jsme měli na vysoké škole docenta Bohdana Lindu.

IBM

Ještě si pamatuju tenistu, McEnrou ho vyslovoval: Bódan Ulirak (Bohdan Ulihrach)

robert

Ano, ten taky. 🙂

Pepa
Radek

Cegelec je osvědčená volba výzbroje, z toho strach nemám. Snad bude rozumná i mechanická část.

9Tr

Myslíte, že 10 let provozu na Krymu, kde to jezdí převýšení 700m ty vozy neotestovalo dostatečně? Nehledě jiné provozy na Ukrajině, kde jsou silnice v dezolátním stavu a vozy jezdí přes 10 let a to jsou vyrobené z horších materiálů, jak mají být do ČR?
Dle mého je Bohdan dostatečně otestován jak mechanicky, tak i výzbrojí.

PvvS

Teď jen popřát, ať se je podaří schválit bez problémů. Aby v našich končinách byla nějaká konkurence.

Anna Kournikova

Myslím, že homologaci už mají dávno za sebou, když tady kdysi jezdil jeden v Ostravě, tuším v roce 2007.

Poskok

No, od té doby se z pohledu výzbroje dosti měnilo, navíc tenkrát to byl běžný tbus, ne parciál.

PvvS

Kdyby měly homologaci, tak není celá ta fraška u výběrovýho řízení.

Pražák

A pak zeť soutěže nefungují. A je zcela lhostejné zda si nějaký DP kupuje trolejbusy, nebo kraj vybírá dopravce na železnici.

Jaaa

Ale no tak…

Pražák

Co no tak? Jak ukazuje příklad v článku zmíněného Brna, případně pošumavských lokálek v případě Plzeňského kraje, tak soutěže snižují cenu.

Žabák

vÝbĚrOvÁ řÍzEnÍ jSoU pŘeCe ŠpAtNá To KaŽdÝ vÍ!!!

Nechápu tyhle reakce, soutěžit je normální, už dávno mělo být vysoutěžených všechno a ne dělat podpultový zakázky jak v devadesátkách

Jaaa

VůBeC ToMu NeRoZuMíM, aLe ŽvAnIt O tOm, JaK jSoU oStAtNí IdIoTi, žE nEuZnÁvAjÍ mOjI pRiMiTiVnÍ iDeOlOgIi A pLoChOu DěTiNsKoU lOgIkU, BuDu!!!

Budeme soutěžit i úředníky v úřadech? Nebo na to už vaše inteligence nepostačuje?

Jiří Kocurek

Říká se tomu pohovor s uchazečem o práci.

Jaaa

Soutěže fungují tehdy, pokud jsou poctivě a bezchybně nastaveny. – Jak chcete řešit poctivost nastavování, pokud není žádoucí soutěžit pouze na pár jednoduchých parametrů (což je v tomto oboru v podstatě vždy), hm? Prostě jen odsunujete problém jinam a odmítáte vidět, jaké problémy a náklady navíc to přináší. VVýsledkemje, že se jenom radujete jak malé dítě, že máte v kolonce menší číslo, a to vám prostě stači. Ale to vůbec neznamená, že výsledkem je lepší kvalita za nižší cenu. Totální závislost na formě znamená zákonitě suboptimální plnění. Specifikovat požadované podmínky dokonale a nenapadnutelně je velmi obtížné a potřebné specialisty na… Číst vice »

M H

Nevím, jestli toto bych zrovna považoval za fungující soutěž…ale tak když ty vozy akutně nepotřebujete, je to vlasně v pořádku.

„K podpisu smlouvy došlo téměř rok poté, co jihlavský dopravní podnik vyhlásil sdružení jako vítěze.“

PvvS

Asi jako u všeho do čeho se naveze Schadewerk..

9Tr

Právěže první soutěž, co se nepodařilo HGW podplatit na žádném z míst, ikdyž se o to dost snažila.

Jakub

Ví se, jak to s tou brněnskou soutěží po zastavení ze strany ÚOHS vypadá?

M H

Kloubáky jsou podepsané a dodají se (20 vozidel má být dodáno do 24. ledna 2022). Krátké netuším…zřejmě stále mrtvý bod…

a8n

Jedno výběrko už je po rozhodnutí ÚOHS zrušené.

Rajče

Proč ne. Cena je výhodná, Bogdan se bude určitě snažit (reference) a výrobky mají dobré.

gajda

Kdo s tím jel u nich doma na Ukrajině, na jejich krásných silnicích, tak ví, že to je sakra dobrý.

Hynek

No, ten kus, co hnije po léta v Ostravě, tak ten se rozpadal už při testování… Zas tak moc bych na ně nesázel.

Jenki

Ten už v Ostravě asi tak 10 let není, máte v tom trochu guláš.