Stopka pro největší drážní zakázku. Nedostatek peněz posouvá tunely u Budějovic do roku 2028

Nemanice - Ševětín. Foto: Správa železnicNemanice - Ševětín. Foto: Správa železnic

Správa železnic v dohledné době zruší zakázku v hodnotě přes 21 miliard korun.

223 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Kuba prej lobuje za to aby to bylo, respektive aby se alespoň nerušilo VŘ. Nějaké info jak to dopadlo?

Frantík

Takže Otrokovice – Zlín taky nic…

Originální jméno

Vláda národní ostudy

MvsP

Rok 2028 bude zase významný na začátek staveb, zajímá mě, jestli někdy začně stavba Plzeň-Horažďovice, píšou rok 28, ale můj odhad po odsunutí všech významnějších staveb je tak 33

Václav

Kdo by to byl řekl, že zrovna za Bureše se nevyhodí 21 miliard jen tak bezúčelně z okna.

Zadarmo

Take dodat nabídky už byly zadané asi nezjistíme jestli byly pod nebo nad. Ale pokud nad tak vláda to vydělá a mohla lehce takhle rozhodnout bez hodnocení.

Zadarmo

Logické že když se bude škrtat tohle je logicky jedno nejlehčí škrtnutí co ušetří nejvíc a způsobí minimum politické škody (a i minimum ekonomické).

Jen smůla že zrovna tohle se bude stavět 6-7 let tak to posunuti trošku bolí pro lidi co se na to těší..

Vasek

Právě díky délce stavby je to 21 mld. rozdělených do těch zhruba sedmi let. V rámci ročního rozpočtu slabota.

Náhodný Kolemjdoucí

Jakože kdyby na jihu Čech „lépe“ volili, tak mohli mít druhou kolej?

Gawain

Tak hlavně, že se schválilo 17 miliard na doplatek na OZE. Dalších 10 miliard čeká rozpočet na doplácení poplatků za ČT a ČRo. Priority jsou dané.

Milan

Vždycky si vzpomenu na svého profesora matematiky a fyziky…. všechno souvisí se vším. POZE platily nejen domácnosti, ale i firmy. Je to tedy nákladová položka při průmyslové výrobě, zemědělské produkci i při dopravě. Mezi velké spotřebitele patří třeba Unipetrol, ČD Cargo, Liberty, OKD. Velkou spotřebu má i hromadná doprava ve městech a je to dotovaná služba. Tedy z dotací se muselo v ceně elektřiny platit i POZE. Pro dopravu nastalo osvobození pro POZE už dříve (2022). Snížení nákladů ve výrobě má tedy vliv na výslednou cenu třeba paliv a dalších produktů -> -> menší tlak na růst cen a inflace.… Číst vice »

Jirka P

Vy jste se učil ekonomii u Havlíčka, že? Prozradím vám tajemství: hrazení jakýchkoli peněz ze státního dluhu (mimo investic), včetně těch POZE, zvyšuje inflační tlak ještě víc, protože zvyšuje celkové příjmy aniž by zvyšovalo množství zboží.

Milan

Podstatnější je spíš to, že tento výdaj z rozpočtu už zanedlouho skončí…

Pája

V roce 2028 bude podle tolika odložených akcí na síti SŽ potřeba veliká spousta autobusů NAD i s řidiči. Ale osobně si myslím, že to nakonec nebude tak horké.

Náhodný Kolemjdoucí

I díky těmto odsunům je zcela zřejmé, že velká část projektů původně plánovaných na 2028 se odsouvá na další vládu, snad nějakou více nakloněnou infrastruktuře.

SYN

Tak, přátelé, jen bych rád připoměl že zde jde o „pouhých“ 18km tratě pro „klasiku“ vlaky, žádnou VRT… jak pořád někdo poukazuje jak hrozně musí být/budou VRT drahé, tak ona v nepříhodném terénu je drahá i klasika, a možná ještě víc, protože VRT má povolené podstatně větší sklony takže se obvykle dokáže dlouhým tunelům vyhnout…

Ondra L.

Po VRT ale neodvezete vsechno, po „klasice“ ano. Takze ta navratnost je trochu jinde.

SYN

Ano, zcela určitě nemůžeme stavět JENOM vrt. Ale on ten poměr byl doposud opačný, že?

Litovel

Zrovna těchto 18 km je dokončení celé tratě Praha – Budějovice, aby se mohl použít cílový provozní koncept.

MaC

Jinak řečeno buď začneme stavět rok před volbama, ať nám to hodí nějaké hlasy navíc nebo tuhle diskutovanou zakázku necháme na další vládu, která rozhodne co s tím… klasický horký brambor.

Jirka z CB

Už jsem si myslel, že se toho při své čtyřicítce dožiju. Hihihi…. Tak dál po té muzealní trati…

Génius

Můžeš mi nějak hihihi vysvětlit proč bychom se na nejdelší a nejdražší tunely pod nevelkým kopcem zrovna u ČB skládat, abychom je za 30 miliard postavili?

Milan

Zkrácení trasy o 4,5 km, zdvoukolejnění -> zkapacitnění transitních tras a ušetřený čas….s následnou úpravou navazujícího úseku může být 200 km/h až k Veselí. Není to jen trasa Praha-ČB a dále do Rakouska, ale i Brno-ČB (ano, jeden z nejpomalejších rychlíků), transitní trasa Brno-Plzeň, mezi ČB a Plzní se taky připravuje modernizace a zkapacitnění, část i na 200 km/h. Před lety rozjetý dotační program na FVE (to POZE) generuje nyní každoročně náklady převyšující cenu celé této stavby. Naštěstí se blíží konec období garantované podpory a v roce 2031 (mírný pokles už 2029) už má být pokles vyplácených podpor větší než… Číst vice »

SYN

Rychlíku Bo-ČB by nejvíc pomohla elektrifikace Bo-Ji

Milan

a nebo VRT Brno-Jihlava

Génius

Já vím že mě tady ukamenujete a je mi to jedno. Tahle strašně drahá stavba prostě a jednoduše není potřeba. Kvůli 10 minutám ušetřeným fakt 30 miliard nestojí. Za ČB už nic není. Těch 10 minut sedět na zadku ve vagóně navíc za tyhle peníze prostě stojí.

micat1

Jednak to má být 21 miliard, druhak jde taky o to, že bude úsek dvoukolejný, takže půjde navýšit objem dopravy, taky nebude docházet ke každoročním zastavením provozu z důvodu výluky jediné koleje. Určitě lepší jednou zainvestovat a pak jezdit 100 let v nové stopě, než 100 let flikovat současnou trať.

Génius

Jednak má být se tady nikdy nedodrží. To je v podstatě jistota. 30 minimálně.
Objem dopravy čeho, kam? Co se tudy prosím pěkně tak moc vozí že to oduvodni tak brutální invesitici?
Každoroční zastavení provozu se dá za desetinu ceny vyřešit dvěma kolejemi v současné stopě. Navíc i v tunelech se musí dělat údržba, takže se div, ale i tam se každoročně zastavuje provoz.
Prostě není nic co by ospravedlnilo tak brutální částku. Trať ČB – Plzeň se rozpadá, tam se nehne prstem. A tady budeme dělat tunely za 30 miliard.
Pořád to nechápeme?

micat1

Ne, pořád to nechápeme. Jistota není vůbec nic, úplně stejně navíc můžete uvažovat o tom přidání koleje za údajnou desetinu ceny, které by určitě desetinu nestálo, protože by znamenalo dost výrazné zásahy do terénu, modernizaci několik stanic atd. Byla by to úplně zmařená investice. Stejně by se pak za pár let začalo uvažovat o narovnání. Současná stopa prostě nevyhovuje ani 20., natožpak 21. století. Vozí se tu třeba lidi, dřevo nebo kontejnery, mimo dalších věcí. A pokud budeme mít nějakou vizi a dotáhneme moderní trať až do Lince, tak bude tato trať dost významný koridor, pro cestuící i náklad. A… Číst vice »

Ingip

Píšete to rozumně, ale místním nadšencům železniční dopravy to stejně nevysvětlíte. Oni vidí hlavně „potenciál“, tedy nekonečné proudy rychlíků, do toho gigantické vytížení nákladní dopravou a někam se tam ještě musí narvat osobáky, které jezdí minimálně jednou za čtvrt hodiny. A těch 21 miliard, no co to je, to se přece „musí“ zaplatit, když se ušetří 10 minut jízdy, že?

SYN

No k tomu zastavování provozu kvůli jediné koleji – pak vám SŽ vysvětlí že kvůli bezpečnosti pracovníků se stejně musí vyloučit obě koleje…!

Dejf

10 minut, třeba 20 osobních vlaků za den, v každém ať nežeru 200 lidí, 365 dní v roce, po dobu 100 let je zhruba 24 milionů hodin zmařeného času. fakt si můžeme dovolit tak plýtvat časem daňových poplatníků? není lepší, aby dělali něco užitečného?

Jirka P

Pokud vám každý za hodinu ušetřeného času zaplatí tisícovku (ale spíš aspoň 3, protože stavět návratnost na splácení 100 let je nereálné a z vaší strany demagogie), tak prosím. Ale o tom velmi silně pochybuji. Ale vám uniká ten základ. Protože aby cestující ušetřili dané množství času, mohli by ve stejném úseku jet po quasi-VRT, která by měla mnohem kratší tunely a tím byla mnohem levnější. Anebo by mohli jet po dálnici, i když si o tom třeba myslíte své. A o tom to je. Tenhle úsek je svými náklady a přínosy prostě hodně za jinými projekty, v daném místě… Číst vice »

colek

Nejde až tolik o těch 10 minut pravidelně, jako o těch několik hodin pokaždé, když trochu zafouká.

Pavel27

Pokud není potřeba, tak proč se vlastně stavěl celý koridor z Prahy, aby to nakonec zazdil jeden nedostavěnej úsek.

vlastimil.kocurek

Ne, takto se to rozdělovat na kousky nedá, je to liniová stavba, kde je podstatné zkrácení doby cesty za celý úsek. Vtip je v tom, že již projednáváme s Rakouskem navazující úsek do Lince. Ano, to ještě nemá časový horizont, ale je to důležité.

MmMm

Tak kdo věřil, že skutečně začneme stavět? Tunely nepotřebujeme, ETCS taky nechceme, natož diagnostický vozy taky ne. Tož vítej Bednárikovo. 😀

Michal Tvrdý

Tak po inštalácii teflonových tyčí a hromadnom jásaní ako sú tam konečne „odborníci“ prišlo rýchle vytriezvenie … My to tu na SVK už dva roky poznáme … v ČR ešte len začíname ..

franta

Podle mě je to i dobře. Nesouhlasím se zrušením tratě na Hlubokou.
Stejně jako přesunem nádraží v Brně. A dalšími. Čím méně peněz na podobné blbosti bude, tím v podstatě líp.
Co jsem ovšem četl, že byl odložen podpis modernizace na Kladno. Prošla nějaká lhůta. A že to pravděpodobně bude znamenat rok. Nejspíš si myslím přesoutěžit. A tedy dráž. Díky Zbyňku.

Karl vB.

Nějaký odkaz na to Kladno by byl?

Lkprak

Psal to pan Beránek v Hospodářkách. Většina článku byla za paywallem. Z toho, co jsem četl v neplacené verzi, snad šlo o to, že vybraný zhotovitel už nemusí na původně vysoutěženou sumu přistoupit a chtít víc peněz.
Upřímně ale, k tomu výběru došlo někdy na podzim, podobných staveb, kdy se čeká na podpis několik měsíců, je víc. Tipl bych (a doufám), že to má SŽDC nějak s tím zhotovitelem předjednané.

SYN

No když se bude každý z nás radovat že nezbylo na projekt(y) s kterými zrovna ten který nesouhlasí… pár tisícovek nesouhlasících se najde u každého projektu…

Knížecí rada

Tak hlavně, že za lid zatáhnou poplatky za obnovitelné zdroje a zruší ‚daň‘ z televize.

Jaroslav

Příspěvěk milovníka Vladimíra Putina smazán, uživatel trvale blokován.

El Barto

Spletl jste si web, tady na kremloboty nejsou zvědaví.

Jirka z CB

Co místo kecání tedy na to příspět ze svého. 🙂

franta

Jako za ty 4 roky za rok? No určitě. V tom to bylo. Potíž je v tom, že nevím jestli bude vůbec nějaká samostatná ČR. Pokud padne Ukrajina. A mohou nás zcela ekonomicky složit, tak jako Ukrajinu. Pokud se z nás stane nebezpečná oblast.

DavidS

Tak ses tady dezolátsky vyblil a zas můžeš jít

Flinta19

Kdyby současná vláda populisticky nepřevedla placení poplatku za OZE do státního rozpočtu, bylo by na tuto stavbu a ještě by 6 mld. zbylo.

Xhj

Hlavně že současná vláda přidala několik set milionů na dotace velkým zemědělským firmám. A taky nežádá vrácení sedmi miliard dotací od Agrofertu.

J.K.

Do budoucna by to mohli udělat pomocí PPP, štreku Plzeň – Budějovice a k tomu tohle. Tam už by mohly být zajímavé úspory z rozsahu.

DavidS

PPP se prověřovalo a nevyšlo to

J.K.

Prověřoval se ten úsek sólo, ne Plzeň – Budějovice a tohle dohromady. Na krátké samostatné úseky PPP moc vhodné není.

DavidS

Jasně, ale celou štreku Plzeň-ČB a k tomu NemaŠe… Nevím, jestli by se našel koncesionář na tak obrovský a složitý úsek.

J.K.

Podle mě by se jich našlo víc, protože by to bylo zajímavější sousto, než samotných 18 km někde.

DavidS

No ale při PPP si obvykle ten koncesionář musí stavbu sám zaplatit a až po uvedení do provozu jí začne stát splácet. Tzn hledáte silného investora a těch na českém trhu zas tolik není.

Viktor

PPP by bylo ve výsledku ještě o marži soukromníkovi dražší, než je to teď …. Tolik k úsporám

Leinad

Marže provozovateli nebo úroky věřiteli. Jo věřím že to někdo propočítal a nevyšlo to 🙂

Viktor

Jediné v čem to státu „nevychází“ je doba realizace – to je ten jediný důvod, proč se jde do PPP …. Zatímco stát by se svým rozpočtem a výdaji stavbu zahájil až za deset let, tak PPP je nasmlouváno na relativně hned – to je jediné pozitivum, které tam najdete. Všechno ostatní pro stát už tak výhodné ve výsledku není – přijde mi, že stále nechápete, že ty úroky věřiteli jsou tam tak jako tak a u PPP jsou navíc i ty marže soukromníkovi

J.K.

Zase by to bylo levnější o to že soukromík to staví a 25 let provozuje – volí tedy optimální materiály a postupy , aby to nemusel opravovat už po 10 -15 letech. A plus financování má nějakou cenu samo o sobě, to je normální, vždycky ty peníze něco budou stát, pokud budou v podobě vyššího státního dluhu hned tak to taky nebude zadarmo.

Viktor

Ano, volí optimální materiály a postupy, aby to 25let vydrželo a stálo to co nejmíň (leckdy oproti projektu, který už je hotov a materiály a postupy jasně definuje) – pak už to budou spravovat jiní…. Jinak si teda samozřejmě naúčtuje 100% údržby

Nebo si fakt myslíte že to někdo bude platit místo státu? nebo si ty peníze, co by to stát normálně stálo, utrhne od úst a vrátí je státu do rozpočtu??? Ale no tak🤣

J.K.

A po 25 letech předává v normovaném stavu… To je ten princip…

Viktor

To se uvidí za 25 let, v době kdy účelově založená firma dojící stát přes PPP projekt vyhlásí bankrot 😉 případně řekne „státe, zaplať dalších 100mld na to aby to bylo v normovém stavu“

Fakt nebuďte naivní, že by to přes PPP stálo míň nebo to bylo v lepší kvalitě – ten soukromník tu akci bere jako kšeft, na kterém chce (světe div se) vydělat, nebo proč si jako myslíte že o tu zakázku má zájem???

Viktor

Pokud hodláte mít postavenou stavbu tak, aby vydržela „jen“ 25 let, pak je to asi cesta, ale upřímně – materiály a technologie jsou určené projektem a soukromník do toho navíc nic ze svého nedá – PPP ostatně i jakýkoli jiný obchodní zájem, je především o zisku a je naivní si myslet, že stát na tom ušetří a soukromník bude státu dotovat kvalitu na svůj vlastní úkor…. Pokud se povede někde ušetřit, tak si to soukromník nechá a pokud se někde něco prodraží, tak to stát stejně zaplatí…. A tučný zisk soukromníkovi taky zbyde – pro krásný oči ministra to nikdo… Číst vice »

Démon

Opět musím poznamenat. Letos by se utratila max. 1 mld z těch 21 mld. Nechápu tu rétoriku, která se používá …

Václav

Jak se jednou kopne, tak stavba musí běžet. To znamená finanční závazek na další roky. Správa železnic si musí dělat výhled na více let, ne jen na jeden rok.

Démon

To je asi jasné každému. Ale řešíme tu rozpočet na rok 2026 a kěci koalice o chybějících 37 mld. Jen by mě zajímolo, jak najdou peníze v roce 2027, 2028 nebo 2029, když chtěj začít stavět VRT. Buďto mám priority nebo se chci zavděčit všem

Petr

Tak to je přece jasné, že se nezačne stavět ani v roce 2028 nebo 2029. Ty stovky miliard na VRT, Nema-Še nebo Tachlovický tunel se v rozpočtu jen tak nezjeví. Spíš čekejme, že bude následovat dekáda prostých elektrizací.

Nabubřelec

NA TK řekli, že letos by mělo být rozhodnuto v EU jak s fondy na dopravu, zejména logicky železnici.
Od toho by se asi taky rozvíjelo, co se jak bude stavět a financovat. Do té doby je asi blbost dělat cokoli. Když budou finance od EU, tak budeme muset stavět jako stát, když by nebylo, tak budou muset jít do popředí PPP.
A podle objemů zase prioritizace.

Viktor

No právě, vy tu řešíte rozpočet „jen“ na 2026… Když není letos a příští rozpočty mají být ještě víc našponované, tak je možná lepší když to odnese takováhle stavba s tím, že se rovnou odloží na 2028 a kdy se tím pádem sníží tlak na tři rozpočty…

Bývalá vláda, aby se zalíbila, naplánovala nerealistické objemy staveb bez toho, aniž by měla jakkoli pořešené příjmy – teď se s tím holt budeme muset nějak vypořádat a ačkoli se to některým pravověrným líbit úplně nebude, tak se prostě budou některé stavby odkládat

Jan Hašek

Za mě velká škoda.
Jednak s dokončí koridor z Prahy do Budějovic, taky se zdvoukolejní celý úsek a dramaticky se zvýší traťová rychlost a 4. koridor by měl „navrch“ oproti dálnici PRG-ČB.

Spíš je ale ostuda, že se opravují nádražíčka, dělají se vitráže a hezounké škuty, ale zásadní stavby stojí.

Martin

Třeba se počítá s tím že se bude do Českých Budějovic po slovenském vzoru z Prahy létat za dotované ceny. 🙂

DavidS

Sekera 310 miliard na kraviny, ale na infrastrukturu ne. Tohle odložení hodně mrzí. A předpokládám, že by se to platilo po částech, takže dejme tomu první rok 5 miliard? No hlavně, že budeme mít zaplacené z rozpočtu slevy, OZE, a další dárečky pro voliče….

Andrej

Tento rok by to nebylo ani 5 miliard.

DavidS

No prostě by to nebylo 21 miliard naráz, ale rozložené do doby stavby. Alespoň předpokládám.

Jan3

Co byste chtěl od levicově populistické vlády?

DavidS

Aby okamžitě skončila. Jednoduché 🙂

Petr

Jo, v roce 2028 se peníze určitě najdou…

J.K.

Tak hlavně rozhýbat tu konkurenci ve stavebnictví, v mezičase.

Klidně nechat spodek postavit od silničních firem…

Jiří Urban

Jako daňového poplatníka mne opravdu zabolelo těch 10 miliard za přestavbu Hradce Králové (nezahrnující Nádražní budovu) a nevidím důvod, proč bych tuhle ultra předražovací mašinérii měl podporovat.

J.K.

Ví se vůbec co tam stojí tolik, proč je to dvouapůl násobek Smíchova?

František

Dari se tam nutriim?

Juraj

No zrovna v Hradci se nutriím docela daří (a odkdy je lidé začali krmit, tak i krysám podél Labe), ale tady je to cena nejspíš za přestavbu celého uzlu, a to se nasčítá docela rychle.

Swariner

Nechci být hnidopich pane kolego, ale krysa je (dnes již) relativně vzácný hlodavec s převahou rostlinné potravy. To, co je vidět ve městech, kanálech atd. je prakticky jistě potkan. Konec biologického okénka.

zemko

v te cene je i zdvoukolejneni Opatovice-Hradec, ne?

Jiří Urban

Není. Je tam kolejiště, zabezpečovač, pár výtahů (myslím že i eskalátory) a nový širší most přes Pražskou třídu. Není součástí ani nový severní nadjezd silnice I/35. Nejvíc mám ale problém s demolicí této budovy https://mapy.com/s/dafuhuvuku . V době kdy památkáři řeší tvar okapové roury nechají sbourat prvorepublikovou vilu s výmluvou, že tam bydlí bezdomovci.

zemko

aha, podle nazvu zakazky jsem cekal, ze tam bude i tahle cast, diky

Jirka P

Zrovna tady to odložení/zrušení tolik nevadí, ten projekt je neskutečně předražený na to, jaké má přínosy. Za 21 miliard můžete ty Hrdějovice vykoupit a ještě postavit původní variantu. Upřímně spíš nechápu, že se najdou lidé, kteří si myslí, že se na to peníze najdou.

Gejza

21 miliard je cena spočítaná projektantem. Já bych teda raději, aby investor zjistit reálnou cenu v soutěži a až poté se rozhodl, jak dále.

Gejza

Třeba u projektu Rokycany – Plzeň s dosud nejdelším tunelem cena v soutěži spadla téměř na polovinu původního odhadu.

Démon

jako že se to soutěžilo v krzi a celková cena se nakonec navýšilo na 1,5 násobek a pořád se tam něco dodělává?

MaC

Já se obávám, že ani na tu polovinu by to nestačilo. Ale hlavně se musí přihlásit ty správné firmy.

alesk

Tak jestli opravdu prisly do souteze 2-3 nabidky v radech jednotek tisicu pod maximalni cenou, tak je to mozna dobre stopnuty. Tenhle usek bych si moc pral, ale pokud se vypise za rok az dva znovu, treba si te zakazky budou stavebni firmy vice vazit.

Tomariero

Jenom 2x zaplati svým lidem za nabídky a tak, to u takové stavby taky nebude málo.

Pavel

Odklad Nemaše je další promarněná příležitost. Doufám, že se stará trať této stavby vůbec dožije, neboť je docela v bídném stavu. A udržet jí dalších 10 let ještě v provozu, bude stát dost peněz. Je tam spouta věcí za hranou životnosti.

Dušan

A proto se tam nově teď zprovozňovalo ETCS ? To asi těžko, že:-))

Pavel

Že se i stará trať vybavila ETCS je k pokročilosti odkladu stavby samozřemě dobře. Ale trať není jen ETCS.

Tomariero

Protože koridory musí být pokryté do nějaké doby a ta nastane dříve než dostavění tunelů, které se tak jako tak mají stavět 8+ let.

MaC

Dušane, jak by se do těch Budějovic pak ty vlaky dostaly? To by ty poslední kilometry lidi měli jít pěšky? Používáme hlavu trošku. Ale ano, do budoucna je to mrtvá investice, ale nutná.

Štěpán Mošovský

No za mě asi dobře, stejně kdo to vymýšlel 🤷‍♂️😂🤦🏻‍♂️ aby se kvůli tomu ubourala relativně nová D3(7 let)

fous55

To přece není ubourání. Je to stavba křížení, kdy se bude muset po půlkách zbourat asi 20 m dálnice, udělat tam železniční tunel a pak na něm znovu dálnici. V rámci celé akce v zásadě prkotina.

Jiří Urban

Někomu holt ten novinový titulek bez jakýchkoliv souvislosti stačí no.

Micky

Při stavbě D3 měli silničáři zároveň postavit zárodek křížení. Jenže SŽ nedokázala v té době zaručit, že budou stavět, protože jim ekonomická studie návratnosti nevycházela. Tak silničáři nepostavili nic.

https://zdopravy.cz/dalnice-d3-neni-pripravena-na-zeleznicni-tunel-bude-treba-demolice-185099/

Tomas

Už se ví, jestli půjdou peníze do ŽUB?

PetrNovotny

Naštěstí nepůjdou. ODSun nádraží a jeho kompletní odstranění z centra je naprostá blbost. Takže jenom dobře 👍

Tukan

Jasný, takže držet ten naprosto nevyhovující stav je lepší, jak postavit nové, kapacitní nádraží? Nejsem fanoušek odsunu (radši bych viděl narovnání a rozšíření do prostoru bývalého Tesca), ale současný stav nejen hlavního nádraží, ale i celého ŽUB je ostuda.

Pája

Nejdřív přece nešlo Tesco zbourat. Teď už sice jo, ale asi nebyla vůbec snaha se tím zabývat. Přitom zrovna teď by šlo rovnání a rozšíření realizovat.

PetrNovotny

Já nepopírám přesun nádraží například pro dálkovou vozbu. Vybrané osobní vlaky však musí jezdit do centra. Několikrát v měsíci je Hlavní nádraží neprůjezdné, variantní cesta přes Dolní je záchrana. Takže před stávající Rolu by prostě koleje zůstat měly.

Pavel

Pro letošní rok je potřeba pro ŽUBrno cca 1.5 mld Kč. Akce: začátek modernizace úseku kolem ulice Klíny, příprava stavby nového mostu u Židenického nádraží (většina prací ale až příští rok) a pokračování přípravy nového nádraží v Brně-Černovicích (i zde je začátek stavby nejdříve za rok).
Samotné nové hlavní nádraží rok 2028, pokud to Tetčice, Děti Země a pan Babiš umožní

Tomas

No a to mě právě zajímá, jestli to v tom rozpočtu na letošek je. Koncem minulého roku se měly vypisovat velké zakázky na projekty zahrnující v podstatě celý uzel, ale nebyly na to peníze.

Zásadní otázka je, jestli došlo k nějakému posunu v tomto, nebo jestli to šlo k ledu. Nebude projektová příprava = nebude nic.

Pavel

Co mám interní info, zatím není nic potvrzeno. A jak známo, pan Babiš Brno zrovna nemusí.

Jan3

Babiš nemusí nikoho krom sebe samého

Tomáš Záruba

Ale tak na první dobrou to ještě s tou železnicí mohlo dopadnout hůř. Bohužel, není vůle „údržbové“ stavby vyřadit z investic a pojmenovat je správně (ano, třeba většina Třebové, skoro komplet koridory včetně Havlbrodské atd), takže pak to vede k názorům, že „investice do železnic nejsou vidět“.
Bodejď, když se skoro žádné nekonají. Navíc by pak ten nepoměr (skutečných) rozvojových investic vůči silnicím byl do očí bijící a třeba by „se našlo“ více.

Gejza

No jen aby se někdo nepodíval na statistiky přepravních výkonů. Železniční doprava byla v r. 2024 vůči silniční v poměru 10,5:103,5 mil. osobokilometrů a 15:70 mil. tunokilometrů. A rozpočet SFDI 2025 byl SŽ:ŘSD 62:80 mld Kč.

Gejza

Pardon přepravní výkony jsou v mld. Na poměru to ale nic nemění.

David

Právě proto je potřeba více investovat, aby se železniční doprava stala více konkurenceschopnou a ten poměr se zlepšil.

Adam Ř

Hezké, ale poněkud v tom srovnání chybí výdaje samospráv do silnic

Tomariero

Tak to tam hodi tak 30mld za kraje i obce (obce se budou počítat těžko, tam se s tím sveze většinou i výměna sítí a a tak.

Berkolda

Časová úspora jízdní doby v řádu několika minut za několik procent státního rozpočtu. O tom někdo normální opravdu uvažuje? Divný stát.

Andrej

Tak stavba za 20 miliard na třeba 5 let je 4 miliardy ročně. Ročný státní rozpočet je 2,200 miliard, a to ještě bez veřejného zdravotního pojištění. Stavba by byla 0.18% státního rozpočtu, nikoliv několik procent.

MilanSima

Obávám se,že těch tratí bude víc.

Dodroj

Na jihu se tunely stavět začnou a tunely u ústí o kterých se mluví přes 10 let a byla dávno vytvořena studie proveditelnosti tak nic, ale chápu že úsek uno- Choceň se modernizoval tak ho SŽ nechá být dalších aspoň 10 let

jan.hartman

O tunelech v useku Brandys – Usti se mluvi vic nez pul stoleti. Uz v roce 1974 nam ukazovali projekt.

Vadym

Někdo ví, co s Otrokovice — Zlín střed?

Pavel Skládaný

Výhledově.

Pája

Trošku přesněji? I mně by to zajímalo.

Plok

Neschopnost země české v přímém přenosu

danaceks

Hlavně že za nás vláda všechno zaplatí – koncesionářské poplatky, energetické daně, … – ale na životně nutnou infrastrukturu nezbyde nic 🤣

xyz

A nějak se zdráhají vrátit tempo valorizace penzí do toho neudržitelného stavu, který byl po roce 2018, než to Fialova vláda vrátila na původní úroveň.

Asi sami vědí, co by to – zejména v dlouhodobém horizontu – znamenalo.

Pavel

Nejsou volby – nejsou důchody.

Rto

Dát to tady po fialovo dohromady.

peter

Vy nejste normální…tohle je už čistá ideologie. STačí se podívat na data a je jasně vidět kdo a po kom to dával dohromady.

Swariner

To není ideologie, ale čistá, pěstovaná a dobře hnojená nenávist. Proto si klidně #ceskubysluselaprezidentka Alena může dovolit takový projev jako na sletu ANO a vůbec nic se nestane.

El Barto

Umíte něco jiného, než nacpat Fialu do skoro všech svých komentářů? Snad vám aspoň platí nájem když už vám očividně žije v hlavě.

Jirka P

Vážně si myslíte, že zrovna NemaŠe v této podobě je „životně nutná“ infrastruktura?

Xhj

A přidá na dotacích velkým zemědělským firmám.

DANIEL

Já jako nevím že jim to není už trapný, posunout vše na rok 2028, už vidím jak se v tom roce začne rekonstruovat polovina železniční sítě.🙂

Twix

Tak jestliže jsou ty stavby připravené a čeká se „jen“ na peníze, což SŽ moc neovlivní, bude u všech svítit rok 2028, protože to je termín kdy se může začít stavět, pokud ta konkrétní stavba ty peníze dostane. Nikdo nečeká že to budou všechny najednou. Jaký rok by se měl uvádět, tbd?

Antonín1

Budou se blížit volby, tedy pokud se té hrůzy, co tam je teď nezbavíme dříve, tak se budou chtít něčím blejsknout a začnou ještě víc rozdávat, bude-li ještě z čeho.

Michal

Za ty peníze by jinde bylo 100 km trati na rychlost 300 km/h..

Jirka P

100 km zrovna ne, ale jinak máte pravdu, že jinde by ty peníze udělaly mnohem víc parády.

peter

V Polsku za to budou mít VRT z Katowic na české hranice. Druhou půlku mají z EU. A co budou mít češi? Dotace Agrofertu.

František

V Polsku…

Michal Tvrdý

Chápete vôbec súvislosti ? Je to odhadovaná cena projektu. Tak nech príde Poľská firma a ponúkne, že to spraví za polovicu a vyhrá to … aký je v tom problém ? Ak to vie poliak postaviť lacnejšie, tak nech to postaví. Ak vedeli poliaci postaviť lacnejšie aj ostatné projekty, prečo sa asi tak nehlásili aj predtým do VO ?

Záhada

Inu kántry fór the fjůčr.

none

Náhodou 2028 bude dobrý ročník. Bude se stavět všude 😀

Maverick

Skoda, levnejsi uz to nebude 🤷‍♂️… Chce to cpat prachy do dopravy hlava nehlava na vsech frontach… hlavne zadny jednorazovy Masaryky duchodcum (Babis) nebo na dite (Fiala) …

Maverick

odhad… jako lajk bez znalosti vsech okolnosti cekam ze jestli u tehle stavby nebudou vladu tlacit nejaka razitka nebo zavazky vuci EU, tak odklad bude tak 12let minimalne… dve volebni obdobi tu bude AB, ktery z teto stavby nic mit nebude ( za to verim ze D3 protlaci pres mrtvoly aby se vysmal rakusanum) a dalsi vlada nebude mit penize ani energii na staveni niceho 😃… takze za 12let to bude stat 32 miliard

X 1

Konkureční prostředí v zakázkách SŽ?
Tak to bych se tady z dovolením na chvilku posadil a počkám. 🤣

Jája

To je sice možné, ale nevěřím, že by to mohlo být za 3 roky nominálně levnější i při vyšší konkurenci stavebních firem. Minimálně inflace to neumožňuje, k tomu nedostatek stavebního kamene a vůbec všech stavebních materiálů. Stavby se oddalováním budou jen zdražovat a zároveň bude čím dál oblíbenější financování z různých dotačních titulů.

Jája

Ale já tohle nijak nerozporuj. A dokázat protiprávní jednání je věc orgánů činných v trestním řízení. A případně poukázat na něj je věc Vás novinářů. Já jen napsal, že si myslím, že to v budoucnu bude z objektivních ekonomických příčin nominálně dražší než dnes rozpoctovanych 21mld. a ještě hůř se na to budou hledat zdroje. Uvidíme za ty 3 roky.

Jája

obtížnější

Maverick

Moc doufam ze mate pravdu a ke zlevneni casem dojde. Nam vsem bych to pral. Jen tomu neverim 😃… snad vam budu moct slozit poklonu az si tu za dva roky budeme psat pod dalsim clankem.

Scoty

Žádná dopravní stavba časem nezlevnila.

Flek

Tunelové stavby zlevňují s postupující se technologií, proto se jich taky posledních 20 let staví po světě tolik. Jestli těch pár tisícovek zvýší porodnost, tak je to dlouhodobá investice, od určité míry mnohem lepší, než nějaký beton v krajině.

Scoty

Samozřejmě nezvýší, ale úplatků pro našelidi není nikdy dost.

Jakub Rákosník

Přesně takové traťové stavby zvyšují konkurenceschopnost železnice. Stavby v uzlech typu přestavba České Třebové to nejsou.

Flek

O tom to není, Třebová se rozpadá, protože je tam místy technologie instalovaná v polovině 50.let, tenhle úsek nejspíš tolik nehoří.

Michal Tvrdý

Otázka je, čo je potrebné v ČT vlastne urobiť. Aj pri žiline sa vrazili miliardy do Tepličky, ktorá väčšinu roku teraz zíva prázdnotou … Aký je skutočne reálny objem zriaďovacích prác v ČT ?

Karl vB.

Taky bych si přál, aby se NemaŠe stavěly a trať z Prahy do CB byla kompletní. Na uzel Česká Třebová se kromě proveddené opravy nádražní budovy nešáhlo x desetiletí, takže tam je dost věcí už za „poločasem rozpadu“ – viz např. troleje.
„O tunelech u Budějovic hovořil už v roce 2013 někdejší šéf SŽDC Jiří Kolář s tím, že stavba by mohla být zahájena v roce 2016.“ 🙂
https://zdopravy.cz/tunely-nemase-maji-novou-sanci-sprave-zeleznic-vysla-ekonomicka-studie-986/
S ohledem na tento výrok bych posun o 2-3 roky nebral až tak tragicky. Co mají říkat například Liberečáci, kterým se toho za posledních 35 let už naslibovalo…

Plok

Liberec se v tomto století koridoru nedočká

Oldřich Sládek

Kubo, bude FJB. 😉

kuna

ODSunuté nádraží v Brně za 958 miliard Kč bude? Nebo to počká na další vládní koalici?
🙂

Nikola

V Brně musí vyhrát ANO a pak to půjde 🙂

Vvvt

Takže ani stavba nové trati Plzeň Domažlice nebude? (píše as pouze o modernizaci stávající)

Milan

v plánu bylo zahájení letos….. což může být i v prosinci. Podle toho, jaké budou vyhlídky při sestavování rozpočtu na 2027.

Flek

Nemuseli by zasypávat zářez, za chvíli budou zavírat sousední kamenolom, to by mohlo být ještě levnější.

Scotty

Jak řekl Babiš: „Já ty koleje prostě nevidím“.

Ondra K.

Zrovna tohle bohužel zhodnotil vcelku trefně. Nejvíc „vidět“ jsou právě ty novostavby nebo velkorysé rekonstrukce s přeložkami a pořádným zkapacitněním. Jenže takových staveb je dlouhodobě na železnici minimum. Údržba stávajících tratí a uzlů je samozřejmě taky nezbytná, jenže to prostě tolik „vidět“ není.

Scoty

Aby mohl něco vidět musel by to nejdřív používat. Pro Babiše je železnice velmi abstraktní pojem na naprostém okraji zájmu.

Petr

Je to logické, když většina voličů železniční dopravu pravidelně nevyužívá.

Karl vB.

Pokud politici v minulosti někdy někam vlakem jeli, tak toto symbolické gesto přišlo daňové poplatníky dráž, než kdyby jeli po silnici.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlada-jela-zasedat-vlakem.A020311_124306_obrazem_ton
Jestliže by chtěl někdo jet demonstrativně ekologicky vlakem třeba na zasedání do Bruselu, je riziko, že by mohl dopadnout podobně, jako nedávno pan Sůra při své cestě do Amsterdamu.

Hippo

Já ve vlaku z Prahy během let potkal (ve dvojce, ve velkoprostoru) pány Hovorku a Seďu (ze Slovácka (KDU a ČSSD), Klašku (ze Šlapanic/Brno (KDU))

Plecháč

Já zase pana Sosnu 🫠

Michal

Aktuálna vláda má evidentne iné priority…

A380

A jak to vypadá v novém rozpočtu s akcemi elektrifikace VEL-VES a oprava výpravní budovy Tábor?

Tomáš Záruba

Je někde nějaká výsledná tabulka?

trafopajka

Tak hlavně, že na všechny dálnice se peníze „našly“.

Karl vB.

Pokud se někde vrazí peníze do silnic, je vidět zlepšení stavu.
O železnici se to až tak jednoznačně tvrdit nedá, protože cestující zpravidla nevidí, v jakém stavu je to, po čem vlaky jezdí a z jeho pohledu, po nepříjemném období výluk a NAD, dojde často jen k zachování stávajících jízdních dob. Čest výjimkám, jako jsou Uničovka a nové úseky u Votic a Soběslavi.
Navíc i na tomto převážně železničním fóru má ŘSD poněkud jiné renomé, než SŽ, takže jaký div, že ŘSD bude moci podepsat smlouvy na všechny plánované akce.
https://zdopravy.cz/prehledne-smlouvy-za-175-miliard-korun-nejistota-s-penezi-konci-10-velkych-staveb-muze-zacit-272125/

Václav

Je to tak. Dálnice jsou voličsky mnohem zajímavější.

Tomas

A Kunčice-FM letos, a nebo až příští rok?

Modré zábradlí

Už brzy…

Michal Tvrdý

My na zlovensku poznáme termín … hneď ako bude diaľnica do Košíc, bude aj Kunčice – FnO … 🙂

Martas

Smutné. Nedáme peníze na dostavbu koridoru z Prahy do krajského města, ale peníze na dálnici z Hradce někam do Jičína nebo pytlíkování záložní Havlíčkobrodské trati máme.

Bohouš

Většina voličů preferuje výstavbu dálnic před železnicí. Obyčejný člověk vidí dálnici i na druhém konci republiky jako něco co třeba i někdy využije, ale železnici ne.

vojta.tydli

No dobře, ale precijenom středočeský úsek D3 bude trvat možná ještě dekádu, i déle. Zatímco bojujeme s aktivisty o dálnici mame připravenou a povolenou stavbu, která má zásadně zlepšit dopravní spojení stejným směrem a my ji minimálně o 2 roky odložíme? Kdyz rozložím náklady na vystabu do 4 let (neznám dobu výstavby, možná bude ještě delší) , tak je to 5 mld ročně….

Na druhou stranu jsem rád, že současná, jakkoliv jinak rozhazovačná, vláda peníze na ostatní dopravní projekty uvolnila – na investicích se vždy nejsnáze škrtá, před důsledky se dosud zavíraly oči. (Zdravím Věci Veřejné do záhrobí)

N.N.

Za minulé vlády se to nachystalo, současné vláda to škrtla. Skvěle to nandali minulé vládě a teď se díváme, že prohrála železnice….

Milan

Snad všichni jsme tu věděli, že těch staveb je připravených už tolik, že není reálné všechny ufinancovat. Hlavně, aby se to neodkládalo tak dlouho, že by propadlo povolení…

Karl vB.

Minulá vláda to sice nachystala ale taky nachystala rozpočet s podhodnocenými, nebo nekrytými výdaji (např. SFDI).
Normální rozpočet by měl být vyrovnaný, nebo raději přebytkový, aby stát konečně taky někdy začal splácet své dluhy a ne jen úroky z nich. Prozatím se to valí, jak balvan, na budoucí generace.
Pro ilustraci: Vývoj schodku státního rozpočtu a státního dluhu Česka 1993 – 2024: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2616328

Rto

Projekty se chystají xx let dopředu

Jiří Urban

Projekt dělali lidé ze Správy železnic a vláda měla akorát sehnat finance. PPP zrušili a jiný zdroj nenašli, tak jak konkrétně to předešlá vláda připravila?

Marek

Čekám, jestli v době národních úspor budou v rozpočtu 75% slevy pro důchodce.

František

Přidat 0.5mio státním zaměstnancům vám nestačí?

MartinS.

Jsou ve vládním programu. Důchodci jsou hájeni. Když se podíváte do komplexní povolební studie, kterou vytvořila šestice společností pro výzkum veřejného mínění a která byla publikována minulý týden, pochopíte proč.

jkjk

Je to tam (+0,8 mld. na slevy na jízdném).

JiP

BUde jenom dobre, kdyz tato stavba jednou vznikne, stejne mi ale stale nejde na rozum, proc jine podobne stavby, kde je mnohem silnejsi provoz nejsou realizovany. Predevsim tunel Usti-Chocen, ktery uz desitky let mohl zrychlit cestu desitkam a desitka milionu cestujicich a jeste minimalne stejnemu poctu i do budoucna vzhledem v rychlostu „ne“vestavby bajnych VRT.

Twix

Ten je samozřejmě také (dost) důležitý, ale aspoň tam jsou dvě koleje, takže tam všechno projede sice pomalu, ale stejnou rychlostí hezky za sebou. Tady je jednokolejka, kde se vlaky omezují navzájem a nejde tam už posílit rychlá regionálka, která by se tady uplatnila víc než u Bezpráví…

ZtrouchnivělýPařez

Opět magický rok 2028?

David

Pořád se těším třeba na rozhovor s astrologem, proč na dráze právě 2028.

ZtrouchnivělýPařez

Nebo s numerologem 😀

Generální Kokrhel

Myslím, že konečné závěrečné shrnutí odprezentuje gynekolog…🤪

D82

Když může řídit Evropskou komisi…

František

Zde je vysvětlení, proč právě rok 2028 není jen náhodným datem v kalendáři úředníka, ale bodem, kde se „nebe potkává s kolejemi“: ​1. Astrologický pohled: Saturnův velký návrat k řádu ​V astrologii je Saturn planetou struktur, disciplíny, infrastruktury a – zcela doslova – pevných drah (včetně těch železničních). ​Konec omezení: Od roku 2025 do dubna 2028 prochází Saturn znamením Berana. Toto období je charakteristické bojem mezi impulzivností (snaha stavět hned) a tvrdou realitou (nedostatek zdrojů, povolení). ​Bod zlomu 2028: V roce 2028 Saturn toto napětí opouští. Projekty odložené na tento rok symbolizují moment, kdy se „vesmírná byrokracie“ konečně uvolní a… Číst vice »

ZtrouchnivělýPařez

To mi neříkejte, že jste mohl tohle 5 minut od mého komentáře vyplodit :D. To musela být AI 😀

dizgrafyq

To mi připomíná Císařova Pekaře 🙂

Šotoušstvo.: Ivane Bednáriku, mluv, co je s tunelem NemaŠe?
Bednárik: Snad géniové zodiakální, snad osmapadesátá vyšší inteligence spikli se proti ubohému starci…
Šotoušstvo.: Na to se tě neptáme.
Bednárik: Možná, že zmýlil jsem se v planetární klasifikaci považuje drchničku a řeřichu za rostlinu Saturnovu, kterou je bezesporu fenykl.
Šotoušstvo.: Odpovídej, na co jsme se ptali. Co je s tunelem?
Bednárik: Třeba se v nepřátelském znamení Štíra střetl mikrokosmos s makrokosmem. Zkrátka, elixír se ne a nedaří.
Šotoušstvo: A kolik času ještě budeš potřebovat?
Bednárik: Snad týden, snad den ….snad dvatisíce dvacet osm let.

Petr

2028 začíná nová EU sedmiletka. Současná je 2021-2027 a většinu peněz na toto období již minulá vláda prostavěla. 2028-2034 bude další EU sedmiletka a bude přidělen nový balík peněz z EU.

noerf

Tipuji, že v té době se začne D3 ve středních Čechách, severní část D0 a jinak většina dálniční sítě bude před dokončením, takže lze očekávat velké kapacity stavebních firem a velké penize ze SFDI, protože okolo roku 2032 bude mit ŘSD základní síť dodělanou.

jkjk

V roce 2025 měl SFDI výdaje 160 mld. Kč, na rok 2026 si vysnil 187 mld. (+27), na rok 2027 243 mld. (+58) a na rok 2028 pak 311 mld. (+68), tj. mít v roce 2028 dvojnásobek (!) toho co loni. Tam by se těch staveb tedy vešlo dost. Pěkné, ale úplně nerálné. Reálně dostane 169 mld. na rok 2026.

noerf

Nebyl záměr tento úsek dělat jako PPP projekt?

zlevněme dráhu

Zájemce o PPP nabídl málo nutrií.

noerf

Děkuji za informaci.

Tomáš Záruba

Tak jestli se to odsouvá o 2 roky (či více), tak by asi nebyl problém se k tomu vrátit…