egoe-plus
Doprava ve městě Trolejbusy

Škoda Electric dodá do Brna až 40 kloubových trolejbusů s karoserií od Solarisu

Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Na trhu s novými trolejbusy začala větší konkurence. Brno tak kupuje kloubové trolejbusy za téměř shodnou cenu, za kterou koupili loni krátké vozy v Opavě.

Škoda Electric získala velkou zakázku na dodávku kloubových autobusů pro Dopravní podnik města Brna (DPMB). V soutěži porazila společnost SOR Libchavy. Nový kontrakt, který počítá s jistým dodáním dvaceti trolejbusů a opcí na dalších dvacet, přinesl po dlouhé době tuzemským dopravním podnikům nižší cenu, než dopravce očekával. Do Brna dodá trolejbusy Škody 27 Tr.

Škoda Electric podle údajů v registru smluv nabídla jeden kloubový trolejbus s karoserií od Solarisu za 11,95 milionu korun. To je na tuzemské poměry rekordně nízká cena v posledních letech. Loni například krátký dvanáctimetrový trolejbus v Opavě koupili za 11,52 milionů korun.

Pro brněnský dopravní podnik znamená výsledek soutěže úsporu až 100 milionů korun proti původním odhadům. O tolik se liší vysoutěžená a odhadovaná cena. Původní odhad byl 580 milionů korun, konečná je 478 milionů korun.

Větší konkurence na trhu s trolejbusy

DPMB zatím nezveřejnil písemnou zprávu zadavatele, kde by byla uvedena cena od SOR Libchavy. Cena nebyla ale jediným kritériem v hodnocení. Podle smlouvy mají být trolejbusy dodány do jednoho roku. „Reagujeme tak na potřebu obnovy vozového parku. Nové trolejbusy by měly nahradit vozy typu Tr15, Tr22 a Tr25,“ řekla loni na podzim k vypsaným soutěžím mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Podle ní by měly být kapacitnější trolejbusy nasazeny na nejvytíženější linky 25, 26 a 37.

V Brně běží několik různých soutěží na nové trolejbusy. Jde o tendr na 45 dvounápravových trolejbusů, do které dorazily dvě nabídky a probíhá jejich hodnocení. Jedna zakázka na 60 trolejbusů je už přes tři čtvrtě roku u antimonopolního úřadu, i proto se DPMB rozhodl pro soutěž na dodání trolejbusových stavebnic. Finální montáž si pak chce provést sám.

Tuzemský trolejbusový trh prošel v posledních dvou letech zásadní proměnou. Skončila doba, kdy nabídku podal jediný výrobce. Nadvládu Škody Electric narušila nejprve ostravská společnost Tram4Envi, která se snaží na český trh proniknout s ukrajinskou značkou Bogdan. SOR se později rozhodl jít vlastní cestou a nabízet své vlastní trolejbusy. I díky tomu začala v soutěžích cena klesat.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Vic jak 3/4 roku (cili cca 10 mesicu) u antimonopolniho uradu??? No to je fofr…

PvvS

Tohle je ještě v pohodě. DPMB tam díky schadewerk leží víc výběrových řízení.

brutus

Zvládnou to do 10 let co řeší tak dlouho

Playmanoss

Pokud budou jezdit nejčastěji na linkách 25 a 26 bude pravděpodobně většina z nich dodaných do Husovické vozovny

M H

Vzhledem k (snad) brzkému zahájení stavby VMO Tomkovo náměstí a Rokytova to není vůbec jisté. Protože v době stavby by měla být Husovická vozovna bez výjezdů (a snad se i začít transformovat na základnu muzejnícha a retro vozů).

Martin

Stále půjde jezdit přes vojenskou nemocnici na Starou Osadu. Na to aby se mohlo v Husovicích něco rušit, by se muselo něco začít stavět ve Slatině a ještě k tomu nějaká propojka do zbytku sítě (např. Husova nebo Roosveltova a k tomu část linky 75 na Starou osadu), peněžně by to asi problém nebyl, když EU tak velice podporuje bezemisní dopravu

Anonym

Přes vojenskou nemocnici a Starou osadu lze jet jen ve směru do Husovic. Musela by se udělat stopa i ve směru na Starou osadu.

Pavel

V prvním odstavci netučným písmem píšete, že Škoda Electric získala velkou zakázku peo DPMB na dodání kloubových AUTOBUSŮ. To je šotek?

Jiří 3

Bude jedna 22Tr, případně i 25Tr ponechána u TMB nebo DPMB jako muzejní?

Pavel Vavříček

Uvidíme. Spíš to vidím, že 21Tr tak určitě dopadne. Jedna u DPMB a druhá v TMB. Se zachováním 22Tr a 25Tr to se neví.

Moe

Osobně bych radši nechal 22Tr…

Jiří 3

22Tr právě moc není, proto bych čekal její zachování. 25Tr je více, ty může TMB sehnat potenciálně jinde (Zlín, Plzeň, ÚnL)

Bmo

Zlaté 15 Tr, nad ty prostě nebylo a není!

svojsin

Bmo: Paralen Stop grip, čaj s citrónem, ještě nějaký ten vitamin B,C,D a nezapínat PC a nic podobnýho, jen týden ležet.
Pak sem přijďte na kontrolu..

Sestřičko, může další !

Jindra

Tak se zdá, že se Svojsín těmi vitamíny předávkoval.

hoholu

hej nevim co Vám mínusářum je, ale 15TrM(+14TrM)má přinejmenším aktuálně nejpohodlnější sedačky z celého vozového praku DPMB 😀😀

Pája

Vy jste nikdy nejel v Sanosu? Příjemný na svezení i řízení, na závady už tak moc ne.

Bmo

Zlaté 15 Tr, ty už nic nenahradí, nad ty prostě nebylo a není!

Jiří Kocurek

Nezbývá, než vám popřát, aby vás nikdy nebolely nohy.

liposh

Je sranda, jak jsou vám určité věci v určitém období života jedno a pak se to změní. Třeba jako dítě a teenager jsem byl vždycky rád, když v Brně přibyla nová šalina typu T3R nebo T6A5 a před pár lety jsem se stal otcem , vozil kočárek a najednou si říkáte: „Vždyť to jsou jenom překapotovaný T3ky, co to v 21. století ještě dělá na kolejích ?“

Jiří Kocurek

Paráda, Jamník je vevnitř fajn. A cena taky nad očekávání dobrá.

Zdrasa

Je to sice maličkost, ale máte chybu v popisku. Nejedná se o 27Tr v Ústí nad Labem, ale 27Tr pro Ústí nad Labem v Plzni (pokud správně poznávám, tak sídliště na Borech), jde o foto ze zkušebních jízd.

kakov

máte pravdu, je to v Plzni na Borech poblíž konečné linky 16 (a také 14)

liposh

Je zcela nepochybné, že tato 27Tr je nesmírný krok kupředu (v rámci přepravního komfirtu cestujících a vizuální stránky) oproti 25Tr a cena je fajn, takže Liposh approves 😉

Zbyněk

Doufám, že do nich dají lepší sedačky, než ty které tam jsou teď, ze kterých člověk v zatáčce sklouzne do uličky, i když sedí u okýnka…

DJ TRAIN

nepocital bych s tym… ted a myslim i pozdeji bude rozhodovat rychle cisteni a dezinfekce ne pohodli

M H

Čekal bych stejné sedačky jako mají kloubové autobusy Solaris 🙂

Josef Král

Nějaký Bogdan nebo SOR jsou nesmysly, když DPMB je zařízen na vozy zn. Škoda. Jiné zde snad nejezdily (kromě nějakých předváděček).

DJ TRAIN

Transparentna sutaz = rychlejsia obnova = viac ucastnikov = vacsia uspora…. cim viac hracov…tym lepsia cena a tym vacsia obnova vozoveho parku….. unifikacia na jednej strane ok… ale na druhej strane si cenovo vydieratelny jednym dodavatelom co je zvlast u verejnej sluzby viac nez zle..

DJ TRAIN

nic nie je ano cierne a ani biele

MildaIV

Soutěžit se má cena celého životního cyklu, ne cena pořízení.

DJ TRAIN

To ano… ak by tomu tak bolo tak i cez nizsiu cenu by bola skoda mimo hru

PvvS

Hmm a proto se u autobusů bere úplně všechno. A kolikrát stačí i nová generace, a hromada dílů je nezáměnná. Škoda si díky nedostatku konkurence nasadila ceny, jaký se jí líbí a odběratelům prostě nezbejvá brát co jim nabídne, Bez ohledu na kvalitu provedení nebo ceny. POkud by bylo víc dodavatelů, tak stále nic nebrání brát Schadewerk , ale donutilo by ji to se snažit. A těžil by z toho hlavně zákazník.

Jindra CV

Místo výzbroje Škoda dodat s výzbrojí Cegelec tak to by bylo OK.

Jussi

Proč? V čem je lepší? Povídej. Nebo jenom nemáš Škodu rád?

Jindra CV

Osobní zkušenost.

Jussi

A to z jaké pozice? Řidič, mechanik nebo cestující? Třeba máš pravdu, ale musíš dát nějaká konkrétní data…

Jindra CV

Z pozice řidiče, za 24 let praxe jsem odjezdil mnoho typů. Nejhorší byla 25Tr.
Na jízdní vlastnosti na uklouzané vozovce jasně nejlepší 15Tr. Provozních závad minimum. Stejně hodnotím i Solaris 12AC. 27TR na pohodlí jak pro řidiče, tak pro cestující je velice dobrá.

Jussi

Tak 25Tr se zrovna dvakrát nepovedly, to je fakt, ale ani ty v Plzni nepatřej mezi nějaký extra krámy. A 27Tr jsou vysloveně pohodové kusy. A tohle budou rovněž 27Tr a věřím tomu, že to v Doudlevcích ještě vychytaly.

Anonym ze severu

Myslíte s dvounotorovou konfigurací? To pak jo, pak by byl Cegelec výhra. 🙂

Jindra CV

Ano dva motory, jeden je katastrofa na mokru, sněhu a náledí. A je jedno jaká je hnaná náprava. Opět osobní zkušenost.

Jenki

Pán pracuje v Salzburgu, nebo snad kdysi v La Chaux des Fonds? Jinde totiž Solarisy – dvojmotory nejsou…

Jindra CV

Já vím, napsáno všeobecně.

Anonym ze severu

Takhle, já vám rozumím, jedna hnaná náprava je katastrofa, každopádně Cegelec nevyrábí jenom dvoumotorové, ale vyrábí i jednomotorové.
Až budou dopravci požadovat dvoumotorové trajfiky, tak je výrobci snad budou nabízet. Ale když nebude poptávka dopravců, nebudou nabízeny dvoumotorové vozy. 😥

Jenki

Poptávka dopravců by se i našla, ale nárůst ceny oproti jednomotoru je tak výrazný, že si drtivá většina objednatelů řekla, že to za ty prachy nestojí.

Anonym ze severu

No to je otázka, jestli to za to stojí: já měl možnost dneska ráno porovnat jízdu na lehce ledovatých kopcích v ÚL pokrytých čerstvým sněhem s 15 Tr, 28 Tr a s oběma 27 Tr (jak se střední, tak i se zadní hnanou nápravou) a poznatek je stejný jako za deště – s jednou hnanou nápravou to víc klouže, hůř se rozjíždí, vůz strašně hrabe a kaštani rychleji padají. Čtyřkolka je jistota. Časem uvidíme, jak moc se v Ústí vyplatila investice do parciálů s hnanou zadní nápravou, každopádně bych byl trochu skeptický už jen z toho důvodu, že se tyto… Číst vice »

M H

V Brně je kalamita (sníh na silnici) dejme tomu 10 dnů v roce. Pokud by hnaná náprava navíc znamenala +20% nárůst ceny, znamená to, že bych měl místo 24 trolejbusů jen 20. Otázka je, co je lepší…za mě asi ty 4 trolejbusy navíc a o kalamitě se holt počná na sypač. (A to píšu z pohledu člověka, který bydlí na kopci obsluhovaném kloubovými trolejbusy.)

Anonym ze severu

Já píšu úplně ze stejné pozice.
On ten sypač kolikrát moc nepomůže, jak na jakém úseku.

Dobře, sněhová kalamita je pár dní v roce, ale co déšť, mokrá vozovka, to už není zas tak málo dnů v roce, ne? A občas to krásně hrabe i na suché vozovce na kočičích hlavách, když je zastávka v kopci a to se to pak padá. Takže já myslím, že by se ta investice vyplatila, jak kterému podniku samozřejmě.

M H

Kočičí hlavy bych řešil spíše přizpůsobením zastávky/silnice než přizpůsobením vozidla.

A mokré silnice problém být nesmí…otázka ale je, jestli je na mokru nutnost 2 hnaných náprav, nebo je dostačující dobře udělané vozidlo s jednou hnanou nápravou.

Určitě jsou ale místa, kde 2 hnané nápravy budou důležitý aspekt.

Anonym ze severu

,,A mokré silnice problém být nesmí…otázka ale je, jestli je na mokru nutnost 2 hnaných náprav, nebo je dostačující dobře udělané vozidlo s jednou hnanou nápravou.“

Budu mluvit teď za Ústí s mokrou vozovkou, kde je rozdíl 1 hnaná náprava vs. 2 hnané nápravy moc dobře vidět a kde ty 2 hnané nápravy jsou víc než potřeba: zast. V Zeleni, ul. Karla IV. celá, Novosedlické náměstí, zast. Malátova, ul. Rooseveltova, zast. Bezručova a Kampus, Beethovenova (kočičí hlavy), možná ještě ul. Stará (tam to moc neznám) a ul. Ryjická.

Pája

To je kvůli prohlídkám A? To se dá stihnout za dopoledne.

Anonym ze severu

No na rok starý vozy je to dost často. Vozy s hnanou B nápravou tak často na prohlídky nechodí 🙂

Kalanis

A pak u některých měst, když zrovna mají peníze, přijdou kopce a sníh… (Ústí, cokoliv na Severní Terasu).

Martin V.

Co je „výrazný nárůst ceny? Víc než teď kompenzovala zvýšená konkurence na trhu?

Teď jsem byl na horách – spousta krásného sněhu. A jak jsem se tam hrabal s předokolkou, tak jsem si říkal, že kdybych tam bydlel celý rok, 4×4 bych potřeboval. Ale kvůli lyžování párkrát do roka si čtyřkolku rozhodně kupovat nebudu.

Jenki

Výrazný nárůst ceny = odhadem 30%.

Jindra

Takže Solaris dodá Brnu až 40 kloubových trolejbusů s elektrickou výzbrojí Škoda.

Tom Matoo

Ne, Škoda dodá 40 kloubových trolejbusů s karoserií Solaris.

Kubrt

Přečti si ten článek radši, než začneš komentovat.

Jindra

Jedná se o úhel pohledu. Firma Solaris může být přesvedčena, že jejich trolejbus je vybaven elektrovýzbrojí Škoda.Pro běžné cestující je to prostě pěkný trolejbus,pohodlnýa nepídí po jeho „vnitřnostech“.

PvvS

Firma Solaris moc dobře ví, že dodává pouze komponentu pro jiný finální produkt. Solaris tady není a nebude finální dodavatel.

Pražák

Tak nějak, trolejbus z toho udělají až v Plzni. A to dokonce i tehdy kdy dodavatelem (smluvní stranou) je Solaris a ŠE „jen“ dodavatelem elektrivýzbroje. Protože i tehdy montáž a oživení probíhá v Plzni.

Kubrt

Nejedná se o úhel pohledu, ale o to, co je napsané v kupní smlouvě.

kakov

aha, takže rohlík upeklo pekařství na rohu nebo mlýny Litoměřice (které dodávají mouku)? aaaa už Vím ani jeden, protože ten rohlík upekl a zákazníkovi prodal buď ČEZ, jehož elektrika vytápěla pec nebo vodárna, které dodala vodu na rozdělání těsta, safra zapomněl jsem na dodavatele droždí……

teď vážně, smlouvu na dodání má Škoda, která jen nakoupí v subdodávce komponentu, montáž provede Škoda, a zodpovědnost vůči zákazníkovi má taky Škoda…..

Anonym ze severu

No i tak, na klasický nový kloubový trolejbus je to krásná cena než na jaké jsme si v posledních letech zvykli. DPMB tuto úsporu přeju!

Liboros

Třikrát sláva! Že se podařily Solarisy místo SORek to je neuvěřitelné štěstí, už se těším!

Liboros

Ale nahrazoval bych primárně 25Tr a 15Tr, povedené 22Tr bych nechal sloužit co nejdéle.

Petr Novák

Sice by to bylo hezké, ale dá se očekávat, že 22Tr bude trpět stejnými technickými neduhy, jako 21Tr. Navíc, 22Tr jsou starší, než 25Tr, takže asi bohužel přijdou na řadu jako druhé, hned po 15Tr. Ale třeba se mýlím. Snad.

Honza

22Tr prošly na rozdíl od 25Tr generální opravou

PvvS

Před 8-9 lety.. Než investovat do další DO, která je na spadnutí, tak je lepší koupit nový vozy.

Petr Novák

Asi tak. Navíc, totéž platí i o 21Tr a přesto jim po nehodě na Vlhké hrozil zákaz provozu. Nedělám si iluze, že by na tom 22Tr byly o mnoho lépe. Ale zase, jak tu taky v diskusi někdo podotknul, 25Tr také měly a mají své neduhy. Tak uvidíme, kterých se DPMB začne zbavovat nejdřív. Jedno je ale jisté, nakonec díky těmto novým trolejbusům zmizí oba typy, plus poslední 15Tr a myslím, že dojde i na některé 14Tr. A pokud by se uplatnila opce, tak asi 14Tr zmizí komplet a dojde i na vyřazování prvních 21Tr.

PvvS

21Tr už se vyřazují dlouho.. A poměrně dost jich je už odstavených s minimální šancí na opětovný vyjetí..

Jindra

Solaris

JÁÁ

SOLARIS v případě autobusu má motor i převodovku zahraniční . DAF i jiné západní. Nic polského. Podvozek solaris je NEOPLAN. TROLEJBUS vznikne dodáním podvozku Neoplan s karoserií solaris a to vše převezené do PLZNĚ a tam smontované po elektro stránce . Jinak většinový a hlavní balík akcií solaris vlastní Španělské bankovní domy a firmy.

Jenki

Podvozek Solaris není Neoplan, protože tam žádný podvozek není, není to Š706RTO. Kastle je samonosná a stojí na nápravách ZF (což je celosvětově působící firma s 15 fabrikami od Německo přes USA až po Indii). Kastle Solaris je Solaris. Příbuznost s Neoplanem šla jakž takž vysledovat před 20 lety u I. generace, od té doby šly obě firmy postupným vývojem svou vlastní cestou. Solaris IV. generace nemá s Neoplanem společného lautr nic. Kastli Solaris lze výzbrojí Škoda nakrmit i jinde než v Plzni (pár kusů se krmilo v Ekově když Doudlevce nestíhaly). Stejně tak do kastle Solaris můžete nakrmit výzbroj… Číst vice »

M H

Výborná zpráva. Zasloužilý poslední aktuálně provozní 15 TrM a všech 8 22 Tr se bude moci odebrat na odpočinek a těch 9 omylů přírody 25 Tr zmizí navždy. A ještě budou dva kousky navíc… Snad se využije v dohledné době i opce, která by vedla ke zvýšení počtu kloubáků a v důsledku tak i k náhradě B961 jezdících na některých trolejbusových linkách…

Adrián

Prečo 25Tr považujete za omyl prírody?

Cuba

Za mě to je nejodpornější trajf. Exteriér i interiér.

Kalanis

Pán nemá rád CityBusy?

Kubrt

24/25Tr to mají u šotoušů až do konce světa polepené jako „trolejbusy, co zabily Škodu Ostrov“ s její kusovou výrobou 14/15/21/22Tr..

MHD

Spíše něco věcného. Třeba že to jsou první trolejbusy, do kterých se musí lít Fridex.

M H

25 Tr mají velmi tvrdé odpružení, bez novinových vyspávek v nich lomcuje kde co a drtivá většina sedadel s extra kolmým opěradlem, takže se na nich nesedí vůbec pohodlně. A taky jim svého času praskaly hnací nápravy, které nebyly dimenzované na točivý moment elektromotoru…

Pája

Že se ptáš,kdo neřídil TR 25 neví o co přichází.Jen odložit si propisku či hrnek kávy u řidiče nemá řešení, když vstanes od volantu bouchneš se ze všech stran,hlava,ramena nohy.Pilot F1 to má oproti tobě jak v obýváku.Jizdni roztřepané na mokru šílené jízdní vlastnosti nemají obdoby

Jiří 3

Co jezdí 25Tr u nás ve Zlíně, tak na ně, jako cestující, nemožu říct špatného slova.

Petr Novák

Žádný strach, však ono vám Brno těch svých devět 25Tr ještě moc rádo prodá LOL

Noerf

Tyto trolejbusy jsou klasické nebo parciální? To by mohla být jeden z důvodů rozdílů v ceně. Mimochodem kloubový autobus stojí cca 6 milionů Kč.

Pavel Vavříček

Jsou to klasiky

Peeetr

Trolejbusy jsou v nákupu 2x dražší než autobusy dlouhodobě.

DJ TRAIN

u vyrazne lepsie zostavenej a otvorenejsej sutaze mohla byt cena este nizsia a obnova vyrazne rychlejsia napriec celym vozovym parkom

liposh

V Brně je jenom 9 ks 25Tr? To se mi nezdá. Já je vídám strašně často.

Kubrt

9 a nikdy jich víc nebylo 🙂

Jiří Kocurek

Nebude to tím, že všechny jezdí na jediné lince a vy ji máte „pod nosem“? Být někdo zalezlý za Komínem v Bystrci, tak o nich nemusí vůbec vědět.

PvvS

Naštěstí jen tolik..

Partneři


Czechtoll

pst
podcast