Podivný nákup trolejbusů v Jihlavě. Dopravní podnik propásl podpis smlouvy s vítězem soutěže

Parciální trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: Dopravní podnik města JihlavyParciální trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: Dopravní podnik města Jihlavy

Soutěž aktuálně blokuje další předběžné opatření od antimonopolního úřadu. Škoda Electric považuje cenu ukrajinského výrobce za příliš nízkou.

Dopravní podnik města Jihlavy mohl mít po měsících zdržování u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) smlouvu na dodávku nových trolejbusů. Namísto nového kontraktu ale musí opět čekat, až antimonopolní úřad rozhodne znovu. Za celý týden není městem vlastněný dopravce schopen svůj postup vysvětlit.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 10. února definitivně zamítl námitky společnosti Bammer Trade proti soutěži jihlavského dopravního podniku na nové trolejbusy. Bammer Trade patří do skupiny Škoda Transportation. Řízení se přitom táhlo už od konce loňského března. Dopravní podnik tedy mohl od 10. února okamžitě uzavřít smlouvu s vítězem soutěže, společností Tram for Envi. Ta v tendru nabídla ukrajinské trolejbusy značky Bogdan.

Před nedávnem jsme obdrželi finální rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým bylo potvrzeno, že zadavatel neporušil pravidla pro zadávání veřejných zakázek při stanovení zadávacích podmínek veřejné zakázky ‚Parciální trolejbusy v Jihlavě II‘.  Nyní již zadavateli nic nebrání v uzavření smlouvy a bude tak v nejbližších dnech činit,“ uvedl Štěpán Kubičík z Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři, která soutěž pro dopravní podnik organizovala.

Další návrh od Škody Electric. Kvůli ceně

K podpisu smlouvy ale nakonec nedošlo. Jen pár dní po odmítnutí návrhu Bammer Trade totiž ÚOHS vydal nové předběžné opatření, které dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu. Opět jde o návrh firmy ze skupiny Škoda Transportation, konkrétně Škody Electric. Té se nelíbí údajně mimořádná nízká nabídková cena vítěze. Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy bylo řízení na návrh Škody Electric přerušeno a po vydání pravomocného rozhodnutí o návrhu Bammer Trade se v něm pokračuje. „Bylo zde rovněž vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem,“ uvedl Švanda.

Redakce oslovila právního zástupce Dopravního podniku města Jihlavy a také předsedu představenstva Radima Rovnera už minulý týden, odpověď dosud nedorazila. V podobné situace byl také nedávno Dopravní podnik města Brna, kde skončilo jedno řízení a pár dnů poté bylo vydáno nové předběžné opatření zakazující podpis. V Brně ale smlouvu na nové trolejbusy stihli podepsat, ÚOHS nakonec řízení ukončil.

Dopravní podnik města Jihlavy soutěží dodávku šesti parciálních trolejbusů. Česko-ukrajinské sdružení vedené společností Tram for Envi v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionu korun, Škoda 82,74 milionu korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.

Příchod ukrajinské konkurence zřejmě začne dopravním podnikům šetřit peníze. Škoda Electric v Brně například nabídla za osmnáctimetrový klasický trolejbus nedávno 11,95 milionu korun, což bylo o téměř pětinu méně proti odhadované ceně.

 

Tagy Bammer trade Bogdan Dopravní podnik města Jihlavy Škoda Electric Top Tram for envi
27 komentářů