Doprava ve městě Trolejbusy

Podivný nákup trolejbusů v Jihlavě. Dopravní podnik propásl podpis smlouvy s vítězem soutěže

Parciální trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: Dopravní podnik města Jihlavy
Parciální trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: Dopravní podnik města Jihlavy
Soutěž aktuálně blokuje další předběžné opatření od antimonopolního úřadu. Škoda Electric považuje cenu ukrajinského výrobce za příliš nízkou.

Dopravní podnik města Jihlavy mohl mít po měsících zdržování u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) smlouvu na dodávku nových trolejbusů. Namísto nového kontraktu ale musí opět čekat, až antimonopolní úřad rozhodne znovu. Za celý týden není městem vlastněný dopravce schopen svůj postup vysvětlit.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 10. února definitivně zamítl námitky společnosti Bammer Trade proti soutěži jihlavského dopravního podniku na nové trolejbusy. Bammer Trade patří do skupiny Škoda Transportation. Řízení se přitom táhlo už od konce loňského března. Dopravní podnik tedy mohl od 10. února okamžitě uzavřít smlouvu s vítězem soutěže, společností Tram for Envi. Ta v tendru nabídla ukrajinské trolejbusy značky Bogdan.

Před nedávnem jsme obdrželi finální rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým bylo potvrzeno, že zadavatel neporušil pravidla pro zadávání veřejných zakázek při stanovení zadávacích podmínek veřejné zakázky ‚Parciální trolejbusy v Jihlavě II‘.  Nyní již zadavateli nic nebrání v uzavření smlouvy a bude tak v nejbližších dnech činit,“ uvedl Štěpán Kubičík z Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři, která soutěž pro dopravní podnik organizovala.

Další návrh od Škody Electric. Kvůli ceně

K podpisu smlouvy ale nakonec nedošlo. Jen pár dní po odmítnutí návrhu Bammer Trade totiž ÚOHS vydal nové předběžné opatření, které dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu. Opět jde o návrh firmy ze skupiny Škoda Transportation, konkrétně Škody Electric. Té se nelíbí údajně mimořádná nízká nabídková cena vítěze. Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy bylo řízení na návrh Škody Electric přerušeno a po vydání pravomocného rozhodnutí o návrhu Bammer Trade se v něm pokračuje. „Bylo zde rovněž vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem,“ uvedl Švanda.

Redakce oslovila právního zástupce Dopravního podniku města Jihlavy a také předsedu představenstva Radima Rovnera už minulý týden, odpověď dosud nedorazila. V podobné situace byl také nedávno Dopravní podnik města Brna, kde skončilo jedno řízení a pár dnů poté bylo vydáno nové předběžné opatření zakazující podpis. V Brně ale smlouvu na nové trolejbusy stihli podepsat, ÚOHS nakonec řízení ukončil.

Dopravní podnik města Jihlavy soutěží dodávku šesti parciálních trolejbusů. Česko-ukrajinské sdružení vedené společností Tram for Envi v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionu korun, Škoda 82,74 milionu korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.

Příchod ukrajinské konkurence zřejmě začne dopravním podnikům šetřit peníze. Škoda Electric v Brně například nabídla za osmnáctimetrový klasický trolejbus nedávno 11,95 milionu korun, což bylo o téměř pětinu méně proti odhadované ceně.

 

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda Š.

Proč ten ÚOHS přerušoval řízení? To vede jen k nedůvodným průtahům.

milanmid

Škoda peněz za předraženou Škodu ne ??

Martin

Takový článek a přitom partner tohoto webu ŠKODA. Zajímavé a oceňuji profesionální přístup.

Josef Král

To je nesmyslnost. Jihlava je zařízená na trolejbusy Škoda, takže není o čem diskutovat. Jako kdybych pil Gambrinus a třeba Staropramen mne napadal, že nepiji jeho pivo.

PvvS

A že ty vozy mezi generacema toho nebudou mít moc společnýho nevadí ? 24Tr a poslední škodovky mají společnej možná jen znak.. Výzbroj je jiná a zbytek povětšinou taky.

Vbb

Absolutně špatný příklad.
Je to jako kdybyste pil Gambrinus a někdo úplně cizí, koho ani neznáte, by vám zakazoval pít jiná piva, protože „jste jednou zařízený na G. a není o čem diskutovat“.
A G. (nikoliv Staropramen!) by namítal, že Staropramen vám to nové pivo nabízí moc levně.

Jiří Kocurek

Všichni byli zařízení na tramvaje Tatra. Asi by tedy neměli kupovat tramvaje Škoda.

On.

Asi si spočítali, že bude lepší nic nekupovat, takže současný stav je vyhovující.

Boris

Udivuje mne, že někdo panu Sůrovi ještě věří. Jako v mnoha jiných článcích, i tady je úplně mimo. Zajímalo by mne, jaké má zkušenosti s organizováním velkých VŘ dle ZZVZ a kolik jich úspěšně dovedl do konce, včetně dodání vozů na dvůr DP? Kolik projektů ohledně financování vozů z prostředků EU úspěšně dotáhl do konce včetně proplacení peněz na účet žadatele o dotaci. Kolik zpráv o udržitelnosti projektu EU vypracoval? Je obecně známo, že udržitelnost projektu pod dotací EU na nákup vozů je 10 let? Možná je obezřetný přístup DPMJ na místě.

bently

Nekrmte trolly, pane Sůro, je to ztráta času 😉

Poudy

A kolik jste těchto věcí udělal vy Borisi, že jste takový geroj?

Anonym ze severu

Další zralej na prášky.

a8n

Způsob jakým to je napsáno sice není šťastný, ale jistou logiku to má. DPMJ je z právního hlediska ve výrazně jiné situaci – DPMB nemohl zahájení řízení z moci úřední předvídat, kdežto DPMJ o existenci přerušeného řízení musel vědět a lze očekávat, že by se poskytovateli dotace takové vyhnutí se námitkám (jakkoliv jsou zjevně obstrukční) nemuselo líbit.

PvvS

Můžete si koupit cokoliv, jen to musí bejt Škoda..

Kalina

Počítám, že DPO měl v zadání pojistku, že nemusí uzavřít smlouvu s žádným z uchazečů. Třeba firma TRAM FOR ENVI s.r.o. jim nepřipadá dostatečně důvěryhodná ve smyslu schopnosti plnění. Nepřekvapuje mě to, stačí se podívat na web této sro. Žádné reference, v produktech pár renderů, žádná technické údaje, datasheety. Působí jako hipsterský startup, prázdná obálka, která nic nevyrábí a negarantuje a stejně jako se odněkud vyloupla, tak může i zmizet.

Kalina

DPMJ

Plecháč

Tak si mohli dát do požadavků že uchazeč o zakázku musel dodat v posledních X letech třeba alespoň 10 trolejbusů, ne?

Leinad

Stačí platba při převzetí, žádné peníze předem.

Travegoist

To by ovšem položilo i jednoho místního výrobce autobusů. 🙂

Lukáš F.

Podmínku na malý počet splní kde kdo. Podmínka na stovky dodaných vozů, když je poptáváno 6 ks, je neopostatněná a napadnutelná.

Bertik

Za tyhle obstrukce by měla firma Škoda Electric dostat pořádné penále.

PvvS

Penále ne, ale vyloučit z následnejch řízení.. Ale nejejn Škoda, ale i Iveco a podobný.

Kubrt

Penále z čeho? Penále můžeš počítat předem smluvenym způsobem z ceny, za nějaké nedodržení smlouvy.

Tady na Moravě

Tak na tohle nebyli ukrajinci pripraveni ani z ukrajiny

JÁÁ

z ukrajiny a něco koupit??? A na delší dobu??? Jen sebevrah!!!!!