Autobusy Logistika Silniční nákladní doprava Zprávy

Průlom: Evropský parlament se shodl na pravidlech pro kamiony, Čechům vyhovují

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Evropský parlament dnes odsouhlasil takzvaný balíček mobility, který mimo jiné upravuje pravidla pro řidiče mezinárodní kamionové a autobusové dopravy. Parlamentní podoba je blízká té, na které se v prosinci po dlouhých jednáních shodli ministři dopravy členských států Evropské unie. Čeští dopravci výsledek uvítali jako rozumný kompromis.

Šlo především o to, na jaké druhy přeprav se bude či nebude vztahovat eurounijní směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Podle ní totiž musí zaměstnanci i zaměstnavatelé dodržovat pracovněprávní pravidla státu, kde člověk (byť cizinec) práci vykonává. Doprava se přitom ze své podstaty takovým pravidlům vymyká.

Podle schválené verze by se směrnice vůbec nevztahovala na export a import, tedy takzvané bilaterální přepravy, a na tranzit. Naopak by platila pro kabotáž, tedy přepravy z bodu A do bodu B na území cizího státu. Směrnice se bude vztahovat i na třetizemní přepravy, tedy z jedné cizí země do druhé. Ty často provádějí takzvaní nomádi z východních zemí unie, kteří pendlují v západní Evropě dlouhé měsíce, což místní považují za nekalou konkurenci.

Výjimkou bude takzvaná propojovací třetizemní přeprava, kterou bude moci řidič provést v návaznosti na bilaterální přepravu dvakrát. Například když český kamion odveze náklad z Čech do Španělska, ale nebude mít vytížení na celou zpáteční trasu, bude moci po cestě zpět vyložit náklad například ve Francii, tam znovu naložit a vyložit ještě jednou po cestě zpět v Německu.

Bude zakázaný týdenní 45hodinový odpočinek v kabině, zkrácené odpočinky v kabině povolené budou. Čeští dopravci za tuto podobu dohody lobbovali s tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla podle zemí, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se nezapočítávají české diety.

Pro řidiče to znamená jasné vymezení případů, kdy se na ně vztahuje směrnice o vysílání pracovníků. Pokud například budou provádět kabotáž v Německu, pak jedině za německé peníze. Nová dohoda má odstranit zmatky, když některé členské státy začaly od roku 2015 sahat k vlastní úpravě. Povinnost minimální mzdy zavedlo například Německo a Francie, zatím se ale striktně nevyžaduje a čeští dopravci ji vesměs ignorují.

Čeští dopravci považují balíček za kompromis, který jim dá právní a podnikatelskou jistotu. „Umožní našim dopravcům provádět přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání. Kdo pojede do Španělska, pak sveze něco do Francie a odtud bude mít další přepravu domů, měl by být bez starostí. Také řidiči autobusů se v těchto pravidlech najdou. Zákaz 45hodinového týdenního odpočinku v kabině sice nevítáme, ale zkrácených odpočinků se netýká, což je dobře. Také úprava kabotáže je pro nás přijatelná,“ řekl k tomu generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Podle něj může balíček českým dopravcům pomoci proti nekalé konkurenci z východních států unie.

Jednání o pravidlech pro mezinárodní dopravu v rámci EU se vlečou dlouhá léta. Česmad přitom vyzdvihuje podíl českých politiků na kompromisu, o který se zasazovali například europoslanci Pavel Telička a Martina Dlabajová, a na Radě ministr dopravy Dan Ťok.

Dneškem je na cestě ke schválení balíčku překonán zřejmě nejtěžší krok, hotovo ale není. Finální verze se bude ještě ladit v trialogu mezi Radou, Komisí a parlamentem, pak ji bude ještě jednou muset schválit parlament. Zda se to podaří ještě v tomto volebním období, není jisté. Velké změny v obsahu už se ale nečekají.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rozumné řešení, asi nejlepší pro všechny, jakož i pro životní prostředí: když už se toho šíleného množství kamionů nemůžeme zbavit a ani je nějak výrazněji omezit (což, bohužel, nezměníme), tak aspoň nebudou přibývat zbytečné „prázdné“ jízdy, které by přibyly, kdyby nebylo možno využít jich pro kabotáž.

Martin
Host
Martin

No vida, pekny clanek, je v nem vse… Diky.

Skoda, ze takto neinformuji i jine servery, ktere by hned psali o narizeni eu, kteremu se musime prizpusobit.

Petr
Host
Petr

A hlavně ty komenty pod tím,z řad odboníků na evropskou integraci z karvinské hospody
„A tohle si necháme líbit? SDÍLEJTE, NEŽ TO SMAŽOU!!!! Volte SPD lidi,CZEXIT!!!! “ 😀

Petr
Host
Petr

To bude ubrečených truck driverů, už se těším na ty nářky, jak si zaslouží německé peníze a kdesi cosi 😀

Petr
Host
Petr

V podstate se nic nemeni tot cele.

Mod
Host
Mod

Krasne, kamionova lobby velebi ceske europoslance a Toka… Ti ji jdou na ruku, misto aby podporovali maximalni restrikci pro kamionovou dopravu – protoze na velke vzdálenosti (mezinar prepravy) by mela byt nahrazena zeleznici….

Petr
Host
Petr

Železnicí, která je minimálně u nás přeplněná a kapacitně nedostačující ?

Frantisek
Host
Frantisek

Pročež stavíme nové dálnice a kolejová napojení rušíme. Také bychom se patrně obešli bez krátkých tramvají po čtvrthodinách, mnohé vlaky by mohly lépe využívat povolenou délku a výšku, dalo by se upravit zabezpečení… Nemluvě o tom, že bychom se dokázali obejít i bez určité části přeprav vůbec. Jenže to všechno se jaksi nechce. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Čímž ovšem (bohužel) stejně kamionovou dopravu nenahradíte a ani nijak výrazně neomezíte – takže takové nářky či plamenné výzvy jsou ve výsledku stejně k ničemu: „to všechno se jaksi nechce“ zjevně především proto, že by to nevycházelo ekonomicky lépe pro ty, kdy to vše nyní provozují.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll