Silniční nákladní doprava

Nová pravidla pro silniční nákladní dopravu. Tachografy musí mít i dodávky, řidiči musí po 4 týdnech domů

Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Evropským parlamentem prošel po téměř čtyřech letech projednávání takzvaný balíček mobility, který řeší i mezinárodní kamionovou dopravu. Tuzemští autodopravci, kteří proti původním návrhům ostře protestovali, jsou s konečnou verzí nakonec spokojeni.

Z návrhu vypadla především hrozba, že se při průjezdu zahraničím bude dopravce muset řídit pracovněprávními předpisy každé země, ve které řidič právě bude. V praxi to mělo znamenat, že by například při cestě Německem měli dostávat německou minimální mzdu.

Obsah balíčku je vítězstvím kompromisní cesty podporované i českou stranou, která v první řadě znamená, že silniční dopravci nebudou spadat pod vysílací směrnici při bilaterálních a tranzitních přepravách, naopak pod směrnici bude plně spadat kabotáž,“ uvedlo sdružení autodopravců Česmad Bohemia ve zprávě ke schválení.

Podle nové směrnice skončí mnohaměsíční putování řidičů mimo domov: Do domovského státu se řidiči budou muset vracet vždy do čtyř týdnů a vozidla do země registrace každé dva měsíce. To by mělo omezit praxi, kdy řidič zůstává v zahraničí několik měsíců v kuse. Mělo by také skončit přespávání jen v kabinách vozidel. Zaměstnavatel bude muset řidičům zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden.

Změna nastane v povinnosti instalace digitálních tachografů, která bude od poloviny roku 2026 pro vozidla v mezinárodní přepravě platit již od 2,5 t. V praxi to znamená, že se balíček bude plně vztahovat i na řidiče dodávek. Nová pravidla omezují možnosti převážet náklad v rámci jedné cizí země. Kamion bude moci provést nejvýše tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přeshraniční přepravě nákladu. Poté bude muset mít nejméně čtyřdenní pauzu, aby mohl znovu vozit zboží po stejné zemi. Tuto úpravu si vynutily západní země, kterým vadilo, že firmy z východu EU vysílaly své řidiče převážet náklady do Německa či Francie a braly tak práci tamním přepravcům. Nové normy zamezují také fungování fiktivních schránkových společností, jejichž pomocí dosud někteří dopravci obcházeli pravidla pro vnitrostátní přepravu nákladů.

„Přijaté kompromisní návrhy jistě nejsou dokonalé, ale v zájmu dohody je akceptujeme, i když jistá úskalí mezinárodní silniční dopravě přinesou,“ řekl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Balíček byl přijat v kompromisní podobě, ke které zásadně přispěla i Česká republika. Ta totiž byla (společně s např. Finskem či Irskem) součástí tzv. „Middle group“, tedy střední skupiny, která stála mezi dvěma názorově protichůdnými tábory. Na jedné straně stály státy západní Evropy, které mají vysoké náklady na mzdy řidičů a své národní trhy si protekcionisticky chrání restriktivními legislativními opatřeními (Loi Macron, MiLoG). Druhou skupinu pak tvořily státy východní a jihovýchodní Evropy, kde je mzda řidičů naopak nízká. V těchto zemích západoevropští dopravci nezřídka zakládají tzv. schránkové firmy, aby využili právě nízkých mezd řidičů. Nová pravidla zajistí vyváženost mezi těmito dvěma skupinami a zamezuje nekalé konkurenci.

Jako největší úspěch ČR a jejich spojenců lze označit úpravu jízdy tzv. „kolečka“. Kolečko, kdy řidič naloží zboží v ČR, odveze jej např. do Španělska a na cestě zpět učiní třeba dvě různé přepravy, je právě nejčastějším byznysovým modelem českých dopravců. Podle nových pravidel se na něj nebude vztahovat povinnost vyplácet řidiči minimální mzdu země, kterou zrovna projíždí. Stejně tak u bilaterálních přeprav (např. přeprava ČR – Německo – ČR) není tato povinnost v balíčku zahrnuta.

Nejrozporuplnějším prvkem balíčku se v očích jeho odpůrců stal povinný návrat vozidla do státu místa usazení dopravce, který má probíhat každých 8 týdnů. To však není v souladu s environmentální politikou EU, a Evropská komise se proto zavázala zpracovat na toto téma studii.

Balíček mobility navrhla Evropská komise již v květnu 2017. Rada Evropské unie rada k němu vydala v únoru 2020 stanovisko, se kterým se nyní ztotožnil Evropský parlament.
Balíček se skládá ze dvou nařízení a jedné směrnice. Nařízení vstoupí v platnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU, směrnice pak jeden den po zveřejnění. K němu by mohlo dojít za 4-8 týdnů.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

K čemu zákaz spaní mimo auto?

Hans

Celkem správné. Teď už dopravce nebude moci řidiče zneužít, bude mu musel doplácet takový plát, jaký je v projíždějící zemí obvyklý a zajistit mu návrat domů. Tak je nám legislativa EU konečně užitečná!

Petr 1

Znamena to, ze kdyz mam obytnou dodavku s vahou 2.6t , tak budu muset mit tachograf?

Jan Sova

Vy s obytnou dodávkou provádíte mezinárodní přepravu zboží za obchodním účelem??

Petr 1

To sice ne, ale byla na ICO.

Petr

Osobně nerozumím tomu, že se vyplácí takové trajdání kamionem po Evropě. Mezistátně a tranzitně vlakem, pouze poslední míle auto z centrálních hubů. Ona by se pak zefektivnila i ta vlaková doprava a podpořila lokální výroba koncových produktů.

Džamel

Ono u dost kamionů nejde ani tak o rychlost, jako o včasnost, to železnice neumí , dovézt třeba 20 palet z linky v Německu na linku u nás v intervalu 90 minut…

Petr

Jenže just in time není hned, ale včas. Logistika a skladování se může odehrávat i ve vagónu

Džamel

Právě pro to, píšu, že je nutná včasnost, nikoliv ani tak rychlost… Prostě dojet „na okno“. A když je potřeba kamión každých 90 minut, bylo by třeba u vlaku logistiky navíc a hlavně mnoho materiálu v né zrovna nízké hodnotě navíc. Žádná flexibilita například při změně požadavku. Takto se jede například produkce, na kterou jsou potřeba konkrétní komponenty, ale za 10-12 hodin už může být produkce úplně jiná a můžou vozit jiné konfigurace palet, což u vlaku nejde…

dada

protoze zeleznice ne mnohonasobne pomalejsi a casove „nedefinovanejsi“ a ve finale podstatne d razsi nez kamion

ABC

Jasně a co to třeba udělat naopak, že. Ať se zefektivní ta vlaková doprava a pak se trajdání kamiónem třeba nebude vyplácet. Hezká utopie, viďte.

Petr

S objemem poroste efektivita

Peeetr

Myslíte jako třeba u letadel?
Proto teď asi byla při krizi nejrychleji ukončena výroba nejobjemnější A380.

Malé stydlivé prasátko

Konec výroby A380 byl rozhodnut již v únoru 2019, tedy ještě dávnou před nástupem současné krize. A to, že je tento typ letadla stručně řečeno nevhodný k přepravě nákladu, to taky není žádná nová věc.
Zato taková nákladní A330F, to je jiná. A počet prodaných kusů této varianty je toho důkazem.

Peeetr

Uvidíme kam se v budoucnosti s centralizací dostanou robotické továrny.

Ale už dnes by mohla města podpořit výškové sklady na svém území u železničních uzlů, a zatím nic takového nevidíme ani náhodou, stále je největší podpora pro nezadržitelně zastarávající koncept kanceláří a předražených minibytů.

Tomáš Poledný

Malešice nejsou kraj města a nejsou ani dobře dopravně dostupné. Tohle má stát u D0.

Jan Chroust

Takže opět jen buzerace dopravců, nic víc.

Dáda

doufám že se nebude muset jezdit s tachografem i s karavanem… nerad bych předělával půl auta….

Bob

Tachograf mi připadá jako relikt z minulého století. Zvlášť pokud se používá takto jednoúčelově. Určitě brzy někoho napadne povinné on-line sledování všech vozidel. S přímým propojením na bodové konto řidičů. Některé typy přestupků by se tím daly celkem rychle eliminovat. A pak už zbývá jen očipovat chodce a ostatní občany.

dada

tak az bude online napojeni auta na velkyho bratra povinny, zastrelim osobne svyho europoslance. to se radej vratim zpet do socialismu. zadny online kram mi do auta nesmi

Zrzek

Můžeš začít, nové modely tachografu budou muset v určitém časovém úseku vysílat údaje min. o poloze. Teď nevím z hlavy od kterého roku povinné.

Vlaczech

Myslím že právě od toho roku 2026, tzv. smart tachograf úplně jsem to do podrobna nečetl ale snad každou hodinu by to mělo odeslat svojí polohu

Dalibor

a na co jako bude připojenej na všeobjímající WiFinu???

petr 5

Už jste četl o družicích a GPS? Já to mám v soukromém autě jako součást pojistky.

ABC

přes GPS něco odešlete? Fakt?

X 1

GPS k tomu využije tvůj telefon, který musíš mít spárovaný s handsfree (tedy vozem).
Pokud se data neodešlou, bude to při kontrole považováno za prestupek a jako takový to bude samozřejmě pod pokutou.

Otakar

Ten smart tachograf se už musí povinně montovat do všech vozidel vyrobených/přihlášených po 15.6.2019. Odesílá i GPS signál a to:
– při startu vozidla
– po 3h jízdy
– po vypnutí vozidla

Původně se plánovalo s online sledováním polohy vozidla, ale proti tomu se postavila lobby dopravců tuším ve Francii a Německu a neprošlo to, skrze to, že při žádné jiné práci není zaměstnanec tak sledován jako řidič kamionu.

Více zde:
https://www.datacho.cz/blog/co-prinesou-inteligentni-tachografy

Dalibor

U karavanů?????

ABC

no taková souprava má přes 2.5 tuny dost často

Kamui

S tachografy souhlasím, ale s povinným přespáváním mimo auto nesouhlasím. V kamionech mají řidiči mnohdy opravdu velice luxusní zázemí, a teď místo toho budou muset kamsi na ubytovnu, kde budou mít lůžko ve společném 12 lůžkovém pokoji.

Divočák

souhlas, navíc opustit náklad , nebo i jen kamion, znamená pro truckera hodně lehký spaní a noční procházky k „Parkplatzu“. A to kvůli extrémním případům najatých nomádů z tramtárie .. To se dá ošetřit jinak, stačí, aby byly v místě odpočinku funkční sociálky ( ne teda ty kam se chodí pro dávky )

...

Tachograf je zlo.

Honza

Není, tachograf je pro řidiče, kdyby nebyl, jezdili bychom od rána do rána….

Leinad

Nebo byste poslali zaměstnavatele do háje i tak.

Džamel

Jsem pro tachograf a pravidlo 561/2006 pro všechny vozy mimo vozů fyzických osob nepodnikajících… Takové PPL a mnoho dalších lítá od rána do noci…

ABC

A včetně těch budoucích nákladních kol! Když pořádek tak pro všechny.

https://www.idnes.cz/praha/zpravy/zasobovani-nakladni-kolo-centrum-praha.A200608_144640_praha-zpravy_zuf

Bob

A proč by zrovna fyzické osoby nepodnikající měly jezdit bez odpočinku a ohrožovat všechny ostatní?

kulhán

Už vidím jak při cestě do chorvatska pujde celá rodina nocovat (přes celý den) 100km před destinací protože to neujede v tahu a přijde o den dovolené. To je utopie.

Jakub P

Tak dá se naplánovat přespání cestou na nějakým pěkným místě, kde je i něco k vidění, takže místo jednoho totálně extrémního dne, ze kterýho se budou do půlky dovolený vzpamatovávat to budou dva už dovolenkový dny s půldnem cestování (a to samý cestou zpět), ale každej svýho štěstí strůjcem.

Dalibor

Mňo , já mám výhodu že zastavím kde chcu, a můžem spát. Kouzlo karavanu!

Jan Sova

Lidi co jezdí s karavanem občas pustí historku, jak je v některých místech a státech nemají rádi…. Takže to nebude úplně všude, kde se zachce, ne ?

M.D.

Ale není to mezinárodní nákladní doprava

Viki

Blbost, naplanovat je jedna vec a realita druha. Zkuste nekde spat s dětma který jsou vyspalý během cesty a nenechaji vás odpočinout.

Jan Sova

Fyzické osoby disponují nejšírším balíkem osobnostních práv. Nemůžete se jim jen tak z plezíru do nich nabourávat jenom proto, že firmy to mají taky…..