Časomíra stání odhaluje parkovací hříšníky. Praha testuje i systém s registrací v aplikaci

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Součástí projektu budou kamery, přes které bude městská policie řidiče zaznamenávat.

Praha 1 testuje už několik měsíců v Palackého ulici projekt, který by modle představitelů města mohl vyřešit problém se zneužíváním časově omezené doby parkování. Na digitální tabuli nad parkovacím místem před místní poliklinikou se zobrazuje reálný čas, jak dlouho auto na místě stojí. Případné překročení doby stání je tak viditelné na první pohled.

Často se stává, že lidé obsadí parkovací místa vyčleněná pro zásobování neoprávněně na příliš dlouhou dobu. Následkem toho se pak parkovací problémy násobí, protože při zavážce nemají řidiči kde zaparkovat a bohužel pak vjíždí například na chodníky,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Dodal, že se jedná o projekt Prahy 1, do kterého není magistrát zapojen, ale osobně ho vnímá jako velmi užitečné řešení. „Nápad zavést časomíru u parkování pro zásobování je z dílny emeritního radního Richarda Bureše a má moji plnou podporu,“ doplnil k tomu pro Zdopravy.cz radní městské části Praha 1 pro oblast dopravy Vojtěch Ryvola.

Nedodržování parkovacího času pro zásobování a zneužívání těchto míst na klasické parkování je podle něj v centru Prahy obrovské.

Praha 1 nyní plánuje rozšíření této technologie na dalších šest displejů a přibližně dvě desítky parkovacích míst.

Radní Ryvola upozorňuje také na další právě testovanou novinku. „Je to jedno místo se sklápěcím mechanizmem s ovládáním přes registraci na aplikaci. Přijedete, kamera rozpozná značku, mechanizmus se sklopí a vy složíte. Při zneužití času se vám příště po určitý čas neumožní registrace.“

Problém je vymahatelnost

Součástí projektu budou podle městské části také kamery, přes které městská policie zaznamená ty, kteří povolenou dobu parkování překročí. Výsledná technologie a podoba nového systému se však teprve bude vybírat.

Problémem zneužívání těchto míst je totiž špatná vymahatelnost pokut na vinících. „Dle mého je to zvláštní rozhodnutí, kdy za dopravu v našem hlavním městě je zodpovědna Policie ČR a nikoliv městská policie, která má pouze pomáhat státní policii ve výkonu práva. Obě bezpečnostní složky mají však hluboký podstav a mladí lidé se do služby určitě nehrnou,“ domnívá se Ryvola.

Ve světě si nikdy nedovolíme to co doma. Zkuste to uprostřed Vídně hodit na blikačky,“ uzavírá radní.

Parkování čekají změny

Magistrát chystá v systému parkování v hlavním města řadu změn. Pražská koalice plány nedávno zveřejnila ve svém programovém prohlášení.

Rezidenti budou moci například za zvýhodněnou cenu získat 120 hodin kreditu ročně ke stání vozidel jejich návštěv či řemeslníků. Každá městská část si bude moci stanovit svou část poplatku za rezidenční parkovací oprávnění, namísto dosavadního rozdělení výnosu na polovinu s magistrátem.

Praha se také chystá zrušit přenosná parkovací oprávnění a dosavadní zvýhodnění pro elektromobily. Naopak by se měl zavést speciální celoměstský tarif pro carsharing, za předpokladu splnění podmínek města pro poskytovatele carsharingu (předávání dat, maximální doba stání), a to tak, aby tato služba pomáhala snížit počet aut ve městě.

Základní tarify pro návštěvnické parkování se sjednotí do dvou zón – centrum (P1+P2) a zbytek města – a bude možné si zakoupit jednotné dlouhodobé návštěvnické parkovací oprávnění pro celou oblast mimo centrum.

V centru bude naopak omezeno návštěvnické parkování na modrých zónách na návštěvy rezidentů využívajících kredit a bude omezeno zneužívání abonentských parkovacích oprávnění.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy parkovací zóny parkování Praha 1 Zdeněk Hřib
43 komentářů