Infrastruktura Železnice

Prodej tratě obci Hevlín jde na vládu, provozovatelem bude Railway Capital

Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz
Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz

Sedmikilometrová trať z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína má před sebou už jen poslední krok k odstátnění. Ministerstvo dopravy poslalo návrh na odprodej obci Hevlín ke schválení do vlády. Už před více než čtyřmi měsíci prodej schválila správní rada Správy železniční dopravní cesty.

Obec za trať zaplatí 2,222222 milionu korun. Z materiálu pro vládu přitom vyplývá, že ve třetím prodejním kole nebyla jediným zájemcem. Nabídku na odkup trati poslal i Jiří Kotas, který je podle obchodního rejstříku předsedou brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Jeho nabídka činila 1,5 milionu korun.

Obec podle starosty Antonína Pichaniče na souhlas vlády netrpělivě čeká, neboť chce celou transakci vypořádat ještě letos. Má na to v rozpočtu peníze. Jasný záměr má obec především s budovou nádraží. „Chceme zbudovat muzeum Hevlína,“ uvedl Pichanič.

Pokud jde o trať samotnou, jejím provozovatelem bude společnost Railway Capital Jana Šatavy. Obě strany předběžnou dohodu potvrdily. „Uvažujeme i o objednávce vlaků,“ doplnil Pichanič. Další možností je podle něj provoz turistických drezín.

SŽDC vyhlásila první kolo soutěže v červenci 2018, a to za minimální cenu 28 milionů korun. Nikdo se nepřihlásil, a tak v říjnu bylo vyhlášeno druhé kolo s cenou tři miliony korun. Ani do něj nepřišla žádná nabídka, načež SŽDC snížila cenu ve třetím kole na 1,5 milionu. To přilákalo dva zájemce. Vítěz má povinnost dráhu pět let provozovat.

Správě železniční dopravní cesty se nedávno podařilo najít kupce i na patnáctikilometrovou jihomoravskou lokálku z Čejče do Uhřic. Novým majitelem by se měla stát firma TMŽ podnikatele Martina Dvořáka, nyní se čeká na souhlas vlády. Naopak pro lokálku Velká Kraš – Vidnava v Jesenickém výběžku se kupec nenašel, a tak ji SŽDC poslala do správního řízení na zrušení. Postupuje tak podle vládou schváleného materiálu z roku 2012.

34
Diskuze

avatar
4 Komentáře
30 Reakce na komentáře
18 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
AlibabajanKubrt182-097Svojsin Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Absolutně netuším proč zrovna tuto dráho odstátňují, když je to navazující tah na Laa a Rakousko. Jsou asi padlí na hlavu..

Alibaba
Host
Alibaba

Akorát tam jaxi nenavazuje, aneb stát (malost politiků rozhodnout) za celou dobu po roce 1989 nepostavil most přes Dyji a přes náhon.

Kubík
Host
Kubík

Na Vidnavu se zájemnce našel a trať chce zásadně proměnit včetně výstavby tratě do polské Nisy: http://dopravni.net/zeleznice/27771/vidnava/#more-27771

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Serioznejsi zdroj by nebyl?

Kubrt
Host
Kubrt

Mno, trať no Nysy plně vytížená ucelenými vlaky s kaolinem… Kdyby po té trati denně projelo pět ucelených vlaků s kaolinem, tak je vidnavské ložisko za 4 roky vytěžené. Polsko je skutečně poměrně významným importérem kaolinu, ale – tato surovina se nevozí po vlacích, ale po kamionech, eventuálně po jednotlivých vagonech. Takže obnova těžby možná reálná je, ale rozhodně na to není nutné železniční napojení a výstavba trati do Nysy je úplné sci-fi.

182-097
Host
182-097

A ucelené vlaky ukrajinského kaolínu překládané ve Werchratě, případně kaolín z Sobotki (opět v ucelenkách) , nebo z Chodova, do polských keramiček teda neexistují?

Kubrt
Host
Kubrt

To je nějakej jíl, ne kaolin v pravém slova smyslu.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Jaké plány s tratí Čejč – Uhřice má budoucí majitel?

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Jééééjee zase pojedou dva plný motoráky, aby ukázali, jak ta štreka je hrozně potřebná a chyběla a potom to zase usne v zapomění…
Jo kdyby někdo prosadil propojení do Laa an der Thaya a třeba elektrifikaci, bylo by to někde jinde…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně, když se tam pověsí drát, bude tam jezdit stejně lidí jako do Židlochovic. Tam je taky pověšený drát.

Svojsin
Host
Svojsin

Ze Znojma (podstatně větší město i „s okolím“, než Hrušovany) a spol. taková trať vede a využití je tristní.
Nedá se očekávat, že by zrovna y Šanova jelo alespoň stejně(málo) cestujících.
Hodně naznačuje linka 104 Laa- Hevlín Hrušovany – Jiřice – Brno, ta je velice solidně využívaná, někdy až moc, ovšem v úseku Hevlín – Laa veze vzduch.

Look
Host
Look

Postavit 1 most a 2 kilometry trati je asi nejjednodušší. Ostatní tratě mají k obnově těžší cestu.

Kubrt
Host
Kubrt

Tak ony by to byly spíš tři mosty, ale technicky je to jistě schůdné. Větší „problém“ je, že není důvod tu trať stavět.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Sežeňte na to peníze. Aha, to už tak jednoduché nebude. Rozpočet obou obcí (Hevlín, Laa) za 20 let stačit nebude.

Kubík
Host
Kubík

Tím busem jsem jel v červnu, úsek Laa-Hrušovany, myslím, než opustil Hrušovany a objel všechny ulice, to trvalo asi 45 minut! Ta trať bude výhodná pro cestující co chtějí přestupovat z vlaku na vlak. Bus navíc téměř nenavazuje na vlak v Hrušovanech-(Šanově), asi aby JMK dokázal, že na vlak co nejede nikdo nepřestoupí…Cha.

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

A k tomu se i pekne projit na cerstvem vzduchu, ze? Bus vozi vzduch ac spojuje stredy obci, vlak spojujici okraje jiste poveze davy. Jeste ze stat ma dost soudnosti nestavet takove veci.

Svojsin
Host
Svojsin

Kubík: … Autobus v Šanově žel.st. samozřejmě navazuje na vlak, která návaznost vám tam chybí u kterých konkrétních spojů???!! Neptám se ironicky, to mě opravdu moc zajímá. Bus z nádraží v Laa jede k lékárně v Hrušovanech 32 min. (ale proč si nepřisadit, že) a žádná zbytečná zastávka po cestě není. Pokud by jste jel vlakem, stejně by jste přestupoval na bus v Šanově + čas. rezerva na přestup. Hlavní ale je, že tam není zájem jezdit, jednotlivce, kteří se sejdou (spíš nesejdou) v jeden čas nepovažuju za argument pro vlak(tam jezdí moc i ten bus). Chápu, že pro vás… Číst vice »

znojmák
Host
znojmák

Nevím, co tím diskutující myslel, ale možná mířil na to, že bus 104 navazuje většinou jen na vlaky jedním směrem (v obou jen v pracovní dny odpoledne. Navíc přípoj není ke všem vlakům, o víkendech se pak jeden pár nádraží vyhýbá. Nejhorší je ale přestupní doba skoro 20 minut ve směru Hevlín – Znojmo u většiny spojů.
A pokud si pan Havlík z Kordisu může ubírat u jízdních dob expresů 108 v tisku, tak nevím, proč si nemůže nasadit laik diskutující tady pod článkem….to je úplně malichernost.

Svojsin
Host
Svojsin

znojmák: Proč sem nechodí nebo chodí pan Havlík nevím, ale ráno jsou přestupy od Hevlína následovně: od příjezdu 4:46 8min. , od 5.49 5min. , od 6:49 jen 3min. 8:13 má 14 min apd.

Svojsin
Host
Svojsin

Pro doplnění, nejlíp sem hodit JŘ, ať se každý zájemce podívá, že
https://www.idsjmk.cz/jrady/104.pdf?date=24.03.2019

koleyy
Host
koleyy

Elektrika je už moc velká pohádka, ale to spojení by stálo za realizaci. Samozřejmě největší peníz by byl na nový most přes Dyji. Akorát když vidím, jak dlouho se dělal humbuk kolem Slavonic a stejně z toho nic nebylo… na druhou stranu třeba Harrachov má teď opět plné vlaky.

Kubrt
Host
Kubrt

Nechcete, doufám, srovnávat turistickou atraktivitu širšího okolí Harrachova a širšího okolí Hevlína.

koleyy
Host
koleyy

Tak do Podyjí je turisticky atraktivní, ale většinou jen přes letní sezónu. Harrachov má i zimní. Nevím jak Podyjí, ale Harrachov (a to okolí) je i přes slušně plné vlaky v drtivé většině obsluhován po silnici.

Svojsin
Host
Svojsin

koleyy: Já bych řekl, že jste v nejbližším okolí Hrušovan nad Jevišovkou nikdy nebyl…..

koleyy
Host
koleyy

Byl i v Hevlíně i vlakem a u zbytků mostu o Laa nemluvě. Mám v Hrádku přátele. Harrachov je však o něčem jiném, v tom „širším okolí“ mám druhé bydlení, takže i podstatně větší přehled.

kubisek
Host
kubisek

Je vtipné, ze v nejbližším okolí nádraží v Hrušovanech ani nejsou ty Hrušovany. 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

Já – překvapivě – vím, že Harrachov je dopravně obsloužen zejména po silnici, nicméně i ta železnice tam má dost zákazníků. Podyjí – jsou tam turisticky atraktivní oblasti, ale zrovna okolí Hevlína/Laa k nim nepatří a trať napříč tímto územím je turisticky prakticky k ničemu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ono by to možná šlo. Nákladní vlaky od Vídně poslat přes Mistelbach do Laa a přes Hrušovany, Znojmo a Jihlavu do Havlíčkova Brodu. Prodat to tak, že se vyhnou tišnovské rampě a ucpanému Brnu, nastavět tam výhybny, vypřeložkovat, elektrifikovat Znojmo − Jihlava.
Jenže: Který ďábel by jim zabránil, aby nejeli přes Stockerau, Hollabrunn a Rezt do Znojma a vyhli se tak úvrati ve Znojmě i Hevlínu?

Michal
Host
Michal

Tak zrovna na této trati by snad i celkem mohlo stačit protáhnout ty 3 páry vlaků z/do Brna, případně jiných směrů, které začínají/končí v Hrušovanech, až do Hevlína. Myšleno ranní Os4401, Os4403 a Sp1921 do Brna a odpolední Sp1922, Sp1926, Os4416 z Brna. Dokonce by to vyšlo i bez úvratě.

Kubrt
Host
Kubrt

A přidaná hodnota tohoto spojení proti busu 104 by byla jaká? Já mám tu smůlu, že si pamatuju, když tam ty vlaky jezdily a byla to bída – už před 25 lety. Ta trať do Brna je prostě loudavá a s úctou se vyhýbá řadě sídel, to je vražedná kombinace.

AAA
Host
AAA

Potenciál!

VRT
Host
VRT

Mohutný!!! 🙂

Barnye
Host
Barnye

Podobnost s linkou do Hostivice vč Noutonic i přes nově vybudované zastávky čistě náhodná. První dny dvě 810 a vůz a dnes prázdná 810.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Prosímvás, u Hostivice máte kousek za rohem Prahu. Hevlín je monehm podobnější Kralovicím (namísto Hrušovan pak Rakovník). Ano, z Kralovic taky kus trati chybí a to se v Mladoticích nešprechtí dojč. Přížemž hlavní směr Praha − Plzeň také vede jinudy.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll