Dopravci Železnice Zprávy

Proč Leo Express přišel o rychlíky? Nedodal bankovní záruku

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Nabídl nejnižší cenu, přesto nejspíš rychlíky na lince R8 Brno – Ostrava – Bohumín provozovat nebude. Dopravce Leo Express totiž nesplnil podmínky ministerské soutěže. „Společnost Leo Express v rámci nabídky neposkytla požadovanou jistotu ve formě bankovní záruky,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Bankovní záruka ve výši 20 milionů korun měla zajistit, že příslušný dopravce myslí nabídku vážně a z jednání nevycouvá.

Leo Express tak přenechal vavříny i miliardovou zakázku konkurenčnímu RegioJetu. Rozstřel byl přitom velice těsný. Leo Express požadoval dotaci 251 milionů ročně, RegioJet 252 milionů ročně. Celkově si tak za osm let trvání smlouvy přijde RegioJet na 2,017 miliardy korun. České dráhy šly do soutěže s nabídkou 278 milionů za rok.

Leo Express tvrdí, že je připraven o nabídce dále jednat, mluví přitom o strategickém partnerovi ze zahraničí, se kterým spolupracuje na „vozidlovém řešení“. Bližší informace o strategickém partnerovi nechtěl mluvčí Emil Sedlařík sdělit.

Vyjádření Leo Expressu:

Podali jsme nabídku s nákladově efektivním vozidlovým řešením, která je pro Ministerstvo dopravy nejvýhodnější z pohledu požadované kompenzace, a to i přes velmi krátký čas na přípravu a získání více než čtyřiceti vozů a osmi lokomotiv. Vzhledem k omezenému časovému prostoru bylo nutné prodiskutovat některé další aspekty spolupráce se strategickým zahraničním partnerem, se kterým jsme pracovali na výhodném vozidlovém řešení. Na toto jsme Ministerstvo dopravy upozornili a vysvětlili důvody, spolu s dalšími navrhovanými kroky. Jsme připraveni na nabídce dále pracovat v rámci tržních konzultací. Budeme respektovat jakékoliv rozhodnutí a jsme Ministerstvu dopravy k dispozici pro další jednání s cílem nalézt nejefektivnější řešení pro dálkovou dopravu.

82
Diskuze

avatar
14 Komentáře
68 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
45 Autoři komentářů
X 1Johnny GomezzMichalUFOAnderko Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
X 1
Host
X 1

UFOn
Ano. To se mi u ČD v Olomouckém kraji stává poměrně často. Vlak nejede, spoj zrušen. Důvod? Na obratu chcípla mašina/jednotka a už se ani nehne apod.

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

A Vy ukňouránci se divíte??? … že je najednou tak obrovský zájem lidí oproti původním ČD-šrotům…???
Jak uvádím výše – motoráky GWTR je kvalitativní posun do dalšího století. To je jak porovnávat staroučký zahradní necky a Audinu… No a že původně objednané počty vlaků a jejich kapacita absolutně nepostačují současné poptávce jaksi NENÍ problém GWTR – ale jede to na hrb objednateli dopravy – tedy JČ kraji.. který to neumí operativně vyřeshit..

Michal
Host
Michal

Jednolitou přepravní síť, kde dospělí lidé sedí na lavicích ve vozech B a zbytek stojí v uličkách (realita R17), si milý Jirko, strčte kamsi.

Michal
Host
Michal

Ano, na dobu před 20 lety si vzpomínáme. Vyjmenoval jste čtyři páry slušných vlaků, teď jich do Ostravy jezdí několikanásobně tolik.

Zbytek vlaků byla narvaná ostravská IC, kde se stálo u počůraných záchodků na chodbičce v Bee nebo Beer (nevím proč, ale toto jsem vždy vylosoval ve Třebové. 🙂 ) a stálo to víc než dnes. Jediný výhodný doklad byla KMB.

V jakou denní dobu dnes, chudáčku nemůžete cestovat? Kysuca?

Michal
Host
Michal

A to u této trati řekl kdo?

UFO
Host
UFO

a když nestíhá obraty tak další odjezd vlaku zruší, v tom bych řekl na množství spojů také vede

Anderko
Host
Anderko

A vy si vážně myslíte, že režijky mají jen zaměstnanci ČD ? Kdyby ano, tak je režijek cca 10.000, ne 130.000. Ale vám to těžko někdo vysvětlí.

Bery
Host
Bery

Ano, neni to tolik vzhledem k zakazce za vice nez 2 mld.
Navic ta bankovni zaruka dava smysl i jako ochrana proti neserioznim dopravcum, kteri podavaji vice nabidek, nez realne mohhou zvladnout. Kdyz pak takovy dopravce vyhraje vice zakazek, vybere si tu pro sebe nejvyhodnejsi a ostatni hodi pres palubu…

MartinS.
Host
MartinS.

Vyhrála firma s dluhy? A kdyby vyhrál národní dopravce, tak to by nebyla firma s dluhy? Mám pocit, že dluhy ČD se počítají v nižších desítkách miliard Kč, konkrétně je to kolem 27 mld.

Dědek
Host
Dědek

Souhlas, přibude hlavně chaos a při mimořádnostech rozhodně zhoršení podmínek pro cestující. Hlavně že můžu koukat na film.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Nevím jestli ušetření cca 30 milionů ročně se vůbec vyplatí. Narušená síťový systém. Chaos v jízdenkách, objednávka skupin, vozíčkářů přes několik dopravců. Investice přes 200 milionů do systému jednotné jízdenky, kterou stejně bude využívat minimum cestujících, protože za ty ceny si každý pořídí levnější jízdenku u svého dopravce. Předpokládám, že soukromníci si budou najímat brigádníky apod., takže vlastně stát bude tratit na odvod a možná více, než 30 milionů ročně. Možná snížení bezpečnosti v bezpečnostních přestávkách. Chaos při mimořádnostech. Zavádění NAD místo efektivního využití oběhů autobusů, tak každý dopravce bude mít autobusy svoje a ty budou zbytečně postávat nebo ani… Číst vice »

Náčelník
Host
Náčelník

Myšleno střídání dopravců na tom zmíněném souboru v Německu.

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

Jako „potrfená husa“ se ozývám že nejsem „žlutý fanatik“ – ale argumentuju fakty na základě vlastních zkušeností (monitoring našeho českého mini trhu) – fakt že jen a pouze „žlutý dopravce nabízí infotaimnent jako jediný v Evropě je nepopiratelný fakt !!!!!(pobaltský Lux express už nejezdí – ten míval identický servis – ale bez stevardky, bez novin a kafe nebo čoko jste si museli jít do automatu namačkat sami, sluchátka nepůjčoval ale prodával a filmy byly jen v angličtině – nebo angličtině s ruskými titulky) Další fakt je že je obrovský rozdíl v kvalitě cestování s ČD motorákem 810 nebo GWTR a… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mýlíte se: tu trať nechtěly zrušit ČD, ale tehdejší MDS ČR, kde se o to konkrétně silně snažil tehdejší náměstek ministra Michal Tošovský (ODS) – ale už není mezi živými, a tak „o mrtvých jen dobré“ …

patology_chef
Host
patology_chef

Takže od pozítří, jo? 😉

Deny
Host
Deny

Malému Leoškovi nestačí už vláčky, co mu koupil papá, nasekal hafo dluhů a teď je z něj baron Prášil. Papá radši investuje do střílení jelenů. Nedivím se mu.
Pobavil mě hlavně ten federant níže, kterému tam neplatí režijka a zřejmě to bude i funkcionář, kterému jeho ovečky (čti: tupé ovce) sponzorují jeho trafiku a když se budou ti zlí soukromníci rozpínat, tak trafika skončí. A co pak bude s ním? S kvalifikací restauračního teoretika (čti: hospodského žvanila) ho těžko někdo zaměstná. Nedej bože, aby musel pracovat!

Laik
Host
Laik

Bankovní záruka na 20 mil. korun by pro uchazeče o takovou zakázku neměla být problém. Pokud si ji nesehnal, tak to bohužel o něčem svědčí.

Náčelník
Host
Náčelník

Pletete. Střídají se už teďka s novým GVD.

Patrik
Host
Patrik

A kolik stál lístek do skvělého SC Manažer už nám radši neřeknete? Navíc v době kdy průměrný plat byl poloviční, tak k dnešní době budeme muset cenu ještě vynásobit dvěma. Ono cesta do Ostravy plesnivou koženkou za 600 ještě v roce 2010 také nebyl žádný šlágr.

Jirka
Host
Jirka

nezbývá než souhlasit, rozes.t jednolitou přepravní síť může jen blbec sedící na úřadě který si vozí prdel v limuzíně.

Kubrt
Host
Kubrt

Já jsem reagoval na ten 1000x omílaný blud o rozkladu skvělých státních BR jejich privatizací na milión nefunkčních dopravců, který se u něktrých železničních fandů zarytě drží, díky četbě odborářských periodik. Situaci na našem „prvním koridoru“ neobhajuju, je o za hranou. V té GB to s jejich franchisama funguje jinak než na zmíněné trati Praha-Ostrava, nelze to jednoduše srovnávat. Faktem je, že provatizace provozu vedla k nárustu poptávky a vyšší intenzita provozu vyvolala státní investice do infrastruktury. To je logický postup. Pokud voliči chtějí jezdit vlakem, politici snáze obhájí investice do infra, než když je vlak voličům šumák a raději… Číst vice »

X 1
Host
X 1

It
Leo express již má jednotky Alstom Lint od dopravce Transdev, který tyto provozuje v závazku veřejné služby pod značkou HEX a HBX.
Transdev neuspěl v soutěži na další léta (nahradí jej tuším Abellio). Dojezdí do konce smlouvy a Leoš poté bude mít jednotky k dispozici.
Nejsem si sice jistý, ale střídání dopravců by mělo být v prosinci 2019. Tak to bude mít Leo co dělat. Ale možná se v tom termínu pletu.

Partneři


Newsletter

Výběr editora