Dopravci Železnice

Rychlíky z Brna do Bohumína převezme RegioJet, nejlevnější Leo Express nesplnil podmínky

Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Státní zakázku na provoz rychlíkové linky R8 mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem získá RegioJet podnikatele Radima Jančury. Smlouvu získá na základě takzvaného rozstřelu, ačkoliv s mírně levnější nabídkou přišel Leo Express. Ten ale podle ministerstva dopravy nesplnil podmínky. Smlouva bude platit do roku 2027, stát na trase navýší provoz zhruba o 19 %.

„O dopravu na lince R8 Brno – Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Rozstřel byl přitom velice těsný. Leo Express požadoval dotaci 251 milionů ročně, RegioJet 252 milionů ročně. Celkově si tak za osm let trvání smlouvy přijde na 2,017 miliardy korun. České dráhy šly do soutěže s nabídkou 278 milionů za rok.

Nový dopravce převezme linku v prosinci 2019. Velkou změnou je plán ministerstva dopravy nasadit na zmíněnou rychlíkovou linku více vlaků než dosud. Podle navrženého jízdního řádu mají vlaky jezdit z Brna od 5 hodin ráno do 21 hodin každou hodinu. Namísto patnácti párů spojů má jezdit sedmnáct párů. Ročně mají najezdit rychlíky dva miliony kilometrů, dosud je to 1,7 milionu kilometrů. Oproti stávajícímu jízdnímu řádu se má nepatrně zkrátit doba jízdy mezi Přerovem a Brnem, naopak zpomalí spoj z Přerova do Bohumína.

„Po vítězství v zakázce na regionální spoje v Ústeckém kraji je to další trasa, kde se cestující mohou těšit na kvalitní služby RegioJet a výhodné cestování na železnici. Pro ministerstvo dopravy coby objednatele to bude zároveň další trať, kde zajištění provozu po roce 2019 bude znamenat úspory veřejných financí,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podle něj firma díky zakázce zároveň výrazně posílí síť dálkových spojů mezi největšími městy v České republice a blízkém zahraničí.

Vlaky se rovněž stanou součástí krajských integrovaných systémů.

Jan Sůra, Jan Šindelář

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Železničář
Host
Železničář

Když už chce MD aby jezdily i soukromnici na rychlících, tak prvně než vubec ty vlaky vyjedou, tak mají udělat jednotnou jízdenku která bude platit pro všechny dopravce. Protože když pojedu např. z Brna do Kroměříže tak nedostanu jednu jízdenku, ale dostanu jízdenku RegioJetu z Brna do Kojetína a z Kojetína do Kroměříže jízdenku ČD. Navíc je otázka jestli když Rychlík RegioJetu od Brna bude mít zpoždění, jestli ČD budou na něho čekat, ale to pochybuji. Prostě MD vubec neví jaký to bude mít dopad ne cestující.

Martin
Host
Martin

Od Leo Express mi to příjde jen jako vypočítavý krok kterým chtěl stalčit cenu na minimum a pak z tendru vycouvat s tím že Regijetu takhle minimalizoval budoucí zisky.

Tomáš
Host
Tomáš

Myslím, že se úroveň cestování o něco zlepší, přece B-éčka (Bee272,273 a B249), Bbdgmee236 a A145, nejsou zrovna moc komfortní a navíc jsou pouze na 140, (taky s HDV 362), samozřejmě vidím nevýhodu v cestování z Ostravska dále třeba na Havlíčkův Brod.. Přestup a taky dva různé cestovní doklady, tím pádem vyšší cena, i když já mám železniční průkazku od ČD, ale ta určite ve vlaku RJ platit nebude, to se týka pouze státnich slev (např. 75%) ale nikoliv benefitů pro zaměstnance ČD (SŽDC atd.).. aspoň myslím

jan
Host
jan

Největší průšvih z mého pohledu je roz.dání systému severní moravy – uzel Studénka – trať Kopřivnice a dále.. Frenštát. Druhá trať Bílovec. uzel Suchdol – trať Nový Jičín, trať Budišov. Ale i další kombinace na Bohumín, Relace Hlavní nádraží – Svinov. A to třeba i kombinace do jiných směrů na Opavu, Havířov… To, čeho se vlastně někteří na kraji báli a byli si vědomi, že to je páteř. Takže to neudělal kraj – nějaké pseudosoutěže – politicky to neprošlo naštěstí. Ale nyní to celé pos. to Ťok a jeho náměstci. Děkujeme. A zdravíme ze severní moravy do Prahy na ministerstvo.

jan
Host
jan

A kolik míst nám pan Ťok vůbec objednal. Vagonů. Bude vůbec první třída? kolik míst. Kde je zadání tohoto šmejdu.

Petr31
Host
Petr31

To znamená, že Dráhy si teď protrpí velkou vlakovou výluku v Brně, která potrvá rok a budou muset jezdit do Židenic místo na Hlavní a až bude Hlavní opraveno, přijde Vančura a mediálně bude prezentovat ten rozdíl v dopravě. Samozřejmě rok naštvaní cestující to tak budou taky cítit. Zajímalo by mě taky, jak to bude fungovat na nádražích na trati, např. ve Vyškově. Bude tam mít Regiojet pokladnu? Pokud ne, budou si muset zejména starší lidé u pokladny Drah kupovat Národní tarif, což je tedy super. Drahám např. ve Vyškově místo linek Brno-Bohumín po hodině, Brno- Olomouc po 2 hodinách… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

1. Českým drahám nebránilo nic nabídnout nižší cenu. Pokud mají vyšší náklady, je to jejich problém.
2. Kdo je Vančura?

jan
Host
jan

Podle mě by se dráhy měly zachovat maximálně lowcostově v oblasti, kde vyhrálo toto řešení Ťoka a jeho náměstků. A prostě přejít drze na eshopy, automaty, zrušit vše. Ať si to lidi uvědomí, co znamená tento kurz.

petr.r
Host
petr.r

moment vy chcete stávkovat? armádu na Vás. A nechci předvídat, lidi jsou už na čd naštvaní ohledně tych zlatých padáků a tych trafik a vy chcete ještě stávku?

Jiří Krtička
Host
Jiří Krtička

Jako velký problém Student Agency, o kterém se příliš nemluví, vidím nápadnou diskriminaci pracovníků vzhledem k věku. Má u nich někdo starší 30 let šanci získat místo jako průvodčí nebo pokladní? Jak je tak vídám, tak asi těžko.

petr.r
Host
petr.r

crrrrr, jestli víte tak Jančura založil firmu která zaměstnává absolventy, on ty autobusy a vlaky založil teoreticky pro studenty, nebot dříve čsad a čsd prostě je nemělo v lásce a ten student si musí na tu školu vydělat. A nevidím problém se tam přihlásit v každým věku, ale tuším, některá místa nejsou vhodný pro absolventy a máte to i u pozic poznačené taktéž kolik si vyděláte a jaké budete mít benefity.

Vladimír
Host
Vladimír

Jančurova likvidace Českých drah v přímém přenosu s Ťokovým požehnáním.

Jiří Krtička
Host
Jiří Krtička

Jančurova podpora Babiše se mu vyplatila.

Gogo
Host
Gogo

Mne na těchto soutěžích zajímá jedna věc, kde chce soukromník vzít lidi? nebo automaticky počítá že personál ČD který na dotčených výkonech jezdí dnes automaticky k němu přejde? Speciálně rychlíky na trati Brno – Bohumín vozí vozí čety z Brna a Bohumína a při současném nedostatku lidí se dá očekávat že si lidi uvolněné z dotčených rychlíků převedou na jiné výkony ve své působnosti, to nejsou Volary aby nejbližší depo bylo víc jak 50 km daleko. Navíc to bude poprvé co soukromník bude muset odvézt vše a ne jako dosud kdy jezdí stylem „vyprodám si svá místa na sezení a… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Teď si ČD protrpí velkou vlakovou výluku v Brně a musí jezdit z Bohumína do Židenic a za rok až výluka skončí přijde Vančura a v médiích to bude prezentovat jako obrovský skok k lepšímu. Lidi po znovu zprovoznění hlavního v Brně to tak budou vnímat. Zajímavé to bude dále po trase z Brna, např. ve Vyškově. Bude mít Regiojet svou pokladnu, nebo cestující do Ostravy, kteří budou chtít lístek na pokladně (starší) budou muset mít národní tarif? Spousta lidí si kupuje lístky na IDSJMK. ČD budou šťastní, až lidi budou chodit k nim pro tyto lístky, aby je pak… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Každý tu řeší, že je to zhoršení pro majitele IN25, IN50, se kterými státní tarif nepočítá.
Větší problém ale vidím v tom, že od roku 2019 se se státním tarifem ještě „nepočítá“.

jan
Host
jan

Tak především dneska platím za jizdenku 110 -150 Kč. S novým státním tarifem bude cena cca 240 Kč. A za tu cenu může dneska jet naprosto pohodlně nepřecpaně s IN25 jedničkou. S IN 50 samozřejmě ještě levněji. Za jednu cestu. Takže enjoy. Bohužel mi všichni. A měl bych jeden dotaz, kolik je současná kompenzace.
No a proč zrovna tato linka. Protože je to daleko od Prahy.. V Praze by si to nedovolili. Přímé zadání soukromým dopravcům pseudořízením je zvěrstvo. Na všechny státní zakázky se přece jinak dělá výběrové řízení. Navíc v takovém rozsahu.

Jirka
Host
Jirka

Už se těším jak pojedu ze Studénky do Tišnova na pouhé tři přestupy místo žádného a to zrovna pokud se mi poštěstí pěkná návaznost osobních vlaků bude trvat jen 5 a půl hodiny. Cesta se jen trochu časově zdojnásobí, ale pojedu pořád levně 🙂 Jízdenku na léto žlutej uznávat určitě nebude.
Díky ministerstvo dopravy, které nám každý rok dopřáváš skvělé kroky k rozpadu sítě.

petr.r
Host
petr.r

a zamyslel jste se někdy, kdo tu jízdenku na léto doplácí ztrátovým drahám?

Jirka
Host
Jirka

No samozřejmě, že zase já. Když si to nekoupím tak ten vlak bude o to zprázdnější. Tohle není cesta, kterou vykonat musím, ale pouze moje volba, že chci jezdit tam, kde to ještě neznám nebo k někomu na návštěvu. Když vlastně nepojedu tak bude vlastně stát doplácet víc než kdybych jel.

babilon
Host
babilon

Alergie na žlutou barvu je fakt hrozná nemoc.

Jirka
Host
Jirka

Neříkám, že je on špatný, ale ministerstvo, které dopustí ovládnutí dálkové linky ze 100% prakticky ze dne na den. Pokud si řeknu, že z bohumína do brna to trvá asi 2,5 hodiny a takt bude po hodině, tak by se to dalo rozdělit na sudé a liché. Krásně by to navazovalo na dvouhodinový takt vlaků, které pokračují dále směrem na Tišnov. Lidé si pak mohou vybrat, kterým vlakem chtějí jet.

Pibik
Host
Pibik

Ono je to přesně naopak, stát se zoufale snaží, aby se mu ta síť definitivně nerozpadla, jak je podfinancovaná. 😉

Jirka
Host
Jirka

To, že se rozpadají koleje mám pocit, že stát vůbec neřeší 🙂 Nějaká modernizace taky moc nefunguje. U nás už uběhlo několik přibližných termínů dokončení elektrifikace, ale zatím jen snad několik kilometrů má opravené koleje, ale dráty nikde. Ty 810 tu budou jezdit snad i příští století 🙂

Pibik
Host
Pibik

Nemyslel jsem pouze koleje, se ČD rozpadají vagony, které nestíhá modernizovat, o efektivitě nemluvě. Mnoho lidí má obavy z nového, ale trh umí daleko více a efektivita najde to nejlepší pro sloužení zákazníkovi. Kdyby do toho stát neingeroval, doprava na železnici by byla úplně někde jinde, včetně i těch kolejí. Business patří soukromému podnikání, stát ať chrání hranice.

A.R.
Host
A.R.

Ne, ne… ne! Proč se povolují takové fantasmagorie, když není národní tarif aktivní? Nejdřív zprovozním národní tarif, pak si na koleje pustím ty, co splní podmínky. To si mám jako kupovat dvě jízdenky, až pojedu z Brna do Krnova? Proč bych si měl takhle komplikovat život?

petr.r
Host
petr.r

národní tarif blokovalo hlavně čd a mělo právě stejný myšlení, možná opačný proč by měl být národní tarif, když jsme největší dopravce.

Robert
Host
Robert

Mluvíte nesmysly. ČD nemají žádnou možnost SJT blokovat, budou pouze jedním z účastníků jako všichni ostatní až to Cendis nějak připraví a MD v ZVS dopravcum prikaze. Ale co si neplivnout na ČD jak je Vaším špatným zvykem, že?

jan
Host
jan

Ale samozřejmě je i nějaká možnost, že regiojet nenaplní, zkrachuje a podobně.

A.R.
Host
A.R.

Za tu agresivitu a chvástání, co každý den předvádí, by si to zasloužil. Pořád brečel, že nemůže na ostatní tratě. Dostal tuhle, tak jsem zvědavý, jak se panáček předvede.

jan
Host
jan

No to je nádhera. To mám „strašně velkou radost.“ Ještě že zbývá trasa přes Břeclav. Ne opravdu nebudu jezdit za ceny IDS. Doufám, že tam pojede ještě nějaký osobák do studenky. A další průšvih Ostrava Svinov-Ostrava hl.n. A vlastně i Bohumín.

Vašek
Host
Vašek

Mě by spíš zajímalo, kde na to vezme strojvedoucí 😀

petr.r
Host
petr.r

Proč ten škodolibí smajlík? Dá inzerát, spojí se s uřadem práce atd a jestli čtete zdopravy, tak tady byl článek o strojvůdci čd který odchází k rj a není samotný. Ti co jezdí na té trati u čd, tak půjdou pracovat k rj. Vy jste v životě nezměnil zaměstnavatele?

aldik
Host
aldik

A kde za ten rok sežene potřebný počet vozů/ jednotek? Určitě jich tolik někde v zásobě na Smíchově nemají. A ví se už kde budou mít depo a servis, pronajmou si prostory od ČD v Bohumíně? Hlavně aby sehnal strojvůdce, ČD určitě je jen tak nepustí, taky jim chybí 😀

Mě hlavně štve rozbíjení platnosti in-karty a jízdenek typu víkendových, celodenních a letních. A pak samozřejmě omezování platnosti aplikace Můj vlak (nejde mi jen o body, ale celkově o aplikaci).

Pibik
Host
Pibik

Máte zvláštní představy o fungování ekonomiky, pokud vím vagony a strojvůdci nejsou omezený bufr, který se rozděluje podle náhodného klíče a navíc lidi nejsou dobytek, který se posunuje bez jejich vědomí. Když jsou prachy, jsou i lidi, vozy, tady má RegioJet zajištěný přísun peněz, to poběží hladce jak na drátkách, banky se jenom pobijou. V tom nemám obavy, že by tak šikovný soukromník nebyl zručnější než státních moloch, který má jistě těžkou hlavu co udělá s tím co mu přestane za rok jezdit. Možná mu strojvůdce přetáhne RJ a Ti se nemusí nikam stěhovat za prací. Spíše jde o to,… Číst vice »

jan
Host
jan

Privatizace ne, úpadek. Banky se poperou. No uvidíme, jaká bude ekonomika Regiojetu po vstupu na Brno Praha.. Já to nevidím tak růžově.

Pibik
Host
Pibik

Výborně! Soukromníci přebírají i poslední linku spojující tři největší města, kde budou hrát hlavní roli, mě by se tam líbil spíše Leo Express. Doufám, že se dozvíme co bylo to nesplnění podmínek (jináč barevný šanon s nabídkou? 😀 ) a zda se neodvolají, tadle trasa je lukrativní, dost lidu na trati, k tomu ten bakš od státu.
ČD aspoň mohou vagony a mašiny odvelet někam jinam a tam dát tam to 50 let obstarožní vybavení do šrotu. Soukromníci tak velmi napomáhají modernizaci ČD!
Liberalizace opět poskočila. Na ČD asi padnou nějaké hlavy dneska, ale to muší bejt, už bylo na čásku.

Jan Sůra
Admin

Není jak se odvolávat, není to v režimu zákona o veřejných zakázkách. Důvody vyřazení LE není tak těžké domyslet, nicméně k tomu bude separátní text.

Pibik
Host
Pibik

Přeci jenom se projevuje, že LE šel podnikat z čisté vody, kdežto RJ si odpracoval zkušenosti v autobusech a získy investoval do železnice. Otvírání státního trhu je o dravosti, první bere vše. Politicky to chápu, rozdíl minimální a rizika s LE daleko vyšší.

Robert
Host
Robert

Ale samozřejmě že je možnost se proti výběru odvolat. Do 15 dnů lze podat proti průběhu pseudonabidkoveho řízení stížnost na UOHS. Zda by to bylo pro ČD mediálně a politicky šťastné je druhá věc……

Jan Sůra
Admin

Podle jakého zákona a paragrafu?

Martin Hochman
Host
Martin Hochman

Stačí mrknout, jak posledních pár dnů zvládá RJ ujezdit svoje vlaky. A to jak na Brněnské, tak Ostravské větvi. Neschopnost tohoto dopravce, řešit vlastní provozní mimořádnosti je naprosto alarmující…..

Jan Sůra
Admin

Na to všechno jsou sankce. S devítiletou smlouvou je pro banky okamžitě výrazně zajímavější pro další nákupy vozidel.

M
Host
M

Běžte někam. Já mám režijku a co teď ?!

Víťa
Host
Víťa

No to asi budete muset platit jako ostatní lidi 😀

MiKi
Host
MiKi

Paradoxně problém z toho vítězství bude mít SŽDC. Větší množství výpravčích převádí do CDP v Přerově ze severní Moravy. A ti si budou muset každodenní dojíždění začít platit.

Partneři