Problémová oprava trati do Jeseníka je hotová. Na druhý pokus už bez zpoždění
Rozsáhlá oprava železniční trati ze Šumperku do Krnova v úseku Hanušovice – Jeseník je definitivně dokončená. Do historie železnice vstoupí
Rozsáhlá oprava železniční trati ze Šumperku do Krnova v úseku Hanušovice – Jeseník je definitivně dokončená. Do historie železnice vstoupí i jako první zakázka Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), z které musel odejít původní vítěz soutěže, protože stavbu nezvládl.
Konec oznámila SŽDC dnes v tiskové zprávě. Trať, proslavená postavou Aloise Nebela, se rozsáhlou rekonstrukcí dostala do lepšího stavu, než v minulosti. V rámci stavby byla provedena obnova železničního svršku včetně kolejí a také sdělovací a zabezpečovací techniky. Stavbaři dále upravili výhybky a nástupiště ve stanicích.
V Jindřichově na Moravě, Branné, Ostružné, Horní Lipové a na zastávce Nové Losiny bylo vyměněno stávající osvětlení. Úpravy železničních přejezdů umožnily zvýšit bezpečnost provozu a současně odstranit lokální omezení rychlosti. „Jedním z hlavních přínosů stavebních prací provedených na železniční trati 292 je především zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti provozu,“ uvedl ředitel Stavební správy východ SŽDC Miroslav Bocák.
Na akci nevzpomínají rádi cestující podél této trati. Výluka trvala dvě stavební sezóny. První rok ale náhradní autobusy jezdily zcela zbytečně, na trati se nic nedělo. Zakázku vyhrálo napoprvé sdružení firem Klement a maďarské A-Híd. Firma ale stavbu nezvládla, neměla dostatek komponentů a nakonec z ní odešla. SŽDC ji naúčtovala penále 59 milionů korun, které firma zaplatila zbožím.
Součástí opravy je i zvýšení rychlosti. Například spěšný vlak mezi Hanušovicemi a Jeseníkem dosud jezdí 68 minut, od nového jízdního řádu zvládne za 56 minut. Z řady nádraží ale také zmizely pokladny, některé budovy jsou zavřené a nemají ani čekárny.
Oprava vyšla na 838 milionů korun, zakázku získalo sdružení firem BLUJES, v kterém byly OHL ŽS, Tomi – Remont, IDS – Inženýrské a dopravní stavby a Signal projekt.