Přehledně: ŘSD chce do konce příštího roku začít stavět 118 kilometrů nových dálnic

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příští rok bude rekordní i pokud jde o otevírání nových dálničních úseků, celkem se řidiči dočkají 118 kilometrů.

V tuzemsku mají příští rok navzdory nedobrému stavu veřejných financí nastat dálniční žně. Rekordy mají padat u zakázek pro stavební firmy i u nových kilometrů, které se otevřou řidičům. Uvedli to ministr dopravy Martin Kupka a šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl na páteční tiskové konferenci.

Do výstavby se má dostat příští rok 93,1 kilometru dálničních úseků. Při započtení příhraničních úseků dálnic D3 a D11, kde se má poklepávat základní kámen ještě před koncem letošního roku, se během příštích 13 měsíců dostane do výstavby 118 kilometrů.

Z toho značná část připadá na D35, D6 nebo D3. V přehledu ŘSD je uveden i zřejmě nejpotřebnější chybějící úsek české dálniční sítě, tedy Pražský okruh mezi Modleticemi a Běchovicemi. Jak ale Mátl přiznává, jde o ideální scénář.

Pokud se začne stavět, tak až koncem roku 2024. V únoru má začít archeologický průzkum, který potrvá 10 měsíců. Tendr na zhotovitele chce ŘSD vypsat ještě letos, smlouva by měla být podepsána příští rok na podzim. Zhruba ve stejném období očekávají silničáři vydání stavebního povolení, což se ale nemusí obejít bez podaného rozkladu.

Takříkajíc na hraně jsou i některé termíny, pokud jde o otevírání nových úseků příští rok. To se týká především dálničního obchvatu Českých Budějovic (D3), který měl být původně otevřen už v září 2022. Nabral ale zpoždění, plány nyní hovoří o prosinci 2024.

Pokud se vše podaří, dočkají se řidiči příští rok 118 nových dálničních kilometrů. To nemá od začátku budování českých dálnic obdoby. Vedle dálnice D3 na jihu Čech se to týká například dlouhého úseku D4, který buduje soukromý investor v rámci projektu PPP, nebo dálnic D48 a D55.

Dosud vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7. Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů. Letos se otevřelo/otevře jen 15,4 kilometru (obchvat Loun na D7, v plném profilu obchvat Frýdku-Místku na D48 a pět kilometrů na D48 Bělotín – Rybí).

Česká dálniční síť aktuálně čítá 1375 hotových kilometrů, 183 kilometrů se staví, 73 kilometrů se soutěží (v přípravě je celkem 536 kilometrů v 75 projektech). Mátl přitom věří, že páteřní síť bude hotova do deseti let.

I rozpočty ŘSD jsou nyní rekordní. Letos měla organizace k dispozici 65 miliard, příští rok to má být 79 miliard. Navýšení zhruba odpovídá penězům, o které příští rok přijde železnice. Na železniční stavby si pak stát půjčuje od Evropské investiční banky. A dluhové financování bude pokračovat, přičemž ministerstvo chce vedle EIB a projektů PPP zapojit i další zdroje. Kupka hovoří například o zřízení nového nástroje ve správě Národní rozvojové banky, skrze který by na výstavbu infrastruktury mohly přispět například i penzijní fondy. Splácení by pak trvalo 30 až 50 let.

„Na tom ale potřebujeme širokou politickou shodu. Každopádně bez dalšího zadlužování neudržíme současné tempo výstavby. Já jsem přesvědčen, že z hlediska dlouhodobých hospodářských přínosů to má hluboký smysl,“ řekl Kupka.

Dálniční stavby s předpokladem zahájení do konce roku 2024 (odkaz vede na informační leták ŘSD)

Název stavby km
D3 Nažidla – Dolní Dvořiště, st. hranice* 3,5
D11 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko* 21,2
D0 Běchovice – D1 12,6
D1 MÚK Brno jih 1,5
D3 odpočívka Suchdol
D3 Kaplice nádraží – Nažidla 12
D6 Knínice – Bošov 7,9
D6 Petrohrad – Lubenec 12,1
D7 Kutrovice – Panenský Týnec 6,8
D7 MÚK Aviatická – MÚK Ruzyně, 1. etapa 1,1
D7 MÚK Slaný západ – Kutrovice 3,4
D35 Džbánov – Litomyšl 7,6
D35 Křelov – Slavonín, 2. etapa 3,2
D35 Litomyšl – Janov 10,4
D35 odpočívka Hrušová
D35 Ostrov – Vysoké Mýto 6,2
D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole 0,8
D35 Sadová – Plotiště 7,5
D46 soubor staveb v km 0,0 – hranice kraje
Dálnice celkem 117,8

*předpoklad zahájení je ještě před koncem roku 2023
Pramen: ŘSD

Dálniční stavby s předpokladem zprovoznění v roce 2024

Název stavby km
D3 Úsilné – Hodějovice 7,2
D3 Hodějovice – Třebonín 12,6
D3 Třebonín – Kaplice nádraží 8,6
D4 Čimelice – Mirotice 8,5
D4 Háje – Milín 5,5
D4 Lety – Čimelice 2,6
D4 Milín – Lety 11,6
D4 Mirotice rozšíření 3,7
D6 Krupá, přeložka 6,5
D7 Chlumčany, zkapacitnění 4,4
D7 MÚK Kněževes, přídatné pruhy
D46 soubor staveb v km 0,0 – hranice kraje
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa Palačov – Šenov 8,2
D49 Hulín – Fryšták 17,3
D55 Babice – Staré Město 8,5
D55 Staré Město – Moravský Písek 8,8
D55 Moravský Písek – Bzenec 4,1
Dálnice celkem 118,1

Pramen: ŘSD

Tagy dálnice 2024 ŘSD
68 komentářů