Přehledně: ŘSD chce do konce příštího roku začít stavět 118 kilometrů nových dálnic

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příští rok bude rekordní i pokud jde o otevírání nových dálničních úseků, celkem se řidiči dočkají 118 kilometrů.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kandelábr

Ano, páteřní síť, a kdoví kdy… Ta už měla být dávno hotová a teď se bavit,kdy se otevře např. D20

Tomáš Kyzour

Je mi úplně jedno, kolik úseků dálnic je nebo bude za rok rozestavěných. Jediné co mě zajímá je kdy budou dokončeny. A tabulka úseků ukazuje jeden hlavní problém. Dálniční stavby jsou rozděleny na velmi krátké úseky, třeba i dva nebo tři kilometry. Každý úsek má svoje schvalovací řízení. To je hlavní problém. Úseky mají mít alespoň 50 km. Takto to je jako nakrájený salám. Dohromady se dává velmi těžko a nemá to smysl.

PvvS

Skuste procpat 50km úsek, přes všechny ekoteroristický spolky a ostatní účastníky řízení.

Ondra K.

To dělení na úseky má svoji logiku. S délkou úseku roste složitost projektové dokumentace i okruh účastníků řízení. Projektanti i úředníci jsou pořád jenom lidi, a každý člověk má nějakou omezenou kapacitu toho co je schopen bezchybně zvládnout.

Rovnoměrné rozdělení peněz mezi regiony

Pro rok 2024 podle přehledu v článku vychází 4,7km nových staveb dálnic na Moravě+Slezsku versus 113,1km v Čechách. Nemohl by se autor článku zeptat ministra dopravy, jestli to v r. 2025 bude zase na oplátku naopak (aby v dalším roce bylo 96% nových dálničních staveb na Moravě+Slezsku vůči 4% v Čechách pochopitelně také při množství 100km a více)? Děkujeme

Že vy si nedáte pokoj. Morava dálnice nepotřebuje, ta je jen pouze k zdrojem financí. Pravidelně jezdím do Rakouska i Itálie a porovnání jejich a naší dálniční sítě…to člověk nechápe. Zde, v tom našem buranském kocourkově, se buduje paprskovitá síť kolem Prahy, že by i Vídeň mohla závidět, ale spojení Čechy-Morava – Slezsko je pouze jedna zoufalá D1. Dálniční uzel kolem Brna je výsměch všem řidičům, kde teď s velkou slávou budují něco, co mělo být hotové před 15-20 roky a ve finále se kolony pouze přesunou o pár set metrů jinam. Prostě to neumíme a nikdy umět nebudeme, nemáme… Číst vice »

Já nevím co chcete na Moravě víc, kromě chybějícího kousku D1… Máte propojená všechna krajská města dálnicí, Jihlava s Brnem, Olomoucí, Ostravou, Zlínem. Brno s Jihlavou, Olomoucí, Zlínem, Ostravou, takhle mohu projet všechny varianty a to dokonce na pár místech máte dvě dalnice souběžně kousek od sebe.

Zatímco Vámi zlé Čechy zatím nemají hotové dalnice ani do Prahy z Varů, Chomutova, Budějovic…a že bychom se blížili propojení jakýchkoliv krajských měst dálnicí, o tom ani neuvažujeme, Ústí-Liberec, ČB-Plzeň, Plzeň-Vary atd…

Takže tyhle názory patří maximálně do sklípku po pár sklenkách vína.

Rovnoměrné rozdělení peněz mezi regiony

Dobrý den, něco jako velký okruh Čech mezi neshledává ani p. Mátl z ŘSD jako smysluplný (viz jeho výrok v podcastu zde, kde řekl, že realizovány budou pouze ty části, kde by to mělo smysl dle intenzity dopravy). Nejprve je potřeba dostavět Základní síť, kterou teprve stavíme a která je v Čechách vymyšlena velmi dobře tak, aby připojila všechna krajská města s metropolí (Prahou- jako centrum republiky) na straně jedné a na straně druhé se sousední zemí => přeshraniční rozvoj (D3-Rakousko, D5+D6+D8+“D10“=>Německo a D11-Polsko). D4+D7 pak zajistí rovnoměrné napojení i větších měst (ne jen krajských). Nemyslím si tedy, že je… Číst vice »

Vrták

Souhlas. Na Moravě máme celkem rozumně propojená krajská města, na rozdíl od Čech, kde je hromada km dálnic, ale skoro všecko zblajzla Praha se svými paprsky a ostatní směry ostrouhaly. Stačí si uvědomit, že na Moravu vede z Čech stále jen jedna usmolená D1, ze které se nedá rozumně odbočit a jet mimo Prahu, třeba z Humpolce na Budějovice, nebo Plzeň. Na Moravě chybí dodělat dálniční úseky pro mezinárodní dopravu: D52 Pohořelice-Mikulov, Brno-Svitavy, D55 Otrokovice-Břeclav, D49 Hulín-Horní Lideč a hlavně moravská část D35 od Mohelnice ku Hradci.

Vrták

Ještě jsem zapomněl velmi důležité úseky na Hané: D55 Břest-Olomouc a D1 Břest-Přerov-Lipník.

To je tím že většina dálnic je na Moravě hotová.

Slosor

Já se nechci pouštět do žádných zbytečných regionálních hádek, ale co jste napsal prostě není pravda. Na Moravě je hotová jedna jediná skutečná dálnice a to D2. D46 je taková SMV s přivřenýma očima a kratičká D56 je vlastně jen takový přivaděč, který ústí přímo doprostřed Ostravy.

J.K.

No a SŽ prakticky nic , příští rok.

Frantisek

Však je špatně skrývaným účelem dostat i zbylé přepravy na silnice. Opačnou snahu nevidět ani náznakem.

mgr.pavel

118 km *nových* dálnic, a je v tom zahrnuto i MÚK na D1 pod Brnem?

To není nová dálnice, jen rozšířená / přebudovaná.

Ondra K.

Záleží na úhlu pohledu. Ze stavebního hlediska se jedná o demolici stávající dálnice a stavbu nové dálnice v širším profilu. Obdobně probíhala i modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, i když zde se profil rozšiřoval jenom o 1,5 m.

Patriot

To je zásluha hlavně Radka Mátla, ten maká a jen hloupě nekecá. Kdykoliv je nějaký problém, tak jde a řeší to osobně, nechová se k lidem arogantně a snaží se najít řešení pro obě strany přijatelné, což při minulém vedení ŘSD nehrozilo.. Na tom se shodují i lidé, kteří dlouhodobě blokovali některé úseky, ze je to diametrálně odlišný přístup.

Granja

Tak jistěže je to člověk na svém místě. A když máte k tomu podporu ze strany státu a s tím spojený plynulý přísun financí na realizaci novostaveb, pak je radost takovouto práci dělat.

Jan z Rokycan

Mátla si chválí každý soudný člověk v oboru, státní správě i z veřejnosti.

Tomáš Flaška

Tohle se čte moc dobře. Tedy na naše poměry. Poláci by se asi usmívali. Ale každý kilometr proražený přes zelené ekoteroristy se počítá a je dobrý.

Martin Lér

A víte že většinu (ne všechny, ale většinu) problémů si způsobí stát sám, nedodržováním vlastním legislativy. Plus trochu arogantního přístupu (D11) a na problém zaděláno.

mlokXCM

Samozřejmě, že většinu toho si stát způsobí sám, když je tím, kdo o veškerá povolení žádá, rozhoduje o nich v rámci veřejné správy a pak je přezkoumává v rámci správního soudnictví. 😀

V. F.

Jen poznámka – já nechápu, proč všechna média neustále uvádějí tuto chybnou informaci.
Ono to není tak, že by bylo 536 km v přípravě + dalších 73 km v soutěži.
73 kilometrů dálnic, které se soutěží, jsou započítány i do těch 75 projektů (536km) v přípravě!!!

Franta Vokurka

Přesně tak, taky mě to štve, jak se to všude nesprávně počítá. Navíc tak jak je vidět podle rsd.cz, těch 536km navíc v sobě obsahuje i projekty jako zkapacitnění (D5, D8), což dělá dalších 100 km. To už je tedy skoro o 200 km méně. Celková délka dálniční sítě má být cca 2.000 Km.

Jaaa

“Navýšení zhruba odpovídá penězům, o které příští rok přijde železnice.”

Děkujeme ODS, že nás konzervuje 30 let v minulosti.

noerf

ŘSD má plán, připravené projekty a poslední roky staví za ceny pod cenou projektu. A dlouhodobě řeší jak výstavbu nových dálnic, tak i obchvatů měst a obcí s určitou kapacitní rezervou do budoucna. Na SŽ je vlhký sen VRT, přitom neumí udělat tratě v nové stopě na rychlost 200 km/hod pro klasické soupravy, kapacita tratí je na některých úsecích za hranou, z čehož prameni pomalá nákladní doprava, která poskakuje mezi stanicemi. A spousty peněz se vyhází za studie, které by se měli řešit v rámci interního posouzení SŽ (co chceme stavět, proč, jaké jsou možnosti a návratnost). A ceny staveb… Číst vice »

Původní Pražák

Na druhou stranu, kdo jiný než ministr má řešit neschopnost SŽ a jejího vedení?

Sova

Jen ať řeší, na to nepotřebuje vyšší rozpočet. Ten tam může alokovat, až na SŽ bude pracovat někdo schopnější, kdo to nerozhází jen za studie, PR a rekonstrukce budov.

Frantisek

Ale vždyť takové je samo politické zadání! Kdo jiný než ministerstvo určuje, čemu dá přednost?

PvvS

Hm, a má SŽ hotové projekty ? tedy ve stádiu dejte peníze a jde se stavět ?

František

Určitě je spousty míst, které by si zasloužily více modrého zábradlí

Frantisek

A má SŽ zadání? Vždyť na programu ODS je právě podpora silniční, ne železniční dopravy. On by to musel někdo chtít, zadat a kontrolovat. SŽ ani ŘSD nejednají dle své libovůle!

PvvS

Plánů mají tuny, ale taky mají neschopnost dotáhnou to dál, než ke slibům.

Lysimachia

Hele Jaaa: vy jste ten samý, co chce brzdit rozvoj železnice ponecháním toho šrotu pod Vyšehradem?

Vojta_7

Těch otevíraných 118km je zásluha minulého vládního období, kdy se ty stavby nezastavily ani během Covidu. Tehdy byla kritika na zadlužování, demonstrace proti D3 atd….
Se současným dluhem 1,200.000,000.000 za 4 roky + dalšími půjčkami se to staví… Tahle vláda ale vlastně jen dohání děsivé kiksy svých vlastních předchůdců, protože nebýt zastavení výstavby dálnic, tak mohlo být o několik stovek km víc…

Martin Lér

Doufejme, že takovou strašlivou pitomost, jako za ministra Bárty, tady už nikdo nikdy neudělá. Byl tam necelý rok, ale škoda na 15 let.

Jan Neruda

Snad už se tedy konečně dočkáme alespoň zahájení jihovýchodního okruhu Prahy, na ten se čeká mnoho desetiletí. No a tím by snad v příštím seznamu mohlo být i zahájení středočeské části D3. Rád bych se po ní ještě někdy svezl.

Otakar

Aktuálně se snad odstraňují nebo začnou odstraňovat největší špunty – D0 (úsek 511), D1 (Přerov), D35 (u Globusu v Olomouci). Dále se dostaví D4, přibudou úseky na D3, D6, D7, D11 … Jako za 3-4 roky bude naše síť na tom daleko lépe, přestože vzniknou další špunty – kruháč v Moravské Třebové a další. Ale jako síť to už bude daleko spolehlivější a funkčnější řešení.

kix

no středočeská d3 by stála za to ještě přetrasovat podél současné I/3..to trasování tam není úplně nejvhodnější..a na D52 udělat alespoň obchvat Mikulova by to chtělo

Kodl

Radek na hrad! Nekecá a maká😂👍

Asd

Po pravdě řečeno nebýt jeho předchůdců, tak by dnes nebylo tak slavné. Ale i tak je za co pana ministra chválit. Velice se mi líbí že se výběrových řízení účastní mnohem více firem než dříve. Uvidíme co dokáže takový Budimex.

Jan

Hlavně to republiku stojí méně. Můžeme si říkat co chceme, ale tohle zlevňování přišlo s kauzou Metrostav.

Martin Lér

Nepřišlo to spíš kvalitnějším soutěžením? Předtím ŘSD byly populární tím, že neuměli udělat výběrko ani na kancelářské potřeby. Od určitého okamžiku to začlo jít, začalo se objevovat víc soutěžících, jde to často (ne vždy) rozumně rychle. Není to spíš tím? Protože například taková soutěž na Metro D, kde je Metrostav dokonce 2x, pokud se nemýlím, tak to je průser jak mraky, například. A SprŽel taky uplně nejásá, staví draho.

Martin Lér

Ale on nechváli ministra, chváli ředitele ŘSD, který skutečně dle všeho nasměroval to správným směrem.

Asd

Pokud by mu ministr nedal podporu, tak by nic nedokázal. Ono jít proti oligopolu není zrovna nejjednodušší.

Zbynek

Takto to dopada, kdyz v roce 2023 par lidi mentalne ustrne nekde v devadesatkach.
Trate a cyklostezky pro dopravu jsou mimo uvazovani. Napr. Metro S nema ani projekt.

mlokXCM

Těžko se o nich dočtete v článku o dálnicích.

Zbynek

Staci se docist na ci ukor se zvysil rozpocet RSD.

Jan

Dokud ministr neodvolá vedení SŽ a nezmění se od základu příprava železnic (stejně jako s tím přišel Ťok u dálnic, kdy se důsledně dbalo na projektovou připravu), nic se nezmění.

Frantisek

Však se jede podle toho, co se chce. Vlaky se nechtějí, auta se chtějí. Podle toho ministerstvo řídí své organizace i rozpočet. Ty organizace jsou mu podřízené!

libor

tak na tratě máme jinou organizaci, dříve se dokonce jmenovala „správa železniční dopravní cesty“ a měla, ba dokonce měla se starat o tratě a dát je stavu použitelné v současném století. Nyní se raději přejmenovala, aby to nevypadalo tak blbě, že se spíš stará o mobiliář a nemovitosti na železnici 😉

Frantisek

A má od nadřízeného ministerstva jiné zadání?

Jiří Kocurek

ŘSD znamená Ředitelství želznic a cyklostezek, nebo Ředitelství silnic a dálnic?

Mimochodem chodíte nakupovat do obchodu? Tak tam vám do dovážejí po silnici, takže silnici potřebuejte stejně jako elektrárnu…

Frantisek

A stovky kilometrů po dálnici to dovážejí proto, že to musejí dělat, nebo že je to za stávajícího stavu výhodnější, neřku-li jediné použitelné?

Honza

To je všechno hezký ale to nejdůležitější pražský okruh stále nic.

mlokXCM

V článku se o něm píše.

Padre

Umíte číst?

Joker

To je dobře, jen do toho. Ať se všechny tendry vydaří. Jak by to zpíval Elvis ? Love me „tendr“ love me do and my dreams come true.

Pampeliška

Tohle je vynikající práce.

bydleni_fanousci.0t

Ťok

Joker

Přesně. To, co se děje teď je důsledek práce Dana Ťoka….bez ohledu na to, čí to byl ministr.

Honza

To si děláte legraci? Kdyby si pan Ťok nekladl nesmyslné podmínky tendru na PPP, tak se po D4 už mohlo jezdit až k Nové Hospodě. Takhle mu to hodili zpátky na hlavu a jelo se od nuly.
Pravda, největší katastrofa byl Bárta z VV, ten všechno stopnul a to byl opravdu problém jako hrom.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/tokovi-zrusili-dalsi-tendr-vitez-mel-poradit-jak-nechat-souk/r~12a872deffbc11e5b5c3002590604f2e/

Joker

Přesně . Bárta, to je člověk, co zbrzdil naši republiku o 10 let. Jedním šmahem pera nadělal kolaterální škody několik desítek miliard. Ostatně, na tlupu Věcí veřejných v některých ohledech doplácíme dodnes.

Jan

Souhlas, ale nejel v tom sám. Mohli se ozvat ostatní politické strany ve vládě a zabránit tomu (nikoho tímto neomlouvám).

Jan

S PPP projektem nebyly takové zkušenosti, proto to trvalo tak dlouho (D1 fakt nepočítám). U D35 to snad bude lepší.

Asd

Jen tak dál a housť. Přeci jen tu někdo nekecal a aspoň trochu makal.

Jan

Nedávno jsem projížděl po I/4 a došlo mi že takhle dlouhý rozestavěný úsek dálnice najednou jsem viděl za svého života pouze v zahraničí…

Bifidus

Je to nezvyk, viďte? Tolik strojů pohromadě jsem v životě neviděl.