umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

Přehledně: Odměny hlavně za čerpání. Za co má letos dostat bonus šéf Správy železnic

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Autor: Správa železnic
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Autor: Správa železnic
Správní rada dala největší váhu při stanovení odměny tomu, jak vyčerpá Správa železnic rozpočet a zda začne soutěžit další přípravu vysokorychlostních tratí.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda není správní radou zásadně motivován k tomu, aby se na české železnici stavělo co nejekonomičtěji a ne zbytečnosti. Velkou váhu má naopak to, zda se organizaci s rozpočtem 53 miliard korun podaří přidělené peníze utratit.

Vyplývá to z takzvaných klíčových ukazatelů výkonnosti, které Svobodovi na letošní rok schválila správní rada státní organizace. Jde o celkem jedenáct ukazatelů s různou váhou. Redakce deníku Zdopravy.cz přehled získala z usnesení přijatých správní radou na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. O jak velkou odměnu má jít, usnesení nemluví. Podle schváleného klíče mají být stanoveny odměny i dalším členům vedení Správy železnic.

V seznamu jedenácti kritérií mají největší váhu dva ukazatele, každý po patnácti procentech. Vyčerpání nejméně 98 % rozpočtu přiděleného SFDI a zahájení soutěží na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro dvě vysokorychlostní tratě. Kritéria nemluví o podmínce dokončení těchto soutěží, v loňském roce například vlastní chybou Správa železnic loni takto zrušila první tendr na přípravu tratě z Běchovic do Poříčan.

Výrazné posílení rozpočtu SŽ se projevuje na cenách, které firmy u železničních staveb nabízejí. Běžně vysoutěžená cena přesahuje deset až dvacet procent projektové ceny, zatímco u silničních staveb jdou opačným směrem – pod odhady projektantů. Několik soutěží už musela Správa železnic kvůli vysokým nabízeným cenám zrušit.

Prakticky jediným ukazatelem, který by mohl motivovat k úsporám, je zavedení typových řešení, například pro zábradlí nebo zastřešení nástupišť. V hodnocení mají váhu ale jen 5 %.

Klíčové ukazatele výkonnosti pro odměnu generálního ředitele Správy železnic

1. Oblast ekonomická: Splnění plánovaného provozního výsledku hospodaření
váha 10 %

2. Oblast provozní: zřízení specializovaného pracoviště ETCS pro CDP pro potřeby ovládání RBC ETCS. Fyzické zprovoznění nového obslužného pracoviště ETCS (například pro pomalé jízdy včetně integrace ovládacích a indikačních prvků JOP a MMI RBC, termín do 30. června 2021.
Váha 10 %

3. Oblast provozní: zřízení dispečerského pracoviště Postrkové služby Správy železnic pro traťový úsek Brno-Maloměřice – Kutná Hora. Zajištění provozních činností v oblasti dispečerského řízení souvisejících se zahájením projektu Postrková služba. Termíny – 1. 4. zřízení, 30. 9. rutinní činnost, 30.  11. vyhodnocení.
Váha 5 %.

4. Oblast investiční: Pokračovat v přípravě výstavby VRT (vysokorychlostní tratě) realizací výběrových řízení na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.
a) Zahájit výběrové řízení na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro dva úseky RS1/2 Praha – Brno – Břeclav
b) Zahájit výběrové řízení na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro jeden úsek RS4 Praha – Drážďany (konkrétně VRT Praha-Balabenka – Lovosice)
váha: 15 %

5. Oblast investiční: Zahájení přípravy dvaceti investičních staveb rekonstrukcí osobních nádraží. Informace o počtu zahájení / zveřejnění výběrových řízení na rekonstrukci nádraží.
Váha 10 %

6. Oblast investiční: dokončení realizace zvýšení bezpečnosti (modernizace, rekonstrukce PZZ) u 120 přejezdových zařízení.
Váha: 10 %

7. Oblast ekonomická: zajištění využití všech zdrojů celkem minimálně ve výši 98 % z upraveného rozpočtu SFDI.
Váha 15 %

8. Oblast investiční: Zahájit výběrové řízení na zhotovitele stavby:
Kladno – Kladno-Ostrovec
Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
váha 10 %

9. Oblast organizační: návrh typových řešení opakujících se stavebních prvků v oblasti přípravy staveb ve vztahu ke zefektivní projekčních prací a následné údržby majetku. Zpracování a digitalizace nejméně sedmi vzorových listů do formy knihoven objektů včetně jejich popisu a konstrukčních detailů. Jedná se například o zábradlí, madla, zastřešení nástupišť, přístřešky, výtahy atd.
Váha: 5 %

10. Oblast vývoj výzkum/ inovace
Zpracování dokumentace pro rozvoj Smart station – chytré malé a střední železniční stanice. Zpracování studie pro smart technologie (například informační kiosky, úschovní a výdejní boxy, automatické odemykání, zamykání, zabezpečení, propojení s městy).
váha 5 %

11. Oblast provozní: zpracování dokumentace popisující využitelnost budov osobních nádraží z pohledu komerčního využití. Zpracování studie řešící vícekriteriální model pro zatřídění nádražních budov do kategorií dle rozsahu komerčního potenciálu včetně zajištění spolupráce pro individuální posouzení konkrétních lokalit.
Váha: 5 %

Odebírat
Upozornit na
guest
111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk

proto se utrácí za kdejakou výluku , třeba prořez stromů. Fůra práce by šla jistě i bez omezení dopravy , minimálně na lokálkách.

Označník

Chudák Svoboda, dře jako kůň a vy mu tady pomalu upíráte i ten jeho těžce vydřený akademický titul 🙀

Joseph

Znáte ho osobně? Já ano, dělal mi kdysi šéfa. Tak mu ten titul nezáviďte a jestli se Vám nechce studovat, tak si diplom někde vytiskněte. Ona totiž přirozená inteligence je pro mnohé lidi víc, než akademický titul na lahvičce od moči. P.S. VŠ mám dvě a nikdo se kvůli tomu na zadnici neposadí.

Označník

Ano znám. Ta pohádka o přirozené inteligenci a vypracování se až na samý vrchol pyramidy se tak hezky poslouchá, až by to skoro mohli zfilmovat. Jen škoda, že reálné výsledky ukazují jen na toho čerpadláře.

Joseph

Tak Vám přišel na nějakou lumpárnu či šlápl na kuří oko. Proto jej nemáte rád. nebo jste se v životě nikdy nikam nedopracoval. Ono je to jedno, jestli chcete brigádu, dejte vědět… rád Vám ji dohodím.

Riki

…..doufám, že jsem pochopil správně ironii 🙂

aaabbb

To je smutné… Jsem jediný, kdo si myslí, že státní organizace by tu měla být pro cestující, pro dopravce, vytvářet prostě podmínky pro komfortní, spolehlivé a pohodlné cestování z bodu a do bodu b? Kde to v těch KPI je zohledněno? Když dnes cestující napíše stížnost/podnět na SŽ, dostane zpravidla odpověď hodnou automatu, která člověka posílá k šípku… My tu přece jsme hlavně pro sebe, ne pro vás, pro cestující, nám je jedno, jestli jsou cestující spokojení nebo ne. To samé směrem k dopravcům, nám je přece jedno, jestli výluka trvá den nebo tři, měsíc nebo tři. Hlavně aby my… Číst vice »

IGCT

Vysvětlil už někdo správní radě a panu generálnímu řediteli, že firma, ve které sedí, se má zabývat provozováním dráhy???A provozování dráhy není jen o investicích a opravách drážního zařízení, ale i řešení provozních problémů…..

Jiří

Zřejmě se jedná o jakousi hru pro velké chlapy z níž je veřejnost vyloučena.

milan

Jste to pojmenoval jasně a stručně. Provozní problémy nikoho nezajímají a ty zvláštní osoby v Dlážděné ulici už vůbec ne. Ono je s podivem jak chce tato státní organizace stavět a provozovat VRT, když není schopna udržovat v nějakém stavu hlavní tratě. Není nic výjimečné tři měsíční čekání na opravu výhybky v hlavní koleji atp. Další velký problém kumulovaný roky je personální masakr. Z historie chování vedoucích zaměstnanců k řadovým provozním zaměstnancům z pozice stranické síly a psychopatické hrátky. Obcházení všeho, co ještě platí za účelem náboru každého nebohého člověka, který má 2 nohy, 2 ruce a hlavu na krku.… Číst vice »

Martin

Prostě je doba čerpání dotací.

MildaIV

Takže se vlastně jedná o firemní pozici hlavního čerpadláře. To vysvětluje mnohé.

IGCT

bohužel máte pravdu.

Miky

Pokud se musi zakazky soutezit, a to zatim musi, pak je vztah mezi
procentem cerpanim a efektivitou zanedbatelny. Navic vaha kriteria 15% neni vysoka.

Roman

Ne všechno se soutěží. Různé služby a práce či dodávky, pokud nedosahují jistých hodnot, nemusí proběhnout otevřeným řízením. Ani mzdové výdaje se nesoutěží. A druhá věc, cena ze zakázky není finální. Viceprace ji často hodně navýší. Čerpání rozpočtu je na bázi roku, zakázky jsou často i víceleté.

Miky

Jiste, ale tohle kriterium je hlavne o pripravenosti akci a zas nejaky velky prostor tam pro ucelove navysovani neni, (ne ze by nebyl vubec). Docela tohle hodnoceni chapu, nedocerpat je prusvih obecne, nejen v Nejlepsi Sprave.

Roman

Takže když budete placen za to, abyste utratil všechny peníze do konce daného roku, myslíte si, že je to efektivní? Já tento názor nesdílím. Právě tlak na to, abyste utratil 98% prostředků vede ve finále k tomu, že prostředky, které byste jinak možná využil efektivně ale nemůžete (z různých důvodů), ve finále utratíte za něco, co jste tolik ani zrovna nepotřeboval.

Miky

Ale zde nejde o úspory nebo o plýtvání, ale o připravenost akcí. Pokud například bude v rozpočtu akce Z s předpokládanou hodnotou 100 mil. a podaří se jí vysoutěžit za 80 mil. plnění = 100%, tak to nebude mít vliv na % čerpání a pan Svoboda bude spokojen, pokud soutěž vyhraje někdo za 110 mil., pan Svoboda bude rovněž spokojen opět plnění = 100%. Problém pro něj bude, když se to nevysoutěží = plnění 0%, nebo se to bude muset zrušit, protože to někdo vyhraje za 200 mil. Úspory či plýtvání se odehrávají uvnitř těch akcí (skutečná konkurence, faktická odborná,… Číst vice »

Roman

„Odměny hlavně za čerpání.“ No a teď jak to funguje v praxi. SŽ nebo jiný (ŘSD) příjemce prostředků ze SFDI nestíhá čerpat přidělené prostředky a tak nastávají dvě možnosti: 1) sníží se přidělený rozpočet tak, aby byly prémie jisté a dalo by se vykázat plnění plánu čerpání na alespoň 98% (a prémie jsou doma) 2) sníží se přidělený rozpočet na těch položkách, které se nezvládají utratit a přidají se tam, kde se to utratí v pohodě, např. na opravy a údržbu, což jsou bezzedné položky, které se vždy nějakými výdaji naplní. Efektivita? Nikde… Jsou to umělé parametry, které k ničemu… Číst vice »

Honza

No, on to pan Svoboda platově dožene i na nezdokumentovaných úkolech.
Jeden z nich už má před zdárným dokončením.

Couler

Podle mě to není nejhorší, ale jinak by se mi určitě místo „zahájení tendru na DUR pro VRT“ více líbilo „VYBRAT dodavatele DUR pro VRT“. Takhle může SŽ zadat soutěž úplně po všech stránkách špatnou, která se pak zruší a nic z toho, ale odměny budou .. Přece soutěž na projektanty nemůže být otázkou více než jednoho roku proboha ..

medical_examiner

Jednoho měsíce…to rozhodně ne…
V jejich pologramotné modle (SRN) budou totiž muset makat!…
…a ne jen plýtvat energiemi na svoje utopie…

V.N.

Tak ono je kolikrát s podivem kdo a na základě čeho vůbec tato motivační kritéria vyhlašuje. Vzpomínám jak před lety bylo jedno z motivačních kritérií snižování počtu pomalých jízd. A tak co se udělalo ? Snižovalo se množství pomalých jízd a tyto byly nahrazovány trvalým snížením rychlosti…

Otmar

Pěkný článek. Nevidím ovšem nic zvláštního na tom jak byly parametry pro odměnu nastaveny. Pokud je schopen vyčerpat celý rozpočet a postavit či opravit za to maximum i s ohledem na úspory jednotlivých investic pak je to přece skvělý výsledek.

Jaaa

No vida, a takové zásadní věci, které totálně mění datovou základnu celé státní správy a samosprávy, včetně SŽ, a otevřenost a přístupnost dat o insfrastruktuře, jako třeba digitální technická mapa, vypadly úplně. Místo toho tam je jakási SmartStation, hračička pro pár kamarádíčků.

V. K.

Ten začátek projektování VRT Drážďany příští rok je spíš zbožné přání, protože tam probíhá horečná aktivita NIMBYstů, nyní podpořená dokonce radními Ústeckého kraje, kteří nechtějí aktualizovat ZÚR.

Jaaa

Protože některé ty návrhy změn jsou totálně na palici. Ušetříme pár korun, ale naštveme všechny v okolí. Úřednická debilita.

Couler

O co se jedná, prosím, v rámci toho ušetření ? Resp. co vadí radním v Ústeckém kraji ? Jde o změnu trasování někde na nějakém krátkém úseku nebo o co ? Díky

Jaaa

Pokud vím, jedná se o změnu zaústění trati do Lovosic a Litoměřic tak, aby se nemusel stavět tunel pod Mrchovým kopcem. To změní charakter poměrně značné části území na obou březích Labe a trať má najednou vést zcela jinudy místy, se kterými nikdo nepočítal.

Je to podobná causa jako ta v Běchovicích. Tam se taky snahami o úsporu nákladů vypustil tunel, trať má vést jinudy a to se místním samozřejmě nelíbí.

Ostatně z důvodu této změny trasování není celá VRT Běchovice – Litoměřice na openrailwaymap.org, ačkoli podklady jsou k dispozici.

medical_examiner

Zbožné nevím, ale jsem si naprosto jistý, že to zůstane jen u snů…
Reálná se mi naopak zdají vrata (3,2×4,5) na konci tunelu (k vidění ve Švýcarsku)…

Iveta

Ale to je logické ,je to státní organizace a ta dostává peníze od státu a když je neproinvestuje ,musí je vracet a o to dostane příště méně.Funguje to stejně jako odbory na ČD ,dostanete peníze z fondu a pokud nechcete mít příští rok méně tak co zbyde nevrátíte,ale uděláte třeba nesmyslnou akci hospoda ,kde si lidi berou do tašek řízky ,či brambůrky.Možná i proto se zadrátuje Kadan-předměstí ,kam stejně lidi jezdit nebudou.Prostě chce to lepší systém a schopnější manažery a ne vyhazovat peníze z oken do nesmyslů.No a kdo někdy dělal na GŘ SŽDC v Dlážděné ví jak to u… Číst vice »

Jiří

Nedá se říct, že by nic neudělali. Ale mnohdy jakým způsobem. Spousty naprosto zásadních problémů neřešili vůbec nebo o tom nikdo neví. Některé problémy řešili demolicí, nesmyslnou úpravou staničních budov a modernizací za cenu zbytečných škod na majetku státu, který mohl být smysluplně využit. Optimalizace se neřešila vůbec – nikdo nepředložil žádné vyhovující řešení, naopak se zvedl tlak na obce a kraje v důsledku správy budov. Nelze se ani divit nárůstu ceny za práci. Je to ale státní organizace a tak má k železnici jiný přístup než soukromá společnost což je paradox. Z toho pohledu plyne srovnání s obdobím Rakouska,… Číst vice »

Plzeňský kraj

Pan Svoboda je sympatický člověk, člověk na správném místě. To že má věští plat než třeba dispečeři, ano, ale myslím, že u správy se nikdo nepovyšuje.

Jaaa

Sympatický možná bude, ale je to mikromanažer. A kromě toho není schopen ustát politické tlaky v oblasti modernizace dráhy.

Jiří Kocurek

Vždyť ano, šotouši jsou také mikromanagementem posedlí. A to až tak, že 9 tramvají na opravu musí jet 50 km po železnici jinak žádná oprava nebude… a tramvajový provoz? No tak nebude!

Jiří

Možná je sympatický, nemohu posoudit.
Ale člověk na tak exponovaném místě ve státní správě, musí být jednoznačně odborníkem. Musí mít svou jasnou vizi a tu představit, musí vzít na vědomí, že železnice slouží dopravě a přepravě a že dopravci a cestující mají určité nároky. A co víc, musí být schopen svou vizi prosadit vůči politické reprezentaci, protože ti jsou schopni rozcupovat i nejlepší vizi do formy politických zájmů.
Podařit se mu to může jen za silné podpory veřejnosti.

Plzeňský kraj

Ano je pravda, že pro cestování je potřeba kvalitnější železnice, ale hlavně vagóny a jednotky jsou potřeba nebo prozatím modernizovat, za mě požadavek- u nás v Plzeňském, lepší vlaky má na to dojít až za 2 roky, ale to uteče

Jaaa

Nemůžete být opravdovým odborníkem na všechno, co SŽ dělá a co potřebuje. Ten záběr je tak široký, že mnohdy náš nejužší kruh při řešení nějakých věcí jen v naší oblasti je 10 lidí a každý má co k tomu říct a bez něj bychom malovali vzdušné zámky.

Novák

To je ten, co tvrdil, že Ejpovický tunel je tak zabezpečený, že ním neproběhne ani liška 🦊, o které bychom nevěděli 🙂

Zbyněk

Vždyť Svoboda je vlastně chudák, někde jsem četl, že ředitel DB má plat okolo milionu EUR měsíčně a odměny jsou v řádech dalších statisíců EUR.

Jiří

Pokud by SŽ pracovala tak jako DB AG, pak by to jistě vypadalo jinak. Jenomže SŽ není akciová společnost, takže se to nedá srovnávat. A i snad nechci vidět kolik kopanců SŽ ještě udělá a jak budou ty železnice vypadat. Být za každou cenu moderní není všude hlavní kritérium. To jenom Češi mají pocit ve své malosti, že se nutně musí čemusi vyrovnat. I sobě na škodu. Účelové moderní stavby nikoho nepřitahují. Dneska to stojí, zítra se to zbourá a nahradí něčím jiným. Nemá to žádnou historickou hodnotu a rozplývat se nad moderními stavbami a přisuzovat jim roli měřítka úrovně… Číst vice »

David

Souhlasím, akorát s výhradou, že není pravda, že je to „typické pro Čechy“. Evidentně znáte málo jiných národů a nebo považujete Čechy za výjimečné, byť v tomto případě s negativními konotacemi. Jsme průměrný národ, což je někdy špatně, jindy dobře, protože průměr má své kladné i záporné stránky. A s tou naší železnicí je to podobně. Ano, je průměrná.

Jiří

I malý národ může být výjimečný a odlišovat se. Evropa je jenom jakási unie národů, kde každý stojí na svém historickém vývoji. Ale když přijedete do Portugalska, víte že jste v Portugalsku a to nejenom kvůli rozdílné řeči, ale taky kvůli historickým stavbám
a spoustě různých detailů. Samozřejmě tam najdete i nějaké moderní stavby, předměstí plná nezajímavých činžáků, ale duše Portugalska je v historii. To je to čím se odlišuje od Španělska.

Jaaa

Ano, je pravda, že na dráze by se projektanti a „architekti“ měli naučit pracovat s termínem „placeless“, jak ovlivňuje atraktivitu dráhy a jak se takovému stavu vyhnout.

Problém je ale v tom, že zákazníkem SŽ není a nikdy nebyl cestující.

Honza

„vysoutěžená cena přesahuje deset až dvacet procent projektové ceny“ – to by bylo krásné 🙂
Aneb co udělá chybějící předložka

lokodepo

Jojo, to je velká bolístka a hlavní příčina neúměrného nárůstu cen železničních staveb, diletantského a nekoordinovaného přístupu v přípravě a realizaci staveb.

Josef Král

Pan generální ředitel má jistě dost velký plat, aby nemusel dostávat odměny navíc. Tipoval bych tak 80.000 Kč, možná i více.

Kubrt

Teď jste – nechtěně – uhodil na ten největší hřebík týkající se tohoto článku: všichni tady brbláme na nekvalitní práci SŽ. Já taky. Je to organizace s 53 mld rozpočtem a obrovským celostátním významem a tudíž v jejím čele by měl stát excelentní manažer. Je ale vůbec možné takového kvalitného člověka do té fuknce dostat – tedy ho zaplatit? Nevím, jakou smlouvu má pan Svoboda, ani ho neznám, ale takhle z dálky na mě nepůsobí dojmem topmanažera. Jákou měl konkurenci, když se o funkci ucházel? Obávám se, že mezi kvalitními manažery není o pozice v čele SŽ zájem, protože se… Číst vice »

Jarda Š.

Nevím kolik má GŘ základní plat. Podle sociologické studie vypracované v USA ovšem u managerů, kteří mají základ vyšší než pětinásobek průměrné mzdy, prémie a odměny už zpravidla postrádají motivační efekt.

Kubrt

Taky nevím, jak je mzda GŘ SŽ řešena, ani nerozporuju výsledek citované studie, ale – nějak tam toho kvalitního člověka musej dostat a v tom ty prachy hrají velkou roli (neříkám, že jedinou).

Jaaa

Kdepak.

Hlavní problém je čistě v tom, že jenom generální ředitel osobně tu organizaci opravdu nezachrání.

Jeho osobnost je jistě nezbytná, ale pokud níže v hierarchii nepracují odborníci, ale rodinné klany, které jsou neoptimalizovatelné, tak bohužel…

Kubrt

To ale přece není důvod nesnažit se získat kvalitního ředitele. Jen on může „načechrat“ strukturu organizace.

David

Tak to jste mě rozesmál! Takový plat (přesněji mzdu) jsem měl jako obchodní manažer s šesti(!) podřízenými už v roce 2008 🙂

medical_examiner

No vidíte, a český ministerský rada, zařazený ve 13.platové třídě a 7.platovém stupni má základní plat 33 000,-Kč…(při požadavku Mgr./Ing.)

Kubrt

A pak se všichni divěj, že z ministerstev vycházejí paskvily a řadu analýz apod. raději zadávají externistům. Když někdo nevrhne, že ve státní správě by se měly zvýšit platy, je oheň na střeše. Jenže jinak se tam kvalitní lidi nedostanou.

Doctor

Základní mzda generálního ředitele, ten Váš tip výrazně převyšuje. Zkuste si někde najít smluvní platy vrcholového managmentu. Státní a soukromá sféra dnes už nehraje takovou roli.
A taková funkce jakou má pan ředitek Svoboda, si žádá ohodnocení. Přejme mu to, je to člověk na svém místě.

Josef Král

Někdy v roce 1988 neměl ředitel závodu plzeňské Škody (jednoho asi ze 22 závodů podniku) největší mzdu v příslušném závodě. V případě našeho závodu byl cca na 15. místě. Nejvíce měli hoši na NC strojích.

Jaaa

A kdo by tedy takovou nejvyšší mzdu měl mít v SŽ?

Amper77

já!

Sandy

Když jsou na jedné straně odměny, měly by být na straně druhé i tresty za neplnění úkolů. Úkolem SŽ je udržovat všechny tratě v provozuschopném stavu. Tak se tedy ptám, když se SŽ nestará o provozuschopnost např. Kozí dráhy, jaký trest dostane pan Generální ředitel.

Zdeněk

Fakt si myslíte, že se vše točí jenom kolem kozí dráhy?

Jerry

Běžící , ale i na jiné tratě sz těžce dlabe.pro ne je problém namazat výhybku.. ale samozřejmě je to o lidech. Trať do malé Morávky taky nechtěli dat do sjížděného stavu a mneli kybel výmluv. Když se na ně zatlačilo , světe div se jezdí se tam. Kdyby nebyla snaha jezdit po kozí dráze neřeknu.. stačí to tam prořezat , projet muvkou a opravit přejezdy. Ale je v tom něco ..

Zdeněk

No jo Morávka. Tam teď Správa rejžuje za dopravní cestu prasátek a karkulí s jedním bafíkem na háku 😀😀😀 Už teď peníze za tyto vlaky budou stačit na rekonstrukci celé trati😀. Ale hlavně že exponenciálně vzrostl díky tomuto počinu turistický ruch a fotiči mají krásné fotečky a nějakej spolek se poklepává po ramenech jak s tou strávou vyje…..

Jerry

Tak kurva co se vám zase nelíbí.. lidí tam jezdí .. zas ta údržba nestojí šílené peníze. Remcat to umí každý

Zdeněk

Co nadáváte? A kolik lidí tam jezdí? Kolik stovek či tisíců?

M19

A oni někde stačí vybrané peníze na rekonstrukci celé tratě? Ani na koridorech ne. Poplatek je koncipován jako náhrada za opotřebení v důsledku průjezdu vlaku, nikoli tak, že trať má na sebe vydělávat. Jen cena rekonstruce uzlu Pardubice se odhaduje přes 4 miliardy, kde by na to SŽ vydělala z poplatků za použití dopravní cesty.

Zdeněk

To byla hodně velká nadsázka. Nikde si to nevydělá, ale musíte uznat, že Pardubice jsou něco diametrálně odlišného než kozina a nebo morávka.

medical_examiner

No to rozhodně…protože Malá Morávka není přestupní uzel.
Takže nepotřebuje podchody, odjezdové tabule,…

M19

Základní škola v Bílovicích u Brna je také něco jiného než VŠCHT. To, že je něco odlišné nic neříká o tom, že pro místní obyvatele je tamní ZŠ důležitější než VŠCHT v Praze. Mimochodem v Praze žije jen cca 13 % obyvatel ČR, ostatních 87 % obyvatel žije jinde.

asdfg

Kdyby tam nikdo nechtěl jezdit, beru že ji neudržují. Ale pokud KPT zažádalo o přidělení kapacity a byla poslána kamsi, tak to je prostě špatně.

Zdeněk

A kolikrát tam to kpt chtělo jet? Aspoň deset párů denně?

Sandy

Ono nejde jenom o KPT a jeho loňský pokus, ale třeba i sdružení obcí se snažilo a snaží o provoz na této trati a SŽ dělá mrtvého brouka. Existují i soudní rozhodnutí, že SŽ má trať zprovoznit a tak se znovu hledají výmluvy a hlavně nic se nekoná. Nebo koná, ale přesně naopak. Na takto zakonzervovaných tratích se snese kolejový svršek a to je finále likvidace těchto tratí.

Zdeněk

Moje otázka je kolik vlaků/párů nějaký objednavatel požaduje? A v jak dlouhém horizontu?

Jaaa

To není a nesmí být starost SŽ.

Dopravní koncepce je věcí MD.

Sandy

O tom to není. Trať není udržovaná, což je v rozporu se zákonem o drahách. Určitě tam po zprovoznění nezačne jezdit hned 50 párů denně, ale lidé se musí postupně opět naučit tu dráhu využívat. On ten útlum provozu také nebyl ze dne na den. Jezdily tam dokonce i nákladní vlaky. Nejprve se utlumily právě ony a později se přesunuly příjezdy vlaků např. do Děčína až po odjezdu přípojových vlaků. Co udělá cestující? No najde si jiný druh dopravy, aby se dostal třeba do práce. No a takto je to i s tou nákladní dopravou v ČR. Děčín býval vlakotvorná… Číst vice »

Sandy

(nějak jsem to přerušil) … Varnsdorfu, právě té Kozí dráhy, z Německa a ze směru od Ústí nad Labem. Zrušením vlakotvornosti musí podniky své zboží buď vozit do jiné, vzdálenější vlakotvorné stanice a nebo, když už mám zboží naložené na kamionu, tak ho místo překládání rovnou tím kamionem dovezu příjemci. To jsou ty plné silnice kamionů. Jo a kdyby náhodou někdo takovou přepravu přeci jenom požadoval, tak mu raději zrušíme nakládací rampy a nemožnost je na světě. Všechno tak spěje k tomu, že budeme po kolejích vozit hlavně tranzitní vlaky a o nějaké službě občanům a podnikům si necháme jenom… Číst vice »

Asdfg

4 páry, z toho dva v celé trase a dva jen z Děčína do Krupky. Pořád víc než 3 páry Trutnov – Kralovec, 2 páry Opočno – Dobruška…

Sandy

Všiml jste si v textu slovíčka např. Takových tratí je víc, jsem si toho vědom, ale jmenovat je všechny nemá smysl. Hlavní myšlenkou bylo to, že slyšíme jen odměnách a mne zajímají i tresty za neplnění povinností vůči státu. Mimo to zrovna o Kozí dráze toho vím docela dost a byl jsem u toho jako zaměstnanec ČD, kdy se naprosto účelově a cíleně likvidovala.

Zdeněk

Jaký tresty? Snad nejste naivní, že takto vysoce postavení lidé dostanou nějaké tresty. Trest bude uklizení na mnohem lepší místo. Tak to u nás chodí. Neschvaluji to, ale taková je realita a nemám dost tvrdou hlavu abych chodil proti zdi.

David

Které místo je lepší než GŘ SŽ?

medical_examiner

Nejspíš politický náměstek…

David

Já když čtu Kozí dráha tak už z toho dostávám kopřivku.

medical_examiner

To já taky. Ona ta trať vede určitě jinam než ze seknice do chlívku…konkrétně z Děčína do Oldřichova u Duchcova.

Josef Král

Vlastně i Kralovice – Mladotice nebo Horní Slavkov. Zde vlastně Správa železnic porušuje zákon o drahách, protože má dbát o provozuschopnost, což zde očividně neplní.

Zbyněk

Proto si chce pan Kolovratník prosadit konzervaci ala zašitý „Lokálkový zákon“.

dejf

Trochu mi to připomíná jistě pane ministře
Správa železnic nemůže vykázat ztrátu ani zisk, úspěšnost se dá měřit pouze velikostí rozpočtu.
Zase na druhou stranu i když zrovna nešetřej a kolikrát sou pro zlost, tak kdyby to bylo nastavený jinak, tak je do linze stále koňka…

Pája

Pokud utratí alespoň 98% přidělené částky? A beznadějný kazisvět Kolovratník chtěl „konzervovat“ kvůli úsporám co nejvíce vedlejších a mísrních tratí 😀😀😀 . Z pohledu skladby odměn SŽ je ideální provést nákladnou údržbu tratí, kde toho moc nejezdí a zároveň investovat do jejich zabezpečení, nejlépe na ETCS? Fakt? 😃

Pája

Oprava – místních

David

Z větší části je to špatně. Velká část odměny GŘ Správy železnic, jeho náměstků a ředitelů PO by měla záviset na hodnocení dopravců, jak jsou spokojeni s nabízenými službami Správy železnic, jak se SŽ daří plnit termíny výluk, jejich rozumná kumulace atd.
V ČR by neměl existovat jenom ŽESNAD, mělo by tady existovat ZE ZÁKONA nějaké sdržuení dopravců, které by činnost Správy železnic nejen kontrolovalo, ale taky úkolovalo a nakonec hodnotilo. A pak by manekýn věděl, že on je sluha a nikoliv pán.

Jaaa

No, já bych do toho zatáhl i cestující…

On.

A kdo bude hodnotit dopravce? Jestli platí faktury včas. Jestli posílají připravenost k jízdě včas a nebo ve chvíli kdy ji pošlou jsou opravdu schopni vyjet. Jestli respektují jízdní doby a dodržují normativy hmotnosti. To že se kontrolu počet vozů už je běžné,ale zatím se nekontroluje váha a často uvádějí výrazně méně. To by se mělo kontrolovat a dle toho by měli být placeni vedoucí pracovníci dopravců.

medvěd

Já myslel že vše o mzdě nebo platu podléhá firemnímu tajemství ? Závist vždy likvidovala národy a vyvolení z toho měli radost – jak se lidi mezi sebou navzájem likvidovali. Ad bod 4 – jak chcete mít dokumentaci, když trasu nemáte jistou. Ad bod 10 – ošlapné nikdo nechce platit. Ale to neznamená, že by neměl být standart jako za Rakousko-Uherska – typ budov, vybavení .

Jojo

I státní organizace je firma

libor

no ale státní!

Jojo

A? Co tím básník chtěl říci?

Tonda Sehnal

Jistý slovenský komunista onehdá tvrdil, že i stát je firma 😀
Nebo se tak dá aspoň řídit, neboco 😀😀🤦

Sandy

Já Vám to trošku vysvětlím a to nejsem Babišovec. Stát se má řídit jako firma, jinak je to o politikaření a kamarádšoftu. Co tím chtěl pan premiér říct je to, že za svojí práci nese každý svůj díl odpovědnosti. Vysvětlím jednoduše. Jestli má nějaký ministr něco na starost, tak to za něj nebude řešit premiér. Na to je tam má. Jestli má nějaký náměstek ministra něco na starost, tak je za to odpovědný a nebude to za něj řešit ministr. Takto lze pokračovat až k zaměstnancům. Jestli si zaměstnanec neplní řádně svoje povinnosti a to ať si každý sáhne do… Číst vice »

Jaaa

Stát nemá vlastníka. Stát nemá pevnou pyramidální hierarchii a podřízenost. Stát nemá jeden jediný zájem – zisk.

Stát je chumel zájmů jeho vlastních občanů. Nelze jej řídit jako firmu. Ledaže byste chtěl diktaturu.

Sandy

Stát má vlastníka a to svoje občany. Ve volbách si určíme, kdo ho za nás bude podle daných pravidel spravovat. Mám-li pravidla (zákony) musí být i vymahatelná odpovědnost. Nedodržováním pravidel vzniká jenom chaos a ten některým subjektům vyhovuje. Mít nějaký osobní zájem je sice hezké, ale stát není cirkus i když i ten má svá pravidla. Mojí povinností je dovézt cestující všude včas a v pořádku a stejnou povinnost má i generální ředitel SŽ. Vést firmu bezpečně a dle požadavků zákonů.Troufnu si říct, že jeho rozhodování na základě podkladů od podřízených (náměstků) může mít daleko horší následky.

Jaaa

To je ono velmi zjednodušené vidění.

Občan není a nikdy nebyl totéž co vlastník.

Ale jinak souhlasím.

Jojo

Sorry jako, ale já se o něm nebavim🤣

medvěd

Citujte mi prosím zákon, který nařizuje zveřejnit plat zaměstnanců. Poslanci a senátoři rozhodují o státním rozpočtu (schválí schodkový a neuberou si platy) – podle toho SDFI rozděluje finance na stavbu a opravu infrastruktury. Správa železnic dostane část a s ní hospodaří. Pan Svoboda má plný plat, když splní ukazatele. Když ukazatele nesplní , tak mu ho pokrátí. Tak to v firmách je (státních nebo soukromých).

medvěd

„O jak velkou odměnu má jít, usnesení nemluví. Podle schváleného klíče mají být stanoveny odměny i dalším členům vedení Správy železnic.“

Plat úředníka se skládá z tarifní mzdy (smluvní mzdy) a odměn , popřípadě schválených příplatků.

A vy jste část platu – tzn. odměnu – citoval z toho usnesení. A to usnesení (ne)bylo interní věcí zaměstnavatele ? Proto mne to udivuje.

Zyx

Bohuzel od koho ze Spravni rady cekat takove zadani k vetsi efektivite?

Kolovratnik a Foldyna, tam to rozhodne nehledejme.

Zastupci ministerstva, navic ve volebnim roce? Tam take ne.

A zastupci akademicke sfery? Tam je hlavni kriterium take co nejvice podojit nejruznejsi grantove nastroje.

Takze kazda rada draha, mila draha draho. Zkratka jak jiz kolikrat v diskuzich zaznelo – draha sobe.

Ivo Drahotský

Dobrý den, dovoluji si reagovat na Váš podnět, přičemž budu hovořit sám za sebe. Mohu deklarovat, že v dané pozici se snažím působit nestranně a vyhnout se jakémukoli ovlivnění, stejně jako ve výkonu znalecké činnosti (což je ostatně zákonná povinnost). Souhlasím s Vámi v tom, že mnoho osob z akademické komunity má zájem participovat na grantových projektech, jejichž výstupy nejsou vždy adekvátní a spjaté s praxí. Sám však v současné době na žádném projektu neparticipuji. Z hlediska stanovení klíčových ukazatelů je vždy pojímán celý souhrn faktorů, které jsou podstatné pro rozhodování v dané chvíli i do budoucna. Finanční prostředky jsou… Číst vice »

Sandy

Respektování stávajících , zákonů a nařízení by mělo být prioritou každé firmy, to znamená i státní a ne, abychom upravovaly zákony dle požadavků firem tak, jak se snaží poslanec Kolovratník, který je zároveň členem správní rady SŽ. Jak pan poslanec hájí zájmy státu a respektování zákonů v této firmě? Návrhem zakonzervování méně využívaných tratí a to pro jistotu rovnou snesením železničního svršku. Ty pak už nikdo nedá dohromady. Kde ale vezme pan poslanec peníze na tuto likvidaci je jistě všem jasné.

Alexander Čapka

Ahoj Ivo, jsem rád, že jsi se ozval. Je ti tam dobře, v té správní radě? Já jsem na tebe nezapomněl Doufám, že aspoň tento blábol není tvým oblíbeným plagiátem, děkane.