Infrastruktura Železnice

Zpoždění pro rychlovlaky. Správa železnic zrušila čtvrtmiliardovou soutěž na úsek Běchovice – Poříčany

Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Vysokorychlostní vlak ICE, ilustrační foto. Pramen: Deutsche Bahn

Správa železnic zrušila zatím největší zakázku, která se v Česku  týkala vysokorychlostní železnice. Zakázku na vytvoření dokumentace pro EIA a územní rozhodnutí pro úsek Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí) v hodnotě 240 milionů korun zrušila, protože přišla jediná nabídka i kvůli detailnějšímu vysvětlení zadávací dokumentace.

Zrušení zakázky potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Jedním z důvodů je podle ní rozsah žádostí o vysvětlení a námitek podaných proti zadávacím podmínkám krátce před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Kompletní odůvodnění je na profilu zadavatele.

Námitky směřují především k aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement. Z žádostí o vysvětlení vyplývá, že koncepce zadávacího řízení postavená na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement nebyla ze strany dodavatelů správně pochopena, a to přes předchozí představení této metody v rámci předběžných tržních konzultací v září 2019 a možnosti účastníků tržní konzultace vyjádřit se k zásadám a požadavkům metody,“ uvedla Friebová. Správa železnic proto dospěla k závěru, že „je žádoucí vybrané aspekty ještě detailněji vysvětlit“.

Správa železnic uvedla, že se přihlásil jediný zájemce. Jeho jméno neuvedla. Některé firmy se ale nepřihlásily kvůli zmatenému postupu Správy železnic. Termín pro odevzdání nabídek byl 28. února. Správa železnice ale týden před tím oznámila, že termín kvůli množství dotazů posune. Nakonec se ale tak nestalo. Některé firmy tak vůbec nabídku nepodaly, i když se soutěže chtěly zúčastnit, protože čekaly na posunutí termínu.

Jde o zatím největší zakázku na české železnici, která se týká vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku. První dílčí úsek chystané vysokorychlostní tratě Praha – Brno začíná v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících tratí Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk-město.

„Vzhledem k tomu, že již v září k veřejné zakázce proběhla předběžná tržní konzultace, nastavil manažer drážní infrastruktury zadávací podmínky veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám realizace prvního úseku VRT v České republice,“ uvedla letos v lednu mluvčí Radka Pistoriusová. Předběžné tržní konzultace se zúčastnili zástupci 11 projekčních společností z Česka, Německa a Francie.

Součástí tendru bylo mimo dokumentace pro územní rozhodnutí také zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (dokumentace EIA) nebo zapracování požadavků dotčených úřadů a veřejnosti. SŽ si také vyhradila právo opčního plnění, do kterého zahrnula kroky potřebné k získání kladného stanoviska EIA a územního rozhodnutí.

Výběr zpracovatele dokumentace byl založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění a nikoliv pouze nejnižší nabízenou cenu.

Vedení VRT z Prahy na Brno severním směrem přes Poříčany vzešlo ze studie proveditelnosti. Druhou možností byl jižní směr přes Benešov. Výsledek je podle studie dán především příznivějším terénem na severu, který nevyžaduje tolik mostních a tunelových staveb.

Napojení VRT v severní variantě předpokládá zdvojené zapojení do hlavního nádraží. Přes stanice Praha-Běchovice a Praha-Libeň přidáním 4. koleje ke stávajícímu koridoru a také přes stanici Praha-Zahradní město vybudováním propojení mezi Prahou-Běchovicemi a Prahou-Zahradním městem s využitím územní rezervy uvažované pro jižní varianty VRT. Vlaky od Brna by tak na pražské hlavní nádraží přijížděly i od jihu.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milan
milan

Ta pohádka o červené karkulce je také dobrá. Jak dlouhou se tady ještě bude hrát hra s národem o nějakém rychlovlaku. Tato kolonie na to prostě nemá.

Václav

Typický český postup. Nevypíšem sázku, kolikrát se ještě zruší soutěž na VRT?

Insider

Copak? Sudop na to nemá kapacitu? :-D. Nedělám si iluze, jak moc se tahle banda bude snažit nikoho tam nepustit a dělat to „po staru“. Koneckonců, to chce i SŽ(DC) a ne zavádět nějaké novoty.

Jakub Ptačinský

A za onu zmatenost SŽ, na kterou si firmy podle textu stěžují, může SUDOP jak přesně? Já jen abych vyloučil tu vlezlou myšlenku, že jen hloupě plácáte a nemáte to ničím podložené. Děkuji.

Martin z Moravy

Diskuze jinými slovy:
– Tvý ryby smrděj!
– Mý ryby sou čerstvý!

kanafasik

ha ha ha….šaráda pokračuje! a politici už měli grafikon VRT…

Petr

Bože, Vy jste asi hodně příjemný a vyrovnaný člověk se skvěle pokřivenou povahou. To je radosti, když musí někdo jiný řešit komplikace…

Jenda-71

Proč mne to vůbec nepřekvapuje …..

zdeněk

Zpoždění mají už 30 let, tohle je drobnost

Jan Kozel

Přesně tak. Jestli zpoždění kvůli nové soutěži bude 3 měsíce, tak je to moc. To fakt není problém. V mezičase by si pan ministr Havlíček mohl úřad vyčistit od „popíračů“ a brzdičů VRT. To bude urychlení o několik let

Hanzi

Máme přeci lokálky s obrovským potencionálem ne? Tak nač zavádět nějaké moderno do skanzenu ČR.

Jedine vlaky

Některé lokálky obrovský potenciál mají. Ale vysvětlovat to zrovna vám, je zbytečné.

Vladimír Bílý

Škoda, že SŽ nemá koule protáhnout to podél D11 k jejímu konci a dál přes to golfové hřiště až do Libně:-) A to místo přidávání 4. koleje na existující trati.

Martin

Tak nejlepsi je, „…ano termin vam posuneme..“ a potom „…sorry, ale uz je po terminu…“ 😀

Honza

Co na to Martínek Kolovratníků? Jeho sliby už neplatí?

Dominik

Tak pan Kolovratník chce stavět vzdušné zámky, a jaksi mu nevadí, že nato nejsou finance.

Pavel

Příspěvek smazán pro nevhodný obsah.

Přemek

Vyhazování peněz oknem. VRT u nás nikdy nebudou za současného socioekonomického stavu. Leda tak po změně celého systému.

Arimatejsky

Koukám že už vás trolly z Pitěru nakomandovali i na tyto původně apolitické stránky,.Premku.

mgr.pavel

A proč by nebylo? Jediným problémem jsou žáby na prameni typu jistý pan Sosna anebo SŽ. Jinak procesně či finančně to náročné moc není – srovnatelně s dálnicí (neberte mne za slovo a nesrovnávejte detaily). Většinu ceny zaplatí EU, pokud vám jde o toto.

Hotento

Co čekáte, ty nejlepší mozky SŽ jsou zaměstnány unifikací znělek na nádražích 😛

Pavel

ne ne – opět se osazují nové modré tabule s názvy stanic a zastávek: Městec Králové 4 x … stanice na spadnutí … 😀

Jedine vlaky

Pěkný start. Co jiného se dalo čekat. Správa ať spraví svoje modrá zábradlí a trubice, tohle je pro něj moc velkým úkolem..

Laik

Cílem úředníků není získat co nejlepší nabídku ale spíš vytlouct provizi.

Hen ten oný

A za zmatený postup Správy železnic je zodpovědný konkrétně kdo?

lokodepo

Luděk Sosna a Mojmír Nejezchleb.

Jan Kozel

Mojmír na mě působí, že si k Luďkovi často chodí pro rady.

Luděk S.

Mojmír si sám ani neuprdne.

Zdenda

Vítek Bartů

Hen ten oný

Havlíček aby se z toho zbláznil. Kremlíkovi se to zřejmě už stalo. 😃

Cargo

To se dalo čekat. U nás se dočkáme VRT tak v roce 2100.

Jedine vlaky

Tak to si příliš věříte..

VýpravčíXY

Stavba VRT a modernizace trati Běchovice – Poříčany spolu vůbec nesouvisí. A rychlost na „modernizovaných“ úsecích dnešních tratí bude znamenat jejich menší propustnost. Když pojedou například v úseku Běchovice – Poříčany ( nebo časem i dál do Kolína, případně na dalším uvažovaném úseku Pardubice – Choceň ) 2 – 3 vlaky za hodinu tou rychlostí 200 km/h, tak to znamená, že nebude moci jet několik jiných vlaků, jezdících současnou rychlostí 140 – 160 km/h. A nákladní doprava si v denní době od cca 6 do 21 hod může dát pauzu úplně. (-:

Ondra L.

O jake modernizaci to mluvite? Bechovice – Poricany ma byt nova trat.

PetrPetr

Běchovice – Poříčany mají být 4 nové koleje. V současné době jsou na trase 3 koleje. Dohromady tedy bude 7 kolejí Běchovice – Poříčany. Kapacity bude dost.

Jan Kozel

nebudou 4 koleje

lokodepo

Přesně tak. Jen dvě koleje, celkem tedy 3 stávající + 2 nové.

Brzdič zániku

Kde jste na tohle přišel?????

radim

😀

Poudy

Tududum..

Supidio

Opět se ukazuje naprostá neschopnost pseudoorganizace jménem Správa železnic…Nejsou schopni ani pořádně zadat zakázku, ale hlavně, že ve velkém řeší „užitečnosti“ typu nádražní znělky…Ale hlavně ,že si zaměstnanci vybrečí režijky a neschopné vedení za tento a podobné šlendriány prémie…

Brzdič zániku

Plácáte naprosté kraviny bez znalosti reality.

PetrN

Copak, dotklo se vás, že vám nepřeje e rezijku? 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO