Přehledně: Do jakých vozidel dají ČD desítky miliard. Chtějí náhradu Elefantů
Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens
Objednáno je mimo jiné 20 devítivozových jednotek pro dálkovou dopravu pro rychlost až 230 km/h.
Vyraz ‚petiletka‘ bohuzel sedi jak na hrnec.
Podle mě je to celý kravina. Pamatuju ještě jak mě jako malého děsily poruchy starých panťáků a celkově to všechny štvalo a elefanty jsou proti tomu pořád jako nové. Ty sharky přes Rudnou budou aspoň kapacitně lepší, ale s tím nasazením panterů na Beroun běžte někam do prdele, vždyť tato trať potřebuje naopak patrové TGV nebo podle rychlosti spíš ty původní německé PushPull. Klidně si s pantery jezděte do Radotína, ale jestli ho uvidím v Dobřichovicích, nedejbože v Srbsku, tak si mě nepřejte. A ten fake obrázek toho řídícího vozu klidně můžete dát pryč, protože jak sami píšete nevím proč… Číst vice »
Řidiči vůz bude součástí nových netrakčních jednotek (tak se to doopravdy jmenuje a váš názor na tom nic nemění) comfortjet, které budou dodávány od roku 2024, celkem 20 devítivozových jednotek.
Pantery na 171 nahradí soupravy starých patráků Bdmteeo s řídícími vozy Bfhpvee, nikoli jednotky 471.
A co by na osobácích proboha dělalo patrové TGV?
V zakázce bylo ale napsáno Beroun, nikoliv Řevnice kam Bdmteeo nedávno modernizované na „Řevnický pacifik“ jezdí. Patrové TGV mají tu kapacitu kterou tato trať potřebuje, když se už ani do těch ešusů lidi často nevejdou.
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-a-praha-objednaji-u-cd-nove-vlaky-pro-kralupsko-a-berounsko-84299/
„Část z nich také nahradí dnešní soupravy se staršími patrovými vozy a lokomotivami na lince S7 do Berouna.“
Linka S7 sice je vedena v trase Český Brod – Beroun, ale pantery skutečně nahradí soupravy pater se „syslem“ na vložených spojích Praha hl.n. – Řevnice.
Patrové TGV možná mají tu kapacitu, ale rozhodně to není jednotka vhodná na příměstské osobáky.
Neeeeeeee Elefanty ne, proč se kupují německý Mrdky který jsou neustále rozbitý a nekoupí se kvalitní český výrobek
Jinak zdráv…?
Protože kvalitní český výrobek není tak snadné najít?
A to by měl bejt jakej ?
Elefant tu taky nemůže být na vždy…
Plus modernizace Bcmz a WLABmee (DPOV a Pars Nova) pro dálkové noční linky.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-modernizuji-lehatkove-vozy-prvni-je-uz-na-okruhu-78024/
A loni navýšili počet vlaků s wifi (wifi je v 811, City Elefantech atd).
Krom 9x Bcmz a 9x WLABmee, kterých se týká modernizace, v ČD provozují taky 12x WLABmz
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-vybiraji-nove-jednotne-jmeno-pro-nocni-vlaky-87267/
Hezky se to čte, pak ale člověk jde na vlak a ejhle. Včera např. R 771 Plzeň – Praha v řazení B + B + Bbdgmee + AB. Béčka okna špinavá, že přes ně ani vidět nebylo (první vůz). Takže návrat o 30 let zpět.
Tak na R16 snad by už snad ani žádná béčka pravidelně řazena být neměla, takže by mě ani nepřekvapilo, kdyby je tahali z kopřiv.
Zrovna tohle bych považoval za výjimečnou situaci. R16 jezdím opravdu často už dlouho a řazení se téměř vždy drží, minimálně ty základní 4 vagony. Když je řazený pátý, bývá to občas něco staršího, ale např. to vámi popsané B místo Bmz jsem zažil snad jen jednou. Návrat o 30 let jsou spíš jiné linky, třeba R20.
To takhle vystoupíte ze švýcarského vagonu (registrace CH-cosi) a nastoupíte do jednotky řady 460. Opravdu citelná změna.
PS: Ta věc nemá trafo, nemá klimatizaci, nemá ani chlazení měňičů… tak proč tak řve když stojí?
Protože fíra je neohleduplne hovado a s výmluvou, že se trvale zatížitelné odporníky musí chladit i při stání, nevypne ventilaci.
A to ovlivňuje fíra, není tam termostat?
(Nebo fakt jsou takoví, kteří to pustí i v době, kdy automat ne)
Termostat je problém, jednak vzduch může mít i 600 stupňů, ale vypínalo by se někde zhruba pod 100 stupni, ale hlavně – odporník není jednolitý a je zatěžován po sekcích, takže jedna sekce může být studená a druhá přehřátá.
V tomto výčtu my chybí jednotky pro VRT, do 10 let už by měla být už nějaká VRT v provozu.
1) Je příliš brzo. Jaká VRT bude do 10 let v provozu se ještě uvidí, ale nebude to zřejmě ještě ucelená Praha – Brno (Brno – Ostrava už vůbec ne). Takže provozovat už za 10 let jednotky rovnou na 320 by nebylo ještě ekonomicky to úplně pravé ořechové. 2) I kdyby snad někdo chtěl do 10 let zprovoznit jednotky na 320 nebo aspoň 250 km/h, 10 let je dlouhá doba. Kdyby se s výběrkem začalo dnes, vysoutěžilo by se pravděpodobně něco, s čím by se dobře 5 let nedalo ekonomicky rozumně jezdit a za 10 let by to technicky třeba… Číst vice »
A ještě dodám, že rozhodování o tom je až za funkční obdobím jak momentálního ministra dopravy, tak GŘ ČD. Takže ptát se jich na jejich názor má jen dost omezenou hodnotu.
Na první krátký úsek Polabím bude stačit 230 si myslím. Co se týče Drážďan, otázka jestli by se spíš nepoužili německé ICE pokud by se doladilo české napájení.
Já si pořád myslím, že první úsek bude u Ostravy, tam je na tom větší shoda i u okolních obcí, aspoň se to tak jeví.
Která německá ICE umí 3 kV ss? Pražský uzel v tu dobu ještě nejspíš nebude přepojen na slušnější napětí.
Mám pocit, že pár ICE 3, co zajíždí do Nizozemí. Ale můžu se plést
Podle de Wiki jak BR 407 (ICE 3 (MS)/Velaro D), tak BR 408 (ICE 3neo/Velaro MS). Dokonce se sem narozdíl od nějakých jiných ICE vejdou i na šířku.
Možná to mají na české wiki špatně, ale ICE 3M (M jako Multisystem) jsou BR 406 a BR 407 jsou jen Velaro D (New ICE 3). Ale jinak máte pravdu tyto 3 řady umí i 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (406 a 408 i 1,5 kV DC).
Edit: Přehlédl jsem to „de“ v komentáři, nicméně na cs i de wikipedii je to správně, BR 406 = ICE 3M, BR 407 = New ICE 3 a BR 408 = ICE 3neo.
Náhrada CityElefantů se dle mého skromného názoru přímo nabízí. Stačilo by udělat nový vícesměrný motorový vůz z řídícího vozu jednotky pro Ostravu a dát ho dohromady se stávající soupravou. Tímto spojením by vznikla čtyřvozová jednotka s délkou cca 106,5 m. Pro PID ideální, spojením těchto dvou jednotek dohromady by vznikl dostatečně kapacitní vlak pro základní linky PID.
Čili jeden hnací vůz na čtyřvozovku? Jsem čistokrevný laik, vyfurtovaný jen moudry z K-repu (:-)), ale nechtělo by to u čtyřvozovky už trochu henté disribuce pohonu?
A když je to push-pall čili mašina + souprava jak mám rozložen výkon po soupravě?
Jenže ta mašina má větší výkon než 471 (třeba 163 o cca 1500kW) a větší adhezní hmotnost (třeba 163 o cca 30t).
To stávající soupravou byla myšlena ostravská a ne pražské Ešusy.
To asi chtělo upřesnit hned v první odpovědi..
Jako že na jednom konci hnací a na druhém konci mašina?
A to bude neprůchozí se zbytkem soupravy ?
Proč neprůchozí? Asi jste mě špatně pochopil, šlo by v podstatě o Ešus jen o vůz delší.
Hmm, tak si to ujasněme. Pokud by se dělal motorák z pushpull řidičáku, tak to stále bude mít jedno čelo neprůchozí. Ať se to dá do soupravy kamkoliv, tak tam bude neprůchozí čelo navíc. A marně přemejšlím, co by se dalo z toho řidičáku použít na motor, tak aby to mělo význam. Hrubá stavba to nebude, podvozky taky ne. Čelo je k ničemu do stávajících souprav. Možná pár nákresů, ale to je asi lepší použít z vložáku..
Vyrobím řídicí vůz k ostravské soupravě, představím na motorový se vším všudy, dám dohromady s ostravskou soupravou a heureka mám čtyřvozovou soupravu = náhrada Ešusu o vůz delší. Co je na tom složitého? Po elektrizaci tratě do Frenštátu bude ucelená jednotka a v případě zájmu pro Prahu by se vyrobila celá jednotka nová.
Co by se dalo z toho řidičáku použít na motor, tak aby to mělo význam. Hrubá stavba to nebude, podvozky taky ne. Takže nakonec by se stejně musel navrhnout zcela novej hnací vůz, kterej by se stávajícím řidičákem měl společnou maximálně vzdálenou podobu.
Co znamená „vícesměrný“?
Pro příměstský provoz je potřeba velmi dobrá akcelerace, kvůli krátkým úsekům, takže je zapotřebí distribuovaný pohon po celé jednotce. Ale předpokládám, že Škoda s něčím takovým, designově vycházejícím z NIM-Expressů a Push-Pullů MSK přijde. Čistě subjektivně bych však v pid nejraději viděl třeba Alstom Coradia Stream HC.
„Vícesměrný“ lze snadno přelepit na „(více-)dvousystémový“. Jinak pohon nemusí být nutně distribuovaný po celé jednotce, jistě by šla i projektově relativně bezbolestná změna hnací-vložený-vložený-hnací, čili 50% adhezních. Nic nového, formát žabotlamu. O snadnosti předělávky existujících stejnosměrných hnacích nebo stávajících řídících článků na ETCS 3 kV DC/16 kV~ si ale nedělám moc velké iluze, kromě toho by stejně zůstala ta pochybná klimoška atd.
jezdí vícero směry…
Takže máte nový vůz do 20 let staré soupravy, který se s ničím jiným spojit nedá. Za 20 roků se bude řešit co s ním, když se s ničím novým spojit nedá. Vyrobí se k němu (tou dobou 20 let starému) nějaké další vozy, které se pak s ničím jiným nebudou dát spojit?
Než se Praha přepne na střídavinu, tak budou ty soupravy 40 let staré a zralé na výměnu tak jako tak.
PS: Januš Šloňski z Bílska by měl možná zájem to provozovat, když by to bylo za dobrou cenu.
Tak se snad nějaké lepší vozy posunou na rychlíky ,,Labe,,
To je otázkou dotovaných linek od Ministerstva dopravy.
ČD asi nebude používat nic lepšího než je minimální standard sjednaný dlouhodobými dotačními smlovami, které MD uzavřelo s ČD.
Uvědomte si, že investice ČD do nové techniky by dle současné legislativy/dotačních smluv patrně znamenalo zvýšení dotací pro ČD plus by došlo k prodloužení současných dotačních smluv.
Nehodnotím. Jen konstatuji.
Zlepšení cestovatelského komfortu na rychlících Labe vidím reálně až po jejich vysoutěžení a převzetí jiným dopravcem…
Stačí vysoutěžit.
A v soutěži zadat požadavky na vybavení soupravy. Objednatel požadoval rišku, objednatel dostane rikšu. A je jedno, že České Dráhy nabízely nové BMW.
Při dodávkách railjetů se jistě dost ze zbylých emzet rozprchne po vnitrostátu a opět vytlačí další béčka do hutí. Kam se ale dostanou, to teď nikdo nezaručí. Jediná regulérní cesta je soutěž, při které objednavatel bude ochoten zaplatit nějakou kvalitu. Když bude chtít spojené Regionovy nebo šroty z Rumunska, bude je mít.
180 ComfortJetů nejsou přímo míněny jako náhrada 1:1 za (A)Bmz. Nevychází to ani početně.
„Vozy nasadí hlavně na linky z Prahy do Hamburku a do Budapešti a Vídně.“
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-objednaly-az-180-vozu-u-konsorcia-siemens-skoda-za-125-miliardy-zvladnou-rychlost-az-230-km-h-78789/
A proč by to muselo vycházet početně a být to náhrada 1:1? Jde o to, že to tyhle linky v případě potřeby pokryje (kdoví co ale řekne třeba Maďar) a spousta emzet zbyde. A raději poslat pod nůž přestárlá Béčka než stárnoucí emzety.
Také nezapomeňte na prodlužování za Hamburk a za Graz.
Ještě mi tam docela chybí zmínka o reko honekrech pro Pardubický kraj, protože už dost dlouho se o nich nemluví, přestože vozy už měly jezdit. :/
Pokud rozšířit debatu částkách za modernizace vagonů, tak to by měly být zmíněny také částky za ETCS, ECM a za nové depa v regionech, ne?
Jenže ty modernizace byly součástí smlouvy. Takže žádný navyšování nepřichází v úvahu.
Pvvs: Nepřu se.
Já pouze upozornil na téma článku, které se věnuje novým vagonům/lokomotivám plus dieslovým.
Autoři článku se rozhodli téma nerozšiřovat o jiné výdaje firmy ČD např. o modernizované vagony.
Nic víc, nic míň.
reko Honeckery údajně leží rozložené v Tratecu
TRATEC – CS, s. r. o. je v insolvenci, v úpadku.
Dle smlouvy ČD s Tratecem se praví:
„Každá ze Smluvních stran je oprávněna od této Smlouvy odstoupit v případech stanovených občanským zákoníkem a touto Smlouvou. Za podstatné porušení Smlouvy se považuje zejména:
(…) vůči majetku Zhotovitele bude vydáno rozhodnutí o úpadku“
https://api.tenderarena.cz/ta/profil/stahovani-dokumentu/674608ec-775a-40c3-8dde-9b5905a7ab62
Tak prostě nějaké jiné šrotiště a pak ocelářská pec. O titul nejhošího vagonu si to rozdávají s 010 (Btax) a vidím to nerozhodně.
Tratec je ta super firma co pokazila co mohla na těch hospodách míchaných s jedničkou ?
Co tam TRATEC pokazil? Není to spíš tak, že zákazník dostal to, co si vymyslel a objednal?
Závazně objednaných/dodaných pro ČD má sedačkovou kapacitu cca 45 tisíc sedaček.
Na konci roku 2020 uváděla ČD, že celková sedačková kapacita je 250 tisíc sedaček.
20 jednotek na 230 km/h a 50 lokomotiv na 230 km/h. Trochu nepomer? Chapu, ze se ty lokomotivy vyuziji i jinde, ale az tak moc? Nebo se jedna o maximalni pocet a garantovany odber je mene?
A teď si představte takové rakušáky. Kolik mají těch taurusů? Přes 200? A railjetů? Tuším že jen něco přes 60, jestli se nepletu…
To nic, někdo bude prostě kritizovat za každou cenu.
ÖBB si Raijety objednávalo od roku 2006. 332 ks Taurusů I (1016) a Taurusů II (1116), tj. Siemens ES64 U2, byly pro ÖBB dodávány od 1999 do 2005.
50 ks Taurusů III (1216, Siemens ES 64 U4) byly dodávány v 2006-2007 tj. velmi zhruba v období dodávek první série Railjetů. Celkem ÖBB má 60 Railjetů a 50 ks lokomotiv 1216. Plus cca
https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1405000&lang=0
Čili otázka od Micky zůstává nezodpovězena
Ještě doplním, že rodina lokomotiv Siemens EuroSprinter má taky zástupce míněného pro nákladní dopravu Siemens ES64F4 (kde F znamená Freight)
ÖBB si původně objednalo ES64F4, ale následně objednávku změnily na ES64U4.
Ony 1016 a 1116 mají jinou maximální rychlost? Já dodnes žil v domnění, že všechny mají 230 a v čem se liší, je počet systému (a dalších drobností..)
Taurusů ES 64 U2 je u rakouských drah 382 lokomotiv. 50 – 1016, 282 – 1116 a 50 -1216.
Taurus III (1216) je Eurosprinter 64 U4, nikoliv U2.
Bylo jedno číslo a to číslo bylo 4. Byly 4 kusy od jednoho typu s touhle výzbrojí, 4 kusy dvoučlánkových vozů, 4 kusy tříčlánkových a 4 kusy vlečných vozů. Ale celkem bylo na tři stovky vozidel.
Roztříštěnost vozového parku není nikdy dobrý nápad.
Nemela to byt kritika, ale uz je jina doba nez pred 20 lety (viz OeBB). Vice se prosazuji trakcni jednotky. Tim nechci rici, ze lokomotivy nebudou potreba. Jen me trochu zarazilo to cislo. Na rychliky a nektere IC budou stacit Vektrony. Lokomotivy na 230 km/h bych predpokladal na linkach vedenych po budoucich VRT.
Ale treba to maji v CD dobre zkalkulovany a opravdu dokazo do budoucna uzivat (a vyuzit) 50 kusu.
Je možné, že ČD chtěly jít cestou unifikace. Když už musí mít lokomotivy na 230 km/h k současným 6ks Taurusů 1216, tak nové lokomotivy si ČD objednaly unifikovaně.
Otázkou je cenový rozdíl nákladů životního cyklu Vectronů na 200 a na 230 km/h, přičemž součástí smlouvy je „full servis na 15 let“
Možná, že v ČD kalkulují, že Vectrony na 230 km/h budou pronajímat jiným dopravcům (ale k jakým vagonům, že?). Anebo, že ČD udělají zpětný leasing.
Koneckonců současné Vectrony u ČD jsou najaty, nikoliv koupeny. https://www.railtarget.eu/passenger/cd-has-driven-10-million-kilometers-with-siemens-vectron-locomotives-721.html
On někdo potvrdil, že vectroní série 50x 230 je výrazně dražší, než 20x 230 + 30x 200 km/h? Jinak je zjevné, že kromě 20x rj pro mezinárodku se se vší pravděpodobností časem užijí i další expresy na >=230 pro vnitrostát. Jakkoli to mohou být EMU, někdo potvrdil, že už ČD nic netrakčního na 230 nebude kupovat?
A R20 zase nic? 😥
Opravdu si myslíte, že čím vícekrát tento vzkaz napíšete, tím spíš budou na této lince lepší vozy? 🙂
Tak já tu frustraci poměrně chápu. Mít jako prioritu výměnu Elefantů, když jinde ještě jezdí například Panťáci, je poměrně zvláštní. Ale pokud je Středočeský kraj tak štědrý, tak proč ne, no. Sice se nic nezmění, ale člověk si uleví
A na R20 bude železniční muzeum asi navždy.
Doufám, že si ČD / PID tentokrát pohlídíá hlučnost jednotek při odstavení. Ten bordel co předvádí CityElefanty a RegioPantery od Škody není normální.
Záleží, kdo bude výrobce…
Škodovka, kdo jiný😁😁😁
https://zdopravy.cz/cityjet-cislo-200-rakouske-spolkove-drahy-prevzaly-posledni-jednotku-od-siemensu-pro-primestskou-dopravu-100225/
Zaléží, co všechno za podmínky dají do smlouvy. Ale spís bych řekl, že cokoliv nad TSI nebude požadováno.
Další technické schopnosti a životní prostředí (nejen spotřeba, ale i hluk) mohou dostat další % vedle ceny.
Nezískal náhodou Moravskoslezský kraj na ty Pantery (minimálně na 2 ano, na ty zbylé si teď nejsem jistý) dotaci z EU? Jak pak tedy vůbec mohou jezdit na jiných výkonech?
To budou jiné pantery 🙂
Pokud Elefanty budou po technické stránce schopny ještě 10-15 let sloužit, proč je hned vyřazovat… Stačilo by přesun na jiné výkonyn např v MS kraji.
Tak udělat repas interiéru, dát moderněji vypadající světla, ale co pohonné ústrojí?
Potvrzuji pantery v Jčk, zatím jich jezdí 8 z nové série.
Doufám že konečně na Ostravsku vymění jednotky řady 460 za něco modernějšího. Současný vozový park je trirsnti
No R20 je taky krása 😉
A nechcete na to dostat třeba pospojované Regionovy? Na Praha – Kladno by s tím nějaké zkušenosti byly…
Chtěl byste na R20 řadu 460? 😉
Prijdou pantery
Neboj, v Olomouci je máme taky a jsou to ty z Ostravy.
….a Liberecký kraj zústává jako deposit živého muzea Lužná u Rakovníka nebo snad pojízdné muzeum 18. stol. Deutsche Bahn
Tak pokud je řeč o vozidlech ČD, v Libereckém kraji jsou to akorát Stadlery, plus pár Regionov, ty by nahradit šly. Stejně jako ty šukafony do Lomnice a Jablonce nad Jizerou, i když ty vypravuje depo v jiném kraji.
Myslím, že naopak jeden ze dvou jilemnických motoráčků vyráží ráno směr Trutnov … pravda, nevím, nakolik je jilemnické depo svéprávné.
napište panu Adamkovi, průměrný věk arriva vraky vozidel je v kraji tuším horší než u modrých vozidel.
ale pozor – na některých výkonech by pak taky mohl jezdit akorát bus. a to třeba do Josefáče asi není úplně vhodné
U těch lokomotiv je ale těch V=230 km/h jen jako a) opce a pak za b) jen v některých zemích.
Jaká opce? ČD objednaly lokomotivy na 230 km/h, naopak tendr na lokomotivy na 200 km/h, kterých, pokud vím, mělo být ještě více, zatím neskončil a vzhledem k tomu, že tady ani nejsou zmíněné, tak kdo ví, jestli vůbec skončí.
Mám pocit, že tendr na 200 km/h byl zrušen, ale nechci kecat
Není to posit, psalo se o tom tady. A byla veliká deba těch, co hlásají, že 200 km/h je zbytečnost a nikdy v ČR nebude.
To jsou jen hejtři. Kdyby to bylo na 160, píšou to taky.
V článku tady se píše, že byl zrušen. ČD se ani dnes ještě neobtěžovaly do Tender arény ani u jednoho z těch dvou tendrů napsat, jak dopadly. Dost na to kašlou.
Byl tu článek o tom, že byl zrušen. Mělo jich být 90. Předpokládám, že by byl uzavřen jen pokud by se nepodařilo sehnat ty nové 230 km/h a řešilo se to ojetými Taurusy. Takhle se nejspíš využije pronájem všech 50 a pak se odkoupí.
No, já jenom jako prostý občan čtu, co je uvedeno v kupní smlouvě – viz citace níže:
V případě objednávky Dovybavení Lokomotiv ve smyslu čl. I odst. 6 Kupní smlouvy jsou závazné termíny pro Dovybavení Lokomotiv uvedeny v Příloze č. 9 – Dovybavení Lokomotiv, tabulka schválení rychlostí pro jednotlivé země.
A to dovybavení pro V = 230 km/h v některých vyjmenovaných zemích je právě ta opce.
Zadávací dokumentace, příloha č. 3 Minimální technické podmínky: „nejvyšší provozní rychlost
min. 230 km/h“
Možná byste se měl naučit porozumět psanému textu, očividně vám to dělá problémy, vizte vaše nesmysly ohledně řešení uzlu Praha v diskuzi k VRT.
Lokomotivy budou muset být schváleny pro provoz rychlostí alespoň 230 km/h v Česku, Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. Příloha „Dovybavení Lokomotiv“ se týká případných dalších zemí nad rámec těchto.
Dal bych +1, ale je to příliš ostrým stylem vzhledem k tomu, na co to reaguje.
Máte pravdu, nechal jsem se unést a je to zbytečně útočné, tímto se panu Dušanovi omlouvám.
A Zlínský kraj s 814/810 a pod dráty s 628/845 na věčné časy 🙂
Slabé ambice vedení kraje, když už zájem o dopravu, tak autobusovou a to ještě po svém:) dědictví Zemka, smrádek a teplíčko vyhovuje
Limonky nejsou elektrické ne ?
A jak chcete přejet z Otrokovic do Hulína mimo dráty? Tam není jak jinak. Navíc mi nezávisle na sobě strojvedoucí a průvodčí z 331 řekli, že mají příjít 844.
Odkud mají přijít? Z L2?
No jak? V Otrokovicích si všichni přestoupí, v Hulíně si všichni přestoupí a v Kroměříži si všichni vystoupí.
A přímé autobusy se zakážou. Ze msty za Baťu a 38. rok.
Ne. Zlínský kraj se rozhodl nevyužít opci na 6 let u provozních souborů A a C a udělal výběr nového dopravce na tyto soubory. V něm ČD porazily nabídku Arrivy a přibude 13 nových DMU a EMU.
A kdy přibydou nějaké normální vlaky mezi Starým Městem a Veselí (potažmo dál do Brna)?
Normální?
Cokoliv, co není staré béčko, kde je v létě na zdechnutí nebo 854, která rok od roku chcípá častěji (o absenci wi-fi ani nemluvně)
O tom jsem nikde nečetl, ale pokud to tak je, tak paráda.
Jen teda na EMU se asi bude muset čekat.. rámcovky na pantery jsou vyčerpány. Takže čd budou muset udělat nové. U žraloků je to ok.
Máte k tomu nějaký zdroj tohoto tvrzení? Přijde mi totiž zvláštní, že o tom nikde není ani zmínka.
Zlínský kraj na železniční dopravu kašle. Arriva aspoň přinesla něco nového, bohužel ne na všechny tratě.
Nové vraky možná
Vraky jsou ty shitské 810, které (nejen) v JMK stále jezdí.
Si stěžuje na kraj , ne tady.
Saryky jsou vzduch?
A co takhle nahradit ty šroty na regionálních tratích? To jako tato údajná druhá třída bude jezdit, dokud se nerozpadne?
„druhá třída bude jezdit, dokud se nerozpadne?“
Náhrada bude 66 nových motoráků PESA, vyřazená Desira , Linty ze západu a hlavně autobusy všech značek.
Ale kdy konečně? Takové kecy, že JMK objedná nové vlaky na 340, až se SŽ konečně rozhodne to zadrátovat, je směšné.
PESA první kusy v březnu 23, poslední pak 11/2026 (pro KHK ten to má rozdělené postupně během 3 let)
810ky c námi budou asi navždy…
Dotaz na průzkum trhu k DMU70 nám už pár dní visí na tiskovém oddělení ČD, tak uvidíme
Dotaz? Trochu pozdě, nemyslíte? 810 měly být už dávno na vrakovišti, aby se co nejdřív zapomnělo, že tady takové šroty někdy jezdily.
Ono totiž odpovědí na rébus náhrady sólo 810 jsou autobusy.
Koneckonců v Německu, ve firmě Deutsche Bahn je provozováno víc autobusů než vagonů plus spousta autobusů v dceřinné firmě DB Arriva.
SIlnou autobusovou divizi má např. i ÖBB, včetně dceřinné firmy působící např. na jihu Čech
Problém je, že 810 se vyrobila kvantum. A následně to nikdo neřešil. Kdyby se začaly postupně nahrazovat, tak by to nebyl problém. Ale donedávna se na to kašlalo, na některých tratích stále pravidelně jezdí a kdyby se měly najednou všechny nahradit, tak by to bylo v haj*lu, jenom proto, že nikdo neprojevil zájem o jejich postupnou likvidaci.
Co si kraj objedná to dostane
O náhradě 810ky ani zmínka.Asi s námi bude navždy…
Historie a skanzen tu budou vždy , jsem přece v Česku 🙂
Proč se nahrazují City Elefanty v Praze, když to je prakticky jediné místo, kdo mohou díky 3kV dojezdit. Naproti tomu oblast okolo Ostravy, Prerova a Olomouce chce SZ prepnout do roku 2030 a dá se předpokládát, že Ostravsko, kde City Elefanty jezdí, půjde z tohoto balíku první.
Už dříve byly snahy Elefanty na Ostravsku vyměnit za Pantery, protože jsou kapacitně nevyužité. V případě přepínání by se to nejspíš vyřešilo tímto způsobem.
A kde jsou nevyužité? Na trase Ostrava-Opava, kde jsou nasazovány, jsem několik let jezdil přeplněnými spoji.
Naštěstí plebs nebyl ochotný si koupit příplatek za první třídu, který v rámci ODIS vycházel na 100CZK/měsíc, takže v 1. třídě bylo vždy poloprázdno 🙂
Ale kdeže 100 Kč. Já jsem to tehdy jako student jednu dobu kupoval a vycházelo to tuším 35 Kč na měsíc, když to člověk koupil na delší dobu!
Také není pravda, že bylo vždy poloprázdno. Pamatuji si, že na nějaké střední škole ve vítkovicích se to rozkřiklo a rannní, který tam ty sutdenty vozil vlak měl tu 1. třídu plnou. Ostatní vlaky přes den pak 0 – 3 cestující jak říkáte.
Mohu hodnotit spoje, kterými jsem jezdil, tj. s prijezdem mezi 6-8h rano do opavy a mezi 15-18h do Ostravy. Tam bylo v 1. tride obsazeno nanejvys polovina sedadel (vetsina moje kolegove), nebylo vubec vyjimkou, ze jsem jel sam.
To by mě zajímalo, kde na ty kecy o nevyužitých Ešusech chodíte?
Přání otcem myšlenky…
Však ona ta náhrada elefantů nepůjde tak rychle. A ano, z Ostravska vymizí nejdříve.
Tak to by mě zajímalo co je nahradí pane kolego…? Dal jsem Vám palec nahoru, ale zajímalo by mě něco… S2 úsek Ostrava Karviná slušné využití. Těšín Mosty plné využití. I víkendy. Uživily by se i zdvojené. A když S2 pojede v trase Svinov, Hlavní, Stodolní, Střed, Kunčice, Havířov, Těšín a dále a Mosty a zpět viz plán kraje 2022-2026 tak aby přidali vůz. Bude to z Jablunkovska, Třinecka, Těšínska rychlejší a bez přestupu do centra Ostravy než Fatrany přes Bohumín a tramvají do centra. A to každou hodinu od rána do večera. Odhadovaná kapacita cca. V nejbližším budoucnu i… Číst vice »
Pantery.
Jojo. Tomu bych i porozuměl.
Čeká nás tedy doba zdvojování…?
Minimálně na S2. 2X3vozový panther.
Jestli kraj nechce cestující ve vlacích a na S2 budou 3vozoví pantheři. Zdrávas Maria s námi…
Možná mi něco uteklo. Na S2 budou 4vozoví+posily 2vozové zejména víkendy….
2-vozovy panter na lince S1 v ranni a odpoledni spicku je silenost. Jeste pred par lety tam jezdil natriskany Elefant, lidi se tlacili na stojaka i v chodbe u dveri.
Souhlasím že tomu tak bylo.
No v plánu kraje je rozdělení S1 na dvě části.
Svinov Opava a Svinov Těšín. Aby se nepřenášelo zpoždění.
Panthery jsou myslím již i objednané ve 2 vozové verzi pro úsek Opava Svinov. Mají však jezdit častěji než dnes.
„Častěji než dnes“ může být problém. Nevím, jak je to dnes, ale v minulosti se do hodinového taktu vešel osobní spoj S1 a zrychlený S10 se 2 kříženími v Děhylově a Štítině. Mezím tím byl ještě nacpaný Sp směr Jeseník. Víc rozumně rozprostřených spojů tam nedostanete, protože více použitelný míst ke křižování tam není – Háj ve Slezsku je hned vedle děhylova, a Komárov vedle Štítiny (to by ty vlaky musely jen hned za sebou)
Proto si myslím, že méně kapacitní RegioPanter častěji není řešením. Maximálně mohou zrušit S10 a nahradit ho druhým párem S1
První trať kde jezdí Elephanty a bude se přepínat je Praha – Beroun. Ty nové poptávané dvoupodlažní jednotky jsou právě na Beroun a na Kladno. Elephanty by měly dojezdit na kolínské a nymburské trati
Tak na ty dráty do Kladna si počkám 🙂
Měl jsem za to, že Beroun se zatím přepínat nebude, ač na to bude připravený. Naopak byla snaha přepnout pravobřežku od Kutné Hory až do Děčína kvůli tranzitujicí nákladce. Nové EMU by tedy byly potřeba hlavně na Nymburk. Nebo se změnily priority?
Elephant … to zní skoro anglicky, nic takového tu nemáme.
Jistě ne náhodou i v latině je ph, ač latina zná i f. Je to přece něco jiného.
To je přece úplně fuk. Kdo to nazval, zvolil u téhle části názvu (: pravopis německého stylu – Elefant.
Hlavně se nepočítá u 16ks s ETCS takže ty čeká konec nejpozději v roce 28 (přechod Berouna na výhradní provoz)
Zajímalo by mne, co z toho je zásluha pana Bednárika.
Vše..chválíme se cizím perim
Konečně se dožijeme moderních tichých a klimatizovaných souprav na tratích Praha – Vrané – Čerčany a Čerčany – Světlá nad Sázavou? O jaké konkrétně půjde?
Na dolní Pacifik by měly přijít jednotky od Pesy, které sem dorazí z Kladna, jakmile se zadrátuje. Bohužel komplet zprovoznění elektrifikované tratě Praha – letiště – Kladno je až na 2029. Jinak se asi nic nechystá.
Nebude potřeba čekat „až se zadrátuje“. Stačí, když se drátovat začne v delším úseku, pak už se tam jezdit nebude moct.
Horní pacifik bych počítal maximálně Regionovy které se přesunou odjinud (asi Beroun přes Rudnou)
To už se řeší dobu, problémem není, že by byl nedostatek Regionov jako Čerčanský depo, do kterýho se nevejdou. Nicméně to už pak zřejmě dospěje do takový fáze, že Regionovy budou parkovat na kusých odstavných kolejích, protože s 810 a vlečňákama na věčné časy to vážně nejde.
Na horní Pacifik mi nesahej, tam s 810 na věčné časy a nikdy jinak. 😁
Tendr na EMU 400 se stále připravuje pro blízkou budoucnost? Ve „zdrojovém“ rozhovoru to p. Krapinec nevzpomněl, což mi připadlo jako výrazné: „Přijdou nové RegioPantery, nové jednotky od Pesy, vozy od Siemensu a lokomotivy.“
Už se v tom ztrácím- tu „Prahu s EMU400“ už mají ČD zasmluvněnou, nebo se jedná o přípravu?
Jen příprava. Zatím.
Hlavně doufat v řádnou soutěž na dopravce . Arriva by mohla poslat nějakou zajímavou alternativu .
Jako že EMU 400 místo EMU 400?
Protože nikdo ještě neví, kdo bude EMU400 dodávat. Tak asi sotva lze říct, že přijdou (a od koho), když není ani vyhlášená soutěž, natož podepsaný kontrakt.
No já vím, proto se ptám, proč je v článku co je v článku. Jestli autor něco neví. Nebo jestli to tam píše ze setrvačnosti.
Ale doufám, že soutěž bude vyhlášená zase na „full servis“, aby se nějaký vykuk nesnažil dodat poruchový bazmek, za který by dopravce krvácel na opravách a provozních neschopnostech.