Doprava ve městě Železnice

Pražská integrovaná doprava zahrne na podzim všechny středočeské tratě

Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Ve středních Čechách se chystá poslední velké rozšíření Pražské integrované dopravy na železnici. Oblast PID se rozšíří za dnešní sedmé pásmo až na hranice kraje. Vyplývá to z první velké změny jízdního řádu, která platí od neděle; na samotné rozšíření integrované oblasti dojde nejspíš se začátkem školního roku.

Do vlivu PID spadnou všechny zbylé tratě, které se nevešly do stávajících pásem. „Nejvíce jich bude v oblastech Mladoboleslavska, Nymburska, Kolínska, Kutnohorska, Benešovska, Příbramska a Rakovnicka,“ uvedl mluvčí organizátora ROPID Filip Drápal. Celý plán musí nicméně schválit orgány Středočeského kraje, na což by mělo dojít ještě před prázdninami.

Pro Pražany a obyvatele kraje znamená bobtnající integrace mimo jiné levnější cestování mezi Prahou a okolím. Tarif Pražské integrované dopravy je totiž výrazně nižší než běžné jízdné Českých drah. Například obyčejná jízdenka ČD z pražského smíchovského nádraží do Berouna stojí 69 korun, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 korun. Pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 korun. Podobné příklady jsou i na dalších trasách.

Železniční integrace v rámci pražské příměstské dopravy pokročila zásadně už v únoru, když se rozlila na západ kraje na Rakovnicko, Berounsko, Hořovicko a Příbramsko. Finále integračního procesu má ale přijít až na přelomu roku, kdy mají začít platit jízdenky PID i ve vybraných přilehlých oblastech sousedních krajů, například Táborska.

Rozšíření integrace není jedinou novinkou, která vyplývá z železničních jízdních řádů. Správa železniční dopravní cesty už zveřejnila návrh grafikonu i na příští rok. Nově jsou v něm zaneseny spěšné vlaky Českých drah na objednávku hlavního města a kraje. Spěšné vlaky mají jezdit z Prahy do Benešova a do Kutné Hory. Na benešovské trati přitom už dnes jezdí spěšné vlaky Arrivy, a to čistě na podnikatelské riziko bez dotací. Jejich další osud není zatím jasný.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zavádění PIDu je prasárna. A hned si to obhájím. Nejde totiž jen o zavádění integrace, ale také o výrazné zlevnění jízdného, které jde na úkor posílení autobusových spojů, které za Ratha kraj brutálně seřezal. Dochází tak k tomu,že zatímco kam vedou koleje, tam se lidem sníží jízdné až o 50%, tak do oblastí bez kolejí, např. na Příbramsku bude pokračovat stav, kdy o víkendu tam nejede ani 1 autobus a ve všední dny poslední bus jede v 17-18 hodin.

    Středočeský kraj má viditelně spoustu peněz navíc, ale místo aby za ně vrátil lidem autobusy (které jim před cca 6-8 lety zrušil), tak zlevňuje vlaky. Šotouši jistě namítnou, že v další fázi budou integrovány i busy. Ano, budou, ale v rozsahu jaký je dnes. Takže k čemu je lidem sleva, když nic nejede? Podívejte se, kolik busů do Příbrami má takový Kamýk nad Vltavou ve všední dny večer a o víkendu a jak je na tom třeba vesnice Oslí na Rožmitálsku nebo Sedlečko na Sedlčansku.

    Chápu, že ty vlaky jezdí primárně kvůli větším městům na kraji daných lokálek a na druhé straně zase kvůli přípojům. A že obsluha těch vesnic po cestě je logická, neb jejich projetím se časově skoro nic neušetří. A nechci je tedy projíždět (než mi to nějaký demagog podsune).

    Co chci říct je to, že před zavedením PIDu mělo dojít ke zdražení o zhruba 25% – 50%, případně mělo být uděláno více pásem v oblastech dál od Prahy (např. celkově 20 pásem místo 11 pásem). Jinak kraj akorát rozhazuje peníze za levné jízdné pro lidi z vesnic vyvolených ležet u tratě a tam, kde koleje nikdy nevedly, mají dál smůlu.

    Ale tohle samozřejmě žádný šotouš nikdy neuzná a nepochopí. Protože dál od kolejí nic není, jen vzduchoprázdno a je nesmysl řešit obsluhu takových oblastí.

    Přesto věřím, že se zde najdou i slušní lidé (i mezi šotouši), kteří budou souhlasit, že současné rozšíření PIDu je v této podobě prasárna a v podstatě jen výsměch všem obcím, kam koleje nikdy nevedly.

    Šotouši, kteří vidí jenom vlaky-vlaky-vlaky, ti nechť se vyřechtají dosytosti radostí, jak to zase někde vlaky autobusům nandaly. Blbost k lidstvu patří. Porazit se nedá, ale bojovat se s ní musí. 😉

    • Proč si stěžujete na nynější rozšiřování PID, když, jak píšete, autobusy zrušili někdy přes cca 6-8 lety. Tedy v době, kdy PID zdaleka nedosahovala do míst, která uvádíte. Kromě toho, využívané spoje aby asi jen tak nerušili.

      • Protože současné rozšíření PID je jasným důkazem, že kraj má po letech volné peníze (dopravcům někdo tu ztrátu po zlevnění jízdného musí doplatit). Ale využívá je viditelně nespravedlivě.

        O využívánosti spojů nemůže být řeč. Povinností kraje je zajistit dopravní obslužnost všem, ne dávat slevy tam, kde jezdí více lidí. Kraj je veřejná služba, ne komerční firma.

        • Přijde mi, že se taky nemusí dávat takové slevy. Klidně ať je to za cenovou úroveň IN25, ale ať to proboha není takovej dobytčák…

          S tou poslední větou taky souhlasím, ale pokud je to pro vás stěžejní životní postoj, asi se budete muset odstěhovat na jižní Moravu… Ve Středočeském kraji to jde velmi pomalu a není ani jasné kam to vlastně jde.

          • Tak mně teď nešlo o to si pobrečet, spíše o poukázání na nespravedlnost. Protože je viditelné, že kraj peníze nyní volné má. Těm dopravcům ten výpadek z jízdného někdo pokrýt musí. Že si nelze dělat iluze na změnu je mi jasné. Spíš chci otevřít oči některým vítačům PIDu, kteří vidí jen vlaky a nevidí celou pravdu.

            • Právě díky rozšiřování integrované dopravy a zároveň cenové výhodnosti se razantně zvýšila atraktivita cestování veřejnou dopravou vůči individuální dopravě. S cenou ve vnějších pásmech by se mělo jít naopak ještě více dolů, resp. dosavadní první pásmo zahrnout do pražského pásma. Stále je totiž dost „dojížděčů“, kterým se vyplatí jet autem místo veřejnou dopravou.

              • Když to nedokážete vidět v souvislostech, tak vám to nemá smysl vysvětlovat. Zřejmě vidíte jen vlaky a provokujete.

                • Musim se do toho trochu vlozit, samozrejme, ze jde i o autobusovou dopravu, a take o taktovou dopravu a lepsi provazanost… take by melo dojit ke slouceni PID a SID…
                  Jestli se v prvni rade integruje zeleznice, to je vec jedna, ale celkove, kdyz srovnate plnou integraci v prvnich pasmech 1, 2, 3 napr… kde jsou casto integrovany temer vsechny autobusove spoje, tak se situace vyrazne zlepsila…
                  Na druhou stranu nema cenu duplikovat zeleznicni a autobusove linky, kdyz na sebe muzou navazovat,…
                  A co se tyce spoju, ktere byly zruseny a obce, ktere nemaji dostatecne spojeni, tak by mel byt apel na kraj, aby takove linky posilil… Stejne tak cena, je rozdil, zda neintegrovany spoj vyuziju, kdyz si budu muset kupovat vice jizdenek drazsich a spoje na sebe nenavazujicich nebo vyuziju auto, nebo jestli pojedu na jednu jizdenku a spoje mi budou lepe navazovat a budou jezdit v taktu,…
                  Je mi celkem jasne, ze spojeni mezi nekterymi obcemi ve stredoceskem kraji neni a ani po integraci nebude, protoze se proste nevyplati a stejne bude pouzito auto pripadne kolo…
                  Co se tyce infrastruktury, tak je hodne zanedbana a taky poddimenzovana, chybi kvalitni zeleznicni trate nebo maji nedostatecnou kapacitu, rychlost ci propustnost, casto stale s dojezdovymi casy mimo realitu, chybi cyklostezky, chybi zachytna parkoviste P+R a B+R, chybi nektere silnicni tahy nebo je nekvalitni povrch,… vsechno stoji penize a ne vzdy je to pouze o cene jizdenky, kdy jeji zvyseni zrovna atraktivite neprispeje, spise naopak…
                  Zatim to spis vypada, ze poptavka po zeleznici na integrovanych linkach (zeleznicnich i autobusovych) je vetsi nez na tech neintegrovanych…

                  • Ve středočeském kraji chybí spojení mnoha vesnic a menších měst do spádových měst jako např. Příbram. O propojování vesniček mezi sebou není řeč. Ve středočeském kraji spoustě obcí chybí spojení večer a o víkendu aspoň do spádového města!

    • Prasárna (v uvažování) je dávat vedle sebe dvě naprosto nesouvisející události. Integrace je jen poněkud zvláštně vedená (např. od podzima je problém nainstalovat v některých stanicích pitomý označovač, vylepit informace o tarifu PID a dokopat ČD k prodeji PID jízdenek ve vlaku)…

      Nicméně věřím, že to je první krok, na který navážou i ty vaše autobusy – podívejte se do míst, kde se dotáhla integrace do konce, například okolí Neveklova.

      • Neveklov má lepší spojení, po zapojení do PID, pravdu díš.
        I taxikáři si stěžovali na okolí Týna a Neveklova, že už to „není ono“ po přidání busů o víkendu…

      • Kde kraj přidal autobusy od Rathova rušení? Mimo okolí do 30km o d Prahy?

        • Znovu vám říkám, že ty věci spolu nijak nesouvisí a nemá smysl je takto porovnávat.

          A ono samotné doplnění jízdního řádu autobusů ze 60. let (=jezdících odnikud nikam stejně jako ty co nikdo nevyškrtal) by to taky nijak nevytrhlo. Teď už má opravdu smysl si počkat na dokončení integrace, a začít železniční páteří je zcela logické.

          • Ony to ale nejsou autobusy odnikud nikam… jen se podívejte, kdy jedou poslední spoje ze Sedlčan do Příbrami a obráceně, ve všední dny a kolik spojů jede o víkendu. A Sedlčany dojíždí nejen do Benešova a Prahy, ale právě i dost do Příbrami. A takových příkladů se dá dále od Prahy nacházet spousta.

  • Zírám. Skoro již předstihli Jižní Čechy (alespoň co do kvality veřejné dopravy).. (smích)

    • Do 10 let bude odbavení jako v Ostravě a za 20 let z toho bude možná i IDS JMK. 😀

    • Hm…náš jihočeský kraj je opravdu zábavný…
      Vnímání zdejších politiků (obecních i krajských) lze popsat tím, jak kdysi dávno ve Vimperku radnice odpověděla lidem na to, že nikdo neuklízí sníh na chodnících: „Tak proč nejedete autem…?“

      A to, jakým způsobem kraj pohnojil šumavské lokálky, také hovoří samo za sebe.

    • Asi ano, ale zatím jen po železnici – v plném rozsahu VHD asi až později: kromě vytvoření pásem PID č. 8 a 9 bude nutno nejdříve přizpůsobit „odbavovací infrastrukturu“ i software u jednotlivých dopravců: kraje sousedící se Středočeským mají prý o rozšíření platnosti tarifu PID až do svých významnějších měst v blízkosti hranic krajů (Tábor, Rokycany, Turnov, Přelouč, atd.) skutečně velký zájem.

  • To je sice pravda, že při jednotlivé jízdě do regionu s pražskou Lítačkou ušetřím, musím ale cestu přerušit a na zastávce v pásmu B si tu jízdenku označit. To je věc, která by potřebovala ještě doladit (např. prodejem jízdenek PID přes mobilní aplikaci a její uznávání ze strany ČD).

    • V Jihomoravském kraji to třeba funguje pomocí kombinace jízdních dokladů. Cvaknu si v zóně 100 3-zónovou jízdenku a když k ní předložím šalinkartu na zóny 100+101, tak se z ní stane 5-zónová jízdenka s časovou platností odpovídající 5-zónové jízdence.

    • Jízdenku si označíte v nástupní stanici, průvodčímu předložíte Lítačku a označenou jízdenku. Uplatní se přitom posun časové a pásmové platnosti takto označené jízdenky, tedy není třeba označovat až v zastávce na hranici Prahy.

    • Dobrý den, toto není potřeba. Stačí jízdenku označit v nástupní stanici a platí k Lítačce. Další možností je dnes nákup v pokladně s přesně daným rozsahem platnosti.
      S pozdravem
      V. Táborský

      • V pokladně, ale pouze ve směru do Prahy, protože pokladny ČD vydají jízdenky s výchozím tarifním pásmem, ve kterém byla jízdenka vydána. Posunout tak lze pouze časovou platnost.

      • Tj. označím jízdenku na X pásem a Y minut na nádraží v centru, je na ní označeno, že byla oražena v pásmu P v čase Z. Mám sračkartu pro Prahu, tedy P+0+B. Ještě rozumím tomu posunutí pásma, tj. že bude paltit v pásmech 1, 2, 3, …, X, ale nechápu to s časem – jak průvodčí ve vlaku zjistí, v kolik jsem překročil hranice Prahy? Dokud jsem nepřestoupil a na jízdence je čas 5 minut před odjezdem vlaku z výchozí stanice, tak je to jasný…ale co když přestoupím nebo pojedu zpět do Prahy? V rámci časové platnosti by to možné být mělo…

        • S přestupy ten časový posun asi příliš nepočítá – možná by na železnici mohlo fungovat, že se i po přestupu do dalšího vlaku prokážete stejně jako v tom prvním (z Prahy), ale při přestupu do autobusu už to asi fungovat nebude – tam by asi bylo lepší řešit to nákupem první jízdenky jen do přestupního bodu a nákupem jízdenky pro další cestu u řidiče autobusu. A pro cestu zpět to asi nebude fungovat vůbec – ale vzhledem k časové platnosti „krátkých“ jízdenek to asi příliš nevadí: mimo Prahu se časová platnost řídí počtem pásem na pouhé „mimopražské“ jízdence (4 pásma za „lítačku“ se do časové platnosti nepřipočítávají = viz: https://pid.cz/tarifni-pojmy/jednotlive-jizdne/ ).

          • Jízdenka s posunutou časovou platností je přestupní a bez problémů platí i po přestupu z vlaku na autobus. Mnohokrát vyzkoušeno. Přesný čas začátku platnosti najde průvodčí nebo revizor v jízdním řádu (čas zastavení v poslední pražské zastávce).

            • A jak zjistí, kterým vlakem jsem jel? Cvaknu na nástupšti jízdenku a pak mi vlak ujede před nosem…a jedu až za hodinu. Co když po cestě vlakem (už v mimopražských pásmech) vystoupím a budu pokračovat následujícím vlakem? Dle tarifu PID není přerušení jízdy (narozdíl od ČD) zakázáno. Nemluvě o tom, proč jde o čas zastavení v zastávce, ne čas překročení hranice Prahy? V tarifu PID toto nikde specifikované nevidím. Týká se to i spěšných vlaků, kdy poslední zastavení může být klidně relativně dlouho před opuštěním Prahy.

            • A jak zjistím, kterým vlakem jsem jel? Jasně nejbližším po označení, ale těžko říct, jestli mi ten vlak po označení jízdenky neujel před nosem a nejel jsem až dalším za hodinu. Obdobně nevím, jak je to v případě přerušení jízdy (v mimopražských pásmech). A dále nerozumím, proč by tím časem mělo být zastavení v poslední zastávce – platí i ve spěšných vlacích, které mohou reálně Prahu opustit i docela dlouho po posledním zastavení. V tarifu PID toto nikde specifikované nevidím.

              • Posunutá časová platnost se (logicky) vztahuje jen k tomu prvnímu vlaku odjíždějícímu z místa nástupu cesty po označení jízdenky – takže pokud přerušíte jízdu, nebo ten první vlak ujede, o posunutou časovou platnost se připravíte, protože ta „mimopražská“ jízdenka platí jen po dobu na ní uvedenou.

    • Jízdenku si označujete v nástupní zadtávce a pak jen průvodčímu ukazujete oboje,čas a pásmo se pak posouvá.

  • Ty motoráčky Arrivy na elektrifikované trati do Benešova jsou spíš pro ostudu, žádná škoda, pokud tam skončí. Mohou jezdit ale třeba do Berouna přes Rudnou nebo do Dobříše atp.

    • To určitě, vy motoráčku. Jednou uškudlete padíka a svezte se s tím – jestli je tam něco OSTUDA JAKO PRASE, tak jsou to rychlíkové soupravy Č(S)D.

      Interiér „motoráčků“ je o ligu dál než první třída R17, zatuchlé olezlé lavice pro čtyři v béčkách s tím ani nechci srovnávat.

      Mimochodem, je zajímavé, že regiošuk vozící vzduch (bo navazovat na rychlíky je nesportovní) na elektrifikované trati do Tábora vám nijak nevadí.

  • Zkrátka proč by měli jezdit dopravci na komerční riziko, když to můžou jezdit ČD za dotace s horší službou. Bohužel někteří úředníci, kteří nic neumí, mají pocit, že musí vše regulovat. Ke škodě občanů, to tak funguje i na jiných úřadech.

    • Kolik utratím měsíčně za předplatné PID a kolik za komerční jízdenky?

      • Pokud nabídku objednávky spěšných vlaků dali ČD, Arrivě i dalším dopravcům, a ČD dala nejlepší nabídku, tak je vše v pořádku … . Ale nezkoumal jsem, je-li tomu tak.

        • Éééé… no třikrát hádejte jestli byla soutěž.

          Spíš jsem zvědavý, čím to budou vozit – tipuju na soupravu od Jordánu, která jim přes den hnije ve Vysočanech. Pokud jsou třeba soupravy dvě, tak se to pořeší bulharskými béčky z kopřiv, nebo nějakým lazaretním vozem z východních Čech pro liliputy. To budou spěšňáčky jako víno!

          Jediná přidaná hodnota toho by byla jezdit až do Heřmaniček – že by soudruzi u ČD konečně mentálně překonali ten ostych ze styku a spojili Prahu přímo s Bystřicí a Heřmaničkami/Prčickem. Ale já zapomněl -PŘECE NEJSOU ESA…

          • Od Jordánu asi ne. Spíš bych si tipnul, že buď použijou záložní soupravu se syslem anebo uberou ešus z jedné dvojité soupravy

    • Noerf: a kolik % frekvence ta Arriva v tomto režimu připravila. Vy víte, že si na sebe vydělá a že ji nedotuje německá matka?

      Až bude svět růžový, kdy uděláte lacinou veřejnou službu pro lidi a ještě si dokážete vydělat, pak můžete remcat, proč někdo jezdí za erární. Pokud vím, posilové vlaky jsou ty nejdražší, které můžete vypravit.

      • V zásadě je mi jedno, zda Arriva vydělává nebo ji dotují DB. Hlavně, že to neplatim z daní.

        • Noerf: pak se ale nemůžete divit, že ti Arriva ze dne na den odpíská..

      • Ono je to tak, že rychlíky to přestávají po integraci pobírat (fakt se tam sedí po osmi), takže díky za každého pacoše, který se trefí do Arrivy a ta ho odveze.

        Vozit kvůli Benešovu dva vozy navíc 120 km do Budějovic je pitomost (jestli vůbec ty vozy ČD má), takže spěšňáky jsou nejen logický, ale prakticky i nutný krok.

        • Co se týče rychlíku České Budějovice – Tábor – Praha, tak jezdí obsažené do Benešova tak maximálně z 25 %. Od Benešova pak plné, což je pro rychlík vcelku neefektivní.
          A je otázka, zda musí jezdit rychlíky každou hodinu a jestli je normální, aby expressy fungovalo jako MHD. To degraduje železniční dopravu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora