egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura

Praha ustoupila od rozšíření části Průmyslového polookruhu, s tunely v Hloubětíně dál počítá

Průmyslová ulice u Štěrbohol. Foto: Packa / Wikimedia Commons
Průmyslová ulice u Štěrbohol. Foto: Packa / Wikimedia Commons
Úpravy Průmyslové mají namísto rozšíření o další jízdní pruhy přinést lepší prostupnost pro pěší a cyklisty.

Pražský magistrát ustoupil od plánu rozšíření části Průmyslového polookruhu v Malešicích o dva pruhy. Mluvčí města Vít Hofman na dotaz ČTK sdělil, že změny v plánu vychází z nové studie a stále se počítá s vybudováním tunelu mezi Poděbradskou a Kolbenovou.

Kvůli úpravě magistrát stáhnul původní žádost u hodnocení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), kterou po dopracování projektu podá znovu. Průmyslový polookruh je čtyřpruhová silnice složená z ulic Kbelská a Průmyslová, která propojuje Letňany a Štěrboholy na východě metropole. Ještě v březnu Praha odeslala k posouzení přepracovanou dokumentaci.

Hlavní změnou oproti původnímu plánu je upuštění od rozšíření silnice o jeden pruh v každém směru v úseku mezi Štěrboholskou radiálou a křižovatkou s Českobrodskou ulicí. „V novém návrhu jsou obsaženy pouze dílčí úpravy křižovatek pro zlepšení plynulosti provozu a je zde ponechán původní stav se 2+2 jízdními pruhy,“ vysvětlil mluvčí. V původní verzi se plánovalo rozšíření na 3+3 jízdní pruhy.

Lepší prostupnost pro cyklisty a chodce

Hofman dodal, že upravený projekt stále počítá se zatunelováním křižovatek s ulicemi Poděbradská a Kolbenova a silnice mezi nimi. „V dalších částech Průmyslového polookruhu je v nové studii počítáno opět pouze s dílčími úpravami především na křižovatkách. Celá studie klade velký důraz na zlepšení prostupnosti celé oblasti kolem Průmyslového polookruhu pro chodce a cyklisty, doplnil Hofman.

Po dokončení studie město podle mluvčího znovu zažádá o posouzení EIA pro tunelovou část. „V ostatních částech bude vliv navrhovaných úprav na životní prostředí z hlediska zatížení dopravou nepatrný. Naopak by mělo dojít k velkému zlepšení celé oblasti z hlediska prostupnosti pro pěší a cyklisty,“ vysvětlil.

Magistrát začne studii části polookruhu mezi Malešicemi a Hloubětínem v nejbližší době projednávat s radnicemi Prahy 9 a Prahy 14. Koncept úseku mezi Hloubětínem a Letňany projektanti podle Hofmana odevzdají o prázdninách. Mluvčí dodal, že s méně náročnými úpravami by se mohlo začít už příští rok, bude ale záležet na rychlosti stavebního řízení a výběru stavební firmy.

ČTK

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Reisova

Jak hodláte vyřešit bezpečný vjezd do zahrádkové osady Třešňovka a Předzahrádky a zahrádky? A jak snížit emise z dopravy?

pjezek

Tato komunikace je kapacitní a průjedová. Nechápu, proč není bezkolizní s mimoúrovnovým křížením Poděbradské a Kolbenovy s vedením v odhlučněném tubusu, přechod údolí si o to přímo říká.

Petr62

Jde o kapacitní komunikaci, tak jaké přechody? MHD s krátkými intervaly, zácpy v Hloubětíně, spíš bych to viděl na visutý odhlučněný tubus a mimoúrovní přechod přes Poděbradskou a Kolbenovu, pak nebudou zácpy.

Petr62

Nechápu zde ani cyklopruhy ani další přechody. Jde o kapacitní komunikaci, kam jedno ani druhé nepatří. Tečka.

Hojakar

Achjo,zase se cpou cyklopruhy tam kde jsou úplně zbytečný….nemám nic proti cyklistům,sám na kole jezdím a to hodně, v minulosti aktivní závodník,ale to co se předvádí teď v Praze je total nesmysl. Měla by se udělat strategie ve stylu,určí se hlavní /páteřní prujezdni komunikace,kde proste cyklopruh nebude – klidně ať je vedle vybudovana cyklostezka ale ta by byla oddělená. K těm by teď jste patrila zminena průmyslová, jižní spojka,argentinska,magistrála, plzenska, evropska atd. Na jiných komunikacich at ten pruh klidně je,na druhou stranu,pokud někdo chce jet na kole přes Prahu,opravdu k tomu potřebuje cyklopruh?? To, že je na zemi namalována nějaký… Číst vice »

Jakub P

Ve skutecnosti chtej udelat rychlejsi prujezd pro auta na krizovatkach, ktery je ted brzdej. A s tim se mozna sveze moznost snazsiho prekonani Prumyslove aKbelske na tech dvou krizovatkach napric pro chodce a cyklisty (ktery je ted dost naprd). Ale jestli, tak druhotne, hlavni cil cely akce je zrychleni pro auta.

O tom, ze by delali snazsi prujezd pro kola podel Prumyslovy silne pochybuju.

Jo, kdyz uz by se spojeni pro kola podel Prumyslove delalo, tak aby bylo pouzitelne, musela by to byt oddelena stezka a ne jen barva, to je fakt.

mirek

Kde jste vyčetl cyklopruhy? Žádné se tam neplánují.

Po té silnici můžou cyklisti už dnes a už několik let se chystá legalizace průjezdu po souběžném chodníku. Dokonce je to v celoměstském generelu cyklotras z roku 2006.

Petr5

Ta ulice se jmenuje Průmyslová a také se označuje jako Průmyslový polookruh. Cyklistů nebo pěšího tam potkáte jen omylem. Nemění důvod, aby se tam vyskytovali. Obytné domy nebo obchody žádné. Spalovna, velkosklady a benzinky. Pěší jsou občas nanejvýš okolo Outlet centra, ale i tam buď přijedou autem, nebo přímým autobusem od metra.
Prostě miliony na chodník a cyklostezku tam, kam nikdo nepáchne. Piráti, Zelení a Auto-mat opět rozhodli.

rychlodráha

A v Hloubětíně?

Petr62

Každá forma komplikace průjezdu zhorší již tak časté zácpy, které jsou zde opravdu časté, zejména v hloubětínské části. Tato komunikaze zasluhuje spíše bezkoliznost, pěší a cyklisté patří jinam.

mirek

Jako že do těch skladů nebo obchodů nemůžou zaměstnanci nebo zákazníci přijet na kole, protože Petr5 jim řekl, že nemají důvod?

A lidi, co potřebují jet třeba z Hostivaře do Kyjí, taky nemají důvod?

Píše se navíc jen o prostupnosti, ne o nějaké stavbě nové stezky. Takže lži o milionech a pirátech si strčte za klobouk.

rychlodráha

Nojo, tihle mají jasno. Autisti.

Jakub P

A dost pravděpodobně bude to, co na celým tom projektu prostupnosti pro kola a pro pěší nejvíc pomůže, jestli ne jediná, věc, co těmto formám dopravy pomůže, to zahloubení těch dvou křižovatek, který se dělá kvůli autům a pomoc s prostupností je jen vedlejší efekt, kvůli kterýmu by to nikdo nestavěl… Jenže pro někoho je každá zmínka o tom, že doprava nemusí vždycky automaticky znamenat motor, jak červenej hadr…

Petr5

Pro mne jiiná než auto doprava není červený hadr. Sám jsem cyklista. Po Průmyslové jezdím skoro denně (ale autem) a pustit se tam mezi předjíždějící se kamiony na kole považuji za samovraždu.

Jakub P

Jasně, ale to platí pro cesty po Průmyslové. Křížem přes ni naopak vede několik poměrně oblíbených cyklotras a pokud se podaří zjednodušit její překonání na kole, jednoznačně jim to prospěje. A jsem celkem přesvědčen, že hlavní vylepšení pro kola tam budou právě v tomto příčném směru, který důležitý je. Podél nejspíš nebude nic nebo legalizovaný chodník, který nic moc nestojí…

Čumák

a proč jezdit do takové destinace na kole, když je tam dobré MHD spojení?
a v zimě by to byla teprv paráda, ještě k tomu budou cyklisté v jedný ruce držet jablko a z druhý budou přikusovat štrůdl… a to chození pěšky by uspělo tak ve středověku…
Petr5 má pravdu

FACEPALM

Pozor na tu hlášku z filmu, Svěrák vás může žalovat!

Mirek od vokurek

Myslím zrovna z Hostivaře až na nákladové nádraží Žižkov jsou vytrhané koleje. Dle mého by bývalý vlakový koridor byl nejlepší volbou pro vybudování eco, green trasy pro hypstery v Praze . Vlakové koridory bývají většinou s minimálním výškovým stoupáním/klesáním… Co chtěj vlastně ty zloději udělat s těma všema zrusenyma vlečkama a koridorama, kde se vytrvalí/vytrhají koleje?

Petr5

Vytrhaných je asi 50m koleji v Malešicích a zhlaví na Žižkově. Takže jediné co mohu doporučit, je šlapací drezína.

Erskine

Jezdit na kole do prace je uzasna vec, protoze se protahnete a zacvicite si v case, kdy byste jinak jen sedel za volantem nebo na sedacce MHD. Da se jezdit i v zime, doporucuji ovsem kvalitni blatniky.

MV.

Ano da se, ale 90% cyklistu Vam v zime jezdit na kole nebude.

FRX

Když jsem ještě jezdìval autem tak často i po Průmyslové. Ale cyklistu ani pěšáka jsem tam nikdy neviděl.
Zajìmavë ne ? A zase v Nerudovce jsem nikdy nepotkal kamión….
Tak budou dělat pruhy pro cyklisty v Průmyslovë a pruhy pro kamióny v Nerudovce…

Petr

Troufám si tvrdit, že přístupnosti je myšleno něco trochu jiného 😉

Petr

Prostupnosti, mizerný autocorrect 🙂

MaT

Tak oni ti cyklisté třeba ani nechtějí jezdit po Průmyslové, ale spíš nějak z Prahy a do Prahy tu Průmyslovou při tom musí nějak překonávat. Takže ona ta „prostupnost“ může být myšlena i v tomto smyslu…

Jinak řidiče, co se tak rádi chlubí, jak někde „cyklistu tam nikdy neviděli“ bych přeci jen preventivně posílal na oční vyšetření… 🙂

Miroslav Zikmund

Neviděli = nepamatují se … je možné, že při pěší chůzi jsem se s cyklistou někde míjel, ale nepamatuji si to, ani jsem jej nevnímal ….

mirek

Další slepec za volantem. To byste asi měl vrátit řidičák.

Mirek od vokurek

Vsadím boty, že vím jakou ma strategii vláda na léto.. rozsáhlými stavebními pracemi ve jménu „bezpečnější doprava“ způsobit totální kolaps dopravy v ČR… Řidičům (samostatným jednotkám) totiž kokorona nezpůsobila až takové psychické trauma jako lidem přepravujících se hromadnou dopravou…. Tudíž řidiče psychicky znici toto léto je… A samo si tím hezky nacpou peněženky

libcha

Škoda, mohli přistavět třetí pruh rovnou jako vyhrazený BUS a ta prostupnost pro pěší by nabrala ještě lepší dimenze.

mirek

Buspruh by měl být ze současného pravého pruhu, ale až po dokončení Pražského okruhu mezi D1 a D11. Pak nebude žádný důvod tady držet nadměrnou kapacitu pro auta.

thegrid

Malé podjezd/tunely by byly určitě velmi prospěšné pro plynulost. Co bych ještě navrhnul, ať toto udělají na Vypichu. Tam by mimoúrovňové řešení snížilo mnoho exhalací od čekajících aut. Bohužel zatím jsou tam směrem nahoru jen rušeny pruhy.

Diesel

Vypich jako takový by měla řešit Břevnovská radiála. Ovšem termín zahájení vůbec nějakých práci není snad ani ve hvězdách. Od dob Béma ( a ne že bych k němu nějak vzhlížel) se toho v té Praze po stránce infrastruktury moc neudělalo

Paja

A vzhledem k tomu, že o Břevnovské radiále se prakticky ani nemluví (na rozdíl od Radlické, kde se mluví ale taky nedělá nic), tak bych to bral jako něco co v nejbližších 30 letech není reálné.

Diesel

Toje fakt. Radlická měla narozdíl od Břevnovské docela už i ,, našlápnuto,, jenže pak se situace v Praze na radnici stala jaká se stala a je to zase……

Bram

Raslická radiála v podobě, ve které měla „našlápnuto“, fakt NE. To byla hodně brutální podoba, takže se to naštěstí upravuje do podoby snesitelné pro místní a tedy i do projednatelné podoby. Zadarmo to sice nebude, ale je to jediné možné a hlavně správné řešení.

mirek

Nejen 30 letech, ale snad už nikdy. Dálnice do města nepatří.

Facepalm

Břevnovská radiála, aneb vlhké sny o Zákosu v roce 2021. Eště vyšvihnout žižkovskou a nuselskou.

123

Máte recht, Patočkova to v pohodě dává a Břevnováci si to nemohou vynachválit.

Taky mezi Pražským a Městským okruhem není žádné kapacitní spojení potřeba, někdo to vezme Radimovou, někdo Zástřelem … pohoda jazz.

Jakub P

Jj, Brevnovska radiala driv, nez se uplne dokonci D0, by tomu jednoznacne pomohla. Ostatne stejne jako pomohlo postaveni Blanky desitky let pred D0…

mirek

Tak dobrá ironie, že to místní petrolheads nepochopili a dali vám plusy 🙂

Jakub P

JJ, ještě, že jsem nepřidal, že jak před dostavbou D0 by byla jen k horšímu, po dostavbě D0 zas bude nejspíš zbytečná. Zejména kdyby se povedlo tramvajový propojení Vypichu s Plzeňskou…

Franta

To je otázka. Já bych udělal řešení podle Londýna – tj. congestion charge = poplatek za dopravní zácpu. Idealní oblast by byla uvnitř městského okruhu VČETNĚ (tj. Blanka, Baranďák, Jižní Spojka). Poplatek tak 200 Kč za den bez výjimek. A bez jakékoliv množstevní slevy tj. levnější předplatné. Vybrané peníze použít na dostavbu městského okruhu a na financování MHD.
Alespoň by auto bylo to, co má být. Rychlá a luxusní doprava po městě bez dopravních zácp. V momentě, když každá socka jezdí po městě bazarovým křápem, tak se o tom nedá hovořit.

thegrid

JJ poplatky to všechno vyřeší. Na to musíte dlouho studovat.

Jaaaa

Ekonomika je jen o „výnos vs. náklad“. Pokud se náklady zvednou, mnohý si to rozmyslí…

Kalanis

Tady si někdo nevšiml, že tohle vlákno je o Břevnovské radiále a ta je mimo jím označenou oblast. Tak ještě jednou: Břevnovská radiála je spojka vnitřního a vnějšího okruhu na západě Prahy. Nevede dále do centra.

Jakub P

Nemusí, protože od Malovanky vede směrem do centra rovnou ten městský okruh samotný.

mirek

Jak není kapacitní spojení? Patočkova i navazující Bělohorská a většina Karlovarské má 4 pruhy, stejně jako by měla ta radiála. Kolik byste chtěl těch pruhů, deset?

mirek

Ono se totiž od té doby ty Bémovy kšefítky splácejí, Blanka vysála rozpočet na deset let dopředu.

Tomáš Gottschalk

Podjezdy jako na S1 kolem Vídně na křížení s Tiskařskou by mohly dost pomoct. Místa je tam na rozdávání.

mirek

Exhalace se nesníží, naopak se akorát vytváří dopravní indukce. Každé urychlení průjezdu motivuje další lidi jezdit auty, což je přesně to, čemu se snaží každé civilizované město bránit.

dejf

Myslím že hlavní problém na vopichu ve směru z hostivice je to, že tam nějakej génius naprojektoval ten pruh na odbočení doprava a rovně. Tam se auta jedoucí rovně zbrzdí a pak to vytváří tu tragédii v tom zúžení za křižovatkou. Stačilo by to tam smáznout tu možnost jet rovně v pravym pruhu a začalo by to tam vypadat jako u lidí.

Facepalm

V perexu se vyskytují slova „pěší“ a „cyklisté“, to zas bude v álejích nablito.

BND 30

Tak nemají chlastat

Kalanis

Ať si chlastají. Ale od silnic ať se pak drží dál!

MaT

Taky jsem se bál. A pak v článku ještě asi dvakrát…

Já se právě bál hlavně těch reakcí typu „tady jsou ty tři pruhy děsně potřeba a kvůli pumpičkářům to zase nebude“ – ale zatím se zdá, že v diskuzi je celkem klid a lidé to berou racionálně a zvažují i, jaká kapacita pro auta je tam opravdu třeba a jaká bude třeba v budoucnu, až bude postavena odpovídající část pražského okruhu…

Jsem za to moc rád, je vidět, že tu diskuze mají trochu lepší úroveň, než třeba na yDěsu. .-)

Leinad

řekl bych že místní vesměs ví, že takové mimoúrovňové křížení (tunel Kbelská – Poděbradská) by mohlo pomoc více, než třetí pruh. (Na křižovatkách stejně jsou odbocovaky)

Diesel

Po dostavbě pražského okruhu určitě nebude Průmyslová tepna pro tranzit tak jako je tomu dnes, ale bude spíše sloužit ,,pražským,, potřebám, takže 2+2 by měli postačovat. To že se zde dnes zkracují směry sever-jih-východ je především díky absenci severní a severovýchodní části SOKP.

Willy

Rozšiřování na 3+3 by byl nesmysl, když v dalším úseku mezi Českobrodskou a Poděbradskou by zůstaly 2+2 pruhy. Tunel pomůže.

dejf

tak pokud to tam vykřížej mimoúrovňově a nebudou tam semafory, tak je to za mě lepší varianta, než aby tam bylo 3+3 a dál světla. ten nárůst kapacity, když se nemusí zastavovat a rozjíždět je hoden zamyšlení asi i na magoši.

Tomas

No … nevím .. pomůže tam ten tunel? tam není problém absence tunelu. tam jsou problélem dvě úrovnovy křižovatky. a nikde ani slovo o tom, že by ten tunel měl tyhle křižovatky eliminovat.

Kalanis

Je to jen na magistrátu blbě napsané. Podle mne to nebude tunel, ale spíš most se zasklením jako je v HK na Okružní. Protože dole na Poděbradské je Rokytka (spodní voda) a nestihlo by to vystoupat do podjezdu nahoře nad Kolbenovou. Ono se to z mapy nezdá, ale ten sklon je při zatunelování směrem dolů celkem ostrý. A ten podjezd to bude chtít v každém případě předělat, protože je na tohle úzký a 6 pruhů se tam nevejde (4 skrz a 2 na odbočení). A to znamená výkupy.

Equinox

Průmyslová je používaná, protože chybí kus okruhu, tak ho dostavte a je to.

rychlodráha

Jako že Sůra s Šindelářem mají vzít lopaty, nebo komu to tady píšete?

Willy

Jaký okruh máte na mysli? Průmyslovou lze po okruhu objet pochopitelně už teď.

Panoramix

Poněkud zbytečná rýpavá otázka. Pokud bude existovat plynulé napojení po okruhu mezi D5 – D1 – D8, tak nebude tranzit sjíždět do města. Takto je ale trasa D1 – D8 nejefektivnější právě přes Průmyslovou. Je to o pár km kratší než se tahat přes Černý Most, kde to navíc pravidelně postává v kolonách, zatímco Průmyslová jakž takž jede, kromě zmíněných křižovatek s Poděbradskou a Kolbenovou.

Willy

Nákladní tranzit okruh použít musí a osobního tranzitu moc nebude a toho který z okruhu sjede na Průmyslovou a přes několik světelných křízovatek poté pokračuje D8 ještě míň. Většina provozu na Průmyslové je městský provoz, zejm. tzv. dojížděči pendlující mezi venkovem a Prahou.

Jan

Ten kus okruhu se samozřejmě připravuje nezávisle na Průmyslové.

Jirka

ŘSD podalo územní rozhodnutí již před více než 3 lety. Od té doby je to na pražských úřednících. Ti jsou ale nyní podjatí, takže se celý problém posunul na jiné úředníky. A vedení Prahy? Ze zelených pásů není vykoupen ještě ani jeden pozemek a to vedení Prahy již před více než 3 lety říkalo, že začíná s výkupem.

Pody

Čert vem zelené pásy. Jsou určitě přínosem, hlavní je však výkup pro samotnou stavbu, kde vláda již podruhé odložila rozhodnutí o výkupu pozemků. Naposledy minulý týden. Na tom je vidět, jaká je to skutečně priorita. PS: Chápu, že ještě nemají pravomocné ÚR, ale přece nikdo neočekává, že by se trasa nějak významně měnila.

Jiří Kocurek

Jenže na očekávání se to stavět nedá a bez územka vykupovat nelze. Navíc spousta aktivistů se bije za to, aby okruh Prahy vedl jinudy, kdekoliv dál od Prahy.

Jirka

Ta trasa se může změnit nebo nemusí být vůbec. Proto je potřeba počkat na pravomocné ÚR a potom teprve začít vykupovat pozemky. To ale neplatí pro zelené pásy, ty lze vykupovat bez návaznosti na ÚR.

Jakub P

Takže i kdyby se trasa změnila, nebude to mít vliv na umístění těch zelených pásů? Který by tu trasu měly z obou stran lemovat? Sorryjako, buď je trasa jasná a pak by mělo smysl vykupovat obojí, nebo vůbec jasná není a nedává smysl vykupovat ani jedno, maximálně výkup předjednávat.