Doprava ve městě

Praha 1 žádá Ťoka, aby pomohl v centru zakázat pivní kola

Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike
Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike

Ke značkám zakazujícím možnost vjezdu segwayů přibude v Praze možná další cedule: zákaz pivních kol. Starosta městské části Praha 1 Oldřich Lomecký požádal o pomoc ministra dopravy Dana Ťoka, zda by nešlo provoz pivních kol zakázat. Důvodem jsou časté stížnosti občanů.

„Pivní kola jsou turistickou atrakcí, která nám letos obsadila centrum Prahy. Občané si na jejich provoz neustále stěžují, a to jak na hluk a nepořádek, tak i na blokování plynulosti dopravy,“ řekl Lomecký. Podle něj by mělo ministerstvo dopravy novelizovat silniční zákon tak, aby bylo možné jejich provoz zakázka. Podle něj podobně situaci řešili v Amsterdamu.

Městští strážnici už uživatele pivních kol pokutují za konzumaci alkoholu na veřejném prostranství, podle Lomeckého je potřeba ale systémové řešení. „Navíc v úzkých uličkách Prahy 1 velmi často blokují dopravu,“ dodal Lomecký, podle kterého je s provozovateli velmi těžká domluva. „Uvědomuji si, že zákony by neměly být kvůli právní jistotě občanů příliš často novelizovány. Nevidím však jinou cestu, jak zabránit provozu pivních kol v Praze 1 bez toho, aniž bychom měli k dispozici stejnou možnost jako v případě segwayů – tedy zákaz jejich provozu ze strany samosprávy,“ dodal Lomecký.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara splňují pivní kola svoji konstrukcí požadavky vyhlášky na konstrukci vozidel zařazených mezi jízdní kola. „Používání vícekolek není v rozporu s podmínkami silničního provozu a současná legislativa umožňuje postih jejich řidičů. Co se týká provozu tohoto vozidla, tak je možné ho podle zákona provozovat jen na komunikacích, které vyhovují jeho parametrům,“ řekl Neusar. Podle něj dosud s provozem pivních kol, který by souvisel s nehodovostí či překážkou provozu, neřešili žádný problém. 

Obecně by pak takovou případnou místní úpravu silničního provozu, omezující vjezd těchto tzv. „pivních kol“ na některé komunikace, řešila přímo Praha 1, je to plně v její kompetenci,“ dodal Neusar. 

Pivní kola se v poslední době stala velmi oblíbenou atrakcí turistů v centru města. Až patnáct většinou nepřipoutaných pasažérů bez přilby na nich při pomalé jízdě popíjí alkohol, který je součástí ceny, a poslouchají hlasitou hudbu. Jedna jízda stojí kolem 350 euro. Aktivitu přitom propaguje na svých stránkách i stát: na stránkách KudyzNudy.cz patřící CzechTourismu. 

Praha 7 nedávno zakázala provoz těchto kol v letenských sadech.  V parku se objevilo omezení zákazu vjezdu kolům širším, jak 1,2 metru.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tento způsob řešení problémů se mi příliš nelíbí, když to chtějí prostě zakázat. To není možné se nějak domluvit na trasách, které by nevadily? Třeba Rekola se v českých městech vždy nejprve domluví na podmínkách provozu, než vyjedou. Proč stejně nefungují provozovatelé segwayů nebo pivních kol?

  • Oni by nejradši zakázali a zregulovali uplně vše. Nebylo by jednodušší zakázat turisty?
    AINB. Teď jsem slyšel, že chtějí zakázat elektrické koloběžky, které mají nulové emise, a žerou 200w na 15 km.
    Kola.. Hlavně že plná huba pseudoekologie.
    Opravdu pokrokoví..

  • Tak jsem místo pindání poslal zdejší moudra přímo na radnici Prahy 1 a dovolím si sem dát krátký citát z odpovědi, která přišla velice rychle:
    1. Již před dvěma roky Praha 1 navrhovala dodatečnou montáž dopravního značení a dodatkových tabulek zakazující vjezd kol širších 1.2 metrů. Bohužel byl požadavek odmítnut, podle silničního zákona by to v centru znamenalo stovky nových značek (každá křižovatka by znamenala obnovení zákazu a tedy instalaci další značky). Omezení v parku v Praze 7 se inspirovalo právě návrhem Prahy 1.
    2. Značení je věcí státní správy a magistrátu a městská část nemá žádný nástroj, jak je k něčemu donutit.
    3. Stejný problém je s pseudo historickými auty, které nemají a nepotřebují žádná povolení Prahy 1 ani Prahy a podnikají na základě živnostenských listů vydaných v Ústí nad Labem, kde jsou jim i vydávány technické průkazy na auta, která by je v Praze nikdy nedostala. Nebo narůstající počet turistických autobusů, které si dělají (opět mnohdy bez jakéhokoliv povolení) z ulic a náměstí stanoviště a nádraží.

    • ad 1) existuje taky jinak v Praze hojně používaná značka Zóna
      ad 2) to se holt hoši musí domluvit mezi sebou. Sorry jako.

  • At praha si postaví pojízdné dětské hřište a jezdí za nima anebo tam nemají v praze zastávky mhd? Chce to trochu přemýšlet a dodržovat už to, co tu je, ale fotky flixbusu v praze hovoří za vše i tady ty chrániči a slunéčka se vyznamenávají. Chceto trochu toho selskýho mozku bez toho diploma zapojit do práce a nefnukat a nezapojit do takovýho mikroproblému celou republiku.

    • S bouchnutím do stolu zařve své nekompromisní „nevím“.

      • Kdyz dam na zacatek ulice znacku zakaz jizdy kol s sirkou vetsi nez 1,2 metro, tak to nemuzu?

        Nebo vahou vetsi nez 100 kg? Nebo delkou delsi nez 3 metry?

        Muzete mi najit nejaky zakon, kde je tato dodatkova tabulka zakazana?

        Lomecky tohle uz zkousi po million pate – Segway, kola atd. Ta kola potkal treba na Senovaznem namesti, kde jela sice pomalu, ale auta je mohla v klidu objet. Stejne by melo byt cele historicke centrum spis v rezimu Obytna zona – tj. rychlost do 20 km/hod a deti si mohou hrat na ulici fotbal… Takze nevim, kdo by pak koho brzdil.

        • Lomecký je zkrátka pokračovatelem „Bürgiho“ – jen místo pleše má lysou celou hlavu, ale její vnitřek je velmi podobný tomu, jaký měl ve funkci i „Bürgi“, a škodí, a škodí, a škodí …

        • Obávám se, že zákon udává i seznam povolených dodatkových tabulek a jejich kombinací se značkou, takže to nemusí být tak jednoduché.

          • Zákon sám asi ne, ale prováděcí vyhlášky – a úplně jednoduché to asi opravdu být nemusí. Ale existují i vyhlášky o rušení nočního klidu a Lomecký má jistě dostatek městských policistů, aby si jejich dodržování na území Prahy 1 mohl vynutit – a ve dne na ulicích ve středu města mnohem víc překážejí právě automobily, které se Lomecký snaží naopak podporovat.

          • To se obáváte zbytečně. Neudává. Dodatková tabulka E12 „Text“ může obsahovat prakticky cokoli (dává-li to smysl).

        • A nebo teoreticky i zákaz B 15 – zákaz vjezdu vozidel, jejichž šířka přesah. vyznačenou mez
          s dotatkovou tabulkou jizdního kola….

Newsletter

Partneři


Výběr editora