Cestovní ruch Cyklistika Doprava ve městě

Zákaz provozu pivních kol v Praze vypršel, přesto zatím nevyjedou

Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike
Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike

Do ulic hlavního města se mohou vrátit vozítka servírující alkohol známá jako pivní kola. Původní zákaz magistrátu zrušil soud a dočasnému zákazu, který město zavedlo namísto něj, dnes vypršela platnost. Přestože provozovatelům tak už nic nebrání kola vyslat do ulic, tak nevyjedou. Majitelé firem totiž chystají koncepci fungování tzv. skupinových kol. Na pivní kola si dlouhodobě stěžují Pražané.

Žalobu na opatření podalo několik firem. Soud jim dal v květnu za pravdu v tom, že o zákazu neměl rozhodovat magistrát. Ten totiž má podle statutu hlavního města vydávat dopravní opatření pouze na silnicích první třídy, zatímco zákaz pivních kol se týkal zejména nižších komunikací.

Zákaz tak je nyní platný pouze v Praze 7 na Letenské pláni a v Karlíně v Praze 8. V obou případech totiž zákazy vydaly místní radnice, a soud je tak nezrušil.

Mezi opatřeními, která provozovatelé navrhnou, je například omezení počtu kol a jízd v Praze 1​, vykázání neukázněných zákazníků a omezeno by mohlo být množství vypitého piva. Zvýšit plánují majitelé rychlost kol. Chtějí navrhnout vytýčení pevných tras ​mimo rezidenční zóny a dopravně vytížené komunikace a vytvoření stálých ​nástupních a výstupních míst.

Pivní kola jsou další z řady turistických atrakcí, na něž si v posledních letech stěžují obyvatelé centra města. Magistrát v minulosti pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway a řešilo se i omezení tzv. elektrokoloběžek připomínajících spíše mopedy. Vykázány byly rovněž postavičky v obřích kostýmech pand či krtka. Město v minulosti zakázalo využívání živých zvířat pro pouliční produkci.

Problém s pivními koly se dotkl také jiných evropských metropolí, například Amsterodam je předloni zakázal.

ČTK

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Město neví, co chce. Napřed že chce podporovat cyklistiku, cpe do ní nesmyslné peníze za nesmyslné projekty na nesmyslných místech, a když si trh najde prostor, kde je po lehké městské mobilitě skutečně poptávka, tak to začnou dusit a zakazovat, ať je to cokoliv.

Honza D.

Víš, Nové, pokud bys bydlel na Starém Městě a dennodenně bys s projevy beerbiků či koloběžek přicházel do styku, měl bys na věc jiný názor. Třeba když jdeš ráno na tramvaj a přes celou šířku chodníku leží různě rozházených pět koloběžek. Jak si s tím má poradit nevidomý?

Alexandr Mikulka

Jasně, pivní kolo je typická cyklistika. Hele, když už se ti nechce jezdit do Prahy, alespoň se podívej na ty internety.

Radek Janata

Pivní kolo není „lehká městská mobilita“. Je to jen turistická atrakce, není alternativou k cestě MHD či autem, je jen alternativou k chlastání ve statické hospodě (ovšem více obtěžuje ostatní a zabírá místo na ulici).

Původní Pražák

Hoši si uvědomili, že můžou vyhrát bitvu, ale ne válku.